emotionele integratie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marian.t
daar ben ik weer

emotionele integratie

Bericht door marian.t »

Ik wil dit toch eens aan jullie voorleggen. Ik ben onlangs naar een introductie van een instituut geweest dat cursussen en individuele coaching geeft op het gebied van ‘emotioneel evenwicht’. Het gaat er daarbij om een balans te vinden tussen gevoelens en denken/doen, door een bewustwording van de onderbewuste/onderdrukte emoties die het handelen belemmeren en richten en om acceptatie te vinden van jezelf. Ik denk voor veel van ons geen onbekend terrein. Met een moeilijk woord wordt het ‘neuro emotionele integratie’. (NEI) genoemd. Het is een training van een instituut in Nijmegen met de naam Ácademie voor Vitaliteit en Welzijn”. Ik werd er onlangs mee geconfronteerd door een van mijn kinderen. Misschien heb je deze cursus zelf gevolgd en zo ja wat vond je ervan?. Maar het kan ook zijn dat je zegt: je moet een heel andere weg volgen ‘ik heb dat gedaan en dat is goed bevallen’. Of is onze situatie zo specifiek dat je de balans eigenlijk zelf moet vinden en dat het denken in termen van het onderbewuste, verdrukte gevoelens een illusie is. Soms zou je het wel zeggen, want iedereen zegt en als je naar de profielen kijkt, lijkt het wel of je er verder niets aan kunt veranderen. Met andere woorden, wat betekenen deze cursussen voor ons? Laat ik het hier maar even bij laten. Ik hoop dat ik duidelijk ben. Liefs Marian
Joanna_
dagelijks aanwezig

Bericht door Joanna_ »

Het is voor het eerst dat ik hoor over neuro-emotionele integratie. Een snelle googel levert wel wat informatie op maar echt veel vertrouwen geeft het mij eerlijk gezegd niet. Er lijkt sprake van een combinatie van psychotherapeutische technieken, wat gestalttherapie-achtige zaken overgoten met wat Oosterse filosofie/ biofeedback/ acapunctuur. Ook het doorlopend refereren aan dokter Roy Martina, voor zover ik weet bepaald geen beroemdheid in het land van psycho-sociale hulpverlening, wekt een wat goeroe-achtige indruk. Ook de claim dat het enerzijds gaat om een therapie / begeleiding/ coaching die beoogt onbewuste of verdrongen emoties bewust te maken en anderzijds relatief eenvoudig en ongevaarlijk is lijkt mij bijna een contradictie. Zoeken naar onbewuste of verdrongen emoties die (mogelijk) een blokkade op leveren is riskant en kan je goed uit balans brengen.
Ik zal en durf niet te zeggen dat NEI niet effectief is. Dat zou best wel kunnen, maar dat hangt voornamelijk van jezelf af en van degene die de therapie geeft. Daarom is het van belang dat er sprake is van erkende therapeuten die goed opgeleid zijn. En met erkend bedoel ik niet zelf-erkend maar bijvoorbeeld psychotherapeuten welke zijn aangesloten bij de NVP. Vraag daar naar voordat je aan een therapie begint. Een redelijk eenvoudige toets is of de therapie vergoed wordt door je ziektekostenverzekeraar of dat je alle kosten zelf moet ophoesten.
Ook zou ik op zoek gaan naar een wetenschappelijke onderbouwing. Wat ik in de gauwigheid op internet aantref is een leuk en aardig verhaal maar zeker geen wetenschappelijke onderbouwing.
Wat NEI voor jou kan betekenen weet ik niet. Daarvoor formuleer je een te onduidelijke vraag.

Kijk vooral eens hier:
http://www.skepsis.nl/martina.html
Skepsis geeft een aardige beschrijving over Roy Martina's NEI en het achterliggend gedachtengoed. waar het op neer komt is een hoog Jomanda gehalte.

Succes
Itthi pi hi ekacciya seyya.
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

Joanna>Skepsis geeft een aardige beschrijving over Roy Martina's NEI en het achterliggend gedachtengoed. waar het op neer komt is een hoog Jomanda gehalte.

Roy martina persoonlijk is een slimme man, in zoverre dat hij de Nei gedachte aardig uit weet te buiten, hij er zelf stinkend rijk van wordt,cursussen ten overvloed, weekendje nei hier, weekendje nei daar, betaal je iets van 400 euro om de basis ervan te leren, kennismaking met

marketing is hem niet vreemd

wat betrefd jomanda gehalte, ik kan je persoonlijk verzekeren dat het mij in het verleden ontzettend geholpen heeft, en nu ook nog steeds doet, tevens een antal mensen in mijn sociale omgeving

vermindering of verdwijning van klachten als ME, tot lichamelijke klachten als exeem, tot verwerking van blokkades, het is mogelijk met neuro emotionele integratie

hoe het precies werkt, daar is men nog niet achter, dat het werkt heb ik persoonlijk ondervonden, en ben er nog altijd dankbaar voor

dmv de nei kun je heel eenvoudig onderzoeken waar je klachten vandaan komen en op die manier tot een oplosing komen

een vriendin had hele leven last van exeem, doktoren konden niet achterhalen waar het precies vandaan kwam, ze bleef er behoorlijk mee sukkelen
de hedendaagse reguliere geneeskunst is veel te veel afgestemd op het bestrijden van het symptoom ipv de oorzaak te achterhalen

de oorzaak in het geval van die vriendin zat hem in tarwe, ze had een tarwe allergie, nooit bij stil gestaan, nooit bij nagedacht, dmv de nei is ze daar achter gekomen
ze let nu op haar voeding, geen enkel spoor van exeem meer, ze zit etvens daardor letterlijk beter in haar vel, voelt zich niet meer belemmerd haar lichaam en zichzelf te tonen aan buitenwereld

voorbeeld van mezelf, ik ben mijn halve leven structureel doodmoe geweest,ook depressief, dmv de nei ben ik erachter gekomen dat koemelkproducten een zodanige aanslag waren op mijn gestel, dat ik nauwelijks energie over hield om naar behoren te functioneren, suiker idem dito
het zoog mijn energie weg, ik kon daardoor niet functioneren zoals ik wilde, depressie was een indirect gevolg

ik ben gestopt met het nuttigen van koemelk producten, tevens suiker, mijn wereld verandere behoorlijk
ik merkte dat ik meer energie over hield, ik merkte dat mijn depressieve gevoel met de helft minder werd, ik ging me na een aantal maanden gestopt te zijn veel beter voelen

ook nu ben ik nog dagelijks bezig met voeding, uitzoeken wat wel en niet goed voor me is,dmv nei
tot nu toe ben ik er alleen maar beter van geworden
de nei heeft me bewust gemaakt van wat voeding met iemand kan doen

verder kan de nei ook emotionele blokkades opsporen,en als je een goede neitherapuet hebt kan deze de blokkade van je overnemen en verwerken op een heel eenvoudige manier
overigens is het logisch dat verkeerde voeding en emotionele blokades met elkaar in verband staan

2 voorbeelden die te maken hadden met voeding, maar dat hoeft niet (al ga ik er persoonlijk van uit dat alles met elkaar in verband staat
je kunt dmd de nei ook gewoon depresie behandelen, de oorzaak achterhalen en verwerken, niet bij iedereen is verkeerde voeding de oorzaak van

hoe werkt de nei, de nei werkt dmvg d espierspanning test

je drukt duim en wijsvinger tegen elkaar,je maakt zeg maar een o
de therapeut gaat je vragen stellen, daarop hoef je niet te antwoorden, op het moment dat ze je de vraag steld voelt ze aan de spanning tussen duim en wijsvinger wat je antwoord is, z eprobeerd je duim en wijsvinger een beetje uit elkaar te trekken en voelt op die manier wat je antwoord is, ja of nee

tis boeiend het eens te proberen en te ondergaan, maar zie bovenstaande dit niet als promoten van, slechts een uitleg van de nei en mijn ervaringen

Joy
marian.t
daar ben ik weer

Bericht door marian.t »

Zo zie je maar weer.
Ik dacht: de discussie is wel afgelopen en ik vind tot mijn verbazing een nieuw antwoord op mijn vraag en dan nog van iemand, Joy, waarvan ik vond dat die een heel vervelend antwoord gaf op de poll over ouder worden en T-zijn. Ik ben op beide punten erg gevoelig. Ik.ben niet piep meer en mijn moeder (van wie ik verschrikkelijk veel hield en waarvoor ik beslissingen heb moeten nemen die me nu nog dwars zitten) is dement geworden. Joy, ik weet niet of je er zelf ervaring mee hebt, maar het is geen ‘oude lullen probleem’. Ik weet niet hoe oud je bent, maar het wordt vanzelf je probleem. Goed, dat punt moeten we dan maar in dat onderwerp of later aan de orde stellen.
Nu het NEI-probleem. Ik heb het artikel in Skepsis natuurlijk gelezen. Het probleem is dat ik niet weet uit welke hoek dat tijdschrift komt. Het tijdschrift heet natuurlijk niet voor niks Skepsis en komt waarschijnlijk uit de reguliere hoek. Voor zover ik kan nagaan niet uit de medische, maar het kan natuurlijk bijv. ook de psychologische/psychiatrische hoek zijn. Joanna, daar kun jij misschien antwoord op geven?
Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat er tussen hemel en aarde niet meer aan de hand is dan wat wij in onze westerse samenleving hebben uitgevonden. Wij achten te veel als niet bewezen en, voor zover ik dat weet, ook nog eens met slecht uitgevoerd bewijsmateriaal (en overigens ook aangenomen). Ik zal ook de laatste zijn om de werking van onderdrukte gevoelens op het bewuste handelen en denken te ontkennen. Kortom, dat Roy Martina er een handeltje van heeft gemaakt is voor mij geen reden om het als zodanig af te wijzen.
Maar aan de andere kant staan in het artikel ook veel waarheden, zoals: het is een ratjetoe, er is niet één manier, zogenaamde bewustwordingen kunnen wel eens gebaseerd zijn op achteraf interpretaties en het gaat om de relatie met de therapeut. Dat het dan niet werkt, is daarmee nog niet gezegd. Een placebo blijkt vaak ook te werken, maar iemand die problemen heeft, raakt ze vaak ook vanzelf kwijt zonder behandeling, terwijl een behandelde client juist in de problemen kan raken. Het toegeven aan gevoelens in gedrag is één methode (vaak de huidige aanrader), maar het onderdrukken daarvan ook. Er zit bovendien nog een laag onder, die de maakbaarheid van ons voelen, denken en handelen direct beinvloedt en die niet te beinvloeden is met een bewustmaking van het onderbewuste. Dat is de genetisch/hormonale/biologische grondslag. En je kunt Freud een ouderwetse figuur vinden, maar hij heeft eigenlijk niks anders gezegd dat de driftenstructuur (het onbewuste bij hem) een onveranderbare grondslag is.
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is om het niet te lang te maken: is het zinvol en mogelijk in deze beweging het probleem van T’zijn helderder te krijgen? Dat is niet alleen een theoretische, maar ook praktische vraag –en vooral aan jou gericht, Joy, want jij hebt ervaring met deze methode. En heb je dat zelf gedaan of geprobeerd; kortom heb je daar je geaardheid ingebracht? Het is toch geen onderwerp wat je zo maar op straat gooit in een groep. Als je het mij vraagt komen tenminste drie kwart van mijn problemen daaruit voort en de rest is ‘kurieren am Symptom’. Dat was in essentie mijn vraag en als het niet te veel gevraagd is, wacht ik met spanning op jullie antwoord.

Liefs, Marian . En bedankt voor jullie reactie tot nu toe.
klazien-sark
dagelijks aanwezig

Bericht door klazien-sark »

marian.t schreef:Nu het NEI-probleem. Ik heb het artikel in Skepsis natuurlijk gelezen. Het probleem is dat ik niet weet uit welke hoek dat tijdschrift komt. Het tijdschrift heet natuurlijk niet voor niks Skepsis en komt waarschijnlijk uit de reguliere hoek. Voor zover ik kan nagaan niet uit de medische, maar het kan natuurlijk bijv. ook de psychologische/psychiatrische hoek zijn. Joanna, daar kun jij misschien antwoord op geven?
Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat er tussen hemel en aarde niet meer aan de hand is dan wat wij in onze westerse samenleving hebben uitgevonden. Wij achten te veel als niet bewezen en, voor zover ik dat weet, ook nog eens met slecht uitgevoerd bewijsmateriaal (en overigens ook aangenomen). Ik zal ook de laatste zijn om de werking van onderdrukte gevoelens op het bewuste handelen en denken te ontkennen. Kortom, dat Roy Martina er een handeltje van heeft gemaakt is voor mij geen reden om het als zodanig af te wijzen.
Maar aan de andere kant staan in het artikel ook veel waarheden, zoals: het is een ratjetoe, er is niet één manier, zogenaamde bewustwordingen kunnen wel eens gebaseerd zijn op achteraf interpretaties en het gaat om de relatie met de therapeut. Dat het dan niet werkt, is daarmee nog niet gezegd. Een placebo blijkt vaak ook te werken, maar iemand die problemen heeft, raakt ze vaak ook vanzelf kwijt zonder behandeling, terwijl een behandelde client juist in de problemen kan raken. Het toegeven aan gevoelens in gedrag is één methode (vaak de huidige aanrader), maar het onderdrukken daarvan ook. Er zit bovendien nog een laag onder, die de maakbaarheid van ons voelen, denken en handelen direct beinvloedt en die niet te beinvloeden is met een bewustmaking van het onderbewuste. Dat is de genetisch/hormonale/biologische grondslag. En je kunt Freud een ouderwetse figuur vinden, maar hij heeft eigenlijk niks anders gezegd dat de driftenstructuur (het onbewuste bij hem) een onveranderbare grondslag is.
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is om het niet te lang te maken: is het zinvol en mogelijk in deze beweging het probleem van T’zijn helderder te krijgen? Dat is niet alleen een theoretische, maar ook praktische vraag –en vooral aan jou gericht, Joy, want jij hebt ervaring met deze methode. En heb je dat zelf gedaan of geprobeerd; kortom heb je daar je geaardheid ingebracht? Het is toch geen onderwerp wat je zo maar op straat gooit in een groep. Als je het mij vraagt komen tenminste drie kwart van mijn problemen daaruit voort en de rest is ‘kurieren am Symptom’. Dat was in essentie mijn vraag en als het niet te veel gevraagd is, wacht ik met spanning op jullie antwoord.

Liefs, Marian . En bedankt voor jullie reactie tot nu toe.
Ik denk dat je visie op het standpunt van Skepsis juist is Marian. Het is een organisatie waar men skeptisch staat tegenover allerlei claims uit (semi-)religieuze en de alternatieve hoek. Maar men gaat erg ver daarin. En er wordt wel heel makkelijk een massieve scheiding aangebracht tussen wat 'wetenschappelijk' is (reguliere geneeskunde) en wat met 'kwakzalverij' wordt aangeduid (al het andere). Dat er in de reguliere geneeskunde ook tal van rituelen en onwetenschappelijke aspecten zitten, daar gaat men voor het gemak maar aan voorbij. Daar is het placebo effect een voorbeeld van, maar er zijn er veel meer.
Wat alternatieve therapieën en benaderingen moeilijk te beoordelen maakt is dat het voor de een wel werkt, en voor de ander desastreuze gevolgen kan hebben. Daarom heb je ook weinig aan wetenschappelijke onderbouwing. En wat is dat wetenschappelijke onderbouwing? Sommigen vinden het al wetenschappelijk onderbouwd als een geflipte professor van een louche uithoek universiteit zijn fiat eraan geeft.
Een algemeen probleem vind ik wel dat er vaak een vangnet ontbreekt, waardoor het risico ontstaat dat mensen psychisch in de vernieling raken. Ik vind persoonlijk Landmark Forum (een grote aanbieder op dit terrein, ook met een ratjetoe van invalshoeken en achtergronden) een voorbeeld van zo'n club met forse claims, maar zonder vangnet. Met de gevolgen vandien.
Mjn standpunt is nogal paradoxaal: als je stevig in de schoenen staat kun je vaak alleen maar winnen met het volgen van dit soort trainingen, maar mensen die in een fase van grote onzekerheid en labiliteit verkeren ... :cry:
Maar waarom zou je zoiets doen als je toch al goed voelt ???
Dat laatste punt van je is een heel boeiende vraag en naar mijn inschatting ook het meest fundamentele punt van diagnosticering van genderdysforie. Ligt de genderdysforie ten grondslag aan andere pathologie, of is de 'illusie' genderdysfoor te zijn deel van de pathologie, of uitvloeisel ervan. Mijn idee zou zijn dat anderen die vraag niet kunnen beantwoorden. En naar mijn bescheiden mening geven NEI, Landmark of andere trainingen/methodieken hier ook geen soulaas.
I say to you: Live your life in a loving but courageous way, combining the feminine and the masculine virtues.
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

adios
Laatst gewijzigd door Joy op za sep 18, 2004 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Nathalie
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Ze kan quoten !
en hoe ...... :-)
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

adios
Laatst gewijzigd door Joy op za sep 18, 2004 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
klazien-sark
dagelijks aanwezig

Nathalie schreef:Ze kan quoten !
en hoe ...... :-)
Het is jammer want dit is een heel boeiend topic en er zijn heel overdachte reacties. Misschien is het beter het sarcasme op een ander plek te deponeren?

Ook hier nog even een paar smiley's.
:lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door klazien-sark op vr jun 18, 2004 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
I say to you: Live your life in a loving but courageous way, combining the feminine and the masculine virtues.
klazien-sark
dagelijks aanwezig

Joy schreef:ze weet wederom in een reactie op mij niet verder te komen dan haar obessieve geleuter over quoten, en hoe! :)

Joy
En dit lijkt net een Pavlov reactie. Degene waarop je reageert heeft elders aanbevolen om dit soort opmerkingen gewoon te negeren. Waarschijnlijk doelde ze ook op zichzelf.

Ik heb het bewerkt, want ik was de smiley vergeten. :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door klazien-sark op vr jun 18, 2004 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Nathalie
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

't was geen sarcasme maar een positief bericht op een welbedoelde poging tot enige structuur te brengen in je tot dan toe erg rommelige berichten.
En dat is wel een hoera'tje waard, vind ik.
Laatst gewijzigd door Nathalie op vr jun 18, 2004 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
klazien-sark
dagelijks aanwezig

Nathalie schreef:'t was geen sarcasme maar een positief bericht op een welbedoelde poging tot enige structuur in je tot dan toe erg rommelige berichten :P

Zoals de waard is...
Het komt als sarcasme over, en dat heeft dan weinig met de waardin te maken vrees ik :roll:
Nathalie
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Laat het me nou niet verbazen dat juist JIJ tot die conclusie komt, Klazien ?
Afbeelding
klazien-sark
dagelijks aanwezig

Nathalie schreef:Laat het me nou niet verbazen dat juist JIJ tot die conclusie komt, Klazien ?
Nog eentje dan, want dan kom ik op 75, dat is een respectabel aantal postings. Het was een heel serieuze discussie hier in dit topic. Laten we het erop houden dat je reactie een tikkeltje 'atonaal' was, zonder een oordeel over de intentie uit te spreken.
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

En dit lijkt net een Pavlov reactie. Degene waarop je reageert heeft elders aanbevolen om dit soort opmerkingen gewoon te negeren. Waarschijnlijk doelde ze ook op zichzelf

-----pavlov, treu

stond mezelf 1 keer toe excact hetzelfde te reageren, wellicht dat er dan eea doordrong

back to topic

Joy
Plaats reactie