Incident sportschool onderstreept noodzaak regeling voor spo

Algemeen

Moderator: Moderators

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Incident sportschool onderstreept noodzaak regeling voor spo

Bericht door Frederique_ »

Incident sportschool onderstreept noodzaak regeling voor sportende transgenders

Mon 24/08/2009 - 20:09 — Monica Utrecht, 21-8-2009 – De weigering van een sportschool in Winschoten om een transseksueel toe te laten bewijst voor Transgender Netwerk Nederland opnieuw de noodzaak om snel te komen tot een goede regeling voor transgenders die willen sporten.

Voor transgenders die lid willen worden van een sportvereniging of sportschool is weinig geregeld. Dat leidt ertoe dat veel transgenders er voor kiezen om maar niet te sporten. Degenen die dat wel doen lopen een grote kans om geconfronteerd te worden met onbegrip en discriminatie, zoals ook Ester Zwart uit Winschoten overkwam.

TNN roept de sportkoepel NOC/NSF en de Nederlandse overheid op om samen richtlijnen op te stellen voor sportverenigingen en sportscholen, waarin tot ieders tevredenheid geregeld wordt hoe moet worden omgegaan met transgender leden. En niet alleen voor transgenders die juridisch al van geslacht veranderd zijn maar ook voor de grote groep die tussen man en vrouw in leeft. Daarbij gaat het onder meer om vragen als welke kleedkamer en doucheruimte iemand gebruikt en of iemand bij de vrouwen of de mannen meesport. Daarvoor is het nodig om te komen tot eerlijke en vertrouwelijke procedures die recht doen aan de gevoeligheden die leven bij zowel transgenders als bij de andere leden van sportverenigingen.

Met nadruk stelt Carolien van de Lagemaat, voorzitter van TNN, dat bij het deelnemen aan sport het niet alleen om het fysieke of competitieve aspect gaat, maar dat ook het sociale aspect zeer belangrijk is. “Om transgenders uit hun isolement te halen en sociaal geaccepteerd te krijgen moeten we er voor zorgen dat zij kunnen deelnemen, en dan niet in aparte clubs.”

[bron: website TNN]
Kijk ook eens op de genderkalender !
joyke
dagelijks aanwezig

Bericht door joyke »

Dit vraagt om een reactie.

Volgens is niet iedereen(ik ieder geval niet) het eens met dit bericht.
Ik deed mijn sport al lang voor ik bekendmaakte wat mijn plannen waren.
En tot de dag van vandaag ben ik in mijn sport gewoon geaccepteerd.
Laatste jaren wel veel van club gewisseld, maar dat was meer reistijd gerelateerd. Ik was zelfs welkom bij de andere clubs en ben zelfs door hun gevraagd om voor hun te komen spelen.
Ik speel nu nog steeds goed en zelfs beter als toen als man.
Volgens mij ligt het ook aan jezelf, hoe je ermee omgaat en hoe je je presenteerd.
Natuurlijk telt het niet voor elke sport, maar ik heb me bewezen en ze wisten wat ik kon. Daardoor heb ik ook het volledige vertrouwen gekregen van mijn club en met name teamgenoten.

Misschien zie ik het allemaal wat makkelijker dan andere, maar dan is dat maar zo.

Joy
respect komt van twee kanten
snoopy
Eredivisie

Re: Incident sportschool onderstreept noodzaak regeling voor

Bericht door snoopy »

Frederique_ schreef: TNN roept de sportkoepel NOC/NSF en de Nederlandse overheid op om samen richtlijnen op te stellen voor sportverenigingen en sportscholen, waarin tot ieders tevredenheid geregeld wordt hoe moet worden omgegaan met transgender leden. En niet alleen voor transgenders die juridisch al van geslacht veranderd zijn maar ook voor de grote groep die tussen man en vrouw in leeft. Daarbij gaat het onder meer om vragen als welke kleedkamer en doucheruimte iemand gebruikt en of iemand bij de vrouwen of de mannen meesport. Daarvoor is het nodig om te komen tot eerlijke en vertrouwelijke procedures die recht doen aan de gevoeligheden die leven bij zowel transgenders als bij de andere leden van sportverenigingen.
[/url]]
Juist dit is nu precies het punt waar ik zelf nogal wat vraagtekens bij zet.
De gevoeligheden die spelen bij de andere leden van de sportvereniging.
Het is nl geen garantie dat bijv de spreekwoordelijke omgebouwde havenwerker in leren rok en op hoge hakken zonder problemen graag gezien wordt in de kleedkamer van de dames. Zeker niet als die persoon ook nog eens op vrouwen valt en een uitgesproken mannelijk karakter heeft.

Terwijl een vrouwelijk aanvoelende transgender misschien juist eerder getoleerd zou worden maar bijvoorbeeld weer problemen zou kunnen krijgen tijdens douchen vanwege haar wat groot uitgevallen vagina :).

Dus hoe ga je in hemelsnaam algemene richtlijnen opstellen voor dit soort gelegenheden. Als TNN met de botte bijl probeert acceptatie af te dwingen, dan denk ik dat er vooral juist -nog meer- weerstand zal komen vanuit de maatschappij, omdat je mensen juist raakt in hun gevoeligheden.

Er komt nu misschien net een nieuwe wet aan, waardoor het voor transjes makkelijker wordt in de pre-op fase wettelijk als vrouw te mogen leven.
Dat is heel fijn en goed.

Maar moeten we daarom juist niet eens bij onszelf te rade gaan en in elke situatie voorzichtig proberen af te wegen wat het verstandigste is om te doen... ipv bijv direct naar huis gaan en de politie en bureau discriminatie bellen, en je laten interviewen voor de plaatselijke media...

Ik vraag me af of TNN niet het eigen graf graaft wanneer het op deze voet verder blijft gaan.
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Transgenders met penissen in de vrouwendouche, dat gaat dus zelfs in Nederland nooit gebeuren. En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik daar ook niet rouwig om ben. Als je tussen de geslachten wil leven moet je ook maar je eigen douches gaan gebruiken.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Snoopy schreef:Maar moeten we daarom juist niet eens bij onszelf te rade gaan en in elke situatie voorzichtig proberen af te wegen wat het verstandigste is om te doen... ipv bijv direct naar huis gaan en de politie en bureau discriminatie bellen, en je laten interviewen voor de plaatselijke media...
Het is altijd goed om te kijken wat je zelf kunt doen. Werken aan je eigen zelfvertrouwen en weerbaarheid (ik bedoel niet grote bek) helpt je oneindig veel verder dan je slachtofferrol bevestigd zien door plek te krijgen in anti-discriminatiewetten.

Gelukkig maak ik uit het bericht van TNN op dat zij vooral de dialoog zoeken met sportfederaites en dat zij oog hebben voor gevoeligheden van beide kanten.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

joandelynn schreef:Transgenders met penissen in de vrouwendouche, dat gaat dus zelfs in Nederland nooit gebeuren. En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik daar ook niet rouwig om ben. Als je tussen de geslachten wil leven moet je ook maar je eigen douches gaan gebruiken.
De meesten zullen dat denk ik ook gewoon doen, thuis douchen. Wat niet wegneemt dat veel vrouwen vast ook niet graag een (in hun ogen) "kerel met een geamputeerde penis" onder de douche willen hebben staan, maar dat terzijde.
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

joyke schreef:Volgens mij ligt het ook aan jezelf, hoe je ermee omgaat en hoe je je presenteerd.
Volgens mij ligt daar juist de hond begraven.....ik vind een leren rok en pumps voor een 60+ser vrouw die eerder op een man lijkt ook nie echt geschikt voor een sportschool....mss voor een puberdancing, maar zelf daar nog zal ze un beetje met haar leeftijd zitten....wie kan die sportleraar dit nou kwalijk nemen, dat die ervan uitging, dat het om een grap ging...

....ik weet ook nie echt wat mevrouw Zwart met die klacht wil bereiken, want leuk zal het nu voor haar nie meer worden op deze sportschool....ik vind iig deze klacht volledig overtrokken en komt de beeldvorming nou echt niet ten goede....

.....als je al met pensioen bent en dan in transitie gaat en verder dan wat moontjes en un srsje niks gaat doen, wat je passabiliteit bevordert, dan hoef je je echt niet te wonderen, dat je rare reacties oogst....het lijkt er sterk op, dat deze mevrouw dit had kunnen voorkomen door zich anders te presenteren en dan was zeker ook niks aan de hand geweest....

....ik zat in mun transitie ook op een sportschool en had geen enkel probleem....ja okee, een keer werd ik in de kleedkamer gevragen of ik een man ben...toen trok ik mun broek uit en zei, nee hoor, ik ben als kind alleen maar in een reuze pot met testosterone gevallen....iedereen lachen en het was goed....

...en ja, het ligt toch meestals aan jezelf en hoe je je gaat presteren en dat meen ik!

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Kort samengevat, acceptatie kun je niet afdwingen, daar moet je iets voor doen, daar is helemaal niks mis mee volgens mij.

Irene
Kleine stapjes
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

Janiek_ schreef:
Snoopy schreef:Maar moeten we daarom juist niet eens bij onszelf te rade gaan en in elke situatie voorzichtig proberen af te wegen wat het verstandigste is om te doen... ipv bijv direct naar huis gaan en de politie en bureau discriminatie bellen, en je laten interviewen voor de plaatselijke media...
Het is altijd goed om te kijken wat je zelf kunt doen. Werken aan je eigen zelfvertrouwen en weerbaarheid (ik bedoel niet grote bek) helpt je oneindig veel verder dan je slachtofferrol bevestigd zien door plek te krijgen in anti-discriminatiewetten.
Dat lijkt me ook. Maar het lijkt me hoe dan ook erg slecht voor de algehele beeldvorming. De telegraaf heeft het artikel ook al opgenomen, het is dus wachten op de reactie's van mensen onder dit artikel.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4684 ... el___.html

Hier help je echt niemand mee, en zeker transseksuelen niet.

Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Irene schreef:Kort samengevat, acceptatie kun je niet afdwingen, daar moet je iets voor doen, daar is helemaal niks mis mee volgens mij.
Nee, daar is niks mis mee....

....toen ik 3 jaar trug vet aan het soliciteren was en 15 keer geen succes had, had ik ook nie kunnen zeggen, dat dit discriminatie was.....ik beviel hun gewoon niet en hun hadden zeker vooroordelen....nou, daar zeg ik dan toch gewoon, bij zulke mensen wil ik dan ook niet werken en zoek verder....

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
joandelynn
Eredivisie

Snoopy schreef:Dat lijkt me ook. Maar het lijkt me hoe dan ook erg slecht voor de algehele beeldvorming. De telegraaf heeft het artikel ook al opgenomen, het is dus wachten op de reactie's van mensen onder dit artikel.
Ach ja, telegraaflezers, ik zag dat we alweer met pedofielen werden vergeleken :roll:
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

joandelynn schreef:
Snoopy schreef:Dat lijkt me ook. Maar het lijkt me hoe dan ook erg slecht voor de algehele beeldvorming. De telegraaf heeft het artikel ook al opgenomen, het is dus wachten op de reactie's van mensen onder dit artikel.
Ach ja, telegraaflezers, ik zag dat we alweer met pedofielen werden vergeleken :roll:
Naar die reacties kun je beter niet kijken, daar word je niet gelukkiger van. Het zijn ook geen gelukkige mensen, die op die manier hun ei kwijt moeten. Gelukkig zijn ze niet maatgevend voor de stem des volks en zelfs niet voor telegraaflezers. Twee van mijn cliënten lezen die krant en ik heb met hen een heel gezellige werkrelatie.

In persoonlijke ontmoetingen is alles ook anders dan in mediaverhalen.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
joandelynn
Eredivisie

Janiek_ schreef:Naar die reacties kun je beter niet kijken, daar word je niet gelukkiger van.
Ach ja, ben het wel gewend, ik lees nujij.nl ook regelmatig, vraag me niet waarom :oops:

Maar ik lees die reacties altijd wel om wat ruggegraat op te bouwen, en dat werkt best wel goed, want ik merk al dat ik me steeds minder opwind over die onzin en steeds vaker m'n schouders er bij ophaal :)

Wat ik dan nog wel weer leuk vind is dat er af en toe ook reacties tussen zitten van mensen die 't wel snappen, zelfs op die sites.
Gelukkig zijn ze niet maatgevend voor de stem des volks en zelfs niet voor telegraaflezers. Twee van mijn cliënten lezen die krant en ik heb met hen een heel gezellige werkrelatie.
Mijn vader leest ook de telegraaf. Maar hij heeft weinig moeite met mijn transseksualiteit. Dus 't zegt inderdaad niet zoveel :D
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Het is zoals al eerder geschreven ook net hoe je jezelf presenteert. Ik ben in mijn pre-op fase naar de sauna geweest (verschillende keren) met een vriend. Het was wel een kleine sauna. Maar er was niemand die een opmerking maakte of iets vroeg. In het begin vond ik het heel moeilijk, en heeft diegene me echt over de streep moeten trekken, want met aanhangsel en kleine borsten bloot vond ik toch erg moeilijk.
manon79
daar ben ik weer

Bericht door manon79 »

hier is een link naar het item van RTV Noord waarin zowel Ester als de eigenaar van de sportschool aan het woord komen :

http://www.youtube.com/watch?v=vGE99RI0Ilo
Plaats reactie