Hoger sterfte risico na sekse verandering

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
adriana
Eredivisie

Hoger sterfte risico na sekse verandering

Bericht door adriana »

Volkskrant ochtend editie van de 17de, ook op hun internet site te lezen

Hoger sterfte risico na sekseverandering.

Vrouwelijke transseksuelen (geboren als man) hebben een grotere kans te overlijden aan hart- en vaatziektes en beroertes. Dat blijkt uit onderzoek van vier (voormalige) artsen van het VUmc (Amsterdam) en het LUMC (Leiden). Zij volgden ruim dertienhonderd transseksuelen die tussen 1975 en 2004 in het VUmc werden behandeld.

De studie toont wereldwijd voor het eerst aan dat het omzetten van de hormoonhuishouding gezondheidsrisico’s met zich mee kan brengen. Het toedienen van vrouwelijke hormonen aan mannen blijkt schadelijker dan het geven van mannelijke hormonen aan vrouwen. De onderzoekers vonden bij vrouw-mantransseksuelen geen verhoogd sterfterisico.

Emeritus-hoogleraar transseksuologie Louis Gooren (VUmc), die het onderzoek begeleidde, is geschrokken van de resultaten. In twee eerdere onderzoeken werden geen negatieve gezondheidseffecten gevonden, omdat de follow-up niet lang genoeg was, zegt hij.

Endocrinoloog Henk Asscheman zoekt de verklaring in het zware vrouwelijk hormoon ethinylestradiol dat veel transseksuelen uit de onderzoeksgroep slikken. Dat hormoon wordt door het VUmc niet meer voorgeschreven.

Genderteam
Volgens Mick van Trotsenburg, endocrinologisch gynaecoloog en hoofd van het genderteam in het VUmc, zijn sommige transseksuelen buiten het ziekenhuis om met dat hormoon doorgegaan. Zij bestellen het via internet of krijgen het van hun huisarts.

Dagelijks slikken zij het equivalent van drie moderne anticonceptiepillen. Het hoge percentage rokers (50 procent) levert daarbij een extra risicofactor op.

Asscheman wijst op de kleine aantallen: het sterfterisico voor hart- en vaatziektes en beroertes is 70 procent hoger maar dat komt neer op zeven extra sterfgevallen onder duizend transseksuelen.

Toch is er reden tot zorg, zegt Van Trotsenburg. Hij wil transseksuelen benaderen om ze te attenderen op de gezondheidsrisico’s. Tot nu toe zijn in Nederland 2.200 man-vrouw transseksuelen hormonaal behandeld.
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

Lekker berichtje zo vlak voor mijn intake. ;p

:lol:
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Het is jammer dat ze ook niet melden of (mee)roken van enig invloed is op dit alles
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Hi,

Vraag mij af ofdat men ook rekening heeft gehouden met andere redenen die mede een rol kunnen spelen omdat TS zo een ingrijpende verandering is gedurende jaren waarbij vaak, stress (wordt ik geaccepteerd in mijn nieuwe identiteit), problemen met familie,buren,vrienden,werk enz., eenzaamheid (geen partner), gebrek aan sociale kontakten of alleen beperkt tot een kleine kring die hetzelfde doormaken , misschien ook slechte eet gewoontes omdat men vaak alleen is.
Financiele problemen gedurende lange tijd.

Maar je kan ook oud worden heb zelf in April j.l. Dr. Anne Vitale (gender psychologe) in San Rafael, Californie, 2x ontmoet en ze is al 31 jaar post up (zal haar leeftijd niet verraden dat doe je niet bij dames) en ziet er blakend uit van gezondheid, met een goede dosis humor.

Is het niet allemaal een kwestie van werken aan om die zaken die jezelf redelijk onder kontolle heb denk ik zoals, jezelf goed informeren over de verschillende hormoon mogelijkheden, je sociale kontakten opbouwen en onderhouden, dus onder de mensen blijven en goed voor jezelf zorgen wat betreft gevarieerd en goed voedsel.

Mijn 2 centjes voor wat het waard is,

Adriana
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

Even afgezien van het feit dat dergelijke onderzoeken meestal multi-interpretabel zijn, valt mij dat nogal mee.

Ik heb zeker 20 jaar gedacht dat transen na een paar jaar al lichamelijk aftakelden en niet ouder dan 50 worden. Misschien was dat ooit zo -niet nagezocht- , misschien niet. Het heeft er wel voor gezorgd dat transitie (dat woord kende ik nog niet :wink: ) iets is wat ik heel lang naar het hoekje "vooral niet aan denken" gedrukt heb. Ik heb namelijk geen doodswens :P
Madeleine.
ff weer wat posten

Bericht door Madeleine. »

Tja als de onderzochte groep een hoog percentage rokers heeft (50%) waar dit normaliter rond de 30% zit is een verhoogd ziekterisico niet zo vreemd.

Het gebruik van synthetisch hormonen vind ik vreemd, geen idee of apotheken het spul nog hebben maar de online versie's in Europa kennen het niet eens meer..
Je zou toch verwachten dat de meesten inmiddels wel op estradiol waren overgestapt.
Waar je route in dit leven ook naartoe leidt,
vergeet geen plezier te hebben op de weg daar naartoe.
Ik gebruik teveel smileys, sorry... ;)
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Op de voorpagina staat hier ook iets over, daar wordt wel over roken gesproken.

http://www.travestie.org/nl/index.php?b ... how&id=692

Irene
Kleine stapjes
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Zie ook: VUmc en TNN.

Hoe zit het trouwens met het sterfterisico bij transseksuelen zonder sekseverandering?
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hoi,

Ik vraag me ook af of het alleen geldt voor transseksuelen die pas op latere leeftijd zijn begonnen of dat er ook jongeren zijn onderzocht.

Overigens heb ik jaren geleden al eens ergens gelezen (weet niet meer waar, sorry) dat hormonen en een GAB je leven met gemiddeld tien jaar bekorten, ten opzichte van de gemiddelde levensverwachting.

groetjes,

Monica
Ik ben mezelf.
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Zolang ik geen bron zie neem ik die 10 jaar met een korreltje zout, want volgens mij is er gewoon nog veel te weinig bekend over de lange-termijn effecten. Dit artikel klinkt in ieder geval al iets positiever, alhoewel zij ook erg voorzichtig zijn met het doen van harde uitspraken:

Long-Term Treatment of Transsexuals with Cross-Sex Hormones
(Louis J. Gooren, Erik J. Giltay and Mathijs C. Bunck, 2007)
It is now clear that sex reassignment of transsexuals benefits their well-being, although suicide rates remain high. Regrets are rare (0.5–3.0%). Cross-sex hormone administration to transsexuals is acceptably safe in the short and medium term. However, potentially adverse effects in the longer term are presently unknown. The data, although limited, of surrogate markers of cardiovascular disease and the reports of cancer in transsexuals leave room for a cautious optimism. But true insight can only come from close monitoring and thorough reporting of adverse effects in the literature.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Bea-Smit.
Forumdiva

Bericht door Bea-Smit. »

Ik denk dat velen die de keus gemaakt hebben zich gelukkiger als vrouw dan als man voelen. Wat maakt dan die 10 jaar uit.
Ik zou liever gelukkig leven en dan maar 10 jaar korter dan ongelukkiger en langer. En dan met het idee lopen om zich van kant te maken omdat ze zo niet willen leven.

Groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Petra v
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Petra v »

!0 jaar, hoe oud worden wij eigenlijk? Dat weet je immers ook niet van tevoren. Is die 10 jaar op een hele leven of op een jaar hormonen?
Ik ben het met Bea eens, je doet het niet voor niets. Er zijn risico's aan verbonden, maar de risico's die je loopt als je niet de stap maakt zijn wel bekend, voor de meesten. :o :-? :( En die willen / kunnen wij niet accepteren, dus van keuze is vrijwel geen sprake.
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
Barbarel laRose
ff weer wat posten

Bericht door Barbarel laRose »

Bea-Smit. schreef:Ik denk dat velen die de keus gemaakt hebben zich gelukkiger als vrouw dan als man voelen. Wat maakt dan die 10 jaar uit.
Ik zou liever gelukkig leven en dan maar 10 jaar korter dan ongelukkiger en langer. En dan met het idee lopen om zich van kant te maken omdat ze zo niet willen leven.
Juist ja...dat is ook mijn eerste gedachte, toen ik dat berichtje las.
Verder vind ik het wat overdreven.
Een trans-vrouw is ook een mens, dus leeft ook hetzelfde als een mens.
Het ligt helemaal aan jezelf om een gezond leven te leiden.
Ik ben in de vijftig en voel mij best goed. En als ik op mijn 60ste een hart aanval krijg en ik ga dood...so what !!! Maar ik kan wel zeggen, dat ik een goede keuze gemaakt had door open te leven en mijzelf te zijn, waar ik mij goed in voelde. Mijn kennissen kunnen kunnen daarover mee praten.

"Liberum Arbitrium"
Barbarel laRose
I'm the Ruler of my World. And that World is my Oyster.
AM_ber_79
Forumdiva

Re: Hoger sterfte risico na sekse verandering

Bericht door AM_ber_79 »

adriana schreef: Endocrinoloog Henk Asscheman zoekt de verklaring in het zware vrouwelijk hormoon ethinylestradiol dat veel transseksuelen uit de onderzoeksgroep slikken. Dat hormoon wordt door het VUmc niet meer voorgeschreven.

Genderteam
Volgens Mick van Trotsenburg, endocrinologisch gynaecoloog en hoofd van het genderteam in het VUmc, zijn sommige transseksuelen buiten het ziekenhuis om met dat hormoon doorgegaan. Zij bestellen het via internet of krijgen het van hun huisarts.
Weten we in ieder geval gelijk welk hormoon we dus niet willen hebben. Of bestellen via huisarts/internet. Het geeft imo aan dat hormonen geen snoepjes zijn en dat je beter niet zelf kan lopen rommelen met hormonen.

adriana schreef: Dagelijks slikken zij het equivalent van drie moderne anticonceptiepillen. Het hoge percentage rokers (50 procent) levert daarbij een extra risicofactor op.
En hoe zit t dan met rokers die geen sekse verandering ondergaan? Hoe veel groter is in die groep de kans op hart en vaatziekten in vergelijking met niet rokers? Roken geeft zowiezo extra gezondheidsrisico's, dus dit zou niemand mogen verbazen.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Joan de Lynn schreef:
Dit artikel klinkt in ieder geval al iets positiever, alhoewel zij ook erg voorzichtig zijn met het doen van harde uitspraken:
Long-Term Treatment of Transsexuals with Cross-Sex Hormones
(Louis J. Gooren, Erik J. Giltay and Mathijs C. Bunck, 2007)

Quote:

It is now clear that sex reassignment of transsexuals benefits their well-being, although suicide rates remain high. Regrets are rare (0.5–3.0%). Cross-sex hormone administration to transsexuals is acceptably safe in the short and medium term. However, potentially adverse effects in the longer term are presently unknown. The data, although limited, of surrogate markers of cardiovascular disease and the reports of cancer in transsexuals leave room for a cautious optimism. But true insight can only come from close monitoring and thorough reporting of adverse effects in the literature.
Wat je hier citeert is een eerder onderzoek van Gooren naar dezelfde vraagstelling. Het 'close monitoring' waar-ie het in de laatste zin over heeft is dus het vervolgonderzoek wat ze nu hebben gepresenteerd, en wat is gedaan onder supervisie van diezelfde Gooren. Twee jaar geleden was Gooren dus misschien inderdaad nog iets positiever.

Maar goed, ik denk dat het roken er inderdaad ook mee te maken heeft. Leuk onderwerp voor weer een vervolgonderzoek: splits de rokers en de niet-rokers uit.

En die tien jaar gaan, zoals ik al zei, af van je gemiddelde levensverwachting. In Nederland is die momenteel voor mensen die als man worden geboren ongeveer 79 jaar. Maar ik heb geen idee of het wetenschappelijk is onderbouwd, het was volgens mij meer een vuistregel.
Ik ben mezelf.
Plaats reactie