Wij weten nog steeds niet of men achter het T*-zijn van Josette is gekomen via het forum, maar het is wel aannemelijk dat het het geval is geweest; Josette, toen ze hier eerst kwam, gebruikte haar (mannelijke) voor- en achternaam in haar postings, en ja, de Googlebot graaft in onze forum. Dus is het wel een bijzonder geval, dat niet voor de meeste mensen die hier komen geldt, als dit de reden is waarom Josette werd ge-uit op haar werk.
Het is in ieder geval niet meer mogelijk. Via een SQL statement hebben wij alle verwijzingen naar de voor- en achternaam van Josette verwijderd. Ook wij hebben enige verstand van automatisering.
Helaas zou het even duren voordat het verdwijnt uit de databases van de zoekmachines.
Over de vraag of wij het forum moeten afschermen, wil ik mijn mening geven: wij hebben het in het verleden overwogen, en hebben toen besloten om het niet te doen -- voor dezelfde reden dat wij niet zomaar de oude draden willen weggooien. Onze forum wordt druk bezocht door mensen op zoek naar informatie, en wij vinden het belangrijk dat men de weg zo direkt weet te vinden. Natuurlijk is het zo dat als je je forumnaam intikt en het woord 'travestie' of 'transseksueel' of zoiets, de kans is groot dat het in Google opkomt. Maar voor de meeste mensen, zou dat niet zo een probleem zijn, want op die combinatie zou men niet zo snel komen.
Het probleem geldt met name voor transseksuelen, die dus wel vaak bekend zijn onder hun echte naam, die postings in het algemeen forum plaatsen die hun in verlegenheid kunnen brengen. Maar juist die mensen hebben een afgesloten forum hier waar ze in alle veiligheid hun verhalen kwijt kunnen; ze hebben er zelf om gevraagd en daaraan zijn wij hun tegemoetgekomen. Het is mijn mening dat wij aan een grotere groep hulp bieden door het openbaar gedeelte open voor de zoekbots te houden. Wel lijkt het mij verstandig om een waarschuwing te plaatsen, bijvoorbeeld in de forumregels, dat postings buiten de gesloten gedeelte wel te vinden zijn via Google, en daar zal ik aktie ondernemen.
Ter verduidelijking: ik heb vorige weekend onze ledenbestand opgeschoond. Van ver boven de 2200 leden bracht ik onze forum terug tot 1386 leden. Alle leden voldeed aan een van de volgende eisen:
a) ze hadden een of meer postings in het forum geplaatst
b) ze hebben na 1 januari 2005 minstens een keer ingelogd in het forum.
Duidelijk spambots, t-lovers of andere 'ongewenste' aanmeldingen waren ook verwijderd.
Van de 1386 leden, zijn er 892 leden die in de laatse 14 maanden minstens een keer hebben ingelogd. Van de 892 aktieve leden hebben 547 berichten in het forum geplaatst. Al in de laatste 14 maanden hebben 252 nieuwe leden berichten geplaatst.
Natuurlijk zitten er tussen de leden die (nog) geen posting hebben geplaatst, een aantal nepperts. En ook zitten er waarschijnlijk een paar dubbele lidmaatschappen bij. En onder 892 leden zijn er een aantal die niet meer komen op de site (maar tja, al in de laatste paar dagen hebben wij een paar oude bezoekers teruggekregen

). Maar het geeft een indicatie van hoeveel mensen onze forum bezoeken wanneer je alleen al de 252 nieuwe leden die een bericht hebben geplaatst vergelijkt met de aantallen leden van de gesloten fora voor T*'s. En dat de registreerde leden maar een klein aantal van alle bezoekers zijn, weten wij ook: in de maand februari hebben bezoekers (geregistreerd en en ongeregistreerd) 65.000 maal topics in het forum gelezen. Dat niet alle bezoekers T*'s zijn op zoek naar informatie weten wij ook wel, maar wij denken dat het wel het grootste gedeelte van de bezoekers zijn.
Het kan best zijn dat wij onze beslissing heroverwegen, wanneer men met redenen komen die ons overtuigen dat het beter zouden zijn om het niet te doen. Daarom lezen wij dit draad met belangstelling. Maar wij zijn tot nu toe niet overtuigd dat het beter zou zijn om het af te schermen.
Lisa