Grenzen

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dhiamara
ForumFan

Grenzen

Bericht door dhiamara »

Een rot week gehad :( Kreeg maandag een gesprek met iemand en daarbij het gevoel dat ik maar terug in mijn eigen huis moest en niet meer in de tuin moest gaan zitten als vrouw. :(
Dit jaar ben ik veel meer als vrouw in mijn tuin gaan zitten. Ik weet dat mijn vriendinnen, vriend en enkele buren hier wel wat moeite mee hebben. En enkele keer zijn ze er bij komen zitten. Ik vond dit heerlijk maar begrijp ook wel dat zij er moeite mee hebben. Ik accepteer dit en probeer er toch wel rekening mee te houden. Als vrouw zijnde stap ik bijvoorbeeld niet het bruggetje over om bij hun te gaan zitten. Soms wil ik dat wel maar hou rekening met hun gevoelens. Je komt in hun eigen privacy en als zij dat niet willen vind ik dat je er rekening mee moet houden. Bij mijn linkerbuur kan ik zo naar binnen lopen en zij komen ook gewoon binnen en hebben er geen moeite mee. Hier wel een volledige acceptatie.

Het vriendengroepje (zo noem ik het maar even) hebben mij altijd als man gezien en twee jaar terug heb ik dit alles verteld.
Ik heb ontzettend veel gesprekken gehad met één die ook tv bleek te zijn en zij heeft mij daarbij ontzettend geholpen.

MAAR!!!.....

Juist zij kwam deze week met het feit dat ze vonden dat ik teveel bezig was om grenzen te overtreden bij hun. Volgens hem legde ik hun een dwang op om mij te accepteren door zo buiten te gaan zitten. Door alles in het openbaar te gooien hebben ze het er erg moeilijk mee. Als ik dan zo buiten zit worden zij er telkens weer mee geconfronteerd. Ook het feit dat ik soms buiten op straat 's avonds of ergens anders als vrouw rondloop of vergeten ben mijn nagels te ontlakken :) of nog duidelijk vrouwelijke oorknopjes draag terwijl ik als man rondloop wekt iets op van: Je hoeft niet zo duidelijk met je problemen als tv zijnde rond te lopen.
Ik moest maar begrijpen en accepteren dat zij het hier moeilijk mee hebben en moest mij maar eens gaan afvragen of ik hun grenzen teveel overtrad en als oplossing gaf zij aan dat ik beter rekening met hun kon houden en dit maar binnenshuis moest houden.

Het heeft mij ontzettend zeer gedaan en ik ben in die pijn gedoken waar zij bij was. Toen ik voor mijzelf besefte dat er voor mij geen weg meer terug is (dus nooit meer in de kast) kwam ik tot het besef dat ik met dit verhaal eigenlijk niets mee kon. Ga ik met hun gedachten mee dan ga ik zelf weer kapot en dat wil ik niet meer Ik ben altijd een open persoon geweest op dit éne geheim na. Nu ik dit in het openbaar gegooid hebt wil ik dit ook open houden en stapje voor stapje verder uitbreiden.

Toen ik dit besefte heb ik het probleem bij hem neer gelegd. Zij kan met heel veel overtuiging en energetische kracht iets over brengen en ik moest dit met veel kracht bij haar terug brengen en het ging er even heftig aan toe. Toen ik riep dat zij ook op een bepaalde manier met haar tv zijn omging en hierin heel vaak belemmerd werd door een ex-vriendin (sinds twee maanden) en dat hij vanuit zijn eigen belevingswereld reageerde op mij werd hij kwaad: Ik mocht niet aan zijn belevingswereld van tv zijn komen. Dat was goed!!!

En dus zij wel aan de mijne blijkbaar.

:) :D

Toen dit "gevecht" afgelopen was hebben we rustig verder kunnen praten.

Wat bleek? Tijdens de afgelopen periode en door de diverse gesprekken is hij gaan kijken of die openheid die ik nu betracht in alles ook voor hem geschikt is. Langzaam wat meer aan de familie verteld en bepaalde zaken zoals een foto of damesschoenen in zijn huiskamer gezet. Ook een paar keer in zijn huis de vriendinnen op bezoek gehad toen hij in vrouwenkleding was (als je aanbelde dan kleedt zij zich weer om) Kortom, kleine stapjes om naar buiten te treden.
Zij had al aangegeven tijdens één van onze diepe gesprekken dat zij weer alles teruggezet had om te kijken hoe dit haar beviel. Ook gaf zij aan dat ons bezoek aan een tv- avond maar op een laag pitje gezet moest worden. Ook tijdens een bezoek van mij (wist dat zij in kledij zat, ik hoorde de hakjes in buiten) kleedde zij zich weer om.

De afgelopen weken voelde ik al een verwijdering in onze ontmoetingen. Ook als zij toevallig zag dat ik als vrouw in de tuin zat voelde ik dat hij mij niet wilde ontmoeten.
Maandag had hij de moed om dit onderwerp aan te roeren, wetende dat ik hier heftig op kon gaan reageren Inderdaad :(

Toch is dit gesprek zéér nuttig geweest. Voor mij het besef dat ik op mijn eigen manier met mijn tv zijn om wil gaan. Op mijn eigen manier trek ik mijn eigen conclusie en bouw ik mijn leven weer op.
Voor haar is het nu ook duidelijk dat hij zéér veel moeite heeft om met mijn openheid in dit geheel om te gaan. Hijzelf kàn dit niet. Hij wil alles in eigen beheer houden en binnenskamers. Vooral angst om gekwetst te worden speelt denk ik een grote rol omdat dit al eerder is gebeurd toen hij voor het eerst er mee naar buiten kwam. Hij gaf ook toe dat hij persoonlijk er erg veel moeite mij heeft om mij zo te zien rondlopen. Snapte ook niet dat één van de vriendinnen er nu minder moeite mee heeft terwijl ze dit in het begin wel had.
Toen ik ook vertelde dat wij in onze eigen angsten en overdenking heel vaak andere mensen gebruiken om je eigen mening bevestigd te krijgen en daardoor een gesprek kunt sturen in een richting die past bij jouw gedachten kwam hij tot de ontdekking dat hij dit ook gedaan had en daarom ook de vriendenkring in het begin van ons gesprek gebruikt had om mij terug te krijgen in het huis (veilig voor hun/hem omdat zij dan niet steeds geconfronteerd worden met hunzelf, de moeite die zij hebben met mijn verandering etc etc.)

Onze gesprekken zijn soms wel eens confronterend, heftig, diepzinnig en gaan heel veel over diepere gevoelens. Soms gaan we door onze eigen pijn heen om iets in te zien. Ieder op zijn eigen manier.

Gistermorgen kwam zij weer en werd geconfronteerd met mij als vrouw. :D Zij gaf na afloop aan dat op de één of andere manier er iets veranderd was en dat de moeite die zij had om mij zo te zien nu lichter was geworden :D Ook besefte dat zij háár eigen manier had om met het geheel om te gaan en ik de mijne. Volledig in het besef dat ik een uniek mens ben en hij een uniek mens is.

Waarom schrijf ik dit allemaal op? Zit regelmatig op de organisatie en lees alles. Ook in onze groep zie je dit wat hier beschreven wordt. Een ieder heeft zijn eigen manier om met het geheel om te gaan. Ook een ieder probeert dit over te brengen op de ander en dit kan soms heftig zijn :( :D

Ook hier in deze groep kunnen wij elkaars gedachtengoed proberen te begrijpen en te accepteren. je kunt er in meegaan en je kunt het afwijzen En dan is het mooiste als je weer gewoon met elkaar om kunt gaan zoals deze week in mijn situatie is gebeurd.

Babette was eigenlijk ook een trigger om dit op te schrijven

Onvoorwaardelijke liefde is het mooiste wat er is. Want dan krijg je het resultaat zou als hier aan het eind beschreven is. Het is moeilijk door alle emoties heen te duiken om deze kern van jezelf te bereiken en vandaar uit verder te gaan. Maar het resultaat is oh zo mooi.!!
With Love and Lightness.

"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
lief dinnetje
Eredivisie

Bericht door lief dinnetje »

dhiamara schreef :

Goh dat klinkt zo onwaarschijnlijk nu.
Als je elke dag als vrouw leeft dan kan je je daar nauwelijks nog in inleven, al heb ik dus ook zeker die fase gekend van onzekerheid en met kleine stapjes in het openbaar komen.

Waar ik nu enorm over val, is de opmerking :

Je hoeft niet zo duidelijk met je problemen als tv zijnde rond te lopen.

Ach zo en sinds wanneer is dat dan een probleem ?
Je bent gewoon jezelf en mensen die dat niet kunnen accepteren laat je beter links liggen.
Dat klinkt misschien hard, maar ik vind het echt fout om niet jezelf te zijn omwille van een ander.
Je loopt toch wel in je tuin rond zoals jij wil ?
Als je geen wetten of regels aan het overtreden bent, dan heeft daar toch echt niemand wat aan te zeggen ?

Groeten,

Melina
dhiamara
ForumFan

Bericht door dhiamara »

Ach zo en sinds wanneer is dat dan een probleem ?
Je kunt deze zin eigenlijk als volgt bekijken : Natuurlijk heb ik problemen gehad om dit voor mijzelf te accepteren. Nu ik dit volledig heb gedaan is dit dus voor mij geen probleem meer. :D

Wat ik nu als observant zie is dat "het probleem om tv/tg/ts te accepteren" nu bij hun ligt. Zij hebben er moeite mee om hier mee om te gaan. Als het ware laat ik een aspect van het mens zijn zien waar zij over kunnen nadenken. In hun zelf kijken hoe zij omgaan met bepaalde zaken waar zij in eerste instantie niets van begrijpen, angstig zijn voor het onbekende, dit doorgronden en vanuit een gevoel van algemene liefde voor je medemens iemand, in wat voor vorm dan ook, gaan accepteren. :)

Door deze zin uit te spreken richting mij toe is er eigenlijk getracht om een situatie te crëeren om HUN probleem op te lossen door mij te laten terugtrekken. Zodat zij niet steeds geconfronteerd worden met hun eigen verwarring.

Het grappig was dat, toen ik dit zag, ik heel rustig werd en dit af kon handelen. Ook met veel meer begrip richting hun toe.
Tegelijkertijd ben ik gaan beseffen dat niet jezelf te zijn omwille van een ander niet meer voor mij opgaat (vroeger was dit iets wat ik veel deed door mijn eigen onzekerheid wie of wat ik ben)

Het geheel heeft mij weer een stukje doen groeien merk ik :)

Wat ik ook van mijzelf merk is dat ik vaak terugkaats om iets te laten zien wat betreft het accepteren van iemand met normale situatie.

Bijv: Als ik problemen zou hebben met jou lesbisch zijn (vriendin) kan ik dus niet meer met je omgaan?

of: Ik heb problemen met het accepteren dat jij bruin bent en om dit op te laten houden moet jij dus maar wit worden?

Op de één of andere manier probeer ik hun te laten kijken naar het groter geheel van het mens zijn en dit te bekijken.

Woon op het platteland en "vreemd" is hier soms problematisch

:D :)
With Love and Lightness.

Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Namasté Dhiamara,

ik kan me je situatie heel goed voorstellen: het dorp waar je woont is nou niet bepaald cosmopolitisch te noemen! :D Het is hier niet ander hoor. Zodra je buiten de "gebaande paadjes" gaat, schiet het halve dorp in de stress.

Desalniettemin kan het niet zo zijn dat anderen jou beperkingen opleggen: jij bent niet op deze wereld om aan de verwachtingspatronen van anderen te voldoen. Als anderen het gevoel hebben dat jouw gedrag bij hen grensoverschrijdend werkt, dan is het aan hen om dat op te lossen. Het zijn hun gevoelens, niet de jouwe! Dat geldt omgekeerd uiteraard ook. Ik vond je voorbeeld van de lesbische vriendin of de bruine persoon perfect!

Ik ben van mening dat jij als (uniek) mens bestaansrecht hebt (I live therefore I am). Dat geldt overigens voor ieder mens. Vanuit mijn optiek kan het gewoon niet zo zijn dat jij, of ik, of wie dan ook, zich schikt naar de nukken van een groep.

Meid, gewoon lekker doorgaan op het pad dat je ingeslagen bent!

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
dhiamara
ForumFan

Bericht door dhiamara »

Bedankt Babette

Ach denk ik: tussen onze beide dorpen bevind zich een prachtig aangelegd park rondom een industrieel gebied waar het heerlijk was om rond te lopen. helaas is het nu te nat daar. :D :)

Zag trouwens dat mijn quote verkeerd was. Het moet dus zijn
Je hoeft niet zo duidelijk met je problemen als tv zijnde rond te lopen.
With Love and Lightness.

Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

dhiamara schreef:Je kunt deze zin eigenlijk als volgt bekijken : Natuurlijk heb ik problemen gehad om dit voor mijzelf te accepteren. Nu ik dit volledig heb gedaan is dit dus voor mij geen probleem meer. :D

Wat ik nu als observant zie is dat "het probleem om tv/tg/ts te accepteren" nu bij hun ligt. Zij hebben er moeite mee om hier mee om te gaan. Als het ware laat ik een aspect van het mens zijn zien waar zij over kunnen nadenken. In hun zelf kijken hoe zij omgaan met bepaalde zaken waar zij in eerste instantie niets van begrijpen, angstig zijn voor het onbekende, dit doorgronden en vanuit een gevoel van algemene liefde voor je medemens iemand, in wat voor vorm dan ook, gaan accepteren. :)

Door deze zin uit te spreken richting mij toe is er eigenlijk getracht om een situatie te crëeren om HUN probleem op te lossen door mij te laten terugtrekken. Zodat zij niet steeds geconfronteerd worden met hun eigen verwarring.

Het grappig was dat, toen ik dit zag, ik heel rustig werd en dit af kon handelen. Ook met veel meer begrip richting hun toe.
Tegelijkertijd ben ik gaan beseffen dat niet jezelf te zijn omwille van een ander niet meer voor mij opgaat (vroeger was dit iets wat ik veel deed door mijn eigen onzekerheid wie of wat ik ben)

Het geheel heeft mij weer een stukje doen groeien merk ik :)
Dhiamara,

Ik vind dat je een heel scherp analyse heb gemaakt van de situatie. Maar het is mij niet duidelijk hoe je precies ermee omgaat? Toon je begrip voor hun gevoelens of leg je het probleem bij hun neer alleen en zeg je dan "zoek het maar uit, ik doe wat ik doe"?

Wanneer bijvoorbeeld een getrouwde travestiet komt vertellen dat zij het aan haar vrouw heeft verteld, en dat haar vrouw veel problemen ermee heeft, zeggen wij vaak: "besef, dat jij een levenslang heb gehad om tot het punt te komen, dat jij jezelf accepteert, dus gun haar ook wat tijd". Hoe dan ook, jij bent veel verder in jouw eigen acceptatie dan jouw vriendenkring, inclusief jouw trav vriendin.

Ook geven wij als raad "bepaal de tempo van jouw veranderingen op de snelheid dat de langzaamste aankan". Wat niet betekent dat je gewoon blijf wachten, want vaak als je dat doet, wordt het eeuwig wachten. Maar, om een relatie te behouden, moet je wel misschien aansporen, maar ook laten afremmen.

Voor vrienden liggen het natuurlijk anders, maar ook hier zou kunnen gelden, dat door eventjes rekening met hun problemen te houden, je je vriendschappen kunnen behouden, en over aanzienbare tijd kunnen ze jouw veranderingen aan.

In die zin, ben ik met Babette niet helemaal eens. Natuurlijk is het belangrijk dat je jezelf mag -- moet -- zijn. Maar het woord "samenleving" zegt het al. Om samen te leven, in welke vorm dan ook, betekent met elkaar rekening houden, dus zowel zij met jou als jij met hen. De discussie aangaan is goed. Een spiegel voor ze houden ook. En dan overeenstemming bereiken over wat voor jullie allebei werkbaar is. Dan worden ze ook deel van jou proces en groeien ze met je mee. En op den dure komen jullie allebei wel waar je eigenlijk wilt zijn, denk ik.

Denk ik dan....

Groetjes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi Lisa,
Lisa met een S schreef:In die zin, ben ik met Babette niet helemaal eens. Natuurlijk is het belangrijk dat je jezelf mag -- moet -- zijn. Maar het woord "samenleving" zegt het al. Om samen te leven, in welke vorm dan ook, betekent met elkaar rekening houden, dus zowel zij met jou als jij met hen. De discussie aangaan is goed. Een spiegel voor ze houden ook. En dan overeenstemming bereiken over wat voor jullie allebei werkbaar is. Dan worden ze ook deel van jou proces en groeien ze met je mee. En op den dure komen jullie allebei wel waar je eigenlijk wilt zijn, denk ik.
zoals jij de "samenleving" beschrijft, kan ik het wel met je eens zijn, maar een dergelijke samenleving is mijns inziens een utopie. Door het dorp waar ik woon lopen verschillende scheidslijnen: die op basis van geloof: gereformeerd versus niet gerefo, die van de "originele" dorpsbewoners versus de nieuwkomers, die van een bepaalde beroepsgroep die bij ons bijna oververtegenwoordigd is, versus de "anderen", en ook nog eens van mannen versus vrouwen. Ik kan daar met de beste wil van de wereld geen samenleving van maken.

Mijn partner en ik accepteren mensen zoals ze zijn. Helaas is het omgekeerde niet waar: er wordt van je verwacht dat je aan de verwachtingspatronen van die zogenaamde samenleving voldoet, en dat vind ik echt veel te veel gevraagd. Onvoorwaardelijke acceptatie is de sleutel, niet aanpassing of assimilatie. Zonder acceptatie is er geen samenleving als zodanig mogelijk.... helaas.

En ik denk ook wel dat we uiteindelijk daar uit zullen komen waar we willen zijn... Het pad daar naar toe is bovendien buitengewoon interessant, en ik zou het voor geen goud willen missen! :D

Groetjes en liefs,

Babette.
René(e)
ff weer wat posten

Gedragscode?

Bericht door René(e) »

Hallo Dames, ik ben van mening dat je bepaalde levensstijlen niet aan elkaar kunt opdringen, evenmin dat je zelf in je sculp moet kruipen om aan verwachtingspatronen te voldoen.
't Zou makkelijker zijn als mensen wat meer respect voor elkaar zouden tonen en eenieder in zijn/haar waarde te laten.
Ik ga toch ook niet lopen klagen als mijn buurman midden in de winter de behoefte heeft om met z'n in z'n tuin te gaan zitten?

Leven en laten leven!
Groetjes vanuit Zeeland. Kussies.
liefde is vergangkelijk, maar travestie is 'n deel van je leven!
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Babette,

Zo zie je dat iedereen spreekt vanuit hun eigen referentiekader. Dhiamara heeft duidelijk een 'samenleving' -- als is het een klein groepje vrienden -- die bereidheid tonen om haar de ruimte te bieden dat ze nodig hebben, en die ook aangeven dat ze op dit moment problemen hebben. In zo een geval geldt mijn advies.

Jij hebt kennelijk een andere situatie -- wat jij schetst geeft aan dat er niemand is, in wie je het vertrouwen hebt, dat zoiets met hun bespreekbaar is. Ik kan moeilijk oordelen in hoeverre jij daar gelijk in hebt. Als ik jouw verhalen lees, dan lees ik uit, dat jij al jaren je eigen weg ben gegaan, ondanks het gebrek aan ruimte die je wordt geboden. Ik zou kunnen suggereren, dat als je meer met de mensen hadden gesproken, zoals Dhiamara kennelijk doet, er een betere verstandshouding was geweest tussen jullie en jouw dorpsgenoten, maar ik ken jullie situatie niet en ik kan niet beoordelen of zo een gesprek mogelijk was bij jullie.

Ik kan alleen maar treuren, dat je door jouw anders-zijn geisoleerd bent binnen het kleine samenleving dat jouw dorp is. Heel veel sterkte.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
René(e)
ff weer wat posten

Re: Gedragscode?

Bericht door René(e) »

René(e) schreef:Hallo Dames, ik ben van mening dat je bepaalde levensstijlen niet aan elkaar kunt opdringen, evenmin dat je zelf in je sculp moet kruipen om aan verwachtingspatronen te voldoen.
't Zou makkelijker zijn als mensen wat meer respect voor elkaar zouden tonen en eenieder in zijn/haar waarde te laten.
Ik ga toch ook niet lopen klagen als mijn buurman midden in de winter de behoefte heeft om met z'n ZWEMBROEK in z'n tuin te gaan zitten?

Leven en laten leven!
Groetjes vanuit Zeeland. Kussies.
Sorry was 't woordje zwembroek vergeten.
ps. Ben 't wel met jullie eens dat 'n beperkte leefomgeving problemen kan geven mbt acceptatie van je medemens. Zeker als die net even 'n iets andere interresse heeft.
Prettige Zondag nog. xxxxxx
liefde is vergangkelijk, maar travestie is 'n deel van je leven!
dhiamara
ForumFan

Bericht door dhiamara »

Het zit hier wat dubbel merk ik. :) Ook mijn tv - vriend kwam eigenlijk er mee op de proppen. OF ik mijn tv - zijn (Ik merk zelf dat ik mij liever als TG beschouw) niet te veel OPDRONG aan hun. Met hem heb ik hele gesprekken gevoerd. Met de anderen weinig. In het begin waren ze er vurig tegen om er met mij over te praten. Letterlijk werd er gezegd: dat probleem hou je maar bij jezelf en anders maakt je maar vrienden in de tv -scene. Als jij in kledij zit dan komen we niet bij jou.

Vorig jaar kon ik er zo mee leven. Beperkte ik het tot in huis en buiten tussen schuurtje en huis. (Tuin bevind zich achter het schuurtje bij een tussenwoning. Ben gegroeid in de acceptatie van mijzelf en ging daardoor ook langer als vrouw gekleed rondlopen en activiteiten ondernemen in huis en buiten wat prima bevalt. Mijn vogels en eekhoorns moeten ook gevoerd worden en dan is het heerlijk om even in het prieeltje te gaan zitten. Dus voor mij was het duidelijk dat deze uitbreiding er bij hoorde.

Voor mijzelf zou ik het liefst uit mijn werk komen, mij omkleden en zo de dag verder door willen brengen ongeacht wat ik aan het doen ben. Tuinieren, timmeren etc als vrouw gekleed zou ik geen probleem mee hebben behalve dan die verrekte zangzaadborsten die er steeds uitfloepen :D Toch doe ik dat niet omdat ik toch rekening hou met de gevoelens en gedachten van anderen. Het ritme is nu eigenlijk zo: Tot een uur of 10 - 11 loop ik vaak als vrouw rond. Ook ga ik dan gewoon de tuin in en blijf in het prieeltje zitten. Mochten zij mij zien dan is het aan hun om er eventueel bij te komen zitten of een praatje te maken over het hekje. Een enkele keer is dit gebeurt en ik voelde mij er goed bij. Toch geven zij aan dat het voor hun niet goed voelde. Wel merk ik dat er bij bepaalde personen een kleine gewenning komt en dat ze het er niet zo moeilijk meer mee hebben als vorig jaar. Kan nu ook meer met hun kletsen over kleding etc.

Na 10 of 11 uur kleed ik mij vaak om. Reden: boodschappen doen, buiten mijn eigen territorium verschijnen of de gehele dag achter in de tuin wat klussen etc. Tegelijkertijd ook mijn vrienden de gelegenheid geven om bij mij te komen zoals vroeger. Ook om naar mijn vrienden toe te gaan zonder dat zij eventueel problemen ermee zouden hebben omdat ik nu gekleed ben als man. Diep in mijn hart voel ik dat ik dit ook graag als vrouw wil doen maar rekening houdende met hun gevoelens doe ik dit niet.

Na het eten ga ik mij vaak weer omkleden en blijf dan meestal in huis of tussen het huis en schuurtje. 2 x achter gezeten deze zomer terwijl zij ook buiten zaten en waarbij ze niet er bij kwamen zitten, wat daarvoor wel vaak gebeurde. Ook komen ze niet zo vaak meer spontaan aanlopen 's avonds omdat zij weten dat ik in vrouwenkledij zit.

Daartegen over staan een drietal personen die mij in dit gedeelte helemaal accepteren en er geen moeite mee hebben. Spontaan bij me binnen komen wandelen, complimenten geven of kritiek (opbouwend) of gewoon met mij kletsen en waar ik ook als vrouw naar binnen kan lopen. Toen ze terug kwamen van vakantie brachten zij als dank voor het verzorgen van hun kat een halsketting voor mij mee. Vanaf het moment dat ik het hun vertelde was er een goede acceptatie van mij en dat ik mijzelf bij hun mocht zijn.

Dus het kwam nogal rauw op mijn dank toen mij verweten werdt dat ik het teveel opdrong aan hun. Terwijl ik dagelijks in een spagaat loop om mijzelf tevreden te houden en rekening houden met de gevoelens van anderen.

:( :( :(

Tegelijkertijd, nadat ik door mijn eigen pijn ben gegaan, herkende ik iets bij mijn TV- vriendin. Zij heeft getracht om mijn openheid met het geheel ook in haar leven te introduceren. Foto's plaatsen zijnde als vrouw in haar huiskamer, damesschoenen in de gang en voor het eerst buiten haar eigen intieme kring ook laten zien dat zij zo kon zijn. Zij was tot de conclusie gekomen dat zij hier niet mee om kon gaan. Zij ziet voor haarzelf dat zij dit binnenskamers/privé moet houden. Ziet ook geen mogelijkheid om dit in het openbaar te doen (is een zeer bekend persoon in het dorp) en wil dit niet openbaar hebben uit ervaring van gekwetst worden enz. Is ons kleine kring is dit wel bekend en heeft zij zich ook als vrouw laten zien in haar eigen huis. Toch voelt dit voor haar niet goed aan en heeft zij het besluit genomen om dit niet meer te doen. Tegelijkertijd kan zij moeilijk er mee omgaan om mij als vrouw te zien. Doordat zij moeite er mee heeft om mij als vrouw te zien belemmer ik haar om spontaan binnen te lopen hetzij in de tuin of in huis wat vroeger wel gebeurde. Voor mijzelf heb ik er geen problemen mee merk ik. IK deins niet meer terug of probeer mij te verschuilen als zij eventueel binnenkomen Wel heb ik er nog moeite mee om mij te vertonen aan personen die het NIET weten. Een bepaalde schroom is er nog steeds maar ik merk dat dit veel minder wordt.

Zij is afgelopen maandag het gesprek aangegaan vanuit zijn eigen inzicht en gebruik makend van gesprekken die zij als hij gevoerd had met de anderen.
Indien je ergens mee bezig bent dan zoek je vaak bevestiging van waar jezelf mee zit is mijn eigen ervaring Door te letten op hetgeen iemand anders zegt en je een bevestiging geeft van je eigen gevoelens is dit een versterking van jezelf. Zij gaf zelf tijdens het gesprek ook aan dat hij niet snapte dat iemand anders, die eerst vurig tegen was, (doordat zij mij als vrouw gezien had,) nu minder moeite ermee had en mij als vrouw redelijk kon accepteren.
Vanuit die gedachte is hij ook het gesprek aangegaan om mij terug te laten gaan in het huis. Niet steeds geconfronteerd willen worden met zijn moeilijkheden.

Het is blijkbaar een analyse van het geheel wat dit jaar is gebeurt en mijn eigen gedachten erover. :) :)

Waarom ik het eigenlijk aangeroerd heb? Wat mij opviel was dat iemand vanuit zijn eigen gedachtengoed iemand iets probeert op te dringen. Niet kijkend wat het eventueel teweeg kan brengen bij die andere persoon. Dit was ook iets wat mij opviel in een serie mailtjes op dit forum Sommigen stonden zo sterk voor hun eigen gedachtengoed dat het veel teweeg kon brengen bij anderen. Tegelijkertijd zag ik ook dat meningen veranderen konden hier op dit forum. Een ieder leert van elkaar om naar haar/zichzelf te kijken waarbij zaken aangereikt kunnen worden die je diep laat nadenken
With Love and Lightness.

Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi Lisa,

ik ben niet echt afhankelijk van de medeburgers in dit dorp voor mijn geluk: ik heb een fantastische partner en hele lieve vrienden, dus ik voel me zeker niet geïsoleerd. Bovendien functioneer ik hier prima hoor; wij gaan gewoon onze eigen gang. Wat mij trouwens wel een beetje verbaasd heeft, is dat jij uit mijn schrijven kan opmaken dat er niemand is die ik vertrouw, of dat er tussen m'n partner en mij enerzijds en het dorp anderzijds een slechte verstandhouding zou zijn. Dat is zeker niet het geval.

Datgene wat ik beschrijf over hoe ik deze "samenleving" ervaar is een observatie, en ik denk dat je dat best wel breder kunt trekken. Ik ervaar de Nederlandse "samenleving" ook niet echt als iets waar ik blij van word. M'n partner en ik voelen ons vooral wereldburger, en als je vanuit die optiek naar de gebeurtenissen in onze gezellige moerasdelta kijkt, zie ik in ieder geval behoorlijk provinciaal gedrag, en dat vind ik wel eens ingewikkeld. Ik heb nog nooit begrepen waarom zoveel mensen met hun rug naar Europa/de wereld gaan staan. You can't win them all, I guess! :D Het enigste wat je kunt doen is doorgaan met jezelf zijn, lijkt mij.

Groetjes en liefs,

Babette. (utopiste en idealiste? :D )
Plaats reactie