Advies van CvZ is aangeboden aan de kamer

Algemeen

Moderator: Moderators

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Advies van CvZ is aangeboden aan de kamer

Bericht door Frederique_ »

Definitief advies van het college van zorgverzekeraars aan de regering (van 18-7-2007, ik loop wat achter):
advies,
bijlage, zie vanaf p. 159

Ze zitten weer te morrelen...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Re: Advies van CvZ is aangeboden aan de kamer

Hoi Patricia,

Ik zag het en was er net mee bezig. Ik probeerde door te linken naar Parlando (= het systeem van de 2e kamer waar men dit soort documenten bewaart). Dit lukt echter niet, omdat je daarvoor ingelogd moet zijn in Parlando en niet-ingelogd niet kunt linken. Vervolgens heb ik het op mijn eigen site gezet, je vindt hieronder de links.

advies,
bijlage, zie vanaf p. 159

Groetjes,

Frederique[/quote]
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<Bij de toetsing van ingrepen bij transseksuelen aan het criterium verminking komt het erop neer dat bekeken zal moeten worden of het uiterlijk van de transseksueel na de geslachtsveranderende operatie zo extreem mannelijk respectievelijk vrouwelijk is dat dit bij vrouwen respectievelijk mannen in het algemeen niet voorkomt en in het dagelijks leven zo opvallend is dat er bij derden een schrikeffect ontstaat.>

????????Staat dat er echt???

Mila.
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Ik ben hogelijk verbaast, want ik ben dus blijkbaar niet gek of gestoord voor wat betreft mijn mening op dat vlak.

Mila.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Dat hangt van de acceptatiegraad van mensen met een afwijkend uiterlijk af. Hetzelfde geldt overigens ook voor mensen met brandwonden in het gezicht, maar daar vindt het CvZ van dat er andere regels voor moeten gelden.

Groetjes,

Frederique
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Patricia1979 schreef:Maar zullen er nou zoveel transen zijn dan die als ze gezien worden een schrikeffect teweeg brengen?
Op Mila wel met enige regelmaat :wink: .
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<Maar zullen er nou zoveel transen zijn dan die als ze gezien worden een schrikeffect teweeg brengen?>

Ik ken(de) er ettelijke. Als ik met ze over straat loop of liep, dan reageerden mensen alsof ze een voorhistorisch monster zagen, of een buitenaards wezen, in ieder geval met tamelijk onverholen afschuw, verbazing en schrik ja.

Mila.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Janiek2 schreef:
Patricia1979 schreef:Maar zullen er nou zoveel transen zijn dan die als ze gezien worden een schrikeffect teweeg brengen?
Op Mila wel met enige regelmaat :wink: .
Je moet het van een positieve kant bekijken. Als wij nou Mila voordragen in de beoordelingscommissie als de 'derde' bij wie een schrikefffect ontstaat, zullen heel wat transen dan in aanmerking komen voor vergoeding van hun FFS. :-D

Groetjes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Onvoorstelbaar, al die haarkloverij om tot dat soort regelgeving te komen heeft al meer gekost dan alle mogelijke behandelingen die dat verwaarloosbare plukje transen bij elkaar zou kunnen ondergaan!

Enneh, een klein beetje plagen mag ik toch ook wel een keer :wink: ?
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<zullen heel wat transen dan in aanmerking komen voor vergoeding van hun FFS>

En ook een vergoeding om dmv een bewegingscursus om hun motoriek te laten vervrouwelijken.
Met zwaaiende schouders lopen met daaronder een cup C die meezwaait doet 10 FFS'en teniet.
Mila.
mina
Eredivisie

Bericht door mina »

<Bij de toetsing van ingrepen bij transseksuelen aan het criterium verminking komt het erop neer dat bekeken zal moeten worden of het uiterlijk van de transseksueel na de geslachtsveranderende operatie zo extreem mannelijk respectievelijk vrouwelijk is dat dit bij vrouwen respectievelijk mannen in het algemeen niet voorkomt en in het dagelijks leven zo opvallend is dat er bij derden een schrikeffect ontstaat.>

wat onzinnig, een geslachtsaanpassende operatie heeft toch niks te maken met hoe je je in het dagelijk leven presenteert?
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<
wat onzinnig, een geslachtsaanpassende operatie heeft toch niks te maken met hoe je je in het dagelijk leven presenteert?>

Nou, als die m/v's er dan voor kiezen om als man te blijven maar dan met een (onzichtbare!) neovagina? Of heeft dat ook nix te maken met hoe een ts zich in het dagelijks leven presenteert?

Mila.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bovengenoemde citaat is alleen van toepassing op plastisch chirurgische ingrepen tgv secundaire geslachtskenmerken, bijv. borstvergroting, epilatie, adamsappelreductie en FFS. Deze criteria worden niet toegepast op de beoordelingen wie in aanmerking komt voor de SRS.

Overigens als je doorleest, zie je dat dus:
  • Borstprothesen worden wel automatisch vergoed, borstvergroting niet.
  • Pruiken en haarstukken worden wel automatisch vergoed, haartransplantaties niet.
  • Logopodie wel, stembandcorrectie niet.
Lisa
mina
Eredivisie

Bericht door mina »

mila schreef:<
wat onzinnig, een geslachtsaanpassende operatie heeft toch niks te maken met hoe je je in het dagelijk leven presenteert?>

Nou, als die m/v's er dan voor kiezen om als man te blijven maar dan met een (onzichtbare!) neovagina? Of heeft dat ook nix te maken met hoe een ts zich in het dagelijks leven presenteert?

Mila.
ik bedoel leven in de genderrol is niet afhankelijk van een srs toch, dus waarom die dingen dan aan elkaar koppelen?
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

mina schreef:ik bedoel leven in de genderrol is niet afhankelijk van een srs toch, dus waarom die dingen dan aan elkaar koppelen?
Ze zijn niet aan elkaar gekoppeld. Voor de SRS zelf gelden andere criteria, deze is puur voor de secundaire geslachtskenmerken.

Lisa
Plaats reactie