Acceptatie travestie

Algemeen

Moderator: Moderators

simcha
daar ben ik weer
Berichten: 23
Lid geworden op: do nov 25, 2004 18:27

Acceptatie travestie

Bericht door simcha »

Dit is gewoon een gedachte; als ik op deze site kijk naar het aantal gebruikers zijn dat er heel wat. Cijfers zeggen dat tussen de 5 tot 10% van de mannen travestiegevoelens heeft. Dit zijn toch aardige aantallen maar waarom is travestie dan nog steeds een taboe en hebben veel mensen moeite/angst om de buitenwereld te informeren??
Gebruikersavatar
Janiek
ForumFan
Berichten: 459
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 18:06
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janiek »

Een taboe is een taboe, omdat er niet openlijk over gesproken wordt en daarom blijft het ook een taboe.

<<groetjes
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Hoi, Simcha,

Het probleem ligt iets ingewikkelder dan je denkt. We hebben nu eenmaal te maken met een maatschappij, die je niet zomaar veranderen kunt, ook niet via deze website. Het is nu eenmaal zo dat het woord 'travestie' onmiddelijk een hoop vooroordelen oproept. Vraag een gemiddelde Nederlander waar hij / zij aan denkt bij het woord 'travestie', en velen denken meteen aan draq queens, homosexualiteit, en bloemetjesjurken. Dat de werkelijkheid anders is komt niet in hen op, ofwel het bekende "niet verder kijken dan de neus lang is". :(

Dat taboe doorbreken kun je denk ik alleen maar door het woord 'travestie' niet meer te gebruiken. Ik merk hetzelf: wanneer ik praat over mijzelf, dan heb ik het over androgyn of transgender. Vele mensen kennen deze woorden niet, kunnen er dus ook geen vooroordeel over vellen. Gevolg: men accepteert je zonder problemen.

Groetjes, Kitty.
Gebruikersavatar
Nathalie
Forumdiva
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo jun 17, 2001 2:00
Locatie: 't Gooi
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Mijn persoonlijke mening:

Een taboe maak je er zelf van door het niet openlijk bespreekbaar en netjes te houden. En je af te zetten tegen de (door de maatschappij opgelegde) gevoelens van goede smaak en normen- en waardenbesef.

Wat bedoel ik daarmee ? Als je lekker tegendraads in je latexpakje, heels van 15 cm en een pruik van 7,95 op je kop en Pipo-makeup de kalverstraat door wilt lopen, kijk dan niet gek op dat men je zal nawijzen. Dan wordt een taboe een TABOE. En het vraagt een sterke persoonlijkheid om daar het hoofd aan te bieden. Tenzij dat nou precies je doel is.

Beleef je het echter allemaal wat ingetogener, sociaal geaccepteerder en minder opvallend dan zul je opeens merken dat dat taboe slechts tussen je eigen oortjes blijkt te zitten en dat menigeen er helemaal niet zoveel problemen mee heeft als jij eerst vermoedde. Sterker nog: mensen slaan zelfs erg gemakkelijk door naar de andere kant van welgemeende interesse, bewondering en soms zelfs gezonde jaloezie.
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Gebruikersavatar
mireille
Eredivisie
Berichten: 841
Lid geworden op: do feb 26, 2004 23:10
Locatie: Schrödingers kast

Bericht door mireille »

Lijkt me een vervolg van een andere thread van 5 maanden geleden...

En daar wil ik even expliciet Cynthia uit quoten...
Cynthia schreef:Hoi

Ik ben het er ook mee eens, en heb ook voor cross dresser gekozen.
Maar volgens mij komt dat alleen doordat het een nieuw woord is waar nog geen lading aan vast zit en dat nog geen negatieve bijklank kan hebben.

Vroeger zag je hetzelfde gebeuren met bijv. de ontwikkelingslanden, minder-ontwikkelde landen, de derde wereld etc.
Elke keer wanneer een woord ingeburgerd raakt en er een bepaalde negatieve betekenis aan gegeven kan worden, is het weer tijd voor een nieuw alternatief waar hetzefde mee wordt bedoeld.

Dus uiteindelijk helpt het niks.
En wat zijn dan die negatieve klanken ?

exhibitionisme, en zaken die meer thuishoren bij fetisjisme dan bij genderdysforie. Het aantal sexueel getinte contactadvertenties dat men steeds nog probeert te plaatsen op het profielengedeelte van t.org is daar ook een schrijnend voorbeeld van. Natuurlijk kan je zeggen dat er goed uitzien ook een vorm van fetisjisme is, maar dat heet ijdelheid en naast mijzelf maakt ook een groot deel van de standaard bio-vrouwen zich daar schuldig aan :wink:

Dat is iets waar we als T* nog iets aan kunnen doen (die exhibionistische zaken nm achter de gordijnen houden, want verder gun ik ieder z'n beleving) maar waar je echt niet iets aan kunt doen is de teleurstelling bij het mannelijk hetero publiek als de dame die ze op het oog hadden voor een date een heer blijkt te zijn. Nou ja je kan zeggen "vriendelijk bedankt, maar ik ben lesbienne" :D

Verder is het als je een beetje probeert over te komen als een normale vrouw, mensen het doorgaans wel accepteren en er geen moeite mee hebben. You're just one of the girls then... no problem.

Goh ik klink wel als een feminist geloof ik :oops:
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
Gebruikersavatar
Janiek
ForumFan
Berichten: 459
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 18:06
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janiek »

Nathalie schreef:Mijn persoonlijke mening:

dan zul je opeens merken dat dat taboe slechts tussen je eigen oortjes blijkt te zitten en dat menigeen er helemaal niet zoveel problemen mee heeft als jij eerst vermoedde.
Helemaal waar, naar mijn persoonlijke ervaring.

Waar ik het niet mee eens ben is dat uitdagender uitingen het taboe vergroten. Of het moest zijn door de plaatsvervangende schaamte bij anderen, die daardoor stevig in de kast blijven.

<<groetjes
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Gebruikersavatar
Coco
ForumFan
Berichten: 486
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:15
Locatie: Maassluis

Bericht door Coco »

Het taboe wordt doorbroken zodra je open en eerlijk bent tegenover de wereld. Dan is er vrijwel niemand die problemen met je anders-zijn heeft. En degenen die er geen begrip voor kunnen opbrengen, ontbreekt het vaak aan kennis op dat gebied. Onbekend maakt ten slotte altijd nog onbemind.
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Coco schreef:Het taboe wordt doorbroken zodra je open en eerlijk bent tegenover de wereld. Dan is er vrijwel niemand die problemen met je anders-zijn heeft. En degenen die er geen begrip voor kunnen opbrengen, ontbreekt het vaak aan kennis op dat gebied. Onbekend maakt ten slotte altijd nog onbemind.
.....hihi, ik ben zoooooooo anders dat het weer vol normaaaaal is :D :wink:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Coco
ForumFan
Berichten: 486
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:15
Locatie: Maassluis

Bericht door Coco »

Mara schreef:.....hihi, ik ben zoooooooo anders dat het weer vol normaaaaal is :D :wink:
En dat maakt je weer een geval apart :wink:.
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Gebruikersavatar
Janiek
ForumFan
Berichten: 459
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 18:06
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janiek »

O ja, wat volgens mij veel belangrijker is dan "netjes" of uiterlijk fatsoen: dat je de mensen met wie je te doen hebt laat zien dat je een open en sociaal mens bent, net als zij.

<<groetjes
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Gebruikersavatar
Coco
ForumFan
Berichten: 486
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:15
Locatie: Maassluis

Bericht door Coco »

Mooie toevoeging, Janiek! Ben ik het ook geheel mee eens. Komt weer een spreuk: wie goed doet, goed ontmoet. En ook in deze tijden gaat dat vrijwel altijd op.
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Gebruikersavatar
Janiek
ForumFan
Berichten: 459
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 18:06
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janiek »

Coco schreef:Mooie toevoeging, Janiek! Ben ik het ook geheel mee eens. Komt weer een spreuk: wie goed doet, goed ontmoet. En ook in deze tijden gaat dat vrijwel altijd op.
Je komt er nog altijd een heel eind mee :D .
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Franscien
dagelijks aanwezig
Berichten: 153
Lid geworden op: za okt 23, 2004 19:00
Locatie: Friesland

Bericht door Franscien »

Coco schreef:Het taboe wordt doorbroken zodra je open en eerlijk bent tegenover de wereld. Dan is er vrijwel niemand die problemen met je anders-zijn heeft. En degenen die er geen begrip voor kunnen opbrengen, ontbreekt het vaak aan kennis op dat gebied. Onbekend maakt ten slotte altijd nog onbemind.
Wat bedoel je precies met 'open en eerlijk' Coco?

ik denk dat de opmerking van Nathalie;
Als je lekker tegendraads in je latexpakje, heels van 15 cm en een pruik van 7,95 op je kop en Pipo-makeup de kalverstraat door wilt lopen, kijk dan niet gek op dat men je zal nawijzen. Dan wordt een taboe een TABOE. En het vraagt een sterke persoonlijkheid om daar het hoofd aan te bieden.

zeker van toepassing is. (zie ook andere postings) Zelf heb ik gemerkt, dat wanneer je je wat bescheidener presenteert, het wel mee (kan) vallen.
Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Bericht door Josette »

Vandaag liep ik naar het station op mijn hakken en er waren weer mannen aan het fluiten. De practijk leert dat zij stiekum hoge hakken willen dragen, al weten ze het niet of willen ze het niet weten.

De ironie ten top: de ergste travestiehaters zijn tot op zekere hoogte T*. Eenmaal in damesondergoed of pumps willen ze het dagelijk. En uit de autowereld: degene die altijd negatieve verhalen over Alfa's hebben (roestbakken) zijn Alfist zonder het te weten. Want na een proefrit in een Alfa willen ze ereen
Maruscha
Eredivisie
Berichten: 777
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 20:32
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Josette schreef:Vandaag liep ik naar het station op mijn hakken en er waren weer mannen aan het fluiten. De practijk leert dat zij stiekum hoge hakken willen dragen, al weten ze het niet of willen ze het niet weten.

De ironie ten top: de ergste travestiehaters zijn tot op zekere hoogte T*. Eenmaal in damesondergoed of pumps willen ze het dagelijk. En uit de autowereld: degene die altijd negatieve verhalen over Alfa's hebben (roestbakken) zijn Alfist zonder het te weten. Want na een proefrit in een Alfa willen ze ereen
Ja, en homo-haters willen het liefst zelf sex met mannen hebben. Ik heb echt een gloeiende hekel aan racisten, dus zal ik er zelf wel een zijn.

Wat een onzin zeg. Mensen kunnen gewoon ergens een afkeer van hebben zonder dat daar een soort verdringen van de eigen gevoelens aan vast zit hoor. Maar goed, hou jezelf maar voor de gek, je bent niet de enige hier op dit forum die dat doet tenslotte. Welkom terug Joost.

Posts ertussenuit gehaald door moderator en hier geplaatst.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Plaats reactie