Transen in de media

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

lightningbolt schreef:
Janiek2 schreef:Of zie jij TS-zijn als iets dat je beter kunt verbergen?
Nee dat zeker niet. Maar waarom zou je er onnodig mee te koop lopen?
Je hoeft toch niemand verantwoording af te leggen.
Ik snap niet waar je die notie van "onnodig" vandaan haalt. De behandeling die transseksuelen vanuit de medische hoek krijgen, is niet vanzelfsprekend voor iedereen. Dat een transvrouw ook daadwerkelijk als vrouw geaccepteerd wordt, is niet vanzelfsprekend voor iedereen. Om nog maar te zwijgen van de gevoelsmatige reserve die er bij veel mensen - al bedoelen zij hetnog zo goed - leeft tegenover transseksuele mannen en vrouwen.

Nee hoor, voordat transen net zo geaccepteerd zijn als "gewone" mensen, moet er nog veel gebeuren.

Of normale mensen moeten ook ophouden met hun normaal-zijn te koop te lopen :wink: ?
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Laten we eens beginnen met dat niemand normaal is, in de ruimste betekenis van het woord. Maar als je van geslacht veranderd bent, wil je graag zoveel als mogelijk erkend worden als het geslacht waarin je leeft. En daar lijkt me niks mee. En ts heeft niks te maken met seksuele gevoelens op zich. Iedereen heeft seksuele gevoelens, de meeste ts-en ook, maar het is geen kenmerk, ook al probeert de media dat er wel regelmatig van te maken, daarom zijn stukjes zoals die van Morbide goed gewoon, geen opsmuk, zoals het is.
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Nannette schreef: En ts heeft niks te maken met seksuele gevoelens op zich. Iedereen heeft seksuele gevoelens, de meeste ts-en ook, maar het is geen kenmerk, ook al probeert de media dat er wel regelmatig van te maken, daarom zijn stukjes zoals die van Morbide goed gewoon, geen opsmuk, zoals het is.
Kun je me een stuk uit de media noemen waar dat het geval is?

Verder lijkt me dat je seksuele gevoelens bij uitstek een gebied zijn waar je merkt dat het mis gaat. Degene met wie je die beleeft, heeft meestal wel bepaalde verwachtingen, die gekoppeld zijn aan het beeld wat die van een man/vrouw heeft. Dan krijg je op een gegeven moment wel terug dat er iets niet klopt, als je dat zelf al niet merkt.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
lightningbolt
ForumFan
Berichten: 365
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 11:57

Bericht door lightningbolt »

Janiek2 schreef: Verder lijkt me dat je seksuele gevoelens bij uitstek een gebied zijn waar je merkt dat het mis gaat.
Precies! Dus dat heeft er wel degelijk mee te maken.

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij bedoelt Nannette het beeld dat ts-en alleen maar op sex uit zouden zijn. Dat daar bij hun alles om draait.
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

lightningbolt schreef:
Janiek2 schreef: Verder lijkt me dat je seksuele gevoelens bij uitstek een gebied zijn waar je merkt dat het mis gaat.
Precies! Dus dat heeft er wel degelijk mee te maken.
Bijvoorbeeld in die zin dat een GAB noodzakelijk is om seksuele ontplooiing überhaupt mogelijk te maken.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Janiek2 schreef:Verder lijkt me dat je seksuele gevoelens bij uitstek een gebied zijn waar je merkt dat het mis gaat.
Nee... Ik kan niet voor anderen spreken, maar voor mezelf was het altijd dat ik niet naar mezelf naakt in de spiegel kon kijken. De tranen sprongen me dan in de ogen. Dat is een haat en afkeer. Heeft totaal niks met seksuele gevoelens te maken.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
lightningbolt
ForumFan
Berichten: 365
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 11:57

Bericht door lightningbolt »

Chantal C. schreef:Nee... Ik kan niet voor anderen spreken, maar voor mezelf was het altijd dat ik niet naar mezelf naakt in de spiegel kon kijken. De tranen sprongen me dan in de ogen. Dat is een haat en afkeer. Heeft totaal niks met seksuele gevoelens te maken.
Op sexgebied klopt het plaatje voor een TS ook niet. Kan me niet voorstellen dat ts-en in hun om het zo maar te noemen "oude leven" sexueel gezien lekker in hun vel zaten. De sex die je had die klopt gewoon niet voor je gevoel. Dus het heeft naast die afkeer en haat voor... ook wel degelijk met sexuele gevoelens te maken.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

lightningbolt schreef:
Chantal C. schreef:Nee... Ik kan niet voor anderen spreken, maar voor mezelf was het altijd dat ik niet naar mezelf naakt in de spiegel kon kijken. De tranen sprongen me dan in de ogen. Dat is een haat en afkeer. Heeft totaal niks met seksuele gevoelens te maken.
Op sexgebied klopt het plaatje voor een TS ook niet. Kan me niet voorstellen dat ts-en in hun om het zo maar te noemen "oude leven" sexueel gezien lekker in hun vel zaten. De sex die je had die klopt gewoon niet voor je gevoel. Dus het heeft naast die afkeer en haat voor... ook wel degelijk met sexuele gevoelens te maken.
Niet als je als TS geen of amper seksuele ervaringen gehad hebt. Ik ben nu post-op en op seksueel gebied interesseert het me niks. Ik zou tot aan mijn dood zonder sex kunnen. Maar mijn lichaam en geest kloppen nu wel. Als ik mezelf naakt in de spiegel zie, dan kan ik alleen maar glimlachen. Als je dat begrijpt...

Voor iemand die die gevoelens niet heeft is dat misschien moeilijk te begrijpen. Je lichaam en geest zijn immers al goed en dan is dat een vanzelfsprekendheid.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Chantal C. schreef:Voor iemand die die gevoelens niet heeft is dat misschien moeilijk te begrijpen. Je lichaam en geest zijn immers al goed en dan is dat een vanzelfsprekendheid.
Nou ja, voor mij is dit wel te begrijpen, al zal ik het beslist niet zo intens voelen als jij. Of ik scherm mijzelf in zekere zin af tegen die gevoelens, ook niet ondenkbaar.

Maar jij hebt kinderen, net als ik, dus je hebt wel degelijk seksuele ervaringen. Ik ga je niet uitdagen om je beleving daarvan met ons te delen, maar je zult vast wel kunnen bevestigen da tje op dat gebied wel merkte dat een en ander allesbehalve vanzelfsprekend was.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
lightningbolt
ForumFan
Berichten: 365
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 11:57

Bericht door lightningbolt »

Janiek2 schreef:Maar jij hebt kinderen, net als ik, dus je hebt wel degelijk seksuele ervaringen. Ik ga je niet uitdagen om je beleving daarvan met ons te delen, maar je zult vast wel kunnen bevestigen da tje op dat gebied wel merkte dat een en ander allesbehalve vanzelfsprekend was.
Dat was dus precies wat ik bedoelde.

En daarnaast, als post-op, als alles nog genezende is, dan lijkt het me dat je uberhaupt nog geen sex kan hebben. En het lijkt me dat elke normale vrouw zichzelf op dat gebied wil ontdekken, tenzij a-sexueel.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Janiek2 schreef:
Chantal C. schreef:Voor iemand die die gevoelens niet heeft is dat misschien moeilijk te begrijpen. Je lichaam en geest zijn immers al goed en dan is dat een vanzelfsprekendheid.
Nou ja, voor mij is dit wel te begrijpen, al zal ik het beslist niet zo intens voelen als jij. Of ik scherm mijzelf in zekere zin af tegen die gevoelens, ook niet ondenkbaar.

Maar jij hebt kinderen, net als ik, dus je hebt wel degelijk seksuele ervaringen. Ik ga je niet uitdagen om je beleving daarvan met ons te delen, maar je zult vast wel kunnen bevestigen da tje op dat gebied wel merkte dat een en ander allesbehalve vanzelfsprekend was.
Ik heb ook kinderen, en mijn seksuele gevoelens waren anders dan dat ik ze kon uiten, maar ik had een partner die daar mee om kon gaan toen. Pas ten tijde van de geslachtsverandering zelf gingen al mijn veranderingen te snel voor haar. Nu ziet ze me weer zoals ik ben, want door een geslachtsverandering veranderd alleen je lichaam van buiten, en is ze gewoon (nog) verliefd op me. Alleen is er voor mij te veel veranderd om een relatie nu mogelijk te maken.
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Nannette schreef: mijn seksuele gevoelens waren anders dan dat ik ze kon uiten, maar ik had een partner die daar mee om kon gaan toen. Pas ten tijde van de geslachtsverandering zelf gingen al mijn veranderingen te snel voor haar. Nu ziet ze me weer zoals ik ben, want door een geslachtsverandering veranderd alleen je lichaam van buiten, en is ze gewoon (nog) verliefd op me. Alleen is er voor mij te veel veranderd om een relatie nu mogelijk te maken.
Dat is mooi en zuiver gezegd. De tragiek is heel herkenbaar.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
lightningbolt
ForumFan
Berichten: 365
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 11:57

Bericht door lightningbolt »

foutje
Gebruikersavatar
Joanp
daar ben ik weer
Berichten: 12
Lid geworden op: di nov 06, 2007 15:05
Locatie: Den Helder

Bericht door Joanp »

Ik heb ook kinderen, en mijn seksuele gevoelens waren anders dan dat ik ze kon uiten, maar ik had een partner die daar mee om kon gaan toen. Pas ten tijde van de geslachtsverandering zelf gingen al mijn veranderingen te snel voor haar. Nu ziet ze me weer zoals ik ben, want door een geslachtsverandering veranderd alleen je lichaam van buiten, en is ze gewoon (nog) verliefd op me. Alleen is er voor mij te veel veranderd om een relatie nu mogelijk te maken.[/quote]
Ik herken dit helemaal. Ook ik heb een dochter. Ik heb tot voor kort nooit begrepen, waarom ik direct na de geboorte er bijna aan onderdoor ben gegaan. Juist het uiteindelijk geheel ontbreken van een sexuele relatie en het maar niet over wilen gaan van vrouwelijke gevoelens, heeft me uiteindelijk laten onderzoeken wat ik nooit wilde onderzoeken.
Joan
Niet wat je weet is belangrijk, maar de keuzes die je maakt
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

lightningbolt schreef:Dat was dus precies wat ik bedoelde.

En daarnaast, als post-op, als alles nog genezende is, dan lijkt het me dat je uberhaupt nog geen sex kan hebben. En het lijkt me dat elke normale vrouw zichzelf op dat gebied wil ontdekken, tenzij a-sexueel.
Indien de operatie goed is gegaan, kun je als post-op als alles meezit al redelijk snel seks hebben. Ik ben op 19 oktober 1998 geopereerd, en heb net voor 5 december voor de 1e keer seks gehad, na toestemming van dr. Hage.
Plaats reactie