de vredelievende islam (speciaal voor Maruscha)

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

de vredelievende islam (speciaal voor Maruscha)

Bericht door petra_ »

Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Re: de vredelievende islam (speciaal voor Maruscha)

Bericht door Frederique_ »

Zonder de hele discussie opnieuw te willen doen:
1) Er zit een verschil in beleving van de islam hier en in het M-Oosten
2) Net als binnen het christendom heb je binnen de islam zowel extreme als niet-extreme stromingen, niet iedereen die het islamitisch geloof aanhangt is het eens met de rechtvaardiging die die mensen daaraan geven.

Binnen palestina staat ook niet iedereen achter de zelfmoordacties van de palestijnen (ik hoorde laatst dat in de periode voor Sharon ongeveer 33% hierachter stond, tegenwoordig zo'n 60%). Zoiets zul je binnen het islamitisch geloof ook aantreffen.

Groetjes,

Frederique
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

http://www.daneshjoo.org/article/publis ... 2566.shtml:
The "Student Movement Coordination Committee for Democracy in Iran" (SMCCDI) is completely independent of other groups and political affiliation as far as its administration and decision making is concerned.

...

It's to note that the members of our Mouvement consist of students inside and outside of Iran, as well as Iranian professionals who share the students’ vision of a free, independent, democratic, secular and industrialized Iran.
http://www.daneshjoo.org/article/publis ... _446.shtml:
History has shown the mixture of religion and politics is a deadly combination, regardless of epoch, society or the religion involved. We are not blaming Islam as some of us are devout Muslims, but rather simply the mixture of religion and politics.

We seek the separation of religion and state and the establishment of a secular government.
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

In Nederland wonen ongeveer 1 miljoen moslims, de meesten daarvan weten zich ondanks hun haat voor en hun afkeer van de westerse maatschappij goed te gedragen gelukkig. Toch is er de hofstad groep, omennabij 150 mensen, die hebben naar schattingen 100.000 volgelingen die het min of meer eens zijn met die groep. Oftewel ze keuren geweld goed, in naam van Allah en Mohammed (vzmh). Tien procent van "onze" moslim bevolking staat achter de jihad. Een meer dan levensgroot probleem dat alleen maar groter zal worden. Zelfs de gematigde moslims wonen liever niet tussen christenen omdat dat maar zondaars zijn. Juist de angst om maar niet discriminerend over te komen heeft ervoor gezorgd dat het zover kon komen. Een kunstenaar in Rotterdam werd gesommeerd om de tekst "gij zult niet doden" van zijn gevel te halen, hij werd ervoor gearresteerd omdat de aanpalende moskee geklaagd had over de kwetsendheid van die tekst. De imams die hier het islamitisch geloof prediken zijn afkomstig uit Iran, Marokko, Turkijke etc. Er is (nog) geen Nederlandse imam opleiding en daarom heeft de islam hier alles te maken met de islam daar. We hebben lang genoeg de andere kant opgekeken en nu zitten we midden in de ellende. Ellende waar extreem rechts handig gebruik van maakt. Het is te laat om lief te zijn. Dat is geen moslim haat, dat is realisme.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Heeft iemand hier wel eens de moeite genomen de dialoog aan te gaan met mensen die het moslim geloof aanhangen? Net zo goed als ieder christen een uniek mens is met zijn eigen normen en waarden is ook iedere moslim een uniek mens met zijn eigen normen en waarden. En net zoals een ieder hier woest kan worden als alle T's op één hoop gegooid worden kan ik woest worden als iemand alle moslims op een hoop gooit. Nuance is waar het om draait en respect voor je medemens. Een hele religie op de brandstapel gooien om de acties van een mineure groep binnen die religie zijn middeleeuwse tactieken. En het ergste is dat het hier gebeurt door mensen die door levenservaring echt veeeeeeeeeeeel beter zouden moeten weten. In mijn directe omgeving ken ik een hoop moslim mensen en daar is helemaal niets mis mee. Heb daar ook heel veel interessante gesprekken mee gehad over het geloof en de belijding daarvan. Ik ben bij mensen thuis geweest spreek wat leuke woordjes in bepaalde talen, Heb Indiase, Turkse, Irakese en Marrokaanse muziek gehoord, eten gegeten en feesten meegemaakt kortom ik heb me in de cultuur verdiept. Niet door het internet of de media (die mijns inziens alleen maar propaganda verspreiden en haat zaaien) maar door met echte mensen om te gaan.En geloof me heb daar heel wat meer verstandige woorden gehoord dan mening Hollander (christen of atheist whatever) op het moment uitkraamt. En op het moment dat je de hele moslim gemeenschap op de schop gooit doe je dat ook met die mensen in mijn omgeving en dan wordt ik kwaad. Rotop met dat geouwehoer over die Islam. 90% daarvan is ok en moet gewoon hun ding mogen doen in deze maatschappij zolang het strookt met de regels van de democratie. Dat er zaken zijn die aangepast mogen worden om zo in deze samenleving tot hun recht te kunnen komen A la (woordspeling :wink: ) Maar dat geld voor beiden partijen ook voor de Hollandse gemeenschap. Een goed begin zou zijn op te houden met dat wij zij verhaal. Het gaat hier niet om wij zij. Het gaat hier om de nederlandse bevolking (in al haar kleurigheid) tegen fundamentalisme en dan maakt het ook niet uit wat voor soort fundamentalisme. Of het nu extreem rechts fundamentalisme is of moslim fundamentalisme of wat dan ook. En volgens mij moeten we dat doen door eens de handen in elkaar te slaan in plaats van met vingertjes te wijzen en uitspraken te doen die op propaganda gebaseert zijn. Sla die brug tussen de verschillende kampen die er nu zijn das de enige manier. Ongefundeerde moslim haat is net zo dom als fundamentalisme en mag van mijn part ook net zo aangepakt worden GVD, KRACHTTERM
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

petra_ schreef:In Nederland wonen ongeveer 1 miljoen moslims, de meesten daarvan weten zich ondanks hun haat voor en hun afkeer van de westerse maatschappij goed te gedragen gelukkig. Toch is er de hofstad groep, omennabij 150 mensen, die hebben naar schattingen 100.000 volgelingen die het min of meer eens zijn met die groep. Oftewel ze keuren geweld goed, in naam van Allah en Mohammed (vzmh). Tien procent van "onze" moslim bevolking staat achter de jihad. Een meer dan levensgroot probleem dat alleen maar groter zal worden. Zelfs de gematigde moslims wonen liever niet tussen christenen omdat dat maar zondaars zijn. Juist de angst om maar niet discriminerend over te komen heeft ervoor gezorgd dat het zover kon komen. Een kunstenaar in Rotterdam werd gesommeerd om de tekst "gij zult niet doden" van zijn gevel te halen, hij werd ervoor gearresteerd omdat de aanpalende moskee geklaagd had over de kwetsendheid van die tekst. De imams die hier het islamitisch geloof prediken zijn afkomstig uit Iran, Marokko, Turkijke etc. Er is (nog) geen Nederlandse imam opleiding en daarom heeft de islam hier alles te maken met de islam daar. We hebben lang genoeg de andere kant opgekeken en nu zitten we midden in de ellende. Ellende waar extreem rechts handig gebruik van maakt. Het is te laat om lief te zijn. Dat is geen moslim haat, dat is realisme.
Vraag me af wat er gebeurt als christen fundamentalisten onze samenleving zouden aanvallen zou dan ook de hele christengemeenschap er op aangekeken worden? Zou het dan ook een wij zij verhaal worden. Vind dit eens wat verstandiger woorden van je maar het blijft mij toch nog te veel op de islam gericht. Gebruik liever de term fundamentalisten in plaats van de veel te algemene term Moslims of De Islam daarmee pak je de verkeerde groep.
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

petra_ schreef:In Nederland wonen ongeveer 1 miljoen moslims, de meesten daarvan weten zich ondanks hun haat voor en hun afkeer van de westerse maatschappij goed te gedragen gelukkig.
Als dit niet het bewijs is van een intolerante, ongenuanceerde, ongefundamenteerde en gechargeerde houding van de spreekster tov de in Nederland wonende moslims..... Opruiende rassenhaat.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Voornamelijk generalisatie Lisa en dat is mijns inziens pot ketel zwart. Zeker na al die epistels over kwaad worden om op één hoop gegooid te worden met TV's en TG's.

Overigens als die haat en afkeer er al is dan hebben wij Hollanders dat vooral aan ons zelf te danken. Want de manier waarop de moslimgemeenschap hier in de loop der tijden behandeld en bejegend is liegt er niet om. Eerst mensen hierheen halen om werk te doen waar wij hollanders ons te goed voor voelen ze daarna met dat werk te stigmatiseren en vervolgens stelselmatig de hele bevolkingsgroep bestoken met de meest minne discriminerende grappen en benamingen werkt mijns inziens niet echt bevorderlijk voor de integratie van dit deel van onze bevolking. Weer een bewijs dat je als je met 1 vinger naar een ander wijst je nog altijd met drie vingers naar jezelf wijst. Ben op dit moment niet trots op het feit dat ik Hollander ben. Wat een bekrompen volkje.
Laatst gewijzigd door Joanne op wo nov 17, 2004 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
johnn
Forum / Website Beheerder
Berichten: 1365
Lid geworden op: ma jun 18, 2001 2:00
Locatie: Weiteveen
Contacteer:

Bericht door johnn »

Joanne,

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Groetjes,
Afbeelding

Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Dank je Johnn

Geloof alleen dat mijn toetsenbord me nu niet aardig meer vind. Heb er bijna doorheen getypt van kwaadheid :D
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Overigens weiger ik pertinent sites te bekijken die haatzaaiende teksten bevatten en dan maak ik absoluut geen onderscheidt tussen christelijke atheistische of islamitische sites
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Ik heb een mosliemse vriendin in duitsland die ook TS is, en zij heeft ook haar mening over de fundamentalisten in haar geloof, maar dat ff alleen maar als opmerking hier op Joanne's vraag of zich iemand de moeite doet met moslieme te praten! Joanne, ik heb ook nog un heleboel turkse mosliemse werkcollegas met die ik ook het een of andere gesprek aanga, en ik kan alleen maar zeggen, dat ook die doorgaans geweld veroordelen en tolerantie willen! Maar verder ga ik over een discussie over geloof uit weg, heb zelf geen geloof en het probleem ligt toch niet bij het geloof in feite, nee alleen dat er zieke mensen andere onder het doek van het geloof tegen mekaar opjagen, en dat is verkeerd en daar zijn we blijkbaar allemaal mee eens of niet, dus waarom een discussie over de goeds en kwaads van de verschillende religies :roll: ??
Laatst gewijzigd door Mara op do nov 18, 2004 0:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Ach ja, en daar valt me nog in dat ik 15 jaar terug op een turkse bruiloft was, ik was opgemaakt en gestyld net als Robert Smith van theCure en niemand die er raar wegens dit deed, nee hoor, kan alleen zeggen dat die mensen wel soms meer toleranter zijn dat sommige denken, die kunnen pas feesten, het was een echt geweldige avond, ik zal het nooit vergeten! Als wij ons nu wegens een paar voorvallen uit de extreme of fundie-hoek laten opfokken tot haat en iedereen over een kam scheren die de koran leest, dan zijn we duidelijk fout bezig, er zijn zeker meer mensen de koran goed interpreteren dan ziekelingen die dat boek gebruiken om haat te zaaien!!

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Mara schreef:Maar verder ga ik over een discussie over geloof uit weg, heb zelf geen geloof en het probleem ligt toch niet bij het geloof in feite, nee alleen dat er zieke mensen andere onder het doek van het geloof tegen mekaar opjagen, en dat is verkeerd en daar zijn we blijkbaar allemaal mee eens of niet, dus waarom een discussie over de goeds en kwaads van de verschillende religies :roll: ??
Ehhh, zeg wat je bedoelt, Mara. Vind je dat Petra's posting een poging is om onder het doek van het geloof (in dit geval, het geloof in de superioriteit van onze Nederlandse samenleving), ons op te jagen tegenover alle marokkanen in Nederland? Of vind je dat Petra een redelijk voorstelling van zaken heeft gegeven, en dat er hier haar niks te verwijten valt?

Neem een duidelijke standpunt hierin. Zeg waar je staat.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Juist Mara

En wil er ook bij vermelden dat de problemen die ik in mijn priveleven ondervindt vooral door bio Hollanders veroorzaakt worden. Heb dus een stamkroeg die bezocht wordt door heel veel verschillende bevolkingsgroepen en hoewel het wat moeite en gewenning heeft gekost is het Marrokaanse en Turkse gedeelte van de clientele inmiddels aan me gewend en begin zowaar wat respect te kweken bij die groep jongens in die tent. Dat in tegenstelling tot wat notiore Hollandse drankorgels die maar bezig blijven met hun gezeik. gelukkig heb ik de eigenaars mee van het etablissement en etterbakken worden er zonder pardon uitgezet.
Gesloten