De laatste alinea van het persbericht is niet meegekopieerd. Ik kan momenteel niet checken hoe dat komt, omdat de hele site tijdelijk off-line is. (Ja, probleem) Maar goed, er had nog achteraan gemoeten:
Aanvullend: Het gaat niet per se om het douchen, het gaat vooral om het meedoen. Douchen kan wat mij persoonlijk betreft inderdaad ook thuis."In Groot-Brittannië bestaan al officiële richtlijnen voor sportbonden, waarin wordt aangegeven hoe om te gaan met transgender sportbeoefenaars en transgender personen werkzaam in de sport als trainers, scheidrechters enz., zowel op amateur als professioneel niveau. Deze richtlijnen zijn er op gericht om de sport toegankelijk te maken en discriminatie van transgenders uit te bannen, maar zijn evengoed bedoeld om ongemakkelijke gevoelens bij de overige sportbeoefenaars weg te nemen. Hoewel de Britse richtlijnen nog niet helemaal ideaal zijn zouden ze een goede basis kunnen vormen voor wat we in Nederland nodig hebben."
Verder gebruiken we de term 'transgender' in de zogeten 'brede' zin van het woord, het gaat dus ook, en misschien wel vooral, om transseksuelen.
En zoals Janiek al terecht opmerkte, we zijn er helemaal niet op uit om met de botte bijl iets af te dwingen, we willen overleg. Tot nog toe gaat dat allemaal bijzonder voorspoedig en in een prettige sfeer met de betrokken ministeries. Dat wil nog niet zeggen dat het morgen allemaal geregeld is (dat heb ik al eens eerder ergens gezegd) maar elk klein stukje progressie helpt.
Snoopy schreef:
Die wet is er nog lang niet door, maar we doen ons stinkende best.Er komt nu misschien net een nieuwe wet aan, waardoor het voor transjes makkelijker wordt in de pre-op fase wettelijk als vrouw te mogen leven. Dat is heel fijn en goed.
Tenslotte heb ik inmiddels begrepen dat Ester helemaal niet in een leren rokje en hoge hakken was. Dat zou slechts het excuus van de sportschoolhouder zijn geweest.
groetjes,
Monica