Hoger sterfte risico na sekse verandering

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Lisa spreekt in sommige postjes ook namens mij en ze kent me blijkbaar inmiddels goed genoeg om dat te kunnen doen. Ik wil dat nog wel even bevestigen. Ik denk dat Janiek, net zoals velen met haar eerder de wereld op zijn (haar?) kop proberen te zetten, met vanuit mijn optiek onduidelijke motieven.

Ik kan me geen TV voorstellen die graag TS wil worden (heb er hier ook nog nooit een zien schrijven).

Ik zie hier wel vaak posten van TS 'n die zich terugtrekken in hun hokje en de deur op slot doen, in de angst dat er iemand binnenkomt.

Irene
Kleine stapjes
lief dinnetje
Eredivisie

Bericht door lief dinnetje »

Lisa schreef :

Ik gebruik ook het woord 'gradatie' in dit verband, maar alleen om aan te geven wat het verschil is in het uitwerking van de gevoelens van binnen: een travestiet heeft genoeg aan twee avonden per week binnenshuis als vrouw te leven, maar misschien na een poosje lukt dat ook niet meer, en groeit door naar twee dagen per week en dan naar buitentoe. Misschien is dat ook niet meer genoeg, en wordt het elke vrije moment dat men kan... tot uiteindelijk ook de travestiet zich gedwongen voelt om toch voltijd als vrouw te leven.... maar dan zonder hormonen -- en zich niet meer 'travestiet' te noemen. Misschien na zoveel jaren vol te houden in zo'n situatie, moet ook dat persoon naar de VU stappen.

Wel ja dat is dus een beetje mijn verhaal.
Ik heb er zo een 25 jaar tegen gevochten, tot ik helemaal leeg was.
De TV activiteit nam bij mij inderdaad steeds meer plaats in in mijn leven.
Toch was de stap naar TS en uiteindelijk full-time leven als vrouw nog veel groter dan dat ik ooit had gedacht.

Frederique schreef :

Ik denk dat wat Lisa zegt helemaal klopt. Ik denk ook, na meerdere TV's gesproken te hebben, dat veel TS'en het TV-zijn vaak wel erg gemakkelijk voorstellen en vaak -te- denigrerend over het vrouw-gevoel van TV's zijn.

Dat hangt er heel erg vanaf hoor.
Er is naar mijn gevoel geen enkel milieu zo divers als het TV-milieu.
Voor sommige is het voornamelijk om de kleding te doen, voor anderen vooral om seksualiteit te doen (clubs), nog anderen willen ook winkelen als TV en willen misschien op termijn nog meer dingen doen als vrouw.
Je hebt natuurlijk ook TV's die zich uitleven op het podium en voornamelijk optredens doen (blijken vaak holebi's te zijn).
Is echt een heel divers gegeven.

Oh ja: ik geloof echt in TV's als deeltijdvrouwen. Ik ken genoeg TV's die voor mijn gevoel echt deeltijdvrouw zijn en zich op die momenten misschien wel vrouwelijker voelen (en er zeker vrouwelijker uit zien) dan ik die 90% van de behandelingen en acties van een TS ook heb gedaan.

Ja ik denk wel dat je ook levenslang TV kan blijven zeg maar.
Niet iedereen die TV is, hoeft ook TS te zijn.
Voor mij ligt het breekpunt bij de lichamelijke aanpassingen.
Als je begint te verlangen naar je eigen borsten en/of bewust je gezichtshaar laat laseren dan denk ik dat die drang van uit jezelf komt en dat je op termijn ook wel een SRS zal willen.
Ik heb tot op heden nog niet vaak ongelijk gekregen op dat vlak (hoi Frederique)

Irense, Frederique schreven :

Ik kan me geen TV voorstellen die graag TS wil worden (heb er hier ook nog nooit een zien schrijven).

Neem je angsten serieus, zolang het niet hoeft kun je er beter ook niet aan beginnen.

Inderdaad.
En zo dacht ik er voor de transitie ook over hoor.
En na de transitie kan ik dat enkel bevestigen.
Kan je je voldoende vinden in TV of Transgender/androgyne dan is het zeker niet nodig om absoluut TS te willen zijn.
Het is geen geschenk, maar aan de andere kant als het je lot is dan is het gewoon zo.

Frederique schreef :

En ik weet 't: er zitten in een relatie heel veel kanten aan TS-zijn. Wat Janiek en jij schrijven klopt voor mijn gevoel: een transseksueel kan het proces wel vertragen, maar een trans heeft uiteindelijk geen keus.

Ik zie het je graag schrijven.
Als je werkelijk trans bent kom je vroeg of laat tot de conclusie dat je een SRS nodig hebt om je 'geest' rust te geven.

En voor Lisa : als dat je lot is dan hoef je daar niet voor te vluchten, want dan heeft dat geen zin. Gewoon naar oplossingen zoeken en er het beste van maken. Je bent in zo een situatie soms veel sterker dan dat je zelf denkt.

Irene schreef :

Ik zie hier wel vaak posten van TS 'n die zich terugtrekken in hun hokje en de deur op slot doen, in de angst dat er iemand binnenkomt.

Wat bedoel je daar mee precies ?

Groetjes,

Mel
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik bedoel daar mee dat er diverse (niet alle) TS'n in de afgelopen jaren hier hebben aangegeven, dat ze liever niet met TV's geassocieerd willen worden. De een brengt het iets subtieler dan de ander, maar het is een steeds terugkerend onderwerp.

Irene
Kleine stapjes
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Vandaag was ik aan het werk bij het WOMEN Inc. festival. Daar kwam een travestiet die ik kende uit de transgenderscene aanlopen. Hij (hij was namelijk in zijn mannelijke hoedanigheid) stond wat te praten met een collega van mij over zijn transgenderidentiteit. Hij besloot het gesprek met: "En als je nog meer vragen hebt, dáár zit ook een transgender!" en wees daarbij op mij.

Ik was daar vrouw en hij wist niets van of ik daar open ben over mijn verleden, maar dacht er blijkbaar geen moment bij na wat het voor mij zou betekenen om daar door een ander ge-out te worden als "transgender", i.e. net zo iemand als hij. Dat gebeurt er als travestieten transen zien als een gradatie van wat zij zelf zijn.

Nou, vind je het dan gek dat het een steeds terugkerend fenomeen is dat transen niet graag over één kam geschoren willen worden met travestieten? En waarom is het een even hardnekkig gegeven dat travestieten dat juist wel graag willen? Ik herinner me de discussies hierover tussen Esther en Lisa nog heel goed.

Er ligt wel degelijk een grens tussen an zijn en vrouw zijn, die je niet overschrijdt door af en toe vrouwenkleren aan te doen. Dat die grens er ligt weet iedereen die hem definitief is gepasseerd, zodat er geen keuze meer is. Een beetje zoals in een Escher plaatje: je ziet de grens niet, maar op een geven moment weet je dat je aan de andere kant bent.

Afbeelding
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Lisa met een S schreef:Janiek,

Vanuit mijn perspectief, heb jij jarenlang ook zo een keus gehad. Je had jaren geleden naar de VU kunnen gaan en hormonen aanvragen en het proces aangaan dat leidt evt. tot een SRS. Maar je heb 'gekozen', net zoals ik, om dat niet te doen. Jarenlang heb je als vrouw geleefd, zonder hormonen, zonder SRS in het vooruitzicht, maar altijd de mogelijkheid om te 'kiezen' om het wel te doen. Had je de 'keus' om niet door het leven als vrouw te gaan?
Die keus had ik allang niet meer. En ook uiteindelijk wel naar het VUmc gaan voelt niet als een keus. Het onvermijdelijke kan ook tijd nodig hebben, soms veel tijd.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

eerst en vooral sorry dat ik een stukje quote:
Dat gebeurt er als travestieten transen zien als een gradatie van wat zij zelf zijn.

Nou, vind je het dan gek dat het een steeds terugkerend fenomeen is dat transen niet graag over één kam geschoren willen worden met travestieten? En waarom is het een even hardnekkig gegeven dat travestieten dat juist wel graag willen?
Ik vind dat nogal een kort door de bocht conclusie gebaseerd op een onaangenaam incident.

Ik begrijp echt niet waar je het vandaan haalt dat travestieten zo graag bij transseksuelen welen horen, ik schrijf en lees hier toch al weer een poosje mee, maar ik kan me geen enkele post herinneren (kan een vorm van verdringing zijn natuurlijk, of selectief geheugen) waarin iemand dat zegt te willen.

Je post sterkt me in mijn overtuiging dat je de wereld op zijn kop probeert te zetten,

Liefs,

Irene
Kleine stapjes
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Irene schreef:Ik zie hier wel vaak posten van TS 'n die zich terugtrekken in hun hokje en de deur op slot doen, in de angst dat er iemand binnenkomt.

Irene
Het is meer de vrees dat hen hun identiteit niet gegund zal worden, zoals uit het hierboven beschreven incident naar voren komt.

Beschrijf mij eens hoe de wereld er volgens jou uitziet als hij niet door mij op zijn kop is gezet?
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Janiek vroeg:
Beschrijf mij eens hoe de wereld er volgens jou uitziet als hij niet door mij op zijn kop is gezet?
Dat heb je hier net zelf gedaan volgens mij :-)
et is meer de vrees dat hen hun identiteit niet gegund zal worden
Dat is precies het punt dat ik de gehele tijd probeer te maken; travestieten hoeven niet zo nodig transseksueel te worden, maar veel transseksuelen zijn bang dat travestieten in hun wereld doordringen.

Irene
Kleine stapjes
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

Irene schreef: Dat is precies het punt dat ik de gehele tijd probeer te maken; travestieten hoeven niet zo nodig transseksueel te worden, maar veel transseksuelen zijn bang dat travestieten in hun wereld doordringen.

Irene
Ik denk dat je de invloed van de nabijheid van een TV overschat :P

Ik vermoed dat het leiden van een rustig, 'normaal' leven (alsof je in het gewenste geslacht geboren bent) een veel voorkomende wens van TS is. Of het kan is misschien de vraag, maar het verlangen zal er zijn. Dat houdt in dat je niet graag met je nieuw verworven geslachtsdelen in de schijnwerpers gaat staan.

Of een TV later een TS wordt, of altijd TS geweest zijn die het niet geweten heeft, is één van de vele eindeloze discussies. De perceptie van de verteller zal altijd de doorslag geven. De zoveelste kampenstrijd die de gemoederen bezig houdt.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Irene schreef:J
Dat is precies het punt dat ik de gehele tijd probeer te maken; travestieten hoeven niet zo nodig transseksueel te worden, maar veel transseksuelen zijn bang dat travestieten in hun wereld doordringen.

Irene
Nee hoor, natashya heeft het hier pas nog heel duidelijk gemaakt: het gaat erom dat transen net als travestieten mannen zijn die vrouw willen zijn, maar die op dat vlak andere keuzes maken. Dus het gaat er inderdaad neit om dat travestieten in de wereld van transseksuelen zouden willen doordringen, maar dat zij transseksuelen in hun wereld willen houden.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Chloe schreef:
Ik denk dat je de invloed van de nabijheid van een TV overschat
Ik niet hoor, ik heb daar totaal geen moeite mee :-)

Irene
Kleine stapjes
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Janiek schreef:
ee hoor, natashya heeft het hier pas nog heel duidelijk gemaakt: het gaat erom dat transen net als travestieten mannen zijn die vrouw willen zijn, maar die op dat vlak andere keuzes maken. Dus het gaat er inderdaad neit om dat travestieten in de wereld van transseksuelen zouden willen doordringen, maar dat zij transseksuelen in hun wereld willen houden.
Laat ik beginnen me te distantiëren van alles wat Natashya hier heeft geschreven (of ik daar nou mee eens ben of niet is zo spannend, maar het is in ieder geval niet aan mij toe te schrijven)

Ik begin steeds meer te geloven dat we het met elkaar eens zijn, maar dat we langs elkaar heen praten. Ik begrijp je in ieder geval een stuk beter :-)

Voor de duidelijkheid, ik heb totaal geen behoefte wie dan ook in welke wereld dan ook te behouden. Iemand die zich als vrouw profileert is voor mij een vrouw. (punt)

Irene
Kleine stapjes
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

Irene schreef: Dat is precies het punt dat ik de gehele tijd probeer te maken; travestieten hoeven niet zo nodig transseksueel te worden, maar veel transseksuelen zijn bang dat travestieten in hun wereld doordringen.
Irene
Chloe'tje schreef: Ik denk dat je de invloed van de nabijheid van een TV overschat
Irene schreef: Ik niet hoor, ik heb daar totaal geen moeite mee
Irene
Dat zeg ik ook niet. Maar blijkbaar weet jij dat TS-en bang zijn voor TV-en. Waar baseer je dat dan op?

Overigens vind ik het treurig dat die paar duizend TG mensen in Nederland er niet in slagen elkaar in hun waarde te laten. Of zou het kunnen zijn dat degenen die op travestie.org posten over dit onderwerp, maar een minuscuul gedeelte van de gemeenschap (welke ??) vormen?
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Irene schreef:Voor de duidelijkheid, ik heb totaal geen behoefte wie dan ook in welke wereld dan ook te behouden. Iemand die zich als vrouw profileert is voor mij een vrouw. (punt)

Irene
Fijn, dan hoef ik met jou in de buurt in elk geval niet "bang" te zijn dat ik daar onverwacht pontiicaal buiten geplaatst word :wink: .
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Chloe'tje schreef:Overigens vind ik het treurig dat die paar duizend TG mensen in Nederland er niet in slagen elkaar in hun waarde te laten. Of zou het kunnen zijn dat degenen die op travestie.org posten over dit onderwerp, maar een minuscuul gedeelte van de gemeenschap (welke ??) vormen?
Wen er maar aan :P . Ik ben nog altijd bezig met te proberen er iets van te begrijpen, maar dat lukt niet erg. Soms denk ik dat de oplossing die TG paraplu weg te doen, zodat we niet meer zo geneigd zijn alles als één groep te zien. Want het lukt sowieso niet om je met iedereen onder de paraplu te identificeren. En ervan uitgaan dat je allemaal wel zo ongeveer dezelfde gevoelens zult hebben, staat het onderkennen van jezelf en de ander vaak eerder in de weg dan dat het helpt.
Plaats reactie