De Knuppel in het Hoenderhok

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik ben het wel met Joy eens, dat je je niet al te veel moet aantrekken van beeldvorming, maar om die nou te negeren gaat me dan net een stap te ver.

Irene
Kleine stapjes
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Joyy roept, denk ik, net zoals Frederique, geloof ik, dat je a) vooral jezelf moet zijn en niet veel moet aantrekken van wat mensen van je vindt, met als logisch gevolg, dat je ook niets moet aantrekken van wat anderen van andere T*'s vinden die gewoon zichzelf zijn, met als dan afsluitende c) dat je ook met dezelfde ogen moet kijken naar wat andere T*'s doen, die gewoon zichzelf proberen te zijn.

Dit lijkt mij helemaal niet verkeed. Leven en laat leven.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

Joyy schreef:ben ff kwijt wat er nu precies gebeurd en wat daar het probleem van is

dat mensen je associeren met iemand waarvan ze denken dat jij tot dezelfde groep behoort

is dat zo erg?
Neuh.
Maar je zegt dat het niet gebeurt en da's niet helemaal waar. :)

Ik kan er trouwens ook niks aan doen als ik dan roep "ja ho, maar zo lopen we er niet allemaal bij zeg"
"De meesten willen gewoon niet opvallen als we over straat gaan, zoals ik!"

Dus, sja, je kan nog zo hard zeggen dat het niet hoeft enzo maar als je op je vinger slaat zeg je toch ook auw? ;)
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

ik zeg niet dat dergelijke dingen niet gebeuren, ik zeg alleen dat beeldvorming niet bestaat

negeren doe ik het ook niet
het begrip beeldvormig is een abstract begrip, niet toets en tastbaar

dat bedoel ik
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Dan heb je waarschijnlijk een heel ander beeld bij beeldvorming, dan ik ;-)

Irene
Kleine stapjes
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

leg eens uit, wat is exact beeldvorming?

:wink:
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Beeldvorming: het laten ontstaan van een idee, een indruk.
Bron: Van Dale Handwoordenboek Hedendaags Nederlands

Lijkt me vrij helder.

Irene
Kleine stapjes
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

hieronder een verduidelijking, google uiteraard

Wat is beeldvorming?

Beelden beschrijven de perceptie van de werkelijkheid. Deze perceptie speelt een belangrijke rol bij het beoordelen van mensen. Het nagaan van bestaande beelden is belangrijk, omdat de beelden van mensen niet verwijzen naar een objectieve realiteit die door iedereen op gelijke wijze wordt waargenomen.

Ook stereotypen spelen een belangrijke rol bij het beoordelen van mensen. Stereotypen zijn beelden die we hebben over groepen mensen, bijvoorbeeld ‘oudere medewerkers zijn minder goed inzetbaar’. Stereotypering gebeurt wanneer medewerkers persoonskenmerken, zoals verminderde inzetbaarheid, toeschrijven aan een individu vanwege zijn lidmaatschap van een bepaalde groep; oudere medewerkers in dit geval.

Stereotypen kunnen zowel positief als negatief zijn. Ze zijn gebaseerd op werkelijke kenmerken van een bepaalde groep, maar dat wil nog niet zeggen dat het voor elke persoon uit die groep geldt. De fysieke gezondheid van oudere medewerkers is gemiddeld genomen waarschijnlijk inderdaad minder goed dan van jongere medewerkers. Maar dat wil nog niet zeggen dat elke oudere medewerker minder goed inzetbaar is dan elke jongere medewerker.

In veel gevallen leidt stereotypering tot beoordelingsfouten, omdat er nu eenmaal binnen groepen grote onderlinge verschillen kunnen bestaan. De verschillen binnen een groep zijn soms groter dan de verschillen tussen groepen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Joyy schreef:ik zeg niet dat dergelijke dingen niet gebeuren, ik zeg alleen dat beeldvorming niet bestaat

negeren doe ik het ook niet
het begrip beeldvormig is een abstract begrip, niet toets en tastbaar

dat bedoel ik
Ben je nu nog steeds van mening dat beeldvorming niet bestaat ?
Natuurlijk is het abstract en niet tastbaar, maar dat wil niet zeggen dat het een niet bestaand fenomeen is. Toetsbaar zou je het kunnen maken, door bv onderzoek te doen.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Dat beeldvorming niet de werkelijkheid beschrijft leek me vanaf het begin al duidelijk, maar zoals jezelf hierboven ook al aangeeft bestaat het dus wel degelijk en is het heel goed toetsbaar. :-)

Irene
Kleine stapjes
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

ok, beeldvorming bestaat, het gebeurt, daar ben ik het mee eens

wat er vervolgens voor conclusies aan verbonden worden, dat heeft niets te maken met het individu binnen de groep waar de beeldvorming over is ontstaan

als men naar aanleiding van negatieve berichten over criminele marokkanen denkt dat alle marokkanen er een puinhoop van maken, dan is dat een conclusie die niet waar is, niet gestaafd kan worden , niet onderbouwd, en derhalve niet waar

hetzelfde met travestieten,10 'slecht' geklede en zich belabberd gedragende travestieten zegt niets over die 500 anderen die er wel fatsoenlijk bijlopen en zich wel naar behoren gedragen

10 mensen in een rolstoel zeggen ook niets over alle andere mensen in een rolstoel

zelfde met de gay parade, de gays die er een vrij normale levensstijl op nahouden, die niet in een string op een boot staan te huppelen, voelden zich een tijd terug voor *** gezet vanwege die groep., terwijl die groep 0,0 zegt over henzelf

conclusie: beeldvorming bestaat wel, maar de conclusies die men er aan verbind hebben geen enkele waarde voor beoordeling van de gehele groep

ik begrijp nog steeds niet goed waar het verlangen vandaan komt om mensen in hokjes te scharen, op de grote hoop te gooien

het is blijkbaar een menselijk mechanisme, en het enige doel wat ik kan bedenken is dat men voor eigen zekerheid in wil schatten waar men mee van doen heeft, wat gebaseerd is op eigen invulling, niet op realiteit

het lijkt mij iig verstandig beeldvorming geheel terzijde te leggen en mensen te benaderen op basis van het individu

een stap verder die het hele gedoe in gebakken lucht veranderd is:

geen enkel oordeel vellen, over niemand, weg is de beeldvorming ;)
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

De ene kiest ervoor om de beeldvorming van anderen naast zich neer te leggen, de ander kiest ervoor om de beeldvorming van anderen te beinvloeden.

Irene
Kleine stapjes
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

als iemand tegen mij zegt, ik zag vandeweek ook een trans,wat wel eens is gebeurt, dan zeg ik, das mooi, en dat was het dan

wat wil iemand met die opmerking eigenlijk, ik ga er niet eens op in, tis te stupide

je loopt ook niet op een neger af en zegt: ik zag vandeweek ook een neger

sommigen doen een poging te onderbouwen waarom ze iets zeggen, iets in de trant van, ze zag er leuk uit, ze viel helemaal niet op, ze was lang, ze was dun, ze liep elegant, ze lachte, met die opmerkingen kun je, hoe goedbedoelt ook, nagenoeg niks

:wink:
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Joyy schreef: conclusie: beeldvorming bestaat wel, maar de conclusies die men er aan verbind hebben geen enkele waarde voor beoordeling van de gehele groep
Als ik zeg dat ik transseksueel ben, beginnen ze vaak over Kelly. Vaak ook met de vraag of ik ook zo eng verwijfd en overdreven ben als Kelly. Men (de "buitenwereld) verbind dus wel waarde voor de beoordeling van de gehele groep als t gaat om beeldvorming. Beeldvorming die ontstaat door wat men leest en hoort in de media vaak. En die heeft vaak geen oog voor de "normale" mens.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

Amber79 schreef:
Joyy schreef: conclusie: beeldvorming bestaat wel, maar de conclusies die men er aan verbind hebben geen enkele waarde voor beoordeling van de gehele groep
Als ik zeg dat ik transseksueel ben, beginnen ze vaak over Kelly. Vaak ook met de vraag of ik ook zo eng verwijfd en overdreven ben als Kelly. Men (de "buitenwereld) verbind dus wel waarde voor de beoordeling van de gehele groep als t gaat om beeldvorming. Beeldvorming die ontstaat door wat men leest en hoort in de media vaak. En die heeft vaak geen oog voor de "normale" mens.
uiteraard, ze is de enige referentiekader bekend bij het grote publiek

de opmerking eng en verwijfd als jij, zegt alleen wat over wat men van haar vind, niet wat men van jou vindt

een beeldvorming gebaseerd op wat men zo her en der leest en wat nauwlijks op waarheden berust

tenzij men ene keer een dag of 2 met kelly is opgetrokken is die conclusie totaat niet relevant en waarheidsgetrouw, voor niemand
Plaats reactie