Vraagje bloos

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

melina_r schreef:Gooien ze je dan ondanks een neo-vagina en een V op je ID kaart toch uit de WC voor dames ? Of zetten ze je toch uit de kleedkamers specifiek voor dames ? Kan je dan in zo een geval je juridisch verworden identiteit aanwenden om toch je plaats af te dwingen ?
Alvast iets om over na te denken vind ik ....en hoe frustrerend is dat dan niet, als je heel de weg hebt afgelegd en je moet nog elke dag aangeven, hé ik ben dus wel een vrouw en ik hoor in de WC/kleedkamer voor dames.
Je maakt 't nu wel heel strak. Ik word in openbare dames-toiletten geaccepteerd, ondanks dat ik (zoals je weet) absoluut NIET-passabel ben en nog steeds geen hormonen gebruik (laat staan een SRS van plan ben).

En daar hoor ik ook.
Melina schreef:Uiteraard kan je als TG/Trans zonder SRS of niet passable post-op trans die dingen vermijden maar dan ben je eigenlijk nog altijd niet helemaal aan het integreren als vrouw.
De mate waarin iemand wenst te integreren als vrouw ligt bij die persoon. En als ik -per-se- moet gaan sporten omdat ik anders voor jou niet aangetoond heb dat ik geintegreerd ben als vrouw, dan denk ik "laat Melina maar fijn in haar sop gaarkoken met die integratie, maar aan sporten heb ik de pest en dat doe ik dus niet".

Ik ken wel andere pre-ops die het gewoon doen. Stellen zich, net als jij beschrijft, wat terughoudend op en dan is het zowel voor die pre-op als voor de overige dames geen enkel probleem. Kortom: een V in het paspoort is niet het issue. Hoe mensen zich opstellen - dat is het issue.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Lala Ferrari schreef:Sjees, jij neemt het als verse post op wel erg letterlijk allemaal zeg? Maar ja, dat zal wel aan je fonkelnieuwe situatie liggen.
Nee hoor. Ik probeer gewoon te begrijpen waarom jij altijd zo belerend en denigrerend antwoord geeft op volstrekt normale vragen. Waarmee je en passant ook antwoord heb op je eerdere vraag wat ik een "supervrouw" vind. Jij bent nl zo perfect! (denk je)
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Goh, wat is het hier weer gezellig ~zwijmel~

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Anja Lasagna
ForumFan
Berichten: 362
Lid geworden op: za dec 01, 2007 18:13

Bericht door Anja Lasagna »

Chantal C. schreef:
Lala Ferrari schreef:Sjees, jij neemt het als verse post op wel erg letterlijk allemaal zeg? Maar ja, dat zal wel aan je fonkelnieuwe situatie liggen.
Nee hoor. Ik probeer gewoon te begrijpen waarom jij altijd zo belerend en denigrerend antwoord geeft op volstrekt normale vragen. Waarmee je en passant ook antwoord heb op je eerdere vraag wat ik een "supervrouw" vind. Jij bent nl zo perfect! (denk je)
Dat denk ik niet, dat ben ik :-) En jij bent super, superslim, hoogst intelligent, hoogst ontwikkeld, en je weet je superslimme gedachten ook zo ontzettend goed te verwoorden.

Je zinsbouw alleen al!

Ik hoop echt voor je dat je dit jaar nog je spijkerbroekdragende BMW rijder van gelijk niveau vind :-)

Ga zo door!

Milala.
Uw sterverslaggeefster :-)
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Lala Ferrari schreef:Zo iemand maakt zich werkelijk tot de door Janiek beschreven, moeilijk hebbende 'tusseninnen'.
De identiteit van een postop kan dan wel eenduidig V zijn, maar die post op heeft ook te maken met de buitenwereld, en die zelfde buitenwereld creeert wel een deel van je identiteit.
Wacht even, Lala, eerst een Gelukkig Nieuwjaar. Maar wat ik bedoelde met de moeilijk hebbende tusseninnen, was iets heel anders dan een niet passabele transvrouw. Ik bedoelde mensen die zich eerst dan erkend voelen, wanneer de ambiguïteit van hun genderbeleving gezien wordt en tot erkenning leidt. Dat is echt moeilijk, omdat de hele wereld feitelijk geen kleur ziet qua gender.

Als je door de indruk die je maakt in het voor jou ongewenste hokje wordt ingedeeld, is dat ook heel pijnlijk. Ik ken een vrouw, die vertelde: "Als ik voor elke keer dat ik meneer werd genoemd een kwartje had gekregen, dan was ik nu rijk." Laconiek, maar ondertussen vond ze het niet leuk. Voor een transvrouw, die niet al van jongs af aan als vrouw erkend is, moet dat heel veel pijnlijker zijn.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

melina_r schreef:Uiteraard kan je als TG/Trans zonder SRS of niet passable post-op trans die dingen vermijden maar dan ben je eigenlijk nog altijd niet helemaal aan het integreren als vrouw.
Dat is een heel serieus punt, althans voor mij wel. Ik zwem graag, maar kan het niet opbrengen om dat in een zwembroek te doen en me dan dus noodgedwongen als man te presenteren. In een badpak blijkt wel te kunnen, maar ervaar ik niet echt als comfortabel.

Aan mij de keus: met die beperking leven, zo goed en zo kwaad als het gaat of wel een GAB doen.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Lala Ferrari schreef:Dat denk ik niet, dat ben ik :-) En jij bent super, superslim, hoogst intelligent, hoogst ontwikkeld, en je weet je superslimme gedachten ook zo ontzettend goed te verwoorden.

Je zinsbouw alleen al!

Ik hoop echt voor je dat je dit jaar nog je spijkerbroekdragende BMW rijder van gelijk niveau vind :-)
Gaaaaaaap!
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Mila schreef :

Zo iemand maakt zich werkelijk tot de door Janiek beschreven, moeilijk hebbende 'tusseninnen'.
De identiteit van een postop kan dan wel eenduidig V zijn, maar die post op heeft ook te maken met de buitenwereld, en die zelfde buitenwereld creeert wel een deel van je identiteit.


Wel dat is ook mijn punt eigenlijk.
Het is niet enkel voor een post-op maar ook voor TG het geval.

Vandaar mijn nogal hevige reactie op Elsie.
Je kan wel stellen dat 'je eigen identiteit iets indivdueel is' maar daar ben je niks mee als niemand maar dan ook werkelijk niemand er rekening wil mee houden.
Je mag van mij zelfs verklaren dat je roeping 'Paus' is of dat je je Moeder Theresa haar opvolgster bent ....wat maakt het uit.
Je identiteit krijgt pas waarde als andere het ook zo willen zien en aanvaarden.
Je kan als TG uiteraard in je eigen wereldje gaan leven met je eigen gevoel en identiteit, zolang dat anderen daar niet in mee willen/kunnen gaan ben je er weinig of niks mee.

Gr,

Melina
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Frederique schreef :

De mate waarin iemand wenst te integreren als vrouw ligt bij die persoon. En als ik -per-se- moet gaan sporten omdat ik anders voor jou niet aangetoond heb dat ik geintegreerd ben als vrouw, dan denk ik "laat Melina maar fijn in haar sop gaarkoken met die integratie, maar aan sporten heb ik de pest en dat doe ik dus niet".


Dat heb ik niet geschreven.
Maar het is wel een concrete situatie waar veel andere TG's en transen kunnen mee geconfronteerd worden.
Nu ik geef wel toe dat ik me soms probeer in te leven.
Dus het klopt wel dat ik aan jouw dagboeken en schrijfsels soms terugdenk.

Zo ook nadat ik de kleedkamer voor dames had verlaten ....je staat daar dus wel poedelnaakt tussen allemaal vrouwen ...en ja toen dacht ik inderdaad wel : hoe zou dat nu lopen voor een TG met vrouwelijk gevoel , zoals Frederique bijvoorbeeld.

Wat ik wel heb beschreven hoe ik het ervaar ....namelijk ik heb altijd enorm veel gesport en het feit dat ik nu Full-time als vrouw leef mag niks aan de passie voor sport veranderen.
Anders rem je toch weer bewust een stuk van jezelf af.
Als travestiet zat ik dan serieus in de kast, als ik als post-op trans niet zou kunnen sporten dan zou er opnieuw een stuk van mezelf in de kast verdwijnen.
EN eigenlijk ben ik het wel beu om me te verstoppen of dingen niet te doen , omdat ze om de één of andere reden niet kunnen.

In een andere topic spreekt men van het belang van de ID-kaart.
Wel ja ik zal me de volgende keer al een stuk gemakkelijker voelen in de kleedkamer voor dames als ik een ID-kaart met een V meeheb.
Het is nog nooit tot een discussie of conflict gekomen, maar als dat dan toch ooit eens zou gebeuren dan is het wel enorm handig om even die ID-kaart onder hun neus te kunnen duwen.
Als ze vandaag mijn ID-kaart zouden vragen, dan kan me mij dus eigenlijk gewoon uit die kleedkamer zetten.
Ergens maakte me dat toch wat onzeker, waardoor ik me toch wel heel snel heb klaargemaakt.
Het gaat ook wel wat verder, want binnen iets meer dan een week beginnen we aan groepstrainingen met de ploeg en dat is dus altijd samen omkleden en douchen , enz .....
Ja ik ben er de laatste tijd wat bezig mee geweest om eerlijk te zijn.

Groeten,

Melina
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Frederique schreef :

Tja, als dit de afgelopen 40 jaar de enige manier van denken geweest zou zijn dan zouden homo's nog steeds in de kast wonen en -dus- geen huwelijk kunnen afsluiten. Men is nu bezig om qua adoptie net zo behandeld te worden als een "normaal" mannetje + vrouwtje-gezin.


Wel dat is toch anders. Een homoseksueel blijft in het vakje Man, een lesbiennen in het vakje Vrouw.

Het geeft wel aan, Melina, dat je een maatschappij alleen verandert door anderen te laten zien waar je mee bezig bent. En door stealth te gaan en "zuiver" m/v te denken zit je een groep mensen echt enorm in de weg.

Wel ik heb absoluut niet dat gevoel.
Er zijn meer dan genoeg opties om te kiezen voor M of V.
Iets tussen M en V bestaat gewoon niet voor mij, het zit gewoon in hun hoofd en het is nergens voor nodig om een aparte tussengroep met specifieke rechten toe te laten.
Daar hebben ze zelf niks aan en de maatschappij ook niet.
Er is absoluut voldoende vrijheid in onze maatschapppij : als je wil kan je gewoon als man met een rok rondlopen, als travestie gaan winkelen ....je kan je gender echt wel beleven zoals je wil denk ik.
Ik zie wel absoluut geen reden om daar een juridisch kader voor te voorzien.

Hoe blij jij ook mag zijn dat een m/v-verandering in een Belgisch paspoort met een vrouwelijk SIS-nummer (burger service nummer in Nederland) nu administratief veel simpeler geworden is: het zou mijns inziens -nog- simpeler moeten door de eis voor een SRS niet meer te stellen zodat ook mensen als Mila (en ik) met een V in hun paspoort kunnen reizen.

Neen, daar ben ik het niet mee eens.
Zonder SRS mag je gerust leven als vrouw, maar je kan niet verwachten dat men iemand met een mannelijk geslachtsdeel ook het juridisch statuut : Vrouw zal geven.
Dat klopt gewoon niet en geeft ook wel problemen binnen de maatschappij.
Onder andere in sportcompetities : een mannenploeg in het wielrennen die eens veel wil winnen kan dan even het gender vrouw aannemen en meerijden in de competitie voor dames.
Dat is maar 1 voorbeeld .....maar het gaat verder, ik vind zelf dat het niet kan. Als je een mannelijk geslachtsdeel hebt dan ben je gewoon geen Vrouw, als je die link doorknipt dan zet je de wereld op zijn kop zetten.

Je kan dat niet maken en zeker niet als je weet dat het om toch wel een extreem kleine groep gaat.
Die moeten voor zichzelf een beslissing nemen binnen de huidige mogelijkheden en er zijn er meer dan genoeg.

Groeten,

Melina
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Janiek2 schreef :

melina_r schreef:
Uiteraard kan je als TG/Trans zonder SRS of niet passable post-op trans die dingen vermijden maar dan ben je eigenlijk nog altijd niet helemaal aan het integreren als vrouw.



Dat is een heel serieus punt, althans voor mij wel. Ik zwem graag, maar kan het niet opbrengen om dat in een zwembroek te doen en me dan dus noodgedwongen als man te presenteren. In een badpak blijkt wel te kunnen, maar ervaar ik niet echt als comfortabel.

Aan mij de keus: met die beperking leven, zo goed en zo kwaad als het gaat of wel een GAB doen.


Wel dat bedoelde ik dan ook.
Ik ben zelf overgestapt van travestiet naar een RLT en uiteindelijk full-time leven als vrouw.
Om eerlijk te zijn had ik bij het begin van de rit niks anders dan beperkingen en dat is eigenlijk niet te houden als je normaal wil leven.
Als je elke dag een hoop fond de teint, make-up, pruik, spannend broekje, borstprothese nodig hebt om als vrouw te leven dan blijkt na enige tijd dat je eigenlijk zoveel beperkingen hebt dat je nog nauwelijks normaal kan functioneren.
Ik vind dat je over dit gegeven zeker goed moet nadenken, want het wegwerken van al die beperkingen is best een heel erg lang proces.
Om dan in een situatie te komen waar je (mogelijk) nog steeds niet door de maatschappij zal worden aanzien als een (volwaardige) vrouw.

Gr,

Melina
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

melina_r schreef:Wel ik heb absoluut niet dat gevoel.
Er zijn meer dan genoeg opties om te kiezen voor M of V.
Iets tussen M en V bestaat gewoon niet voor mij, het zit gewoon in hun hoofd en het is nergens voor nodig om een aparte tussengroep met specifieke rechten toe te laten.
Daar hebben ze zelf niks aan en de maatschappij ook niet.
Er is absoluut voldoende vrijheid in onze maatschapppij : als je wil kan je gewoon als man met een rok rondlopen, als travestie gaan winkelen ....je kan je gender echt wel beleven zoals je wil denk ik.
Ik zie wel absoluut geen reden om daar een juridisch kader voor te voorzien.
Dit is precies de redenering die mensen gebruiken die een behandeling voor transseksuelen "nergens voor nodig" vinden. Het zit in hun hoofd en ze zijn er niet mee geholpen. En die pas jij nu toe op een andere groep mensen. Fraai, hoor.

Wat als we die M en V op de ID gewoon afschaffen? Dan zijn we allemaal even vrij in onze genderexpressie. En dan heb je in de sport gewoon een 1e, 2e, 3e enz, divisie om mensen met een te groot niveauverschil niet met elkaar te laten concurreren. Dan zijn onverkwikkelijke affaires als die met Foekje Dillema en Nathalie van Gogh ook meteen van de baan.

Het is met jouw (en mutatis mutandis met mijn) situatie gegeven, maar het is een heel gedoe om zo heftig heen en weer te schommelen tussen vrij zijn om te leven zoals je wilt en delen van jezelf in de kast te stoppen, nietwaar?
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

melina_r schreef:Ik vind dat je over dit gegeven zeker goed moet nadenken, want het wegwerken van al die beperkingen is best een heel erg lang proces.
Om dan in een situatie te komen waar je (mogelijk) nog steeds niet door de maatschappij zal worden aanzien als een (volwaardige) vrouw.
Mensen die deze weg gaan kunnen nadenken zoveel ze willen, maar komen er vroeg of laat achter dat er geen keus is. Het is leven met die beperkingen en met wat je er in je eigen situatie aan kunt doen, of helemaal niet leven.

[cynisch]En over dat "mogelijk", nou daar weten we genoeg van. We vliegen elkaar er hier al over in de haren, terwijl we van elkaar weten in wat voor parket we zitten. Daarbuiten zijn er ook wel een paar, die zich zo slecht over zichzelf voelen dat ze blij zijn als er mensen zijn die hen het gevoel geven dat ze gelukkig niet het meest nederige schepsel op aarde zijn. Daar zijn wij heel bruikbaar voor.[/cynisch]
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Janiek2 schreef :

Dit is precies de redenering die mensen gebruiken die een behandeling voor transseksuelen "nergens voor nodig" vinden. Het zit in hun hoofd en ze zijn er niet mee geholpen. En die pas jij nu toe op een andere groep mensen. Fraai, hoor.


Wel neen dat is niet hetzelfde.
Een TG wil niet kiezen tussen man of vrouw.
Als ze als geboren man toch vrouw willen worden dan kunnen ze het traject van de M-V trans volgen en als ze als man willen leven dan hoeven ze niks aan te passen.
Het is simpelweg niet mogelijk om als man en als vrouw te leven.
Het is altijd het één of het ander. Een superwezen dat de 2 op hetzelfde ogenblik is dat bestaat voor mij niet.

Een TS werd geboren in het verkeerde lichaam en wil dat aanpassen, dat is zeker nog te snappen voor best een groot aantal mensen.
Niet altijd envoudig uit te leggen, maar toch men kan er zeker in meegaan na een tijdje.

Gr,

Melina
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

melina_r schreef:Janiek2 schreef :

Dit is precies de redenering die mensen gebruiken die een behandeling voor transseksuelen "nergens voor nodig" vinden. Het zit in hun hoofd en ze zijn er niet mee geholpen. En die pas jij nu toe op een andere groep mensen. Fraai, hoor.


Wel neen dat is niet hetzelfde.
Lees goed: het gaat mij erom dat jij dezelfde redenering toepast op de wensen van een groep waar jij je zelf niets bij voor kunt stellen, als dat anderen op jou toepassen om jou te ontnemen waar jij je hele leven voor zou willen geven. En dat omdat jij denkt dat anderen jou beter kunnen volgen. Dat is een illusie, Melina.

Jouw GAB is bevochten tegen precies de argumenten die jij gebruikt om transgenders de hulpmiddelen te onthouden die zij eventueel zouden willen verkrijgen. Ze moeten er genoegen mee nemen om door jou voor man uitgemaakt te worden of dienen dezelfde weg te gaan als jij, zo eenvoudig ligt dat.

En als je nog niet wist dat je niet onomstreden vrouw was, lees en huiver:
http://www.nvsh.nl/varianten/index.htm
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Plaats reactie