Frederique_ schreef:
Allereerst: 100% passabel worden lukt niet veel mensen.
Volgens mij lukt het niemand. Tenzij je bereid bent grote offers te brengen. Streven naar passabiliteit heeft mijns inziens niet zoveel met angst te maken; het doel van een transitie is nou eenmaal van geslacht veranderen en dan is het leuk als de eerste indruk die je op anderen wekt het gewenste geslacht is. Dat lukt gelukkig vrijwel iedereen. Zij het de ene sneller dan de ander. Pas daarna komt de angst om de hoek kijken. Transen zijn geneigd om de illusie (want echt van geslacht veranderen kan niet) angstvallig in stand te houden. Dat kan niet, je moet dan een leven lang gaan liegen en dat is niet vol te houden.
Frederique_ schreef:
Dan de vraag of het gewenst is om te streven naar 100% passabiliteit. En ja, dan kom ik direkt met "angst".
Alleen als je er van houdt om jezelf en anderen voor continu de gek te houden.
Frederique_ schreef:
Er zijn mensen die geluk hebben dat hun mannelijke uiterlijk vrijwel gelijk is aan hun gewenste vrouwelijke uiterlijk. Zij kunnen 100% passabel worden en doen dat dan vaak ook. Ik bedenk me dan altijd het volgende: stel, iemand is 100% passabel. Je bent dan vrouw onder de vrouwen. Je doet mee met alles waar een bio-vrouw ook aan mee doet. Dat gaat goed, totdat... iemand erachter komt dat je ooit man geweest bent. En dan? Dan slaat de stemming om: die vrouwen hadden dat nooit gedacht! Voelen zich bedonderd door die persoon die doet alsof'ie een vrouw is, maar in werkelijkheid als man geboren is! (En ja, ik gebruik hier bewust 'ie, want vrouwen zien je op dat moment ook als een 'ie, zeker niet meer als "een van hen").
Je schetst een onmogelijke situatie. Alleen bio-vrouwen zijn 100% vrouw en dus kunnen alleen bio's 100% passabel zijn. Kunnen, het is namelijk niet altijd zo. Ook een bio-vouw kan op een man lijken. Termen als manwijf zijn niet speciaal voor transen uitgevonden.
Frederique_ schreef:
Er zijn mensen die in dat geval kiezen om van omgeving te veranderen. En dan? Dan zijn er nieuwe mensen. Leuk, vrouw onder de vrouwen. Totdat... De geschiedenis herhaalt zich. Een moeilijke, uitzichtsloze geschiedenis. Want er zal altijd iemand jouw geschiedenis achterhalen. Je verspreekt je een keer, een ander verspreekt zich een keer, iemand "weet nog een leuk verhaal over jou"... 100% passabel bestaat in die zin niet. Vroeg of laat zal men het weten. En dan?
Gewoon roeien met de riemen die je hebt en ophouden met vluchten. Niet bepaald makkelijk, maar dan moet je maar niet van geslacht gaan veranderen. Dat is nou eenmaal niet makkelijk want het kan niet. Zelfs niet met tig operaties. Mensen die denken van wel, gaan een ellendig leven tegemoet.
Frederique_ schreef:
Ik denk dat het soms gemakkelijker is om niet 100% passabel te zijn. Zodat mensen aan je kunnen zien wat je graag bent (vrouw) en tegelijkertijd ook kunnen zien wat je geweest bent (man). Dat is (vaak) even wennen voor die ander, maar omdat jij sterk in je vel zit kun je dit aan. En omdat het daarna voor iedereen duidelijk is wat je bent (iemand die als man geboren is en dolgraag als vrouw geaccepteerd wil worden) zul je daar net zo min problemen mee krijgen als dat je 100% passabel bent. En leef je minder angstig dat iemand ooit achter je geheim zal komen...
Altijd, niet soms. Als de eerste indruk maar de juiste is, dan komt het meestal wel goed. Neanderthalers en andere bekrompen debielen daargelaten natuurlijk. Die doen tegen niemand normaal. Die zijn op jacht, en dat zal iedereen weten ook. Als je zo iemand tegen het lijf loopt, dan is het niet erg om ze maar in de waan te laten. In alle andere situaties kun je hooguit verwachten om als trans geaccepteerd te worden, niet als vrouw. Er komt vroeg of laat altijd wel iemand zeuren over je verleden. Ook als je hetzelfde verhaal al 100.000 keer verteld hebt. Als iemand mij vraagt of ze me een rare vraag mogen stellen dan zeg ik uit voorzorg ja, en het antwoord is ook ja, zullen we het dan nu weer ergens anders over hebben?
Frederique_ schreef:
De enig juiste vraag is dan: waarom heeft het leven geen zin als je niet 100% passabel bent? Voor wie moet je er zo mooi uitzien: voor jezelf, of voor je omgeving?
Even een algemeen misverstand uit de weg ruimen, passabiliteit staat niet gelijk aan schoonheid. Ook lelijke vrouwen zijn vrouwen.
Frederique_ schreef:
Als ik mensen tegenkom die uitgaan van het doel van 100% passabel, dan hoor en zie ik heel vaak angst.
Ik zie een waanidee, maar daar hebben transen wel vaker last van. Daarnaast zie ik ook veel beren op de wegen van die persoon. Iemand geboren in geslacht zus, die zich daar niet in thuis voelt, en zich dus gedwongen voelt om een rol te spelen die niet past, gaat een transitie aan. Zhij wil geässimileerd worden door het geslacht zo en gaat daartoe een andere rol spelen. Foute boel.
Frederique_ schreef:
En dan de hamvraag: als ik zeg dat je goed met jezelf moet leren leven, zonder angst, zeg ik dan dat elke transitie waardeloos is omdat je beter had kunnen leren leven als man? Nee. Allereerst omdat die vraag zeer extreem gesteld wordt

en dus veroorzaakt vanuit angst

. Ik ben van mening dat als je leeft met minder angst, dat je dan beter goed gefundeerde keuzes kunt maken over welke operaties/behandelingen nu echt nodig zijn en welke operaties/behandelingen veroorzaakt worden omdat je bang bent voor je omgeving. Je weet dan beter welke lichaamsdelen bij je passen en welke niet, en durft het dichotome man/vrouw-denken (extremen, dus angst, denk ik dan maar) los te laten. Het is dan ineens geen probleem meer om een man-met-borsten, of een vrouw-met-piemel, of een vrouw-met-een-adamsappel te zijn. Wie zo leeft kan zich een hoop een hoop operaties en behandelingen, een hoop kosten, en dus ook een hoop pijn besparen.
We weten allemaal dat jij een transitie-profeet bent, Frederique. Gek genoeg kan ik nog een heel eind met je meegaan ook. Alleen die één na laatste zin. Tsja. Die niet. Van geslacht veranderen kan niet, je kunt hooguit trans worden.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.