Mijn zoontje is een meisje?

Op dit forum kunnen de partners van t*'s hun hart luchten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jo77
is nieuw hier

Mijn zoontje is een meisje?

Bericht door Jo77 »

Vandaag sprak mijn zoontje (Robin) van 5,5 weer iets uit waardoor ik nu besluit dit bericht te plaatsen.

We kijken TV, een cartoon over drie super meiden. Het thema is cyberdating en een van die meiden zegt: Ik wil een jongen!
Robin zegt: " Ikke ook, want weet je, eigenlijk hè, ben ik een meisje!"

Er zijn al wel meerdere van dit soort opmerkingen e.d. geweest waardoor ik me al eerder afvroeg wat er in die kleine z'n hoofdje afspeelt.
Van mij mag hij iedereen zijn die hij wil, maar de laatste tijd doet hij zo overdreven stoer en is hij soms overdreven agressief. Ik denk nu dat hij problemen heeft met zijn gevoel van "vrouw" zijn en nu "door zijn omgeving beïnvloed" zo stoer en agressief doet.

Iemand tips?
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Jo,

Ik begrijp dat je er veel zorgen over maakt en het is goed dat je nu informatie zoekt. Wat je hier grotendeels zult horen, zijn stemmen van mensen die al zeker genderdysfoor zijn, en zullen je vermoedens bevestigen. Maar de mogelijkheid bestaat dat er iets anders speelt -- ik had begrepen, van onder meer een artikel die wij op onze site hebben staat (http://www.travestie.org/html/index.php ... how&id=102), dat maar een kleine aantal kinderen die genderdysfore gevoelens uiten uiteindelijk transseksueel blijken te zijn.

Het is misschien wellicht verstandig om kontakt op te nemen met het werkgroep Berdache van Stichting Humanitas, die bestemd is voor ouders van transseksuele kinderen.

Sterkte,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Jo77
is nieuw hier

Bericht door Jo77 »

Hoi Lisa,

Bedankt voor je reactie! Gelukkig maken we ons niet al te grote zorgen maar vinden het wel fijn een b'tje voorbereid zijn en op tijd symptomen weten te herkennen zodat er niet te veel frustraties hoeven te ontstaan.
Het artikel is zeker wel herkenbaar en maakt ook weer het een en ander duidelijk.
Die werkgroep Berdache klinkt ook goed en daar ga ik ook zeker contact mee opnemen.

Nogmaals bedankt,

Groetjes Jo
Jo77
is nieuw hier

Bericht door Jo77 »

Misschien isdit filmpjewel leuk om te zien!

Helaas werkt het bij geocities niet altijd!:evil:
Evelieneke
dagelijks aanwezig

Bericht door Evelieneke »

Hoi Jo,

over filmpjes gesproken, het onderwerp is verschillende keren op TV geweest, en bij de eerste twee programma's is de uitzending nog te bekijken via de hieronder genoemde link's:

Jong, 25 minuten, bij het afspelen kreeg ik een foutmelding, maar die kon ik negeren.

Toevallig heb ik.. (onderdeel van Gemma Glitter, ca. 4 minuten)

Vinger aan de pols heeft alleen nog maar het telefoonnummer van Berdache staan.

Het is me nog niet gelukt om het filmpje dat jij noemde te bekijken.

Evelien.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Jo77 schreef:Misschien isdit filmpjewel leuk om te zien!

Helaas werkt het bij geocities niet altijd!:evil:
Het is zo groot, dat je snel door je toegestande bandwidth raakt. Maar is wel ontroerend om te zien. Wil er echter geen conclusies trekken, maar bevestigd wel dat je er goed aan doet om achter informatie aan te gaan.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Jo77
is nieuw hier

Bericht door Jo77 »

Lisa met een S schreef:Wil er echter geen conclusies trekken, maar bevestigd wel dat je er goed aan doet om achter informatie aan te gaan.

Lisa

Dat dacht ik dus ook :D

Enne ik blijf proberen maar die twee filmpjes, die zie ik weer niet :roll:
Evelieneke
dagelijks aanwezig

Bericht door Evelieneke »

Jo schreef:Enne ik blijf proberen maar die twee filmpjes, die zie ik weer niet :roll:
De links die ik noemde zijn naar de informatie die de programma's over dit onderwerp op hun site hebben staan.

Bij de eerste twee programma's zijn de programma's online te bekijken.

Bij Jong kan dat met deze link. Bij mij geeft de RealPlayer een foutmelding, ik heb met OK gereageerd, en daarna Play. Na enige tijd startte het programma.

Bij Toevallig heb ik... zijn er twee mogelijkheden, breedband en smallband.

Evelien.
Anne D
dagelijks aanwezig

Bericht door Anne D »

Hey Jo.

heftig hoor, maar mijn complimenten dat je er zo alert bij bent!
(kleine steek vasn jaloezie :) )

Nee ff serieus, het kan je zoontje nooit kwaad doen als je dit in de gaten blijft houden; wellicht is er niets aan de hand, mischien wel, maar dan ben je er in ieder geval bij, en hopelijk een steun, en wat kan je kind meer wensen?

Succes, Anne
Jo77
is nieuw hier

Bericht door Jo77 »

Anne D schreef:... het kan je zoontje nooit kwaad doen als je dit in de gaten blijft houden; wellicht is er niets aan de hand, mischien wel, maar dan ben je er in ieder geval bij, en hopelijk een steun, en wat kan je kind meer wensen?
Ik vind het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn. Opvoeden is dan ook vooral in de gaten houden. Ook denk ik dat er sowiezo niks aan de hand is, ik vertel hem dat iedereen zowel mannelijk als vrouwlijk is en hoop dat hij er zo mee om leert gaan.
Ook hebben we het geluk dat er zo'n fijn forum is als dit.
Ben niet jalours maar ben blij dat we de kinderen, de nieuwe generatie, nu op deze manier zo gemakkelijk kunnen helpen. :P

Ik houd jullie op de hoogte! :wink:
Anne D
dagelijks aanwezig

Bericht door Anne D »

Jemig Jo,
als ik de gevechten zie die ik met mijn ouders moet voeren, dan denk ik nou....

houden zo, je ideeën!

leuk, enne, dat het met je kindje maar het beste mag worden!
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

Jo77 schreef:Ik vind het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn. Opvoeden is dan ook vooral in de gaten houden. Ook denk ik dat er sowiezo niks aan de hand is, ik vertel hem dat iedereen zowel mannelijk als vrouwlijk is en hoop dat hij er zo mee om leert gaan.
Ook hebben we het geluk dat er zo'n fijn forum is als dit.
Ben niet jalours maar ben blij dat we de kinderen, de nieuwe generatie, nu op deze manier zo gemakkelijk kunnen helpen. :P
Ik denk dat iedereen hier dit zal beamen en het is ook best begrijpelijk dat nogal wat transen jaloers kunnen zijn op hen die al op jonge leeftijd de geslachtswijziging ondergaan. Als je al voor de puberteit aan dit proces begint zul je over het algemeen heel erg passabel worden omdat de secundaire geslachtskenmerken zich dan nog niet hebben ontwikkeld. Toch zijn daar volgens mij ook wel nadelen aan verbonden. Anders dan je vriendinnetjes zul je nooit ongesteld worden en ook geen kinderen kunnen krijgen. Verder zul je een nog groter deel van je leven hormonen moeten slikken en we weten nog steeds niet wat de effecten hiervan op de gezondheid op de lange termijn zullen zijn. En ook al ben je 100% passabel, je draagt wel een geheim met je mee. Een geslachtswijziging trekt met name op het psychische vlak een loodzware wissel en is qua stress te vergelijken met het verliezen van een dierbare. In dat opzicht heeft het wellicht voordelen om op latere leeftijd "om te gaan", want ik kan me voorstellen dat als je zoiets al heel jong ondergaat dat later in je leven voor psychische problemen kan zorgen.

Marjan
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

marjan schreef:Als je al voor de puberteit aan dit proces begint zul je over het algemeen heel erg passabel worden omdat de secundaire geslachtskenmerken zich dan nog niet hebben ontwikkeld. Toch zijn daar volgens mij ook wel nadelen aan verbonden. Anders dan je vriendinnetjes zul je nooit ongesteld worden en ook geen kinderen kunnen krijgen. Verder zul je een nog groter deel van je leven hormonen moeten slikken en we weten nog steeds niet wat de effecten hiervan op de gezondheid op de lange termijn zullen zijn. En ook al ben je 100% passabel, je draagt wel een geheim met je mee. Een geslachtswijziging trekt met name op het psychische vlak een loodzware wissel en is qua stress te vergelijken met het verliezen van een dierbare.
Al deze nadelen zul je ook hebben als je op latere leeftijd 'omgaat', dus dat is geen argument.

En wat betreft psychisch er klaar voor zijn: hoewel ik denk dat leeftijd & (vooral) levens-ervaring daar in rol in kan spelen hoeft dat niet altijd zo te zijn. Zo kan er bij een wat oudere trans een hoop verbittering optreden ('al die verloren jaren'), daarnaast zijn er nog voldoende transen (ook hier) die misschien wel een bepaalde leeftijd hebben bereikt maar er nog steeds niet aan toe lijken te zijn.

Het voorbeeld wat je aanhaalt van het verliezen van een dierbare is wat dat betreft misschien wel een mooie om op te volgen: een vroegere vriend van mij verloor zijn vader toen hij 13 was .. het was wel een klap voor hem maar hij kwam er overheen: zijn moeder daarentegen kwam deze niet te boven, liet zich opnemen en pleegde uiteindelijk zelfmoord.

Het verschilt van persoon tot persoon zullen we maar zeggen.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

Maruscha schreef: Al deze nadelen zul je ook hebben als je op latere leeftijd 'omgaat', dus dat is geen argument.
Dat is waar, maar volgens mij kan de leeftijd wel degelijk verschil uitmaken hoe je dit ervaart. Een oudere trans zal er doorgaans minder moeite mee hebben dat zij geen kinderen kan baren en ook niet te maken hebben met puberende leeftijdsgenootjes die voor het eerst gaan menstrueren. Verder is een stealth leven voor een jonge trans meer weggelegd, maar dat heeft ook zijn nadelen.

Marjan
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

Maruscha schreef: En wat betreft psychisch er klaar voor zijn: hoewel ik denk dat leeftijd & (vooral) levens-ervaring daar in rol in kan spelen hoeft dat niet altijd zo te zijn. Zo kan er bij een wat oudere trans een hoop verbittering optreden ('al die verloren jaren'), daarnaast zijn er nog voldoende transen (ook hier) die misschien wel een bepaalde leeftijd hebben bereikt maar er nog steeds niet aan toe lijken te zijn.
Je hebt gelijk hoor, maar ik doel hier dus vooral op de hele jonge transjes, zoals dat in het begin van deze draad ter sprake kwam. Het lijkt mij heel moeilijk om op zeg 13-jarige leeftijd al zo'n enorm ingrijpend besluit te moeten nemen. Niet voor niets duurt de diagnostische fase in dit soort gevallen dan ook een stuk langer. Zoals ik al eens schreef is het bepaald niet gemakkelijk om van een eenmaal ingeslagen weg terug te keren, en helemaal niet als je heel jong bent.

Marjan
Plaats reactie