genetische componente..??

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Nannette schreef: Ik lees daarin niks over uiten. Ik geloof ook niet dat het uiten van je gevoel bepaalt dat je transseksueel bent. Hoeveel mensen zijn er misschien wel transseksueel in Nederland zonder dat ze zich om diverse redenen durven te uiten, om over geslachtsverandering nog maar te zwijgen.
In dat geval is de nood niet hoog genoeg, denk ik. Ik kan het me niet voorstellen dat je het tot je dood uithoudt in een "verkeerd" lichaam zonder dat je jezelf van kant maakt. Het zit je zodanig in de weg dat je er wat mee moet.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Dus als de nood niet hoog genoeg is, of er andere redenen zijn waarom je niet van geslacht veranderd. kun je niet transseksueel zijn, sorry, kromme redenering, had ik niet verwacht van Morbidegod 8)
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

er zijn genoeg redenen te bedenken om niet all the way te gaan
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Joy schreef:
er zijn genoeg redenen te bedenken om niet all the way te gaan
En die zijn voor iedereen anders.

Nannette schreef:
us als de nood niet hoog genoeg is, of er andere redenen zijn waarom je niet van geslacht veranderd. kun je niet transseksueel zijn, sorry, kromme redenering, had ik niet verwacht van Morbidegod
Ik wel!

Irene
Kleine stapjes
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Tsja, ik wist dat het geen populair antwoord zou zijn. Maar als je nou ook transseksueel kunt zijn zonder er iets aan te doen, hoe wil je het dan uitleggen dat er ook transen zijn die van geslacht moeten veranderen?
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Wat voor kleur heeft een tomaat, zwart of wit?

:-)

Irene
Kleine stapjes
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Morbide schreef:Tsja, ik wist dat het geen populair antwoord zou zijn. Maar als je nou ook transseksueel kunt zijn zonder er iets aan te doen, hoe wil je het dan uitleggen dat er ook transen zijn die van geslacht moeten veranderen?
Kun jij alles uitleggen ? Ieder mens is anders. Er is een definitie voor transseksueel, en daar staat niet in dat je verplicht bent om van geslacht te veranderen om transseksueel genoemd te worden.
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

gaan we weer...

ongelooflijk dat zowat iedere discussie op hetzelfde punt terecht komt :wink:
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Nannette schreef: Kun jij alles uitleggen ? Ieder mens is anders. Er is een definitie voor transseksueel, en daar staat niet in dat je verplicht bent om van geslacht te veranderen om transseksueel genoemd te worden.
In verband met de vergoeding van de gab is het wel handig dat de behandelaar kan uitleggen waarom iemand van geslacht zou moeten veranderen en waarom de zorgverzekering dat moet vergoeden. De definitie die jij hanteert is niet de definitie die ik hanteer. Wikipedia heeft een betere in de aanbieding. "Transseksualiteit is het fenomeen waarbij een persoon zichzelf beschouwt als behorende tot de andere sekse, en ook de behoefte heeft dit gevoel te vertalen naar de realiteit." Of zijn jullie van mening dat je ook best travestiet kunt zijn zonder ooit een jurkje oid aan te trekken?
Sticky
ForumFan

Bericht door Sticky »

...en ook de behoefte heeft dit gevoel te vertalen naar de realiteit...

Dat kan dus voor verschillende transen er verschillend uitzien.
De realiteit is hoe je leeft, de gewenste genderrol die als passend wordt ervaren.

Dat de wens voor een GAB dan groot kan zijn, okee, maar dat maakt het nog niet per definitie een noodzaak, laat staan iets om vol trots aan te vliegen met het idee dat piemel dan wel hoofd geamputeerd dienen te worden.

Ik heb een probleem met het woord 'moeten' en ik denk dat wenselijkheid een prima reden kan zijn om een GAB te laten doen en vergoed te krijgen.
Je zou kunnen verwachten dat een trans die in de gewenste genderrol kan leven en een GAB krijgt, een veel betere kwaliteit van leven krijgt, wat zich ook zal uiten in functioneren. Minder ellende, meer plezier, dankzij de behandelmogelijkheden die worden aangeboden, zo is het toch bedoeld?

Sticky
Vrouw
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

Joyy schreef:gaan we weer...

ongelooflijk dat zowat iedere discussie op hetzelfde punt terecht komt :wink:
Met dank aan de transpolitie.
Voor mij is het zo, dus voor jou MOET het ook zo zijn anders hoor je er niet bij.

Zucht.

Ik wordt er zo verchrikkelijk moe van.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Sticky schreef:.Ik heb een probleem met het woord 'moeten' en ik denk dat wenselijkheid een prima reden kan zijn om een GAB te laten doen en vergoed te krijgen.
Je zou kunnen verwachten dat een trans die in de gewenste genderrol kan leven en een GAB krijgt, een veel betere kwaliteit van leven krijgt, wat zich ook zal uiten in functioneren. Minder ellende, meer plezier, dankzij de behandelmogelijkheden die worden aangeboden, zo is het toch bedoeld?

Sticky
Hier kan ik me helemaal in vinden Sticky. Het is geen moeten. Er zijn mensen die door wat voor omstandigheden dan ook het gewoon niet durven.

Ik zelf heb ooit een gesprek gehad met iemand die echt vrouw-man transseksueel was, vond dat van zichzelf. Maar toen hij hoorde dat bv operatie geen echte penis zal opleveren, en dat het best een heel proces is etc, en ook omdat hij dan door de familie verstoten zou worden vanwege geloof, was de beslissing nee, ik ga door zo als het nu is, ze accepteren nu dat ik me manlijk gedraag in mijn omgeving, dan laat ik het liever zo. Misschien dat deze persoon daar later op terug is gekomen. Maar dat je verplicht bent om transseksueel te zijn en dan GAB te doen gaat te ver.

Wikipedia is trouwens een online gegevensbank die niet per definitie door professionals wordt opgebouwd, maar door degene die daar behoefte aan heeft/had. Die definitie die ik noemde is ook zoals die hier op de website staat.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Morbide schreef:De definitie die jij hanteert is niet de definitie die ik hanteer. Wikipedia heeft een betere in de aanbieding. "Transseksualiteit is het fenomeen waarbij een persoon zichzelf beschouwt als behorende tot de andere sekse, en ook de behoefte heeft dit gevoel te vertalen naar de realiteit." Of zijn jullie van mening dat je ook best travestiet kunt zijn zonder ooit een jurkje oid aan te trekken?
En volgens dezelfde bron:
Transseksualiteit, in de stricte zin van het woord, noemen sommigen het topje van de ijsberg, omdat veel mensen in verschillende gradaties genderdysfoor zijn zonder daarom de hele weg naar het 'andere' geslacht te willen afleggen. Dit kan dan worden gezien als transseksualiteit in ruime zin.
Dus.... zelfs een travestiet die nog nooit een jurk heeft aangetrokken zou onder bovenstaande definitie genderdysfoor zijn en dus... om de Wikipedia te citeren... "worden gezien als transseksu(eel)" ;-) .

Overigens zou ik persoonlijk de termen "transseksueel", "transgenderist" en "travestiet" willen beperken tot hoe men handelt, en niet hoe men van binnen voelt. Er kan niet alleen verschillende gradaties van genderdysforie zijn, maar ook omstandigheden van individueen anders zijn, waardoor men met -- als het mogelijk was om dat te vergelijken -- vergelijkbare gradaties van genderdysforie toch anders handelt. En immers ben ik het met Frederique eens, dat zoiets onmogelijk zelfs door de psychologen van de VU goed zijn vast te stellen, dus hoe moeten wij dat doen?

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

@Morbide en Lisa: hoe noemen jullie een transseksueel die nog in de kast zit? Een travestiet?

@Lisa: er is mijns inziens maar één manier waarop je dit goed kunt doen: geloof wat iemand over zichzelf zegt en geef ze, als je twijfelt, het voordeel van de twijfel. Mensen zijn lang genoeg gepest met het "man" genoemd worden terwijl ze (al-dan-niet: meer) "vrouw" zijn. Moeten ze, dankzij definitie-puristen, nu diezelfde slag nog eens door omdat iemand ze per-se travestiet wil noemen terwijl ze zelf het gevoel hebben transgender of transseksueel te zijn?

@de rest: ja, ik heb ervaring. Ik ben de discussie in 2004 nog niet vergeten, ik weet nog heel erg goed hoe waardeloos ik me voelde dat ik continue de verdediging in geduwd ben omdat iemand niet accepteerde dat ik mijzelf transgender vond. En tot dusver heb ik toch gelijk gehad.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Nannette schreef:Hier kan ik me helemaal in vinden Sticky. Het is geen moeten. Er zijn mensen die door wat voor omstandigheden dan ook het gewoon niet durven.
Klopt. En er zijn ook mensen voor wie een geslachtsoperatie niet nodig is om goed in hun vrouw-gevoel te kunnen functioneren. En er zijn mensen die zich ieti (iemand-ergens-tussen-in) voelen. Niks mis mee, hoor...

Er is zoveel meer mogelijk dan je op het eerste (gender-dichotome) gezicht zou denken... Mijn oproep aan dit forum: denk eens breder dan alleen man of vrouw...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Plaats reactie