Ik heb destijds veelvuldig het artikel van Gianna Israel geraadpleegd; ik had er veel aan, net zoals de gesprekken met o.a. Nathalie, Bianca Holland, Paula en andere leden van het forum en chat. Het is een goede voorbeeld van hoe je het belang van het kind centraal stelt in je overwegingen.
Frederique, daarentegen, gaat een heel andere kant op:
Frederique_ schreef:Vroeg of laat zal haar omgeving dit geheim van jou weten.Vroeg of laat zal ze naar die omgeving toe een antwoord moeten hebben op lacherigheid/vervelende opmerkingen/enz.
Misschien in jouw situatie, maar niet in mijne. Als ik besluit om het alleen aan mensen die ik vertrouw kenbaar te maken, hoeft ze ook zulke opmerkingen niet te verwachten.
Frederique_ schreef:Wat je nu doet is je kind opzadelen met een geheim over jou en je laat haar liegen over jou (naar een deel van haar omgeving).
Nee, wat ik nu doe is haar iets over mij vertellen dat haar aangaat. Als ze ergens mee zit, en met een van haar vriendinnen erover wilt praten, mag ze dat ten alle tijden doen. Omdat dat haar gevoelens zijn, en ze haar vriendinnen zijn, gaat het hun wel aan. Het gaat niemand anders aan, dus die hoeven het niet te weten. Als onze inschatting was, dat ze het zou ervaren zoals jij het beschrijft, dan hadden wij het haar niet verteld.
Frederique_ schreef:In feite zeg je daarmee m.i: "wat de omgeving hiervan vindt is belangrijker dan dat ik mijzelf mag zijn en is ook belangrijker dan dat mijn kind in alle vrijheid zichzelf mag zijn". Daarmee zorg je er voor dat ze altijd op haar hoede moet zijn, altijd op haar woorden moet passen wie ze wat vertelt, altijd bang moet zijn dat informatie die ze aan haar vriendinnen geeft toch (verminkt!) bij anderen terechtkomt en dat ze daardoor juist niet zichzelf kan zijn. Ook bang zijn dat vriendinnen van nu straks geen vriendinnen meer zijn en dan heel vervelende dingen met die informatie kunnen doen. Als je niet uitkijkt leeft ze in angst.
Je gaat wel heel erg ver hier. De eerste zin gaat helemaal niet over mijn dochter, maar over mijn besluit wel of niet aan mijn hele omgeving te vertellen dat ik travestiet ben. Het is kort door de bocht en slaat kant nog wal. En bovendien is geen belemmering voor mijn dochter om haarzelf te zijn. Daarnaast verwaart je je eigen gedachtenwereld met die van mijn dochter. Je genderidentiteit is misschien iets waar jij constant ermee bezig ben, maar ik weet zeker, dat mijn dochter er echt niet mee zit dat ik travestiet ben. Ze hoeft nooit op haar hoede te zijn dat ze iets verkeerd zegt, omdat het gewoon niet iets is dat voor haar bijzonder of interessant is. Ik ben het, het zal wel. Er zijn belangrijker zaken dan haar vader om erover te praten met haar vriendinnen. Als wij hadden gedacht dat het voor haar een zware belasting zou zijn, dat ze zich altijd op haar hoede had moeten blijven, hadden wij het haar niet verteld.
Frederique_ schreef:Daarom zeg ik ook: maak haar sterker (door haar beter met haar gevoelens rond travestie om te laten gaan en zich niet te laten raken door wat een ander daarvan vindt) ipv zwakker (door haar leugens als antwoord te laten geven).
Ze heeft geen gevoelens rondom travestie. Ze heeft gevoelens voor mij. Ze houdt van mij. Wat een ander van travestieten vindt is haar een rotzorg. Volgens mij is dat sterk genoeg. Je draait de zaken om. Wij hebben haar verteld, omdat ze sterk genoeg was om het te weten. was dat niet het geval, dan hadden wij het verzwegen. Je maakt een kind niet sterk zodat je haar over je travestie kunt vertellen, je doet het omdat het goed voor het kind is.
Frederique_ schreef:Streef er naar dat ook zij travestie normaal vindt en dat iets vindt dat bij jou past.
Hoe is dat anders dan dat ze zich nu gedraagt?
Frederique_ schreef:Ze moet er wel tegen kunnen als een ander haar met dit soort verhalen over haar vader confronteert - al is het maar door het helemaal geen issue te vinden en haar schouders op te halen.
Mijn dochter kennend, als iemand tegen haar zou zeggen dat haar vader een travestiet is, en dat dat iets vies is, dan zou dat persoon het snel betreuren. Of ze loopt weg en denkt 'laat maar lullen'.
Frederique_ schreef:Ik denk dat liegen geen oplossing is en dat liegen haar alleen maar angstiger - en daardoor zwakker maakt.
Ben jij zo eerlijk dan? Als een kennis van een kennis, die je nauwelijks kent, je tegenkomt op straat en je vraagt "hoe is het ermee?", ga je uitgebreid vertellen over jouw innerlijke strijd? Of denk je "la' maar, ik kan mijn energie beter gebruiken". Ik vind dat geen liegen. Ik vind dat je verstand gebruiken.
Frederique_ schreef:Overigens nogmaals: ik schrijf op afstand, ken jouw situatie niet,
Dat is duidelijk.
Frederique_ schreef:als dit bij jou niet gaat werken moet je het vooral op je eigen manier oplossen.
Bedankt voor jouw goedkeuring.
Frederique_ schreef:'t Is alleen bedoeld als een tip om er ook eens op een andere manier naar te kijken. En die manier kan je aanspreken - of niet. Beide is goed zolang dat in jouw situatie past.
Sorry dat ik het zegt, maar ik denk dat je hier totaal de plank misslaat. Bij het kind centraal stellen, bedoelen wij niet dat je
naar het kind moet kijken, maar vanuit het gezichtspunt van het kind moet kijken. Je vertelt het omdat je denkt dat het beter is dat ze het weet, dan dat ze het niet weet. Daarmee hou je rekening met het kind. Als het kind het niet aankan, is het niet beter voor haar en vertel je het niet. Alle mooie voornemens over het veranderen van de wereld ten spijt. Het belang van je kind gaat voor.
Lisa