Geslachtsloze voornamen
Moderator: Moderators
Geslachtsloze voornamen
handig!
http://www.meertens.knaw.nl/voornamen/V ... tailscherm
Nederlandse voornamen databank, je kunt zoeken op "m" "v" en "m/v"
http://www.meertens.knaw.nl/voornamen/V ... tailscherm
Nederlandse voornamen databank, je kunt zoeken op "m" "v" en "m/v"
Leuke site.
Bedankt voor de tip, Mina.
Bedankt voor de tip, Mina.
Joyce
Geslacht:
v
verklaring:
Eng. naam. Via Josse, Oudfra. Joisse, uit Jodocus (vgl. ook Jocelyn). Oorspr. ook voor mannen gebruikt (tot de 14e eeuw, Hanks & Hodges). Onder puriteinse invloed herleefde de naam tijdelijk door associatie met joy (vergelijk hun voorkeur voor namen van algemeen chr. begrippen als Charity en Faith). De moderne opleving gebeurde onder invloed van de literatuur, met name door Edna Lyalls historische roman `In the Golden Days' uit 1835 (Withycombe). In Nederland is de naam erg populair geworden.
- Irene
- ForumDiva 3000
- Contacteer:
Is inderdaad leuk:
IreneIrene
Geslacht:
v
verklaring:
Van Gri. eirènè `vrede', ook godin van de vrede. Toen na vele oorlogen de wereld onder Augustus tot vrede kwam, vond de vreugde daarover weerklank in het toenemend gebruik van de namen Pax (Lat. `vrede') en Irene en afleidingen daarvan (zie ook Hirzel 1962, blz. 46). Heiligen: Irene, martelares uit onbekende tijd, vooral in Constantinopel vereerd; kerk. feestdag: 5 mei. Een andere Irene werd met haar zus Agape in Saloniki verbrand tijdens Diocletianus; kerk. feestdag 3 of 16 apr. De naam was ook in gebruik bij keizerinnen van het Byzantijnse rijk. Door de heiligen (zie ook Ireneus), maar ook door de Byzantijnse vrouw van Philipp von Schwaben kwam de naam naar het Westen, vooral naar Du. In Eng. is hij vanaf 1880 in gebruik. Het is mogelijk dat hij de vorige eeuw opkwam o.i.v. Wagners `Rienzi' (1842). In Ndl. is de naam sinds de geboorte van prinses Irene heel gebruikelijk geworden.
Kleine stapjes
heel leuk
Rachelle
Geslacht:
v
verklaring:
Zie grondvorm-> Rachel
Rachel
Geslacht:
v
verklaring:
Hebr. `schaap, ooi'. In het O.T. komt hij voor als de naam van de dochter van Laban, zus van Lea, tweede vrouw van Jakob, moeder van Jozef en Benjamin (Gen. 29,30,31 en 35). Vgl. ook Jeremia 31,15. Rachel is tegenwoordig vooral een joodse meisjesnaam. Ook kwam hij na de Hervorming, vooral in Ze., in gebruik. Oudste voorbeelden van het gebruik van de naam: Rachel, Amsterdam 1592, Dordrecht 1626, Stavenisse 1632; Ragel, Stavenisse 1649 (Van der Schaar). Ook in Eng. kwam de naam na de Hervorming op.
Even een verhaaltje: Wat mij overkwam. Op mijn weg die ik bewandel. gebeurde het volgende. Toen ik voor het eerst naar een feest ging als tv had ik gedraaid daarvoor en kon in makkelijk in mn rol blijven zitten. Van vriendinnen kreeg ik de naam Mirthe.
Voelde gelijk goed. Maar door dat je gaat denken of dat de goed naam is? dacht is ik verander het in Esther. Als ik als meisje was geboren wat was dat me naam geweest. Toen in Martes dit omdat ik me een mix voelde van M/V en dat voel ik nu nog (maar met de naam heb ik weinig (stond voor overbrugging)
Maar vannacht werd ik wakker en moest ik gaan kijken wat de naam esther betekende (klinkt beetje zweverig maar gebeurde) Ik had er over gedroomt.
dus ik mn laptopje aan. en gekeken bij Esther
Esther
Geslacht:
v
verklaring:
bijbelse naam. In het oudtest. boek Ester (2,7) wordt als Hebr. equivalent gegeven: Hadassa. Deze laatste naam zou `mirte' betekenen, terwijl Esther ook in verband gebracht wordt met Perz. Isjitar `ster, lieflijke jonkvrouw'. Ester was het joodse meisje dat in de tijd na de Babylonische gevangenschap in de gunst stond van Ahasveros, de Perzische koning. De koning gaf haar de naam Ester. In Fra. werd de naam enigszins populair door Racine's `Esther' (1689), in Eng. ten tijde van de puriteinen. Oudste voorbeeld in ons land dateert van 1575 (Middelburg). Zie ook Hester.
En of het nu toeval of lot is het was een raare gewaar wording (positief)toen ik dit dus las. dat Esther en Mirthe met elkaar te maken hebben. En esther dus via de oud joodse naam Hadassa eigenlijk Mirthe betekent. ( de naam die ik vannaf het begin al had) Mirthe it is. Zo daar hebben we geen twijfels meer over en de betekenis van Mirthe is super leuk
Ik kreeg een rust in me en het voelde echt heel goed. Ben blij me naam gevonden te hebben. Nu weer door met me weg.
Ik wilde dit gewoon even delen. Lopen jullie wel is tegen dit soort dingen aan. Het is eigenlijk iets kleins maar zo intzettend leuk. Het geeft een positieve vibe aan het geen je mee bezig bent. En ben vandaag eigenlijk weer verder gekomen. Het voelt als een puzzelstukje dat op de juiste plaats valt.
Kus Mirthe
Voelde gelijk goed. Maar door dat je gaat denken of dat de goed naam is? dacht is ik verander het in Esther. Als ik als meisje was geboren wat was dat me naam geweest. Toen in Martes dit omdat ik me een mix voelde van M/V en dat voel ik nu nog (maar met de naam heb ik weinig (stond voor overbrugging)
Maar vannacht werd ik wakker en moest ik gaan kijken wat de naam esther betekende (klinkt beetje zweverig maar gebeurde) Ik had er over gedroomt.
dus ik mn laptopje aan. en gekeken bij Esther
Esther
Geslacht:
v
verklaring:
bijbelse naam. In het oudtest. boek Ester (2,7) wordt als Hebr. equivalent gegeven: Hadassa. Deze laatste naam zou `mirte' betekenen, terwijl Esther ook in verband gebracht wordt met Perz. Isjitar `ster, lieflijke jonkvrouw'. Ester was het joodse meisje dat in de tijd na de Babylonische gevangenschap in de gunst stond van Ahasveros, de Perzische koning. De koning gaf haar de naam Ester. In Fra. werd de naam enigszins populair door Racine's `Esther' (1689), in Eng. ten tijde van de puriteinen. Oudste voorbeeld in ons land dateert van 1575 (Middelburg). Zie ook Hester.
En of het nu toeval of lot is het was een raare gewaar wording (positief)toen ik dit dus las. dat Esther en Mirthe met elkaar te maken hebben. En esther dus via de oud joodse naam Hadassa eigenlijk Mirthe betekent. ( de naam die ik vannaf het begin al had) Mirthe it is. Zo daar hebben we geen twijfels meer over en de betekenis van Mirthe is super leuk
Ik kreeg een rust in me en het voelde echt heel goed. Ben blij me naam gevonden te hebben. Nu weer door met me weg.
Ik wilde dit gewoon even delen. Lopen jullie wel is tegen dit soort dingen aan. Het is eigenlijk iets kleins maar zo intzettend leuk. Het geeft een positieve vibe aan het geen je mee bezig bent. En ben vandaag eigenlijk weer verder gekomen. Het voelt als een puzzelstukje dat op de juiste plaats valt.
Kus Mirthe
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Hihihi.
Frederique
Geslacht:
m/v
verklaring:
Zie grondvorm-> Frederik
Frederik
Geslacht:
m
verklaring:
Tweestammige Germ. naam met ongeveer de betekenis `machtige beschermer'. Uit Frede-, dit betekent `vrede, bescherming' (zie -fred-), en -rijk `machtig' (zie -rik-). In ons land komt de naam al van de oudste tijden af voor. Hij werd bijv. gedragen door vier Utrechtse bisschoppen van wie Frederik I (ca. 820-838) heilig verklaard werd; kerk. feestdag: 18 juli. Vr. Frederica komt in de 17e/18e eeuw op. De vorm Vrede(n)rijk is van de laatste tijd. In Du. kwam de naam vooral weer op sinds de tijd van de Hohenstaufen, Friedrich I Barbarossa en vooral sinds Frederik de Grote, `der alte Fritz'. In Eng. komt hij in de 18e eeuw meer in gebruik o.i.v. de vorsten van Hannover, bijv. door Frederic, prince of Wales, zoon van George II.
===
Nou, even buiten de lijst met mensen die mijn naam ook gedragen hebben: als Frederique als m/v, als afgeleide van Frederik als m (de naam en het geslacht die ik bij mijn geboorte kreeg), als combinatie van vrede en bescherming + machtig niet bij mij past, dan weet ik het ook niet meer. Perfecte naam, ik houd 'm
Groetjes,
Frederique
Frederique
Geslacht:
m/v
verklaring:
Zie grondvorm-> Frederik
Frederik
Geslacht:
m
verklaring:
Tweestammige Germ. naam met ongeveer de betekenis `machtige beschermer'. Uit Frede-, dit betekent `vrede, bescherming' (zie -fred-), en -rijk `machtig' (zie -rik-). In ons land komt de naam al van de oudste tijden af voor. Hij werd bijv. gedragen door vier Utrechtse bisschoppen van wie Frederik I (ca. 820-838) heilig verklaard werd; kerk. feestdag: 18 juli. Vr. Frederica komt in de 17e/18e eeuw op. De vorm Vrede(n)rijk is van de laatste tijd. In Du. kwam de naam vooral weer op sinds de tijd van de Hohenstaufen, Friedrich I Barbarossa en vooral sinds Frederik de Grote, `der alte Fritz'. In Eng. komt hij in de 18e eeuw meer in gebruik o.i.v. de vorsten van Hannover, bijv. door Frederic, prince of Wales, zoon van George II.
===
Nou, even buiten de lijst met mensen die mijn naam ook gedragen hebben: als Frederique als m/v, als afgeleide van Frederik als m (de naam en het geslacht die ik bij mijn geboorte kreeg), als combinatie van vrede en bescherming + machtig niet bij mij past, dan weet ik het ook niet meer. Perfecte naam, ik houd 'm
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
-
- daar ben ik weer
- Contacteer:
Leuke site. Mijn naam werd dus al gebruikt bij de griekse goden.
Melissa
Geslacht:
v
verklaring:
Van Gri. melissa `honingbij'. In de Gri. mythologie komt hij voor als de naam van de nimf die Zeus zou hebben opgevoed. Ook de priesteressen van Demeter droegen deze naam (Melissai). Melissa zou overigens ook een vr. vorm kunnen zijn van Melis (een verkorting van Aemilius).
Melissa
Geslacht:
v
verklaring:
Van Gri. melissa `honingbij'. In de Gri. mythologie komt hij voor als de naam van de nimf die Zeus zou hebben opgevoed. Ook de priesteressen van Demeter droegen deze naam (Melissai). Melissa zou overigens ook een vr. vorm kunnen zijn van Melis (een verkorting van Aemilius).
Wendy:
Eng. naam. Gebruikt door J.M. Barrie in zijn `Peter Pan' uit 1904. De oorsprong van Wendy is de koosnaam die de dochter van W.E. Henley, Margaret, voor de (mannelijke) schrijver gebruikte. Via Friendy (een kinderlijke koosvorm bij friend, Eng. `vriend', mogelijk o.i.v. de vele Eng. namen op -y) en `Friendy-wendy of `Fwendie' (kleine kinderen kunnen de r nog niet goed uitspreken) werd dat uiteindelijk Wendy. Tegenwoordig is het een vrij gebruikelijke naam in Eng. In Nederland zeer populair geworden.
(Dat '(mannelijke)' is mijn toevoeging)
Eng. naam. Gebruikt door J.M. Barrie in zijn `Peter Pan' uit 1904. De oorsprong van Wendy is de koosnaam die de dochter van W.E. Henley, Margaret, voor de (mannelijke) schrijver gebruikte. Via Friendy (een kinderlijke koosvorm bij friend, Eng. `vriend', mogelijk o.i.v. de vele Eng. namen op -y) en `Friendy-wendy of `Fwendie' (kleine kinderen kunnen de r nog niet goed uitspreken) werd dat uiteindelijk Wendy. Tegenwoordig is het een vrij gebruikelijke naam in Eng. In Nederland zeer populair geworden.
(Dat '(mannelijke)' is mijn toevoeging)
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
- Esther Vos
- dagelijks aanwezig
.
Voor meer naamsbetekenissen kun je ook hier terecht. Het is wel in het engels.
Ik wist altijd al dat dit mijn naam moest worden, maar dat die zo zou passen had ik niet gedacht.
Your first name of Esther has made you a friendly, approachable, and generous person.
Generally you are good-natured, though at times you can be blunt and sarcastic.
As you are naturally talkative, you find it easy to meet and make friends with many people.
This name inclines you to be sympathetic and generous to those in difficult or unfortunate circumstances.
You can be firm, positive, and independent in your own ideas and in reaching your own decisions, yet when it comes to taking action or following things through to completion, you often need encouragement.
You respond quickly to kind words or any appreciation shown you.
There are artistic, creative abilities in this name that you could express through music or singing, or, in a practical way, through sewing or interior decorating
Ik wist altijd al dat dit mijn naam moest worden, maar dat die zo zou passen had ik niet gedacht.
Your first name of Esther has made you a friendly, approachable, and generous person.
Generally you are good-natured, though at times you can be blunt and sarcastic.
As you are naturally talkative, you find it easy to meet and make friends with many people.
This name inclines you to be sympathetic and generous to those in difficult or unfortunate circumstances.
You can be firm, positive, and independent in your own ideas and in reaching your own decisions, yet when it comes to taking action or following things through to completion, you often need encouragement.
You respond quickly to kind words or any appreciation shown you.
There are artistic, creative abilities in this name that you could express through music or singing, or, in a practical way, through sewing or interior decorating
Rule #1 Let's make the world a better place, for everyone
- Esther Vos
- dagelijks aanwezig
.
Hoi Mina,
Ik hoop voor jou dat het inderdaad niet klopt wat er staat.
Anders wellicht toch een naamswijziging.
Groetjes Esther
Ik hoop voor jou dat het inderdaad niet klopt wat er staat.
Anders wellicht toch een naamswijziging.
Groetjes Esther
Rule #1 Let's make the world a better place, for everyone