Het Doopsgezinde Internationale Jongerencongres in Groningen

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Babette,

Natuurlijk ken ik de verhalen (en de voorbeelden, ik ben zelf gereformeerd opgegroeid - maar voel me nu ook niet meer thuis in het wereldje).

En dan nu de andere kant: ik ken gereformeerd-vrijgemaakte mensen (voor de niet-kenners: een vrij strenge vorm van geloven) die een ander werkelijk vrij laten en die ook geen enkel probleem met mijn transitie hebben. Oftewel: ik geloof (jaja: mijn geloof!) dat de manier waarop iemand in z'n geloof zit en de hoeveelheid vrijheid die men een ander geeft om er anders in te zitten heel persoonlijk is.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Mijn ouders hebben mij en mijn broer geheel vrij gelaten wat het geloof betreft. Jarenlang heb ik niks met het geloof gedaan en kwam ook nauwelijks in de kerk. Nadat ik verhuisd ben naar Groningen, heb ik de kerk weer opgezocht. Vaak wordt het geloof van de verschillende kerken op één hoop gegooid. Rooms Katholiek zijn is totaal iets anders dan Gereformeerd zijn en Hervormd zijn is weer wat anders. Volgens de Doperse traditie bestaat er geen kinderdoop. Je kunt je pas laten dopen als je tenminste 18 bent. Dus niet je ouders bepalen je doop maar jezelf. Verder hebben Doopsgezinden een sterke afkeer van lichamelijk en verbaal geweld. Doopsgezinden weigerden de dienstplicht en zijn veelal betrokken bij vredesactiviteiten. De doopsgezinde Gemeente heeft mij nog nooit iets opgelegd. Het wekelijkse kerkbezoek is verre van een verplichting en ook ik ga niet wekelijks naar de kerk. Ook laat de Doopsgezinde kerk je geheel vrij in de kledingkeuze. Jongere meisjes dragen gewoon strakke spijkerbroeken met een strak, kort T-shirtje. Waar ik de Doopsgezinde kerk heel erg dankbaar voor ben is de hulp die ik gekregen heb voor en tijdens mijn transitie. Ook nu ik problemen heb bij mijn werkgever, krijg is heel veel hulp en steun van de Doopsgezinde kerk. Wat de dominee heel erg belangrijk vindt is, dat je tot je bestemming komt. Desnoods door een geslachtsverandering. Als de Doopsgezinde kerk niet achter mijn grote stap in m'n leven zou hebben gestaan, dan zou ik ook nooit uitgenodigd zijn voor het Internationale Jongerencongres. En de overige kerkgangers? De band is nu vele malen groter geworden dan een paar jaar geleden. Had ik toen het gevoel dat ik niet bij de Doopsgezinde Gemeente betrokken werd, nu heb ik de indruk gekregen dat ik helemaal geïntegreerd ben in de Doopsgezinde Gemeente. Of, zoals zij her ervaren: "Jij bent van een stille en teruggetrokken jongen nu een spontane, vrolijke en stralende meid geworden". Zo zie je maar weer. De ene kerk is de andere niet.

Groetjes,
Edith
Tijn
Eredivisie
Berichten: 505
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 19:48

Bericht door Tijn »

Tara schreef:Nou, 5 minuten om je mening ergens over te vormen ? :o
Daarbij komt nog dat er bij een EO-jongerendag nooit ellende is, in tegenstelling tot bij veel andere evenementen.
Wat mij altijd verbaast is dat mensen bij andere bijeenkomsten zelden of nooit het idee hebben geïndoctrineerd te worden, hoewel dat wel gebeurt.
En ik heb eerder last van afgrijzen als ik zie wat er op en rond een voetbalveld gebeurt.
in vijf minuten kun je een heleboel zien ;) voetbal kijk ik zelf ook niet, meestal toch redelijk saai om te zien.

Volgens mij heb je bij andere bijeenkomsten ook niet zo'n sfeertje van 'wij hebben het goed, de rest moet het nog even leren', wat ik bij een groep gelovigen redelijk vaak tegenkom. ik zeg niet dat iedere gelovige zo is, maar er zitten gewoon wat rotte appels tussen die het verpesten voor de rest.
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ach Tijn, zeg nu eerlijk... Is dat niet hetzelfde sfeertje dat je ziet als je 's zaterdagsavonds op straat rondloopt bij groepjes mensen van een man of 3 - 10 bierdrinkers?

En zou het zo kunnen zijn dat als een ouderling (of andere gelovige) iets intolerants vanuit z'n geloof zegt dat het dan de kerk (of het geloof) is die het gedaan heeft (in plaats van die ene mens) terwijl het ook zo is dat als een ouderling (of een andere gelovige) iets goeds doet, dat dan iedereen dat ook had kunnen doen - en dat het dan dus niets met het geloof te maken heeft? Oftewel: zo kan een kerk of een geloof het ook nooit goed doen...

Wat een kerk (en dat geldt voor iedere kerk) heel goed doet is het kweken van gemeenschapszin. Als je kijkt wat mensen voor een kerk overhebben dan kun je rustig stellen dat welke andere charitatieve instelling dan ook daar domweg jaloers op kan zijn. Als je kijkt hoe (met name) oudere mensen voor de kerk geven - ook hier kun je als charitatieve instelling jaloers op worden. Als je kijkt hoe mensen met elkaar omgaan (en elkaar uit een sociaal isolement halen) - buiten een kerk zie je dit nauwelijks. Als je kijkt wie er werkelijk zorgt voor dak- en thuislozen, voor ouderen, voor mensenrechten, voor dierenrechten enz. dan zul je zien dat daar achter de schermen heel veel kerkmensen aan meehelpen. Vanuit hun geloof, ja.

Nogmaals: het ongenuanceerd afkraken van een geloof vind ik altijd wat kortzichtig. Gelovigen doen zoveel meer dan alleen maar oogjes dicht en liedjes zingen en blindelings een voorganger (lijken te) volgen. En dat "meer" is nu net wat je niet ziet als je naar een kerkdienst of uitzending van de EO-jongendag kijkt.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Hoi hoi,

voor alle duidelijkheid: ik kraak niet het geloof af, maar ik ben van mening dat geloof een persoonlijke kwestie is tussen de gelovige en zijn of haar opperwezen of iets anders. Ik heb kritiek op het instituut dat de kerk is, en de historie die daar aan vastkleeft. Daar kan ik nog wel aan toevoegen dat de drie monotheïstische godsdiensten systematisch vrouwen onderdrukken en dat maakt ze voor mijn gevoel volstrekt ongeloofwaardig. Voorts is er dan nog het "Rentmeesterschap" ofwel het bestuur over hoe we met onze aarde omgaan: niet best!!! Als mensen in naam van hun opperwezen dingen gaan doen hier op het aardse, heb ik onmiddelijk diepe twijfels bij de motieven: puur eigenbelang.

Wat betreft de gemeenschapszin, geldt dit alleen voor de leden van die club. En de vergelijking met charitatieve instellingen en het "goed" doen is een beetje vreemd: vanuit mijn kijk op de wereld is het eigenlijk een grof schandaal dat kerken en charitatieve instellingen überhaupt nodig zijn om "goed" te doen. Mensen zijn niet zo bezig met hun medemens als puntje bij paaltje komt. Je hoeft in onze gezellige moerasdelta alleen maar goed om je heen te kijken om vast te stellen dat naastenliefde slechts in zeer geringe mate aanwezig is, en dat is een trieste zaak.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Babette,

Ik vind dat je een erg verbitterde kijk op de wereld hebt. Ik kan alleen maar zeggen dat ik die niet deel, omdat ik ook andere dingen zie. Misschien komt dat ook omdat ik dat wereldje van vrij dichtbij volg (zowel via mijn ouders die nog christelijk actief zijn, als via TV-programma's en het officiële blad van de protestante kerken in Nederland).

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Hoi hoi Frederique,

verbitterd ben ik zeker niet, ik weet ook niet zo goed waar je dat op baseert. Boos ben ik wel, als ik kijk wat voor ellende er wereldwijd is aangericht door mensen van de diverse geloven, die zonodig anderen hun levenswijze, visie en vooral geloof door de strot moesten duwen op een zeer geweldadige manier. Ik begrijp werkelijk niet waar deze mensen het recht vandaan haalden en halen om andere mensen met een ander geloof of spiritualiteit van hun spiritualiteit te beroven en hun cultuur om zeep te helpen.

Waar ik vaak over struikel in mijn contacten en discussies met diverse mensen van de diverse geloven is dat ze maar heel mondjesmaat zichzelf en hun geloof kunnen relativeren, zichzelf veel te serieus nemen, want zij vinden dat zij gewoon gelijk hebben! Ik noem dat domme arrogantie, maar wellicht is dat een pleonasme...

Er staat ergens in die tien geboden dat je je naaste lief moet hebben zoals jezelf: dat is nog eens een tof uitgangspunt, maar het probleem doet zich voor dat heel veel mensen zichzelf niet liefhebben, en dus ook niet weten hoe ze een ander moeten liefhebben. Als je daar een beetje over na denkt, is dat best wel triest.

Iets anders dat ik me net bedenk is het feit dat de kerk een hierarchische instelling is, en vanuit dat uitgangspunt ook z'n leden / gelovigen benadert. Ik heb al eerder geschreven dat de drie monotheïstische geloven systematisch vrouwen onderdrukken, en dat is ook wel logisch omdat ze door mannen gerund worden en uitgevonden zijn. Voeg daar het hierarchische aspect aan toe, en je hebt te maken met een systeem dat voor ongelijkwaardigheid pleit. En dat is nu precies wat ik volstrekt onaanvaardbaar vind, vandaar m'n bezwaren. Voor mij, en m'n partner zijn alle levensvormen volstrekt gelijkwaardig, en dat is een iets ander uitgangspunt.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Babette schreef:Er staat ergens in die tien geboden dat je je naaste lief moet hebben zoals jezelf
Helaas is dit niet een van de tien geboden. De tien geboden zijn:
Exodus 20:1-17
Toen sprak God al deze woorden:
  1. Ik ben de here uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.
  2. Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
    Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.
    Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
  3. Gij zult de naam van de here, uw god, niet ijdel gebruiken, want de here zal niet onschuldig houden wie Zijn naam ijdel gebruikt.
  4. Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt, zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de here, uw god; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont.
    Want in zes dagen heeft de here de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de here de sabbatdag en heiligde die.
  5. Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de Here, uw God, u geven zal.
  6. Gij zult niet doodslaan.
  7. Gij zult niet echtbreken.
  8. Gij zult niet stelen.
  9. Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
  10. Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.
De zgn 'Gouden Regel' wordt voor het eerst in Leviticus genoemd:
Leviticus 19:17-18
Wees niet haatdragend. Als je iemand iets te verwijten hebt, roep hem dan ter verantwoording en laad niet omwille van een ander schuld op je door je te wreken of wrok te blijven koesteren. Heb je naaste lief als jezelf. Ik ben de HEER.
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Hoi hoi Lisa,

foutje... Het is voor dit persoontje dan ook erg lang geleden sinds ik deze teksten gelezen heb. Ben nu dus weer helemaal bij....

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Babette schreef:foutje... Het is voor dit persoontje dan ook erg lang geleden sinds ik deze teksten gelezen heb.
Gij zijt vergeven

Afbeelding

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Mijn nederige dank...

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Lisa,

Als ik het goed weet staat dat over de naaste liefhebben als jezelf in de bergrede. Dat die weer gebaseerd is op oudere geschriften kan natuurlijk heel goed kloppen.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Dorothy
ForumFan
Berichten: 396
Lid geworden op: za feb 02, 2002 1:00
Locatie: Het Oldambt

Bericht door Dorothy »

Babette schreef:Je hoeft in onze gezellige moerasdelta alleen maar goed om je heen te kijken om vast te stellen dat naastenliefde slechts in zeer geringe mate aanwezig is, en dat is een trieste zaak.
Ik ben het grotendeels wel met je eens dat de kerk (niet het geloof op zich) in het verleden meer kwaad dan goed heeft gedaan in de wereld.
Maar je kan het gebrek aan naastenliefde tegenwoordig niet meer alleen aan de kerk verwijten.
M.i. wordt dat nu voor een groot deel door een ander 'geloof' veroorzaakt: kapitalisme en wat dat met zich meebrengt: hebzucht en egoisme.
Iedereen is zo druk met geld verdienen, dat al het andere, zoals kinderen opvoeden, er bij inschiet. Opvoeding wordt overgelaten aan de (commerciele) televisie met om het kwartier reclame, zodat de hebzucht er met de paplepel wordt ingegoten en de mensen dom houdt.

Dorothy.
A candle loses nothing by lighting another candle.
Gebruikersavatar
Elsa
Forumdiva
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:33
Locatie: Drenthe

Bericht door Elsa »

Laat ik ook mijn steentje bijdragen over geloven. Een kerk zie ik als een gebouw waar religie bedreven wordt. Persoonlijk geloven is een relatie hebben met God. Best een groot verschil. Ik ben opgegroeid met een heel verkeerd Godsbeeld, iemand die bijhield wat ik fout gedaan had, en later zou ik mijn straf wel krijgen, na de dood. Dan leef je in angst en dat is eng. Want God is liefde, wat de mensen er ook van gemaakt hebben , dit staat voor mij vast. Van daaruit benader je ook de ander. Helaas 'kijken' mensen naar kerken en luisteren naar uitspraken die daar gedaan worden. Alleen praten over God is zegt niets, laten zien in je leefwijze dat telt.
groet elsa
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Nog voor ik Lisa's antwoord had gelezen had ik al de tien geboden opgezocht om ze hier te publiceren, maar dat was niet meer nodig :-) (dank je Lisa)

Het is een hardnekkig misverstand, dat je naaste liefhebben zoals jezelf tot de tien geboden hoort. Het zou er overigens niet in misstaan.

Als niet gelovige houd ik dat toch altijd wel vast als leidraad.

Ik weet dat geloofgemeenschappen heel veel goeds doen, met name in hun eigen gemeenschap, maar dat lijkt soms wel een excuustruus om verwerpelijke ideeen te verspreiden.

Ben het wel eens dat ongenuanceerd afkraken van religies niet verstandig is, dat kan je veel beter genuanceerd doen.

Irene
Kleine stapjes
Plaats reactie