Heb jij ook last gehad van 30-50 pijnsteken per dag, van minimaal 1 en vaak zelfs 2 dagen in het weekeind dat je daar (de hele dag op bed liggend) van mij lag te komen; van 200 pijnsteken op 2 zomerse dagen in de lente en een psychologe die dan vrolijk roept "nee, we moeten de diagnostiek wel
zorgvuldig doen", "jij en ik moeten wel van de gesprekken recupereren" (alsof we daar 4 weken voor nodig hebben), "logistieke problemen bij het genderteam" en nog meer drogredenen waarom die verduvelde diagnostiek geen dag sneller kon dan dat die ging?
Weet je, je kunt 2 dingen met dit soort frustraties doen. Je kunt ze bij jezelf houden, jezelf opvreten en de persoon na jou gaat dan hetzelfde traject in, met dezelfde frustraties. En jij loept dan lachend: ja hoor, is heel normaal, heb ik allemaal ook meegemaakt.
Wat je beter kunt doen is informatie delen. Mijn hele verhaal staat op het forum van de Vlaamse Gender Kring. Daar kunnen mensen lezen wat ze te wachten staat bij de VU, waardoor ze vooraf een betere beslissing kunnen nemen dan ik kon omdat ik domweg informatie miste. Want laat me eerlijk zijn: die 30-50 pijnsteken per dag, die weekeinden die naar de verdommenis gingen en die 200 pijnsteken op die middagen - dat had ik er nu voor over omdat ik bij een genderteam terechtkwam waarbij die bij problemen direkt zouden ingrijpen en direkt contact opnemen met mijn internist die drie deuren verder zat als er iets met de diabetes misging. Wist ik veel dat er NOOIT problemen zijn, dat men daarom NAUWELIJKS bloedwaarden meet en dat mijn uitgangspunten (die ook bij hen bekend waren) dus verkeerd waren en dat ik dus voor Jan Joker vele duizenden steken in mijn buik gevoeld heb, 14 maanden wachttijd + diagnostiek (geen 6, zoals jij noemt) doorlopen heb? Waarna ik, als bonus, een endocrinoloog tegenkwam die het na afloop van 14 maanden diagnostiek en lijden alsnog verdomde om me hormonen voor te schrijven - ondanks dat hij mijn uitgangspunten over die geslachtsoperatie (en mijn diabetesinstelling) ook 14 maanden eerder al kende en me toen vertelde dat het geen probleem was om hormonen te krijgen als je een geslachtsoperatie niet definitief afwijst (wat ik niet deed), waarbij hij toen niet over diabetesinstelling in combinatie met hormonen gepraat heeft? En pas nadat mijn psychologe ingreep na 15 maanden EINDELIJK de hormonen kreeg waarvoor ik kwam?
Ik ben nog steeds kwaad op de mensen die hier voor verantwoordelijk zijn. Het is niet voor niets dat ik, zo objectief mogelijk, mijn informatie over de uitgangspunten en de werkwijze van de VU op de
Wiki van de Noodles gezet heb en mijn eigen ervaringen op de site van de VGK. Weet wat hun uitgangspunten en behandelwijze is als je naar de VU gaat....
En ja, ik weet dat het voor mensen niet altijd prettig is om dit voor de zoveelste keer te lezen. Maar ondertussen vind ik het ook niet terecht dat we dit onderwerp dan maar volledig laten rusten. Vandaar dat ik er regelmatig tussendoor probeer te gaan door het (heel) kort aan te stippen.
Als jij dan het bloed onder mijn nagels probeert te trekken en keer-op-keer doet alsof het heel normaal is wat daar gebeurt onder het motto "zij bepalen hun eigen werkwijze" - ja, mijn neus. Zij zijn een ziekenhuis en zijn er aan gehouden om patiënten zo snel en efficiënt mogelijk van hun pijn af te helpen. Zorgvuldig onderzoek waarbij het nauwkeurig volgen van een protocol belangrijker is dan de vraag wat dit met je proefpersonen doet doen ze maar op vrijwillige basis aan de universiteits-kant van de Boelelaan. En niet als absolute voorwaarde voor het krijgen van medische zorg. Ze hadden in mijn geval mee moeten wegen dat ik 40 psychische gesprekken met mijn coach gehad had voor ik me bij de VU meldde. Hebben ze niet gedaan. Ze hadden mee moeten wegen dat ik 24/7 als vrouw leefde en anderhalf jaar daarvoor in vrije tijd bewust en consequent tussen de genders in. Hebben ze niet gedaan. Ze hadden die 30-50 pijnsteken en het minimalistische leven dat ik daardoor leidde mee moeten wegen. Hebben ze niet gedaan. "Zorgvuldige diagnostiek" en kadaverdiscipline was het enige dat telde. En dat patiënt-onafhankelijk behandelen wat er nu gebeurt is (per definitie) niet goed.
Laten we hopen dat het nieuwe protocol hierin verandering brengt...
En vergelijkingen met keurslagers (en wat voor andere creatieve vergelijkingen ook) gaan niet op zolang ze zichzelf "Zorgcentrum voor Genderdysforie" noemen. Ik hoef jou niet uit te leggen dat het behandelen van genderdysfore mensen verder gaat dan alleen het behandelen van "mensen met een wens voor een geslachtsoperatie".
Groetjes,
Frederique