sekse moet in geboorte akte

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

sekse moet in geboorte akte

Bericht door Irene »

Vandaag gelezen in NRC:

Hogeraad beslist dat men altijd moet kiezen tussen m en v.

Wat zwakke argumentatie van de hoge raad is dat het belang van een individu niet opweegt tegen het algemeen belang. Vergelijkingen met rassendiscriminatie werden zonder argumentatie naast hen neergelegd.

Kan nog wel worden terugefloten door het Europese hof voor de rechten van de mens.

Opvallend detail: het woord niet geseksueerd dat tot twee keer toe in het artikel voorkomt.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Arike
Eredivisie
Berichten: 525
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 22:44
Locatie: omg. Utrecht
Contacteer:

Re: sekse moet in geboorte akte

Bericht door Arike »

Irene schreef: Hogeraad beslist dat men altijd moet kiezen tussen m en v.
Willen ze dan ook meteen even beslissen, dat je altijd MAG kiezen ;-) :D
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Nee volgens het arrest mag je in bepaalde omstandigheden vernaderen, maar dan moet je kiezen.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Zonde...

Ben wel nieuwsgierig naar hoe het Europese hof nu gaat beslissen...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Re: sekse moet in geboorte akte

Bericht door Janiek_ »

Irene schreef:Wat zwakke argumentatie van de hoge raad is dat het belang van een individu niet opweegt tegen het algemeen belang.
Hebben ze ook kunnen formuleren waarin dat "algemene belang" dan wel bestaat?
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Gelukkig :)

Heeft me toch enige moeite gekost het te laten veranderen :-? .....was het tenminste niet voor niets :wink:

Groetjes vanuit ergens bij Munchen

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gast

Bericht door Gast »

Mara schreef:Gelukkig :)

Heeft me toch enige moeite gekost het te laten veranderen :-? .....was het tenminste niet voor niets :wink:

Groetjes vanuit ergens bij Munchen

Mara
nou , dat denk ik ook ...je wilt toch vrouw zijn..hier ben je jaren voor bezig, ik weet niet beter dan als je dit voelt van binnen je geheel niks met het man woord te maken wilt hebben...hmzzz

heel vaag, als je toch nog man wilt zijn na een srs in je paspoort...of waar dan ook..

ben je dan wel vrouw kwa gevoelens?? vraag ik me dan af...hopelijk kijkt jos ook eens hier op tv org..want,ik zou die dus GEEN srs laten ondergaan..die man en vrouw willen zijn in hun paspoort...

het scheelt weer in MIJN belastingcenten als ze zulke er uit mikken...
kom op zeg!

:(
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

pour vous schreef:
het scheelt weer in MIJN belastingcenten als ze zulke er uit mikken...
kom op zeg!

:(
Stemadvies: Wilders
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Pour Vous schreef:
heel vaag, als je toch nog man wilt zijn na een srs in je paspoort...of waar dan ook..
Daar ging het dus helemaal niet om, dat je m en v in je paspoort zou willen, maaar het ging erom dat je geen aanduiding van geslacht in je paspoort zou moeten hebben.

Janiek vroeg:
Hebben ze ook kunnen formuleren waarin dat "algemene belang" dan wel bestaat?
Niet erg helder uit het krantenartikel te halen, maar het was meer een kwestie van duidelijkheid geloof ik, je zou bijna gaan geloven dat deze rechter bij voorkeur alle kenmerken van de mens in het paspoort zou willen opnemen, zoals seksuele voorkeur, ras en religie bv. :-(

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Evelieneke
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mei 01, 2004 12:40
Locatie: Enschede

Bericht door Evelieneke »

Het stond al eerder bij sekseregistratie:

RTV Oost, december 2005:

Geslachtsloosheid onmogelijk

Een inwoner van Enschede krijgt het niet voor elkaar om bij de burgerlijke stand ingeschreven te staan zonder geslachtsaanduiding.
Het gerechtshof in Arnhem bevestigt de uitspraak van de rechtbank Almelo, dat Enschede terecht heeft gehandeld door de inwoner als man in te schrijven. De Enschede-er is als jongen geboren, onderging een geslachtsoperatie en daarna nog een omdat hij geslachtsloos door het leven wil. Enschede zegt dat hij zich niet als zodanig kan inschrijven. De man bestrijdt dat. Het is nog onbekend of hij in cassatie gaat.

RTV Oost, februari 2006:

Geslachtskwestie voor Hoge Raad

Een inwoner van Enschede gaat in cassatie tegen de uitspraak dat de geslachtsaanduiding bij de burgerlijke stand niet doorgehaald hoeft te worden.

De Enschedeër staat als man ingeschreven, maar is het daar niet mee eens. Hij is als jongen geboren, heeft een geslachtsoperatie ondergaan en daarna nog één, omdat hij geslachtloos door het leven wil. Maar de gemeente Enschede zegt dat een geslachtsaanduiding in de registers van de burgerlijke stand noodzakelijk is. De rechtbank en het gerechtshof hebben de gemeente gelijk gegeven.

RTV Oost, 3 april 2007:

Niet geslachtloos ingeschreven

Een inwoner van Enschede die een geslachtsverandering heeft ondergaan, mag zich bij de burgerlijke stand niet als geslachtsloos laten inschrijven.

Dat heeft de Hoge Raad bepaald in een arrest in een cassatiezaak. Ook lagere rechters oordeelden eerder dat de inwoner niet als geslachtsloos ingeschreven kan worden. De advocaat van de betrokkene overweegt de zaak nu voor te leggen aan het Europese hof.

Tubantia, 3 april 2007:

‘Geslachtsloze’ Enschedeër moet kiezen: man of vrouw

In Nepal hebben de autoriteiten vorige maand besloten dat een man die zich kleedt en gedraagt als vrouw een dubbele identiteit krijgt. In de officiële documenten van de persoon staat onder het kopje ‘geslacht’: beide. Een inmiddels in Portugal woonachtige 60-jarige Enschedeër, die al jaren strijd voert om een soortgelijke erkenning hoorde de Hoge Raad anders beslissen.

Het verzoek tot doorhaling van de geslachtsaanduiding in de geboorteakte zonder opname van een nieuwe, werd afgewezen. Dit was volgens het hof niet in strijd met artikel 8 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens.

Meer in de krant van woensdag (dit staat nog niet online)
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Dank je wel voor de verzorgde info, Evelieneke. Dat maakt het wat beter te plaatsen. Wetgevers zijn zo bang voor uitzonderingen. Vanuit menselijk oogpunt zou je zeggen: welk belang kan er nou mee geschaad worden als je een mens in zijn/haar beleving tegemoetkomt? Het is zeldzaam genoeg, dat je niet bang hoeft te zijn dat je morgen een hele rij voor de deur hebt.

En de conclusie dat daarmee de SRS die deze persoon heeft ondergaan onnodig of onterecht was, slaat echt nergens op.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
mina
Eredivisie
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 13:50

Bericht door mina »

pour vous schreef:
het scheelt weer in MIJN belastingcenten als ze zulke er uit mikken...
kom op zeg!

:(
Nou ik weet niet wat jij bent, TS?
Maar een TG kan helemaal geen aanspraak maken op jouw belastingscenten hoor, dus maak je maar geen zorgen...dat is alleen voor TS-jes weggelegd. Net als de wijziging van de geslachtsaanduiding overigens...en wat weet jij nu van deze persoon af? Lees je ergens dat hzij spijt heeft van de SRS?
en verder wie denk je wel dat je bent zeg, jouw belastingcenten :)
haha
pff. zit ik me weer op te winden he, en het is net zo n mooie dag!

Mina
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

mina schreef:en verder wie denk je wel dat je bent zeg, jouw belastingcenten :)
haha
pff. zit ik me weer op te winden he, en het is net zo n mooie dag!

Mina
Jaja, en bovendien had ik dat al gedaan :lol: :lol:
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

pour vous, in princiepe heb jij gelijk, maar ik stelde alleen dat ik het zo fijn vind dat m en v blijven bestaan, voor mun eigen v-tje dan.....ik zal er wel niks tegenop hebben dat een ander dus een ander letter dan v of m in zun paspoort wil hebben of helemaal geen van beiden of juist allebei.

En of je moet oordelen wie welke operatie nou vergoed moet krijgen of niet.....ik weet het zomaar niet.....en nee daar wordt er geen belastingsgeld aan uitgegeven, immers betalen mensen toch ziekenfondspremie..... :wink:

Ik zei alleen dat het voor mij belangrijk was ook dit v in het pasje te krijgen, immers ben ik vrouw, wat anderen willen, daar kan ik nie invoelen en als iemand zonodig beide of geen van beiden wil zijn....toe maar....zo liberaal moeten we toch mogen zijn :wink:

Un beetje meer keuze had wel gekunt, ik stel het me dan wel grappig voor als diegene die dus van ons letterschema afwijkt telkens weer in un uitlegsituatie terecht komt....maar als diegene daar tegenkan en het hem en/of haar gelukkig maakt....dus waarom dan eigenlijk niet meer keuze....

Tis alleen lastig bij mensen, die beweren op de genderschaal steeds verder te schuiven, maar ook daar zijn oplossingen....het v maandelijks of jaarlijks telkens iets groter dan het m ernaast of andersom of zo :roll:

De wereld blijft spannend en het zijn zeker belangrijkere dingen :D

Maar voor mij dus was dit v-tje van enig belang, als ze mij maar dit ene (mijne) v maar niet afpakken, vind ik het goe :wink:

groetjes

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Ik heb geen identiteitsbewijs. Als ik er één had, dan vond de wet me nog wel een emmetje geloof ik. Boeien?
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Plaats reactie