Janiek2 schreef:Voor mensen buiten het wereldje is het verschil misschien nog wel groter: de één is vrouw, de ander man.
Maar goed, wat zijn volgens jou de overeenkomsten?
Hi Janiek,
Ik hoop oprecht dat mensen buiten het wereldje elke transseksueel als vrouw accepteren, maar wat ik lees is dat niet altijd zo helaas.
Misschien hebben we het ook niet over hetzelfde. Ik bedoel niet de travestie als seksuele fantasie en zich louter thuis afspeelt. Zelf ben ik travestiet omdat ik me vaak meer vrouw dan man voel, en me dan ook aan de buitenkant zelf zo wil zien én ook door anderen zo wil worden gezien. Een beetje als vrouw behandeld worden.
Maar die 100% overgang die jij bijv. hebt doorgemaakt wil ik niet. Dit vanwege verantwoordelijkheden. En blijkbaar kan ik dit leven zo aan, wat sommige transseksuelen niet kunnen/konden (dat is niet verkeerd bedoeld). Blijkbaar zitten zij dan nog meer in een verkeerd lichaam dan ik.
Kortom, ik zie mezelf in ieder geval niet als transseksueel.
Als ik dan die paar keer per maand als vrouw op stap ga, doe ik er veel moeite voor om als een normale vrouw over te komen. Misschien meer, als je de moeite om die vervelende baardschaduw te verbergen meetelt en die een TS niet meer hoeft te nemen. Om maar niet spreken over de moeite om de make up dan ook nog eens naturel over te laten komen.
Passabiliteit is op die momenten voor mij erg belangrijk - cannot be overrated zou ik zeggen.
Dan kom ik meteen op een overeenkomst tussen travestieten en transseksuelen: beide vinden het niet leuk om dan alsnog met meneer aangesproken te worden. Niet omdat dan de moeite voor niets is, maar omdat je niet door anderen geaccepteerd wordt zoals jij jezelf ziet.
Ik vind dat vervelend omdat ik 'mijn vrouwelijke ik' niet kan onderdrukken, het is niet iets dat je kiest. Ik neem aan dat dat ook geldt voor een transseksueel. Wat dat betreft delen travestieten en transseksuelen waarschijnlijk dezelfde psychologische mindset.
Zeker als dat aanspreken met meneer gebeurt op een bewuste manier zoals Frederique schrijft is dat niet leuk. Het gebeurt me gelukkig niet vaak. Meestal gebeurt het wel uit verwarring, soms gaan 'meneer' en 'mevrouw' dan zelfs door elkaar (bijv. als ze mijn stem horen), en dan kan ik er ook wel om lachen.
Groetjes, Myrte