Transgender Info Dag

Algemeen

Moderator: Moderators

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Die duidelijkheid krijg je nergens binnen de VU. Niet op voorlichtingsdagen, niet op folders, niet op de website en niet in een persoonlijk (al-dan-niet: intake-)gesprek. Je kunt maar 1 ding doen: je door hen laten onderzoeken en hopen dat ze je willen behandelen...

Overigens mijn hulde voor het stellen van deze vragen. Ik weet heel goed dat het niet simpel is om (als eerste) je vinger op te steken en dan als alle ogen en een kamera op je gericht zijn helder en duidelijk een vraag te stellen. Zeker als het ook nog eens om een omstreden thema gaat, zoals in deze vraag...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi,

N.a.v. bovenstaande discussie heb ik net onderstaande brief naar de VU gestuurd. Ik heb de link naar de audio-stream + de tekstuele uitwerking ook meegestuurd.

Groetjes,

Frederique

===
Geachte meneer Megens,

Graag wil ik reageren op uw bijdrage in de forumdiscussie vorige week zaterdag in Eindhoven.

Ik vind het heel erg jammer voor de beeldvorming dat u in uw bijdrage gedeeltelijke geslachtsbehandelingen koppelt aan transseksuelen met sociale problemen. Ik vind het ook buitengewoon jammer dat u gedeeltelijke geslachtsbehandelingen niet koppelt aan mensen met een gevoel dat ergens tussen man en vrouw in zit.

Mensen met een gevoel dat ergens tussen man en vrouw in zit bestaan. Ik ken mensen die een volledige geslachtsoperatie ondergaan hebben maar toch weigeren om zich volledig volgens 'de regels van het "nieuwe gender"' te gedragen. Zij leven tegenwoordig als vm-transseksueel, maar dragen dan nog wel regelmatig een rok. Of zijn mv-transseksueel maar hebben nog steeds een baardje. Een ervan vraagt mensen op het werk om hem regelmatig wisselend met hem of haar aan te spreken om zo recht te doen aan haar gendergevoel. Deze mensen zijn sociaal gezien juist heel sterk en vallen dus niet in de meerderheidsgroep van transgenders die door mevrouw Breweays onderzocht zijn.

Wat ik me wel afvraag is, of als juist deze groep mensen zich nu bij de VU zouden melden en ze zouden zeggen dat ze enerzijds vanuit hun vrouw-gevoel hormonale borsten zouden willen krijgen en anderzijds vanuit hun mangevoel hun penis zouden willen houden bij de VU behandeld zouden worden volgens het huidige protocol en volgens het toekomstige protocol. Kijken jullie met een genderdichotome bril naar transgenders vanuit het idee dat iemand vast wel -of- totaal niet geschikt is om te behandelen -of- eigenlijk een volledige transseksueel is die om allerlei valide redenen bijvoorbeeld wel met hormonen maar niet met een geslachtsoperatie behandeld willen worden? Of staan jullie open voor mensen die ook vanuit hun gevoel tussen man en vrouw in leven en graag een lichaam willen krijgen dat beter bij hun gendergevoel past?

Als ik zowel naar het antwoord van "Amsterdam" als van "Gent" luister dan heb ik daar bij Amsterdam veel meer zorgen over dan bij UZ-Gent, dat letterlijk zegt dat daar "de nadruk ligt bij elk individue gewoon gaan kijken wat voor iedereen de beste oplossing is". Het zoeken naar een individuele oplossing geeft mij een veel beter gevoel dan het zoeken naar een nieuw protocol waar ook transgenders hun plekje in moeten krijgen, waarbij de meeste transgenders daarbij eigenlijk een-soort-transseksueel zijn. Zou het een idee zijn om ook in Amsterdam het knellende VU-protocol gewoon maar af te schaffen en vervolgens net als in Gent op individuele patiënt-basis te kijken welke behandeling het beste is voor die patiënt? Of, als een protocol dan toch -echt- nodig is, in dat protocol op te nemen dat de VU alle situaties behandelt die volgens de meest recente versie van de Standards-of-Care behandeld kunnen worden? Mensen met een gevoel tussen man en vrouw in worden vanuit de Standards-of-Care namelijk al sinds 2001 erkend door te stellen dat een hormoonbehandeling zonder SRS of RLE onder voorwaarden mogelijk is. Ook staat er dat het moment en de vorm waarin de RLE plaats vindt de patiënt en niet de behandelaars hun verantwoordelijkheid is...

Met vriendelijke groeten,

Frederique R.
N.B: Wilt u dit bericht ook doorsturen naar mevrouw Breweays vanuit haar rol als onderzoeker van transgenders? Alvast bedankt voor de moeite!
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Zie voor alle links van deze dag deze pagina

Groetjes,

Frederique
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

Heel goed Frédérique.
Ik ga hen ook nog eens vragen, hoe ze mij verder willen behandelen. :)
Ik droom, dus ik ben.
Plaats reactie