sekse moet in geboorte akte

Algemeen

Moderator: Moderators

mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

Grappig........ik heb een paar jaar geleden ooit eens een (serieus) enquetteformulier in handen gehad, en ingevuld, waar behalve m en v ook 'anders; te weten' stond met er naast een asterix: *hier valt niet over te discussieren.

Het zal ook nooit goed zijn ;-)

Mila.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Mila,

Bij welke organisatie was dit, als ik het vragen mag?

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Arike
Eredivisie
Berichten: 525
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 22:44
Locatie: omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door Arike »

robert schreef:...maar als ik er toch even over nadenkt stuit ik op vele problemen die een dergelijke registratie met zich meebrengt.
...
alle computersystemen dienen te worden aangepast op een extra mogelijkheid omtrent geslacht
Laten we het dan in één keer goed aanpakken en de mogelijkheid om een geslacht te registreren direct geheel schrappen uit alle systemen!
Waarom iets registreren op basis waarvan het niet toegestaan is om onderscheid te maken? ;-)
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Gebruikersavatar
Arike
Eredivisie
Berichten: 525
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 22:44
Locatie: omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door Arike »

mina schreef: ...De meeste meisjes en jongens willen nu eenmaal als zodanig behandeld worden en geef ze eens ongelijk...
Mijn voorgaande post was puur ten principale ;-)
Ook dit meisje wil het liefst als meisje behandeld worden :D
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Arike schreef:Laten we het dan in één keer goed aanpakken en de mogelijkheid om een geslacht te registreren direct geheel schrappen uit alle systemen!
Waarom iets registreren op basis waarvan het niet toegestaan is om onderscheid te maken? ;-)
Goed plan, helemaal eens!

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Fredrique schreef:
Goed plan, helemaal eens!
Daar ging het me om toen ik deze draad startte. Ik ben het ook helemaal eens met de stelling om geslachtsaanduiding volledig te schrappen, omdat het nergens toe dient.

Ik heb de laatste weken eens opgelet hoevaak je wordt gevraagd je geslacht in te vullen (ik aarzel altijd, en vul dan toch maar wenselijk in), bij de meest onzinnige dingen. De enige reden is vaak dat de CRM systemen het nodig hebben voor de brief aanheffen: Geachte mevrouw, of geachte meneer.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Ik vind als er zonodig un geslachtsaanduiding moet zijn, dat daar maar un leeg vakje komt te staan, wat je zelf mag invullen, dus geen aankruisen van voorgegeven mogelijkheden meer.....maak je iedereen blij mee, toch....en het zelfde ook op documenten, zoals reispas, rijbewijs en id-kaard en zo

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

robert schreef:
voor enkele tientallen personen moet alle wetgeving worden aangepast waarin een verwijzing is naar het mannelijk of vrouwlijk geslacht.

alle computersystemen dienen te worden aangepast op een extra mogelijkheid omtrent geslacht

alle politiekorpsen moeten personen van het onzijdige geslacht in dienst hebben aangezien een persoon alleen gefouileerd mag worden door een persoon van hetzelfde geslacht.

instellingen die faceliteiten hebben gescheiden voor mannen en vrouwen moeten, als een onzijdig persoon het vraagt, die faceliteiten ook beschikbaar maken voor het onzijdige gesclacht anders discrimineert deze persoon. te denken valt aan wc's douches maar iemand kan ook eisen bij bijvoorbeeld de sauna dat er naast een ladiesday ook een onzijdige dag komt want anders wordt zij gediscrimineerd. de uitbater heeft dan de keuze of onzijdige dag invoeren voor 1 of 2 personen of ladiesday ook maar afschaffen hetgeen veel vrouwen teleurstellend zouden vinden.

etc. etc.
M.a.w. de doelgroep moet iets groter. Of je zou blij kunnen zijn met alle werkgelegenheid die zo'n verandering oplevert. Je zou kunnen verwachten dat er vanzelf meer onzijdigen komen als die mogelijkheid eenmaal bestaat.

etc.etc.

Als mijn petitie er zou komen, zou ik die wel iets soepeler opstellen, hoor Robert. Ik denk meer aan een versoepeling van de bestaande regeling. Bijvoorbeeld door het geen verplicht veld te maken bij het invullen van allerlei formulieren. Niet op identiteitsdocumenten vemelden. Mensen zelf te laten kiezen zonder eerst een behandeling bij de VU te hebben gehad.

Zal er wel niet van komen dat de wet verandert, maar een beetje maatschappelijke belangstelling voor het verschijnsel gendervariatie zal niemand kwaad doen. Integendeel.

Esther zei hier ooit dat de wet op de sekseregistratie voor transgenderisten een bron van veel leed en valse dilemma's is. Dat geloof ik zeker. Zonder mensen tot spijtoptanten te willen bombarderen (die mensen leven doorgaans gelukkiger dan daarvoor verder met de consequenties van hun GAB) heb ik een sterk vermoeden dat niet alle uitgevoerde GAB's absoluut noodzakelijk zouden zijn geweest, als de druk die vanuit de tweedeling m/v uitgaat minder groot zou zijn. En die druk is een cultureel gegeven, dus op dat vlak is nog wel e.e.a. aan winst te behalen.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

Hoi Frederique,

<Bij welke organisatie was dit, als ik het vragen mag?>

Het was een homo organisatie, maar ik weet niet meer welke ....iets met 'empowerment' oid.

Het was in ieder geval (helaas) de eerste en de laatste keer dat ik een dergelijke keuzemogelijkheid onder ogen kreeg, en gezien die asterix '*hier valt niet over te discussieren' neem ik maar aan dat ze vaker te maken hebben gehad met 'lastige' tg's/ts'en/tv's.

Oh ja.......dat enquetteformulier, dat was vlak nadat een artikel was verschenen genaamd 'laat duizend geslachten bloeien' door Gert Hekma geschreven, geloof ik, hou me ten goede hoor.

Groetjes Mila.
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

Oh ja.......het schiet me te binnen dat ik eens heb meegedaan aan een onderzoek/enquette van Paul Vennix, jawel, naar tg/ts/tv.

En wie schetst mijn ultieme verbazing toen ik de post van Paul et al kreeg?

Gericht aan..........Dhr. Tjah.

Groetjes Mila.
michelle1983
ff weer wat posten
Berichten: 44
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 20:58

Bericht door michelle1983 »

Als het gaat om het belang van het juridisch geslacht ging het verleden eigenlijk om drie zaken, die ook hebben meegespeeld bij de totstandkoming van de juridische geslachtswijziging:
- dienstplicht
- huwelijk
- biologisch ouderschap
Dat waren belangrijke punten bij de invoering van de juridische geslachtswijziging, daar moest rekening mee worden gehouden. Zo was men o.a. bang dat van de regeling misbruik zou worden gemaakt om niet aan de dienstplicht te hoeven voldoen.
Op dit moment zijn twee van de drie punten eigenlijk niet meer van belang. De dienstplicht is opgeschort dus daar zal weinig rekening mee hoeven te worden gehouden. Het huwelijk is nu ook voor paren van gelijk geslacht opengesteld en men hoeft dus niet langer bang te zijn voor een huwelijk tussen een man en een vrouw die qua uiterlijke geslachtskenmerken toch iets anders lijkt te zijn dan een vrouw.
Wat overblijft is het biologische ouderschap. Men gaat er nog altijd vanuit dat een kind een biologische vader en een biologische moeder heeft. De wetgever (regering en parlement samen) zagen het ten tijde van de invoering van de juridische geslachtswijziging niet zitten dat iemand die juridisch gezien een man is een kind baart of dat iemand die juridisch gezien een vrouw is nog een kind verwerkt en daarmee de biologische vader is. Ben bang dat de wetgever daar niet graag van afstapt, kans op verandering van de wet lijkt dan ook klein. Het hele personen- en familierecht om moeten gooien, lijkt een stap te ver.
Gebruikersavatar
mina
Eredivisie
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 13:50

Bericht door mina »

maw, ik krijg of ik het wil of niet, altijd het gezin als de hoeksteen van de samenleving door mijn strot geduwd...
want waarom zou het dan bijv niet mogenlijk zijn in bepaalde bijzondere situaties een uitzondering voor iemand te kunnen maken, je hoeft de wet helemaal niet te veranderen, je kunt alleen wel ervoor zorgen dat wanneer je als vrouw leeft ook bepaalde rechten hebt "als vrouw" dus, niet terechtkomen in een mannengevangenis bijv, of een helder ID aan je toekomstige werkgever te kunnen overhandigen...
om maar een paar hele kleine dingen te noemen...
naar mijn mening is het gewoon onwil...
er is altijd wel een manier te vinden...
er wordt toch ook gediscusseerd over dubbele nationaliteiten,
dat kan dan wel...
maar als je ervoor gekozen hebt om fulltime als meisje te leven, ho maar!
Gebruikersavatar
San10
dagelijks aanwezig
Berichten: 126
Lid geworden op: zo aug 06, 2006 16:09

Bericht door San10 »

Geslachtsloosheid onmogelijk

Een inwoner van Enschede krijgt het niet voor elkaar om bij de burgerlijke stand ingeschreven te staan zonder geslachtsaanduiding. ...
Ja, :evil: het Erasmus MC waar ik voor mijn darmziekte loop, veranderde het ponsplaatje weer naar man en verplicht me nu om mijn ziekenfonds(plaatje) ook weer terug naar man te zetten.

Een tijd geleden toen ik groen licht had bij het VU, was het mij gelukt het bij de meeste instellingen wel te wijzigen.

Nu echter steeds meer alles aan paspoort BSN/sofi gekoppeld is,
is het verboden om anders dan je paspoortgegevens op te geven,
of computers 'werken' niet.

Mijn ziekenfonds VGZ zei me dat er helemaal geen declaraties misgegaan waren op naam van mevr ipv meneer.

Dus het is denk ik in de interne controle inspectie in het erasmus, want je moet met je paspoort legetimeren en idd zag ik dat pas wanneer zij mijn paspoortgegevens invulden, al mijn gegevens tevoorschijn kwamen.

Ik ben wel opgefokt geweest aan de balie bij het erasmus (je moet bij elke scheet weer opnieuw inschrijven, ook al ben ik kind aan huis bij hun; door EUROPA en geouwehoer vanwege illegalen is het nu zo streng dus)
Ik ben er een paar dagen goed stuk van geweest en echt letterlijk ziek van geweest; had niet gedacht dat het zo'n impact zou hebben, ...maar logisch in mijn geval.

Maar goed VGZ als die zeggen dat het bij hun zelf nog geen problemen oplevert, laat ik dat nog even zo, want anders word ik overal, bij tandarts, bij andere instellingen waar ik loop, weer pontificaal als de heer aangesproken.

MMM, maar goed, als het paspoort en al die chipshit overal doordringt, dan kan de tg fluiten naar m/v 'tussenregelingen', wat tesamen met de afschaffing van borstvergr.. ontharing enz.. behoorlijk een douw geeft .

EUROPA en dit kabinet (die zijn burgers niet vertrouwt) zijn met hele andere dingen bezig.
Met (ov) chips overal, controle overal en nergens
en de woorden van...
hoe heet die jurist? rechter? in dat boek "Man of vrouw min of meer" die het heeft over dat geslachtsaanduiding afgeschaft kan worden, hebben het nakijken ! :evil: :roll: :cry:


Lichtpuntje is dat bij mij kymisch huwelijk bezig is.
Ik heb vannacht een hele mooie ervaring gehad; intiem geweest met mijn evendeel en zag de indigo blauwe straal.
Ik droom, dus ik ben.
Plaats reactie