Vraagje bloos

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
troeteltrans
Banned Lid
Berichten: 529
Lid geworden op: ma dec 03, 2007 21:46

Bericht door troeteltrans »

melina_r schreef: Vandaar mijn nogal hevige reactie op Elsie.
Je kan wel stellen dat 'je eigen identiteit iets indivdueel is' maar daar ben je niks mee als niemand maar dan ook werkelijk niemand er rekening wil mee houden.

Iets tussen M en V bestaat gewoon niet voor mij, het zit gewoon in hun hoofd en het is nergens voor nodig om een aparte tussengroep met specifieke rechten toe te laten.
Daar hebben ze zelf niks aan en de maatschappij ook niet.
Er is absoluut voldoende vrijheid in onze maatschapppij : als je wil kan je gewoon als man met een rok rondlopen, als travestie gaan winkelen ....je kan je gender echt wel beleven zoals je wil denk ik.
Ik zie wel absoluut geen reden om daar een juridisch kader voor te voorzien.

Weet wat ik denk dat de maatschappij en transvrouwen niet nodig hebben?
Post op TS-en die met een geopereerd mannenlichaam competitie aan willen gaan met biologische vrouwen al zwaaiend met hun ID kaart.
En de maatschappij heeft al helemaal geen mensen nodig die om hun egoistische doel te bereiken als een blind paard met oogkleppen op alles vertrappen wat hun identiteit in de weg zou staan door alles als niet bestaand te bestempelen wat ze niet kunnen begrijpen.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

melina_r schreef: Wel dat bedoelde ik dan ook.
Ik ben zelf overgestapt van travestiet naar een RLT en uiteindelijk full-time leven als vrouw.
Om eerlijk te zijn had ik bij het begin van de rit niks anders dan beperkingen en dat is eigenlijk niet te houden als je normaal wil leven.
Je geeft dus gewoon toe dat je van travestiet transseksueel bent geworden om dat de metamorfose niet goed genoeg wilde lukken? En in hoeverrre ben je die tv status dan ontgroeid? In een ander actief draadje spreek je dezelfde woorden die hier op een gemiddeld profiel staan. Voor het eerst als vrouw over straat vind je spannend. Als je nou zelf het spreekwoordelijke voorbeeld bent van een tv die trans wordt, waarom sta je dan zo rechtlijnig tegenover je ex-lotgenoten? Ik ben het niet met Janiek eens dat er uniseks sportcompetities moeten komen, maar een id kaart zonder geslacht ben ik wel voor te porren.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Om de regels van topsport te projecteren op de samenleving lijkt me sowieso ongewenst en gevaarlijk. Om topsport te mogen beoefenen moet je alles van waarde opgeven, het is onbegrijpelijk dat je daar nog steeds mensen voor kunt vinden en nog gekker dat er niemand opstaat om er iets tegen te ondernemen.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Janiek2 schreef: En als je nog niet wist dat je niet onomstreden vrouw was, lees en huiver:
http://www.nvsh.nl/varianten/index.htm
Daar mag wat mij betreft wel eens een update tegenaan.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
lightningbolt
ForumFan
Berichten: 365
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 11:57

Bericht door lightningbolt »

Morbide schreef:Voor het eerst als vrouw over straat vind je spannend.
Dat is het toch eigenlijk ook wel. Spannend in die zin dat je nooit weet hoe er op je gereageerd zal worden. Omdat het nieuw voor je is. Maar misschien is spannend hier verkeerd uitgedrukt.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

melina_r schreef:Wat ik wel heb beschreven hoe ik het ervaar ....namelijk ik heb altijd enorm veel gesport en het feit dat ik nu Full-time als vrouw leef mag niks aan de passie voor sport veranderen.
Anders rem je toch weer bewust een stuk van jezelf af.
Als travestiet zat ik dan serieus in de kast, als ik als post-op trans niet zou kunnen sporten dan zou er opnieuw een stuk van mezelf in de kast verdwijnen.
EN eigenlijk ben ik het wel beu om me te verstoppen of dingen niet te doen , omdat ze om de één of andere reden niet kunnen.
En je hebt helemaal gelijk, dat zou ik ook zeker niet doen (zoals ook andere pre-ops dat niet doen).
Melina schreef:In een andere topic spreekt men van het belang van de ID-kaart.
Wel ja ik zal me de volgende keer al een stuk gemakkelijker voelen in de kleedkamer voor dames als ik een ID-kaart met een V meeheb.
Het is nog nooit tot een discussie of conflict gekomen, maar als dat dan toch ooit eens zou gebeuren dan is het wel enorm handig om even die ID-kaart onder hun neus te kunnen duwen.
Op dat moment ben je al te laat. Je hebt zo'n vrouw dan al tegen je en zo'n kaart helpt je dan ook niet meer. Wat in zo'n situatie veel meer helpt is vragen om haar inlevingsvermogen: wat zij zou doen als zij in jouw situatie zat: in jouw outfit bij de heren of toch maar bij de dames? En inlevingsvermogen naar haar toe: kijken waar je over haar grens heen ging en samen uitzoeken hoe je dat in de toekomst eventueel kunt voorkomen. Dat helpt veel meer dan zo'n ID-kaart.
Melina schreef:Als ze vandaag mijn ID-kaart zouden vragen, dan kan me mij dus eigenlijk gewoon uit die kleedkamer zetten.
Dat kan vandaag ook bij mij in het damestoilet. En daar hebben ze geen ID-kaart voor nodig en geloof me: het hebben van zo'n ID-kaart helpt ook geen ene donder voor wat ze dan met je doen. Zie hierboven voor een mijns inziens betere oplossing... En soms, helaas, is er geen betere oplossing en dan hebben de dames het gewoon maar te slikken. Hoe vervelend ook. (Ja, ik heb dit meegemaakt in een damestoilet en nee, 't was niet prettig - niet voor mij, niet voor de dames en niet voor de toilet-meneer).

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Morbide schreef:
Janiek2 schreef: En als je nog niet wist dat je niet onomstreden vrouw was, lees en huiver:
http://www.nvsh.nl/varianten/index.htm
Daar mag wat mij betreft wel eens een update tegenaan.
Bespaar je de moeite. Ik heb er al twee keer een mail aan besteed, waar ik niks op gehoord heb.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
lightningbolt
ForumFan
Berichten: 365
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 11:57

Bericht door lightningbolt »

Janiek2 schreef:Bespaar je de moeite. Ik heb er al twee keer een mail aan besteed, waar ik niks op gehoord heb.
In dit geval geldt misschien "een beller is sneller" :D
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Morbide schreef :

Je geeft dus gewoon toe dat je van travestiet transseksueel bent geworden om dat de metamorfose niet goed genoeg wilde lukken?

Dat is niet helemaal juist.
Omdat het dubbelleven niet te houden was.
En ook omdat het uiteindelijk seksueel niet klopte.
Tijdens de RLT heb ik voor mezelf wel ondervonden dat alles wat travestie hulpmiddel betrof moeilijk vol te houden was.
Ik was in het begin ongeveer 2 uur bezig alvorens ik naar het werk kon.
Nu doe ik dat op max 30 min.

En in hoeverrre ben je die tv status dan ontgroeid? In een ander actief draadje spreek je dezelfde woorden die hier op een gemiddeld profiel staan. Voor het eerst als vrouw over straat vind je spannend.

Wel ik weet nog goed hoe dat voelde, voor mij is er ook ooit een eerste keer geweest.
En ik heb wel veel begrip voor travestie.
Ik kan me er wel in vinden en ik begrijp ook wel ergens de behoefte.
Zolang je voor jezelf de lijn kan trekken is dat zelfs goed te combineren.
Af en toe als vrouw uitgaan of naar travestieparty's en verder een redelijk gemid leven als man in de maatschappij.
Ik weet dat het lastig kan worden bij controles door de politie, daarom vind ik dat er voor travestieten een erkende genderpas kan helpen.
Is gewoon een kleine pas met je 2 identiteiten op ....hiermee kan je je altijd identificeren, zowel in je mannelijke en vrouwelijke vorm.
In België kan je die pas bekomen bij de genderstichting, alleen die pas heeft tot op heden niet echt een juridische waarde bij een controle.
Dat zou mogen veranderen wat mij betreft.

Als je nou zelf het spreekwoordelijke voorbeeld bent van een tv die trans wordt, waarom sta je dan zo rechtlijnig tegenover je ex-lotgenoten?

Ik sta niet tegenover lotgenoten.
Zeker niet, ik kan me echter niet zo vinden in TG's die liefst alles op één hoopje willen gooien.
Er zijn mannen en vrouwen ....en dat wil ik liefst ook zo behouden, net zoals waarschijnlijk 99,99% van de bevolking.
Het is niet ik die egoïstisch ben, het zijn de TG's die egoïstisch zijn.
Omdat ze ergens geen keuze kunnen of willen maken moet de rest van de wereld ook maar leren leven zonder duidelijk omschreven geslacht.
Bovendien is al heel vaak gebleken dat de TG fase een tijdelijke fase is/kan zijn.
Namelijk een tussenstop op weg naar TS.

Bovendien is er van zusters weinig sprake, het wetvoorstel in België is er heel erg op het randje doorgekomen ten gevolge van enorme verschillen tussen de verwachtingen van TSen en TG's naar een wetvoorstel.

Het wetsvoorstel werd echt wel gelanceerd en geschreven specifiek voor TS en zeker niet voor TG.
Maar die vonden het absoluut nodig om mee op de kar te springen.
Het heeft daardoor niet veel gescheeld of we hadden helemaal niks gehad.
Dat wil zeggen rechtzaak aanspannen als TS om post-op je V te verkrijgen en mogelijk nog eens 2 jaar wachttijd.

En ik weet niet precies wie Elsie hier is op dit forum, maar ik heb niet zo maar zitten wachten tot ze het voor mij onder mijn door hormonen leuk gevormde billetjes komen duwen zijn.
Neen ik ben voor dat wetsvoorstel zelf op TV komen spreken met Linda (andere post-op trans) en Hilde Vautmans (indienster van de nieuwe wet)
om druk te zetten om op die manier het voorstel op de politieke agenda te krijgen.
En op een ogenblik , dat ik eigenlijk daar nog niet echt klaar voor was ...al besefte ik toen wel al wat het belang was van eindelijk een wet op de transseksualiteit te hebben.
We hadden immers helemaal niks in België en in feite was je als transseksueel helemaal afhankelijk van de goodwill van de rechters in Belgë met geen enkele garantie op succes ....ook niet als post-op trans.

Ik ben het niet met Janiek eens dat er uniseks sportcompetities moeten komen, maar een id kaart zonder geslacht ben ik wel voor te porren.

Een ID-kaart zonder vermelding van geslacht is een heel ander gegeven.
Al is dat in België eigenlijk ondenkbaar, want heel de administratie is afgesteld op het aan het geslacht gebonden rijksregisternummer.
En op die manier kan men dan weer redelijk eenvoudig statistieken trekken op basis van geslacht.
Het is eenvoudig neer te schrijven een ID-kaart zonder geslacht ....in de praktijk misschien haalbaar op termijn maar zeker niet eenvoudig op dit ogenblik.
Bovendien maken verzekeringen steeds meer en meer gebruik van het officiële geslacht. Vb. Vrouwen moeten minder betalen voor de autoverzekering om dat ze statistisch minder ongelukken veroorzaken .....

Zo hopelijk is het iets duidelijker.

Groeten,

Melina
Anja Lasagna
ForumFan
Berichten: 362
Lid geworden op: za dec 01, 2007 18:13

Bericht door Anja Lasagna »

Morbide schreef:[
Je geeft dus gewoon toe dat je van travestiet transseksueel bent geworden om dat de metamorfose niet goed genoeg wilde lukken? En in hoeverrre ben je die tv status dan ontgroeid? .[/quote]

Pardon? Wat is er gek aan om van tv naar ts 'door te groeien'? Ik kan me wel voorstellen dat ts gevoelens zich aanvankelijk manifesteren als tv gevoelens en zich daarna ontwikkelen.

Of vind jij het de gewoonste zaak van de wereld dat iemand van '100% man' 'overstapt' naar TS?

Ik niet namelijk, als iemand TS blijkt te zijn, dan moet er al iets aanwezig zijn geweest van dat gevoel, dat op allerlei manier gekanaliseerd kan zijn geweest zoals bijvoorbeeld dmv travestie.

Milala.
Uw sterverslaggeefster :-)
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Mila schreef :

Pardon? Wat is er gek aan om van tv naar ts 'door te groeien'? Ik kan me wel voorstellen dat ts gevoelens zich aanvankelijk manifesteren als tv gevoelens en zich daarna ontwikkelen.

Of vind jij het de gewoonste zaak van de wereld dat iemand van '100% man' 'overstapt' naar TS?

Ik niet namelijk, als iemand TS blijkt te zijn, dan moet er al iets aanwezig zijn geweest van dat gevoel, dat op allerlei manier gekanaliseerd kan zijn geweest zoals bijvoorbeeld dmv travestie.


Wel inderdaad .....het heeft zelfs redelijk lang geduurd alvorens ik hoorde van transseksualiteit.
Voor mij was er travestie en dat was in mijn jeugd iets wat ik deed maar niet kon plaatsen.
Ik schaamde me er enorm voor en dacht gewoon dat ik abnormaal was.
Het is pas na mijn 25ste en dankzij internet dat ik meer en meer begon in te zien dat er mogelijk meer aan de hand was dan gewoon aan travestie doen.
Dat is een heel proces geweest met kleine stapjes en zeer veel onzekerheden.
Je kan dan wel al van je 8 jaar weten dat er iets niet klopt, maar daarom weet je dat nog niet meteen te plaasten als transseksualiteit.
Om eerlijk te zijn vermoed ik dat ik in de huidige tijdsgeest zeker niet tot mijn 34ste zou wachten om aan de hormonale transitie te beginnen.
Mogelijk ben ik een primaire trans, maar wat doe je daar mee als je dat begrip niet eens kent op het ogenblik dat je de kenmerken begint te vertonen.
In het kort, ik ben zeker 10 jaar van mijn leven verloren (zoektocht naar wat is dit nu eigenlijk .....) en het was in elk geval veel eenvoudiger geweest als ik de transitie vroeger had 'kunnen' doen.
Het is dan ook gewoon goed dat men er tegenwoordig zo vroeg bij is .....want hoe vroeger je de transitie doet hoe minder 'fysieke' problemen je bij de transitie kent.

Gr,

Melina
Gebruikersavatar
lightningbolt
ForumFan
Berichten: 365
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 11:57

Bericht door lightningbolt »

Chantal C. schreef:Doe je dat wel te vaak, dan wordt de huid van je neo-vagina te week. Met alle gevolgen vandien.
Lekker idee zeg :-?

Dus als post-op kan je niet meer 3 keer per week in bad liggen.
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Morbide schreef: Ik ben het niet met Janiek eens dat er uniseks sportcompetities moeten komen
Is ook niet een heel doordacht plan, hoor :wink: .

Maar als de gymnastieklessen vroeger op school uniseks waren geweest, had dat me vast en zeker een boel narigheid gescheeld.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
troeteltrans
Banned Lid
Berichten: 529
Lid geworden op: ma dec 03, 2007 21:46

Bericht door troeteltrans »

melina_r schreef: Ik sta niet tegenover lotgenoten.
Zeker niet, ik kan me echter niet zo vinden in TG's die liefst alles op één hoopje willen gooien.
Er zijn mannen en vrouwen ....en dat wil ik liefst ook zo behouden, net zoals waarschijnlijk 99,99% van de bevolking.
Het is niet ik die egoïstisch ben, het zijn de TG's die egoïstisch zijn.
Omdat ze ergens geen keuze kunnen of willen maken moet de rest van de wereld ook maar leren leven zonder duidelijk omschreven geslacht.

Als 99,99% van de mensheid het onderscheid tussen mannen en vrouwen wilde behouden, had er geen emancipatie geweest, en zeker van jou zou dan verwacht worden dat je man bleef, en ze hadden al zeker niet geaccepteerd dat je in kleding van het andere geslacht zou gaan lopen, laat staan operatieve ingrepen ondergaan.

Ja jij denkt egoistisch omdat jij gelooft dat er niets buiten jouw identiteit om kan bestaan, net zo hopeloos ouderwets als mensen die geloven dat homoseksualiteit een keuze is. Het is niet alleen ouderwets, maar gewoon dom.

Het enige waar ik me zorgen over maak in jouw geval is dat ik hoop dat jij jezelf niet hebt aangepast om maar te voldoen aan het cliche beeld van een vrouw waar veel travestieten mee begenadigd zijn. Ik hoop dat jij trouw bent gebleven en zult blijven aan jezelf. Zou een beetje lullig zijn als je dadelijk na een aantal jaar tot de conclusie komt dat je genderidentiteit helemaal niet zo eenduidig blijkt te zijn, en dat je bent doorgeschoten vanuit aanpassing mbt je travestiegevoelens.

Mensen die vertrouwen hebben in hun eigen identiteit laten anderen ook vrij om hun identiteit in vrijheid te mogen kiezen en bepalen. Want waar je zelf van geniet gun je een ander ook. Misschien kan je je eigen transseksualiteit nog niet onder ogen komen, en wil jij het verschil tussen jou en biologische vrouwen op deze wijze ontkennen en wegpoetsen en kun je het niet uitstaan dat er mensen zijn die het man- en vrouw zijn voor jouw gevoel ontkrachten door hun leven te leven met hun eigen identiteit. Dat jij hen niet geloofd is hetzelfde als mensen die niet in jouw vrouw zijn geloven, en het maakt voor die mensen ook niet uit, hoe passabel je ook bent, zij zullen je niet als echte vrouw erkennen en accepteren, net zoals jij andere bestaansvormen als de jouw niet accepteren wilt. Hoe het ook zij, jij hebt niet het recht een ander zijn identiteit af te nemen enkel omdat je onzeker bent over die van jezelf. Laat mensen ajb in hun waarde ipv dit soort onzin te verspreiden aub.

Groeten
Els
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

lightningbolt schreef:
Chantal C. schreef:Doe je dat wel te vaak, dan wordt de huid van je neo-vagina te week. Met alle gevolgen vandien.
Lekker idee zeg :-?

Dus als post-op kan je niet meer 3 keer per week in bad liggen.
Nergens last van gehad toen ik nog een bad had hoor, dus ja........Ook al vrij vlug toen ik weer thuis was gewoon in bad toen het mocht (in het begin niet dus totdat alles van binnen genezen cq goed dicht is).
Plaats reactie