Acceptatie travestie

Algemeen

Moderator: Moderators

Maruscha
Eredivisie
Berichten: 777
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 20:32
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Altijd leuk om de oude 'vroegen droegen vroeger ook nooit broeken' koe weer uit de stal gehaald te zien worden, maar het is natuurlijk appels met peren vergelijken. Travestie is vaak veel meer dan alleen maar dat ene kledingstuk, het is juist de totale metamorfose. En je kunt veel van Marlene Dietrich zeggen, maar niet dat ze zich voordeed als een man. Net zoals al die andere vrouwen die dagelijke broeken dragen trouwens ..
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Het is in zover niet appels met peren vergelijken in dat het ook iets was dat weerstand heeft ontmoet, dat als schokkend werd ervaren en dat in de ogen van velen niet pastte bij het vrouw-zijn. Dat vrouwen in het geheel het niet deden om uitting te geven aan hun travestie-gevoelens is inderdaad waar, maar doet er in dit geval niet toe. De maatschappij zag het wel als een vorm van travestie, een overschrijding van de gendergrens, en keurde het af. Ik denk dat de punt dat PinkDaisy wilt maken is, dat het geaccepteerd werd omdat vrouwen toch in broeken de straat op gingen totdat men er aan gewend was en het heeft geaccepteerd. Ik ben het met je eens dat, juist omdat wij het voor andere redenen doen dan deze vrouwen, wij nooit dezelfde acceptatie zullen ontmoeten. Maar, zoals je zelf duidelijk vaak genoeg heeft aangegeven, net zoals deze vrouwen, hoe vaker wij de straat op gaan, hoe eerder de maatschappij ons toch grotendeels oogluikend toe zult kijken.

Wat Marlene Dietrich betreft: zij heeft zich inderdaad niet als man gekleed omwille van haar genderidentiteit. Het was meer een statement over haar seksualiteit. In de film waar bovenstaande foto vandaan komt, is er een scene waar zij -- in bovenstaande kleding -- innig zoent met een andere vrouw. In 1930 was dat wel erg controversieel.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Maruscha
Eredivisie
Berichten: 777
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 20:32
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Appels, peren, klaar.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Gebruikersavatar
Wendy B
ForumFan
Berichten: 381
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:39
Locatie: Hilversum

Bericht door Wendy B »

Een deel van de transgenders bij vrouwen valt helemaal niet als zodanig op omdat voor vrouwen veel grotere marges gelden. Ik denk dus dat er best een stuk transgenderheid heeft gezeten bij die vrouwen die broeken gingen dragen. Het is gewoon een stuk emancipatie die de mannen nog steeds niet gedaan hebben.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
adriana
Eredivisie
Berichten: 502
Lid geworden op: zo nov 18, 2001 1:00
Locatie: zuidholland

Bericht door adriana »

Hi,

Dat vrouwen "massaal" zijn overgegaan van jurken, rokken, naar broeken is nog niet zo lang geleden als men denkt.

Ik lagere school, alle meiden jurken, rokken, niet een in broek, mijn dochter lagere school bijna alleen broeken.

Ik hou niet van broeken misschien "gevormd" in de jeugd :D behoudens andere dingen :-?

Na de petticoat periode (rock & roll) met mooie vrouwelijke wijde jurken/rokken, nog tot ergens begin 70 wat weerstand, (West side story grens geval heeft beiden), gingen de (jonge) vrouwen broeken dragen.

De jeans werden betaalbaar (alhoewel) en de Amerikaanse jonge vrouwen, die inmiddels jeans zijn gaan dragen waren het voorbeeld.

Broek is praktisch en bij de jonge vrouwen geeft het de ronde lichaamsvormen goed weer, (= probleem om vrouwelijke broeken te dragen met travestie is dat het mannen lichaam heeft niets ronds, behalve soms een "bier" buikje :-?).

Voor een beetje meer leeftijd denk ik dat een rok wat beter staat alhoewel alles hangt af van het figuurtje uiteindelijk en leeftijd speelt dan geen rol meer, in feite.

Voor de vrouwen nu kan alles, nu wij nog :wink:


gr/Adriana
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Maruscha schreef:Appels, peren, klaar.
It is the function of creative men to perceive the relations between thoughts, or things, or forms of expression that may seem utterly different, and to be able to combine them into some new forms -- the power to connect the seemingly unconnected.
          • William Plomer (1903 - 1973)
If all else fails, buy new shoes
Maruscha
Eredivisie
Berichten: 777
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 20:32
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Lisa met een S schreef:
Maruscha schreef:Appels, peren, klaar.
It is the function of creative men to perceive the relations between thoughts, or things, or forms of expression that may seem utterly different, and to be able to combine them into some new forms -- the power to connect the seemingly unconnected.
          • William Plomer (1903 - 1973)
Het enige punt waarop jij vooralsnog creativiteit weet te vertonen is het voortdurend quoten van anderen. Bravo.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Erik
daar ben ik weer
Berichten: 22
Lid geworden op: vr aug 13, 2004 22:33

Bericht door Erik »

Ik vraag mij ten sterkste af dat op het moment dat het normaal wordt voor mannen op make-up en nu nog typische vrouwelijke kleding te gaan dragen. Dat de travestie nog wel zal bestaan.

Verder vraag ik me eigenlijk af wat iedereen van jullie verstaat onder travestie, voor mij is een enorme vergaarbak van verschillende gevoelens en verschijningsvormen en daarmee heeft het woord travestie, voor mij, geen enkele betekenis meer.

Dus eigenlijk zou je jezelf moeten afvragen hoe wordt ikzelf geaccepteerd en ik weet zeker dat je altijd eerst jezelf moet accepteren voor wie je werkelijk bent. Daarna kun je pas door anderen worden geacceptateert.

In dit forum zijn enkele mensen die heel erg duidelijk zijn en middels hun reacties ook laten zien hoe ze deze acceptatie hebben bereikt. Daarbij merk ik op dat er een grote doses lef, moed en doorzettigsvermogen voor nodig is.

Groetjes

Erik
klik!exit>gone...zwaai
ff weer wat posten
Berichten: 25
Lid geworden op: wo nov 17, 2004 21:46

Bericht door klik!exit>gone...zwaai »

Erik schreef:Ik vraag mij ten sterkste af dat op het moment dat het normaal wordt voor mannen op make-up en nu nog typische vrouwelijke kleding te gaan dragen. Dat de travestie nog wel zal bestaan.

Verder vraag ik me eigenlijk af wat iedereen van jullie verstaat onder travestie, voor mij is een enorme vergaarbak van verschillende gevoelens en verschijningsvormen en daarmee heeft het woord travestie, voor mij, geen enkele betekenis meer.

Dus eigenlijk zou je jezelf moeten afvragen hoe wordt ikzelf geaccepteerd en ik weet zeker dat je altijd eerst jezelf moet accepteren voor wie je werkelijk bent. Daarna kun je pas door anderen worden geacceptateert.

In dit forum zijn enkele mensen die heel erg duidelijk zijn en middels hun reacties ook laten zien hoe ze deze acceptatie hebben bereikt. Daarbij merk ik op dat er een grote doses lef, moed en doorzettigsvermogen voor nodig is.

Groetjes

Erik
meeeens :wink:
Vrijheid is het recht niet te hoeven liegen over jezelf!
kim dietrich
ForumFan
Berichten: 349
Lid geworden op: za aug 13, 2005 20:33
Locatie: Boven de grote rivieren

Bericht door kim dietrich »

Erik schreef:Ik vraag mij ten sterkste af dat op het moment dat het normaal wordt voor mannen op make-up en nu nog typische vrouwelijke kleding te gaan dragen. Dat de travestie nog wel zal bestaan.
Hoe kun je nog aan travestie doen als er geen typische vrouwenkleren meer zijn? Het is nu al moeilijk, maar dan... Kortom, als mannen vaker vrouwenkleren gaan dragen, zal het hele verschijnsel travestie min of meer ophouden te bestaan. Triest of mooi?

Groet, Kim.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
Erik
daar ben ik weer
Berichten: 22
Lid geworden op: vr aug 13, 2004 22:33

Bericht door Erik »

Dat bedoel ik nu stel je voor dat travestie niet meer zal bestaan, is het een zegen of een gemis. Ik kan je in elk geval vertellen dat ik niet meer voor homo wordt aangezien. Wat vervelend kan zijn als het geval is dat je hetero bent.

Dus voor mij zal het verdwijnen van travestie een grote zegen zijn vandaar ook mijn naam "ERIK".

De dag dat het normaal is om een jurk of rok te dragen ben ik de tweede (want zo stoer ben ik niet) die het OOK zal gaan doen. Lijkt me heerlijk om te kunnen zeggen: "ik kan er ook niets aan doen het is is mode".
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Erik schreef:De dag dat het normaal is om een jurk of rok te dragen ben ik de tweede (want zo stoer ben ik niet) die het OOK zal gaan doen. Lijkt me heerlijk om te kunnen zeggen: "ik kan er ook niets aan doen het is is mode".
Ik zit daar heel anders in: ik heb meer zoiets van "als ik het leuk vind om in een rok te lopen dan doe ik dat". Omdat ik toch wel bang ben voor reacties van collega's op het werk doe ik dat voorlopig voornamelijk op mijn vakantieadres. Oftewel: durf 't gewoon eens in een veilige omgeving, er kan meer dan je denkt.

Oh ja: in plaats van "ik kan er ook niets aan doen het is mode" kun je natuurlijk ook zeggen "ik kan er ook niets aan doen ik vind het mooi" :wink:

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
kim dietrich
ForumFan
Berichten: 349
Lid geworden op: za aug 13, 2005 20:33
Locatie: Boven de grote rivieren

Bericht door kim dietrich »

Erik schreef:Dus voor mij zal het verdwijnen van travestie een grote zegen zijn vandaar ook mijn naam "ERIK".
Hallo Erik,

kun je dat uitleggen. Wat is de koppeling met de naam?

Groet,

Kim.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
Erik
daar ben ik weer
Berichten: 22
Lid geworden op: vr aug 13, 2004 22:33

Bericht door Erik »

De naam Erik is simpel, zo heet ik en vindt het verzinnen van een andere naam een manier om mijn gevoelens buiten mijn persoon te plaatsen. Met andere woorden je voordoen als iemand anders en dat vindt ik niet prettig.

En nog even terug te komen op mijn zinnetje "ik kan er ook niets aan doen het is mode" heb ik ooit een keer gehoort als excuus om dan maar iets te dragen wat je eigenlijk niet zo mooi vindt. Deze opmerking was niet serieus bedoeld.
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Hallo allemaal,

Even terug naar het onderwerp waar het allemaal om draait. Naar mijn mening heeft het allemaal te maken hoe de media omgaat met begrippen als travestie, transgender en transseksualiteit. Als de media ons in een slecht daglicht zit, zijn wij het slachtoffer. Als de media geen aandacht aan het betreffende onderwerp besteed, dan blijft het voor het overgrote deel van de bevolking een onbekend onderwerp. En een film als Sorority Boys mag dan wel leuk zijn maar heeft misschien eerder een negatieve invloed dan een positieve. Een bevriende collega vroeg mij waarom ik zo vaak een afspraak had in het UMCG. Ik heb hem het nodige verteld. "Ik wist niet dat jij homo was", was zijn reactie. Hiermee mag duidelijk zijn dat hij totaal niet op de hoogte was van dit begrip. De media besteed jaarlijks aandacht aan de Gay Parade in Amsterdam. Maar dan houdt het al snel op. Gevolg: TV, TG en TS wordt geassocieerd met homosexualiteit.

Tijdens de T&T avond van september in Groningen werd een presentatie gegeven door een tweetal visagisten. De ene visagiste is op de hoogte van de begrippen als travestie en transseksualtiet. Voor de andere visagiste was deze bevolkingsgroep geheel onbekend. Na de presentatie heb ik een gesprek met haar gehad. Ze vertelde dat ze het best wel eng vond om naar de T&T avond te gaan. Toen ik haar vroeg hoe ze deze avond had ervaren gaf ze het volgende antwoord: "Jullie zijn hele normale mensen!" Nou, een beter compliment kunnen we niet krijgen. Zo zie je maar weer. De bevolking heeft geen enkel beeld van ons en suggereert maar wat. Pas op het moment dat men met de neus op de feiten wordt gedrukt heeft men veel meer begrip voor ons en zullen wij ook veel eerder geaccepteerd worden.

Groetjes,
Edith
Plaats reactie