Sticky schreef:Janiek2 schreef:Ik wilde alleen een ander geluid laten horen in deze discussie, maar ook dat had ik misschien beter achterwege kunnen laten.
Dat laatste klinkt me een beetje slachtofferig in de oren.
Eerder een beetje moedeloos. Ik ben misschien wel wat te ingewikkeld in mijn bewoordingen om meteen begrepen te worden, maar die uitbarsting van
tink kwam toch tamelijk onverhoopt.
Sticky schreef:Ik hoor niet echt een ander geluid, het is dezelfde oude politieke correctheid als altijd.
Ik heb geen nieuw geluid willen laten horen, wel een ander geluid dan wat hier al gauw de overhand krijgt als de discussie zich op allochtonen toespitst.
Politiek correct? Daar ben ik veel te a-politiek voor. Wat ik wel graag overbreng is dat er volgens mij meer heil te verwachten valt van politici en organisatie-leiders, die ernaar streven de boel bij elkaar te houden, dan van sprekers die alleen de noodklok luiden of zelfs elk incident aangrijpen om hun eigen politieke prioriteiten bovenaan de agenda te krijgen.
Sticky schreef:Jouw dorpje aan de Amstel is de laatste 15 jaar minder veilig en minder vrij geworden, als je het mij vraagt. Kun je het daarmee eens zijn?
Ik ken daar geen cijfers over en als die er zijn, had ik daar graag ook de incidenten bijgeteld gezien, waarover geen aangifte is gedaan. In mijn ogen zijn het vooral de media, die dat beeld proberen te bevestigen. Neem het geval waar deze discussie mee begon: volgens in elk geval één ooggetuige ging het om een ordinaire dronkenmansruzie. Kijk dan naar welke derde hond er onmiddellijk met het been vandoor gaat en je weet welke belangen bij welke berichtgeving gediend zijn. Voor mij niet voldoende om te gaan generaliseren.
Laat ik het dan maar over mijn eigen ervaring hebben. Ik leef namelijk niet alleen in mijn hoofd of achter dit toetsenbord, maar ook op straat. In mijn buurt zijn Marokkanen niet in de meerderheid, maar wel duidelijk zichtbaar aanwezig. Meestal leven zij en de autochtonen in de wijk heel erg langs elkaar heen, tenminste in mijn optiek. Ik houd daar niet van.
Drie jaar geleden liep ik - toevallig ook in de koninginnenacht - een blokje om. Dicht genoeg langs een groepje Marokkaanse jongens om te horen dat één van hen "manwijf!" naar me riep. Net ver genoeg weg, zodat het hem niet lukte me te bespugen. Nou moet ik eerlijk bekennen, dat mijn knieën knikten, maar ik dacht: "Als ik nu wegloop, ben ik vanaf morgen een haas in mijn eigen straat." Dus ik heb ze naar me toe geroepen en gezegd: "Ik noem jullie ook niet zomaar k*tmarokkaantjes, dus ik wil dit soort dingen ook niet van jullie horen." Een paar oudere jongens van de groep begonen zich plaatsvervangend te verontschuldigen en wilden de jongen die het gedaan had dwingen zijn excuses te maken. Weer een ander zei dat hij in elk geval van zijn vader had geleerd, dat je respect moet hebben voor andere mensen, ook al begrijp je ze niet.
Ik zie ook heus wel dat veel van die jongens op andere plekken voor problemen zorgen, maar het wil er bij mij niet in dat het enig nuttig doel kan dienen om daar een hele bevolkingsgroep mee te stigmatiseren. Die jongens zijn de zorg van ons als samenleving in haar geheel, niet alleen van hun eigen, vaak machteloze, vaders of een paar wereldvreemde imams.
Iets lezenswaards als toetje:
http://www.zijaanzij.nl/HTML/archief/06 ... liefde.pdf
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes