Jongensjurk

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Jongensjurk

Bericht door Lisa met een S »

In Volkskrant Magazine, de zaterdag bijlage van de Volkskrant, is er een rubriek 'wat zou u doen?', waarin elke week een probleem wordt beschreven, en lezers worden uitgenodigd om te reageren. Hier de probleemstelling voor volgende week:
Het nieuwe dilemma : Jongensjurk?
Op de school van mijn zoon sluiten ze de vrijdag met het thema "Sprookjes" af en mogen de kinderen verkleed naar school komen. Als het aan mijn zoon van 4,5 jaar ligt, gaat hij in de prinsessenjurk van zijn zusje. Hij ziet er prachtig uit en voelt zich prachtig in deze roze outfit compleet met diadeem en pluche sjaal. Al eerder is hij in deze outfit buiten gaan fietsen en werd door zijn beste vriendjes uitgejouwd voor "meisje". Het duurde zo lang dat ik er op af ben gestapt en zijn vriendjes heb verteld dat iedereen mag dragen wat hij of zij mooi vindt. Uiteraard waren mijn zoon en ik verdrietig.
Hij zei: "Mama, maar ik ben toch een jongen?" Nu vraag ik mij af: laat ik hem naar school gaan in de prinsessenjurk of niet?
Kaat Zoontjens, (37, v), Rotterdam

Onze vraag is: wat zou u doen? Mail uw antwoord (maximaal 130 woorden) naar: wzud@volkskrant.nl en doe dat voor maandag 17 november.
Ben benieuwd naar de reacties volgende week.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

Laat die jongen toch als-ie in een prinsessenjurk wil.
liefs, Josette
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik zou hem wel tegen zichzelf proberen te beschermen, maar als hij het echt wil zou ik er geen problemen mee hebben.

Irene
Kleine stapjes
Kim Femme
dagelijks aanwezig

Jongensjurk

Bericht door Kim Femme »

Voor mijn vrouw en mij is er geen twijfel mogelijk: "Just GO!"

Destijds heeft mijn jongste zoon op de lagere school een stewardessenrol gespeeld
in een musical en later, op de middelbare school, heeft hij ook in travestie opgetreden.
In beide gevallen zijn er geen negatieve reacties geweest.

Toen dus geen twijfel bij ons, en die zou er nu ook weer niet zijn.
Indachtig mijn pay-off: "Verdroom je leven niet, leef je dromen"

groetjes,
Kim Femme.

(P.S. De appel valt overigens dus niet ver van de boom :wink: )
"Verdroom je leven niet, leef je dromen"
http://www.flickr.com/photos/kim_femme
kate
ff weer wat posten

Bericht door kate »

bij ons thuis ook geen probleem, piraat of prinses, laat ze!
Myrte
ff weer wat posten

Bericht door Myrte »

Ik zou het een beetje ervan af laten hangen. Als mijn zoon in een zwakke positie zou staan zoals de jongen uit het krantenbericht, zou ik het er in de eerste plaats van af laten hangen hoe sterk hij mentaal is.

Zelf ben ik opgegroeid op ons mooie platteland, en omdat ik wat getint ben vergeleken met de andere kinderen en geen dialect sprak was ik een buitenbeentje. Uiteraard werd ik daarmee geplaagd. Mentaal stond ik niet sterk in mijn schoenen, zodat ik er veel last van had.

In het algemeen geef ik iedereen gelijk om te doen wat hij wil doen, maar om zo'n jong kind te beschermen zou ik hem thuis laten doen wat hij wil, maar naar school gewone jongenskleren aan laten trekken tot hij goed beseft wat het is. Kinderen kunnen erg hard zijn.

Het kan tenslotte ook iets voorbijgaands zijn, want op die leeftijd kan het misschien wel dat hij transgender is, maar dat hoeft niet persé zo te zijn als hij een prinsessenjurk wil dragen. Misschien kijkt hij enorm op naar zijn zusje, of wil hij met haar meedoen, etc.
Op school de indiaan (kun je ook een mooie tuniek dragen), thuis het prinsesje zou ik zeggen.

Myrte
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Het is typisch een kind van de nieuwe tijd. Een tijd waarin er in Japan zelfs al sprake is van een mannenbh. Mannenpanty's zijn ook al gemeengoed en n mannenstring is al jaren verkrijgbaar. Op naar de jurk/rok!
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Volkskrant, 22 november:
Jongensjurk
onder redactie van Machteld van Gelder
wat zou u doen?

Op de school van mijn zoon sluiten ze de vrijdag af met het thema "Sprookjes" en de kinderen mogen verkleed naar school komen. Als het aan mijn zoon van 4,5 jaar ligt gaat hij in de prinsessenjurk van zijn zusje. Hij ziet er prachtig uit en voelt zich mooi in deze roze outfit, compleet met diadeem en pluchen sjaal. Al eerder is hij in deze outfit buiten gaan fietsen. Toen werd hij door zijn beste vriendjes uitgejouwd voor "meisje". Het duurde zo lang dat ik eropaf ben gestapt en zijn vriendjes heb verteld dat iedereen mag dragen wat hij of zij mooi vindt. Uiteraard waren mijn zoon en ik verdrietig. Hij zei: "Mama, maar ik ben toch een jongen?" Nu vraag ik mij af: laat ik hem naar school gaan in de prinsessenjurk of niet?
Kaat Zoontjens, 37, Rotterdam

Domme kinderen
Ook onze zoon wilde als 4-jarige verkleed als prinses naar school. Natuurlijk moest dit kunnen. Mijn dochter was immers een aantal jaren daarvoor als Zorro verkleed gegaan.
Nu, zeven jaar later, betreur ik deze beslissing nog iedere dag. De jongens in de klas beschouwen mijn zoon nog steeds als "de jongen die een meisje wilde zijn". Dit heeft hem veel verdriet bezorgd.
Daarom mijn advies: leg uw zoon uit dat veel kinderen niet begrijpen dat ook jongens prinsessenkleren mooi kunnen vinden.
En dat deze domme kinderen hem gaan plagen. Daarom mag hij van u prinsessenjurken thuis dragen, maar niet naar school. Helaas.
A. van D. (46, v), Hilversum

Tovenaar
Ik denk dat het niet zo slim is als je zoontje de jurk aandoet naar school, want dan wordt-ie zeker uitgelachen door de andere jongetjes en daar wordt hij niet blij van.
Maar je kunt hem ook op een ander idee brengen; hij kan iets aandoen wat op een jurk lijkt, en zo bijvoorbeeld een tovenaar worden.
Lasse de Graaf (13), Hoofddorp

Vissenpak
Mijn nu 26-jarige zoon was op 4-jarige leeftijd helemaal weg van zilveren sandaaltjes en feestjurken. Ik heb hem toen uitgelegd dat er landen zijn waar mannen w�l jurken en zilveren schoenen dragen. Dat hij later in zo�n land zou kunnen gaan wonen. En dat hij er in Nederland op school zeker mee zou worden geplaagd. Daarna heb ik voor het thema �zee� een prachtig vissenpak voor hem genaaid met veel glinsterende, gouden schubben. Ik heb hem net gebeld en hij weet er niets meer van.
M. Jansen (54, v), Franeker

Sint
Ik zou zeggen: steun je kind in wat het wil.
Sinterklaas heeft tenslotte ook een jurk aan.
M. Buizer (62, v), Eindhoven

Plagerijtjes
Ik vind dat je je zoon gewoon in zijn prinsessenjurk naar school moet laten gaan.
Heb vertrouwen in de leiding van zijn juf of fluister haar even in dat hij dat zo graag wil, en of ze op plagerijtjes wil letten. Je zoon krijgt een heerlijke dag en de mening van anderen is niet zo belangrijk, dat is een belangrijke boodschap voor hem.
P. Touw (45, v), Delft

Enthousiast
Er zijn "tig" meisjes die naar zo'n feestje gaan als zeerover, Peter Pan of Pinokkio en er zijn evenzoveel ouders die daar geen probleem mee hebben.
Ik zou hem rustig in zijn prinsessenjurk naar het feestje laten gaan, hem stimuleren en me niks aantrekken van commentaren van anderen, zowel ouders als vriendjes en andere kinderen. Ik denk dat de meisjes in zijn groep juist enthousiast zullen reageren.
Anne Kalverda (63, v, voormalig man), Amsterdam

Uw schuld
Iedereen weet dat er voor kinderen maar een kleine aanleiding nodig is om te pesten.
Een jongetje dat in een jurk naar school komt, zal zeker worden gepest.
Het is de vraag of dat pesten daarna ophoudt, want een kind dat wordt gepest, wordt wantrouwend en schuw, en lokt daarmee nieuwe pesterijen onbewust uit.
Eens gepest altijd gepest, met alle gevolgen van dien: een negatief zelfbeeld, depressies en een onvermogen tot het aangaan van relaties in het latere leven.
Dat is dan allemaal uw schuld, want u had hem tegen zichzelf moeten beschermen en hem niet in die jurk naar school moeten laten gaan.
M. S. (40, v), Tiel
If all else fails, buy new shoes
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

er wordt gerept over domme kinderen, ik denk dat het probleem eerder bij de ouders zit
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Vreemd dat er gezegd wordt dat de bekrompenheid van deze wereld de schuld is van de ouder....
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

wie zegt dat?
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

"Dat is dan allemaal uw schuld, want u had hem tegen zichzelf moeten beschermen en hem niet in die jurk naar school moeten laten gaan. "

M.a.w. als je geen bekrompen geest hebt en dus je zoon laat zijn wie hij is en hij daarom gepest kan gaan worden, is dat de schuld van de ouder...

ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Maar dat is hetzelfde als dat een kind eenmaal gepest is het zelf verder pesten uitlokt. Ik geloof daar niks van, ik geloof eerder dat als dat peseten eenmaal gelukt is dat ze dan in diegene een makkelijk slachtoffer zien om te pesten. Er zijn trouwens steeds meer scholen die flink werken om het pesten zoveel mogelijk te verminderen en evt te verhinderen. De school kan hier ook iets aan doen. Er zijn scholen die dat gewoon weigeren en waar men vind dat pesten gewoon erbij hoort. Als je kind op zo'n school zit, lijkt mij een prinsessejurkje een groot probleem te kunnen worden voor het kind, anders, moet toch kunnen ? Rolpatronen doorbreken is goed.
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

Amber79 schreef:"Dat is dan allemaal uw schuld, want u had hem tegen zichzelf moeten beschermen en hem niet in die jurk naar school moeten laten gaan. "

M.a.w. als je geen bekrompen geest hebt en dus je zoon laat zijn wie hij is en hij daarom gepest kan gaan worden, is dat de schuld van de ouder...
ach zo, overheen gelezen

sjah, kortzichtige mensen heb je overal en als de homo;s 30 jaar geleden ook zo gereageerd hadden, dus trug de kast in, waren ze niet zo ver gekomen

doorgetrokken naar mijzelf was ik ook zo ver niet gekomen als nu als ik had besloten de mening van een buitenwereld belangrijker te vinden dan mijn gevoel
Plaats reactie