oom wordt tante
Moderator: Moderators
oom wordt tante
Mijn zwager en dus de oom van mijn kind is al erg ver in het proces om van een man in een vrouw te veranderen. Omdat we nogal ver uit elkaar wonen en we elkaar dus niet erg regelmatig zien is de verandering elke keer erg groot en zolangzamerhand begint de oom er echt meer als een tante uit te zien. Nu is hij de lievelingsoom van ons zoontje van 6 jaar. Tot nu toe heeft hij de verandering nog niet opgemerkt maar de volgende keer dat hij hem ziet zal het hem ongetwijfeld gaan opvallen. Hoe kunnen we hem op een niet bedreigende en begrijpelijke manier uitleggen wat er aan de hand is? Heeft iemand hier ervaring mee?
Sari
Als eerste: je moet het vooral niet zwaar brengen.
Ik zou gewoon vertellen dat zijn oom liever een meisje was geweest en dat hij van plan is om zich voortaan als zodanig aan te kleden. Maar dat hij (of zij, maar daar zou ik pas later mee beginnen) voor de rest dezelfde persoon blijft waar hij zo gek op is, en er dus verder niks verandert.
Vaak nemen kinderen zoiets voor kennisgeving aan, en als ze eraan toe zijn komen er een paar vragen. Net zoveel als ze kunnen behappen.
Humanitas heeft daar een paar brochures over. Papa wordt een mevrouw, en kabelfje (een kabouter die elf wil worden). De leerkracht van mijn dochter (8 jaar) vond het laatste heel geschikt om te gebruiken in de klas als toelichting op mijn proces. En zij zit in een klas van 6 tot 8 jarigen).
Succes met de uitleg. En als je specifieke vragen hebt, kom maar.
Als eerste: je moet het vooral niet zwaar brengen.
Ik zou gewoon vertellen dat zijn oom liever een meisje was geweest en dat hij van plan is om zich voortaan als zodanig aan te kleden. Maar dat hij (of zij, maar daar zou ik pas later mee beginnen) voor de rest dezelfde persoon blijft waar hij zo gek op is, en er dus verder niks verandert.
Vaak nemen kinderen zoiets voor kennisgeving aan, en als ze eraan toe zijn komen er een paar vragen. Net zoveel als ze kunnen behappen.
Humanitas heeft daar een paar brochures over. Papa wordt een mevrouw, en kabelfje (een kabouter die elf wil worden). De leerkracht van mijn dochter (8 jaar) vond het laatste heel geschikt om te gebruiken in de klas als toelichting op mijn proces. En zij zit in een klas van 6 tot 8 jarigen).
Succes met de uitleg. En als je specifieke vragen hebt, kom maar.
Cyn.