Vrouwenhanden, mannenhanden

Wat trek jij aan, hoe laat jij jezelf zien en waar haal je je kleding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arike
Eredivisie
Contacteer:

Vrouwenhanden, mannenhanden

Bericht door Arike »

Afgesplitst van onderwerp: http://www.travestie.org/html/forum/vie ... php?t=4115
Dorothy schreef:
Kim_E schreef:Maar de verhoudingen tussen de verschillende vingers zijn heel specifiek stereotiep vrouwelijk (maar ik denk dat dat ook wel het geval is voor heel wat meiden hier op het forum).
Je bedoelt dat bij vrouwen de wijsvingers langer zijn dan de ringvingers?
Of was het net andersom?
Ik heb hier altijd een beetje moeite mee. Want hoe meet je dat? Kijk je alleen naar de beëindiging van de toppen van de vingers of meet je de hele lengte van de vingers?
Bij mij maakt dat namelijk nogal wat uit omdat de vingers niet allemaal op dezelfde hoogte beginnen.

Overigens is Rickard een 'crossdresser' dus hoeft niet specifiek vrouwelijke kenmerken te hebben.

Dorothy.
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Arike
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Arike »

Het gaat niet alleen om ringvinger en wijsvinger, maar ook duim en pink spelen een rol bij de verschillen tussen de handen van vrouw en man. Zie:
http://www.handresearch.com/hand/Evolutie/sekse.htm

Ik ben het er niet bij voorbaat mee eens dat een vrouwenhand niets zou zeggen bij een crossdresser:

Ten eerste weet je alleen dat een crossdresser ervoor gekozen heeft om crossdresser te zijn (om wat voor reden dan ook), je kan niet in iemands hoofd kijken in hoeverre er sprake is van welke T-gevoelens.

Ten tweede geven is causaliteit een lastig gegeven bij dit soort V/M-verschillen. Verschillen in vingerlengtes zijn bijzonder interessant omdat dit een eerste aanwijzing kan zijn dat op er tijdens de foetale ontwikkeling sprake is geweest van een afwijkende verhouding testosteron-oestrogeen in de baarmoeder op een zeer specifiek moment in de zwangerschap. Maar als dat het geval is geweest, dan kan dat een aanwijzing zijn dat er op andere cruciale momenten ook sprake is geweest van een afwijkende hormoonspiegel bij de ontwikkeling van geslachtsspecifieke kenmerken (zoals bekend is, begint iedereen "als meisje" in de baarmoeder). Zover ik weet is de medische wetenschap nog lang niet ver genoeg om dit te kunnen aantonen (wellicht dat de fMRT-scan wel daarbij zal kunnen helpen). Maar ik kan zelf niet anders dan tot de conclusie komen dat het zeker niet uit te sluiten is).

VERZOEKJE: Ik heb dit onderwerp nogal onderdacht in "Make-up en uiterlijk" gezet, maar eigenlijk past dit hier helemaal niet (ik ga er vanuit dat niemand operatief de verhouding tussen de verschillende vingerlengtes zal laten veranderen om cosmetische redenen). Wellicht wil een van de moderatoren zo vriendelijk zijn om deze draad over te hevelen naar "Algemeen"? Alvast bedankt!
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
tijgertje
ForumFan

Bericht door tijgertje »

mijn handen zijn zeker niet vrouwenlijk :( dus dat hoef niet voor alle t's op te gaan. Bij mij is het dus waarschijnlijk "fout gegaan" met de ontwikkeling nadat de botten gevormd waren
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

Ik vraag mij af of je veel waarde mag hechten aan een statistisch onderzoek onder ca. 100 mannen en vrouwen, waarbij ook het aantal mannen sterk verschilt van het aantal vrouwen.
En zijn 10 à 20 % afwijkende waarnemingen significant genoeg om conclusies uit te trekken.
Een statisticus zou hier berekeningen op los kunnen laten, om de waarde van de conclusies te kunnen wegen. Ik ben geen statisticus, maar ik heb in mijn werk wel veel met interpretatie van onderzoeksgegevens te maken gehad.

Bovendien: iemand die schrijft over "de lengte van de vinger die langer is dan . . . " neem ik niet erg serieus. Hij zou moeten schrijven: "de lengte van de vinger is groter dan" c.q. "de vinger is langer dan".
Een Nederlandse academicus die de Nederlandse taal niet beheerst, neem ik met een korreltje zout :wink:

Dorothy.
A candle loses nothing by lighting another candle.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik zal je niet tegenhouden, maar zoals bekend is statistiek een beta-vak, waarbij taal een alfa-vak is. De meeste mensen die uitblinken in beta-vakken zijn slecht in taal.

Nu kun je zeggen dat een goede statisticus geld genoeg heeft om een alfa in z'n team in te huren om alle kromme taalgebruik te corrigeren - maar daarbuiten zie ik zelf geen enkele correlatie tussen goede statistiek en goed taalgebruik :wink:

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

Frederique_ schreef:Nu kun je zeggen dat een goede statisticus geld genoeg heeft om een alfa in z'n team in te huren om alle kromme taalgebruik te corrigeren - maar daarbuiten zie ik zelf geen enkele correlatie tussen goede statistiek en goed taalgebruik :wink:
Het was ook maar een grapje. Ik kon het alleen niet laten, om er een opmerking over te maken.
Aan de andere kant, als iemand onzorgvuldig is in het taalgebruik, hoe onzorgvuldig is hij/zij dan in het onderzoek?

Ik zou echter liever zien, dat men ingaat op mijn eerste argument.

Het is ook jammer dat de onderzoeker niet beide aspecten: verhouding ring-wijsvinger en verhouding duim-pink heeft gecombineerd in zijn rapportage en conclusies.
Hoeveel mensen zijn er bij geweest die tegenstrijdige constateringen opleveren? Dus 'mannelijk' op basis van ring-/wijsvingerverhouding en 'vrouwelijk' op basis van duim-/pinkverhouding of andersom.

Overigens is het onderzoek niet gedaan om verschillen tussen man en vrouw te vinden, maar in hoeverre de mens van de aap is ge-evolueerd.
Ook daar kan je kanttekeningen bij zetten.
Het hele onderzoek is gebaseerd op verschil van lengte van vingers tussen apen en mensen.
Welke apen zijn gebruikt? Grote of kleine en is de verhouding gecompenseerd met de lichaamslengte. De gemiddelde aap heeft een kortere lichaamslengte dan de gemiddelde mens. En grote mensen c.q. apen van de zelfde soort hebben over het algemeen ook grotere handen dan kleine mensen c.q. apen.

Dorothy.
mireille
Eredivisie

Bericht door mireille »

Doet me denken aan dit draadje

Maar post gerust door hoor!
mireille schreef:
Lisa met een S schreef:Bij mijn linkerhand zijn ze ongeveer even lang. Rechterhand is mijn wijsvinger duidelijk langer.

Lisa
Hmm, nou je het zegt! Ik zie hetzelfde bij mijn handen, alleen is rechts de ringvinger langer...
Ben je links of rechtshandig ?
Afgezien van de ahem haartjes :oops: heb ik dat de ene keer m'n handen vrouwlijk vind maar de andere keer weer niet. (en nee dat heeft niets met de nepnagels te maken hoor)
Het zijn gelukkig geen kolenschoppen.. alhoewel, de meeste ringen zijn te klein voor me :-?
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

mireille schreef:Doet me denken aan dit draadje

Maar post gerust door hoor!
Ja, ik wist dat dit onderwerp al eens is geweest, maar het komt vaker voor, dat in herhaling wordt vervallen. Geeft ook niet.
Ook in het vorige draadje bleek al gauw dat dit soort onderzoek nogal aanvechtbaar is.

Dorothy.
Zeëna
daar ben ik weer

Bericht door Zeëna »

Mijn wijsvingers zijn aan beide handen bijna even lang, links ietsje korter. Ze zijn korter dan m'n ringvinger en een heel stuk korter dan m'n middelvinger. M'n duimen zijn normaal en m'n pinken ongeveer 2/3 van m'n middelvinger.
Iemand die me nu meer kan vertellen?

Een vriendin vertelde me eens dat ik homosexueel zou moeten zijn omdat m'n wijsvingers zo kort zijn :roll: Maar wie weet waar ze dat gehoord heeft he.

groetjes.
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

De hele 'wetenschap' is gebaseerd op dit (en vergelijkbaar) onderzoek:
http://www.handresearch.com/hand/Evolutie/sekse.htm
Het enige wat daarmee zou zijn 'aangetoond' is het verschil waarmee mannen dichter bij apen staan dan vrouwen in de hele evolutie.
Daarbij is gevonden dat bij vrouwen de wijsvinger vaak langer is dan de ringvinger dan bij mannen het geval is.

Deze conclusie is echter gebaseerd op een aanvechtbaar statistisch onderzoek.
Ik zou me er dus niet al te druk om maken, als ik jou was.

Dorothy.
Plaats reactie