Forum Transgender en Religie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

De liefde van Jezus en de erfzonde boodschap zijn 2 kanten van dezelfde medaille. Ik kom trouwens uit een familie met meerdere predikanten, heb op christelijk basis- en voortgezet onderwijs genoten, en heb op zondagsschool, catechisatie en een christelijke jeugdclub gezeten. Ik heb de bijbel dus meer dan goed gelezen.
Als je dat net zo goed gedaan hebt als de gemiddelde kerkganger en gelovige dan heb je maximaal (!) 5% van de bijbel gelezen, want voorgangers en kerkgangers hebben nogal de neiging om zich te beperken tot een paar bijbelboeken (Genesis, Exodus en de 4 Evangeliën en dan houdt het bij de meeste mensen snel op). En ja, ik ben gereformeerd opgevoed...

Een van de kerngedachtes uit de bijbel is om "uw naaste lief te hebben als uzelf"... Als meer mensen die gedachte zouden hebben (onafhankelijk van het geloof dat ze wel-of-niet aanhangen) dan zou de wereld er een stuk mooier uitzien...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
lindaR
ForumFan

Bericht door lindaR »

Helemaal mee eens, als je in je omgeving omziet naar anderen, dan is dat een heel menselijk iets, en sommigen doen dat vanuit hun geloof, anderen doen dat gewoon.
Maar dit blijft de basis van geloven.
Vooral niet boven anderen gaan staan met een houding van: ik ben goed ik ga drie keer per week naar de kerk.
Omkijken naar anderen, en zien dat de één een schouderklopje nodig heeft, en de ander een goed gesprek.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Frederique_ schreef: En ja, ik ben gereformeerd opgevoed...
Dan werd er bij jullie toch vast ook wel aan tafel uit de bijbel voorgelezen? En dan werden toch alleen de geslachtsregisters ovreslagen?

De brieven van Paulus heb je als gereformeerde misschien wel niet gelezen, maar die zitten in je DNA :wink: .
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Wij waren binnen de gereformeerden de wat "lichtere vogels". Paulus z'n brieven werden vergeleken met de preken van een dominee: 't was Paulus z'n poging om de situatie toen in <plaatsnaam> te veranderen. Er werd niet zoveel waarde aan gegeven...

De bijbel werd bij ons wel gelezen, maar de nadruk lag op de genoemde bijbelboeken. We sloegen een heel deel van het oude testament (o.m. de psalmen en de spreuken) over (die waren voor ons kinderen namelijk niet te begrijpen). Op oudejaarsavond werd één specifieke psalm voorgelezen, omdat die mijn oma heel sterk aansprak. Toen mijn oma overleden was werd dit gebruik direkt afgeschaft...

In de kerk heeft men, net als bij wat men zingt, een sterke voorkeur voor steeds dezelfde bijbelteksten. 't Is net het deel van de bijbel (en het liedboek) dat mensen aanspreekt dat buitengewoon vaak herhaald wordt.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef: Als je dat net zo goed gedaan hebt als de gemiddelde kerkganger en gelovige dan heb je maximaal (!) 5% van de bijbel gelezen, want voorgangers en kerkgangers hebben nogal de neiging om zich te beperken tot een paar bijbelboeken (Genesis, Exodus en de 4 Evangeliën en dan houdt het bij de meeste mensen snel op). En ja, ik ben gereformeerd opgevoed...
Als ik zeg dat ik de bijbel heb gelezen, dan bedoel ik wat er staat. Namelijk dat ik de bijbel heb gelezen en niet alleen bepaalde bladzijden of passages. De hele bijbel, van kaft tot kaft. Uit pure angst voor god. Ik ben niet de meeste mensen Frederique.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
lindaR
ForumFan

Bericht door lindaR »

Morbide, ik wou eerst schrijven wat knap, dat je de hele bijbel hebt gelezen, maar als dat alleen uit angst was, dan is dat weer ernstig zielig.
Ik vind dat zo triest :cry:
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Ik heb er wel voordeel van gehad toen ik uiteindelijk uit de kast kwam. Als er iemand aan kwam zetten met jij bent een gruwel want Deuteronomium 22: 5 Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel. Dan kon ik dat pareren met vers 11 uit hetzelfde hoofdstuk. Gij zult geen kleed van gemengde stof aantrekken, wollen en linnen te gelijk. Dikke kans dat degene die er over begon dus zelf ook een zondaar is. Typisch geval van balk en splinter en oordeelt niet enzo. Tenzij je besluit om elkaar ter plekke te gaan stenigen. xD

Frederique heeft wel gelijk als ze stelt dat de meeste christenen de bijbel bijzonder slecht kennen.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Anitamichelle
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Anitamichelle »

En God schiep de mens naar zijn evenbeeld........................

Wij zijn dus zijn evenbeeld, tenzij God vergissingen maakt..............
Het leven is een geschenk.............alleen de verpakking had beter gekunt :-) Enjoy
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Anitamichelle schreef:En God schiep de mens naar zijn evenbeeld........................
Andersom: http://janiek.wordpress.com/2008/06/05/god/
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Afbeelding

Gesponsord door de geraniumclub. =P
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

:lol: :lol: :lol:

Dat is toch in jouw stamkroeg?
Anitamichelle
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Anitamichelle »

Mooi geschreven Janiek.

Ikzelf behoor tot de categorie...............niet gelovig en nooit geweest.

Is wat dat aangaat in veel gevallen makkelijk...........geen "beladen"verleden richting mezelf zijn.

Maar ik kan me wel voorstellen dat er gelovigen zijn die het er zeer zwaar mee hebben.

Edit........Lol Morbide :-)
Het leven is een geschenk.............alleen de verpakking had beter gekunt :-) Enjoy
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Anitamichelle schreef:Mooi geschreven Janiek.

Ikzelf behoor tot de categorie...............niet gelovig en nooit geweest.
Dank :) . Daar ben ik wel eens jaloers op geweest, maar ook tot een problematische religieuze achtergrond leer je je wel verhouden.
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Janiek_ schreef::lol: :lol: :lol:

Dat is toch in jouw stamkroeg?
Ja. =) Nog wel tenminste. Als het zo doorgaat met het rookverbod is Blues voor de winter failliet. FSM nights stonden voor 1 juli garant voor topdrukte. Nu draaien de dj's voor een lege dansvloer...
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Morbide schreef: rookverbod
Als de zorgverzekeraars niet dwars liggen, ontstaan er op een gegeven moment toch wel speciale kroegen voor rokers? Leve de apartheid op dit punt: ik houd niet van rook...
Plaats reactie