Identiteit en gevoel

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

mina
Eredivisie

Identiteit en gevoel

Bericht door mina »

Hoe hebben jullie gezocht naar jullie identiteit...
via gevoelens...door weer te leren voelen...
en die vervolgens "rationeel" te verwerken...?
en:
ik heb soms het idee dat het een soort avontuur is...een donkere ruimte...waar je op de tast jezelf in terug moet leren vinden...

en er zijn ook dagen dat ik maar weinig voel..
leegte....ruis...?
Hoe kwamen jullie toen vanuit die "storing" weer terug
naar de ware kern...

zoeken, tasten, voelen, ...?

Is het een zoektocht naar Liefde?

Kortom een topic over Identiteit en gevoel ...(hoe verhouden zij zich tot elkaar, en hoe verwerk je dat - als je toch steeds maar in een mannenlichaam blijft zitten)

Mina (begrijpt haar eigen vraag niet - maar hoop iemand anders wel)
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Vooral door over de gekste dingen (gedrag, voorwerpen, werk, lichaamsdelen, operaties, behandelingen) te voelen: past iets bij mij? Of niet?
Verder is rationaliteit vooral iets wat ik los moet proberen te laten, soms heb ik er teveel van...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
mina
Eredivisie

Bericht door mina »

Hoi Frederique,

Ik begrijp wat je bedoelt...ik denk ook veelste veel...
Heb een aantal dingen geprobeerd...waarvan een hoop (nog) niet pasten...
Die operatie...en zelfs borsten waren teveel ...
Maar lang haar was dat bijv niet... kleding..
laarzen...dat voelde gewoon goed...moet nog wel kleding
vinden waar ik me lekker en vrij in voel...

groeten,
Mina

Outside Myself - K.D. Lang

A thin ice
Covers my soul
My body's frozen and my heart is cold
And still
So much about me is raw
I search for a place to unthaw

Something in me
Broods love into fear
It veils my vision leaves my thoughts
unclear
My eyes
From blue turn to grey
Hoping to mask what they say

I've been outside myself for so long
Every feeling I had is close to gone

I have been
In a storm of the sun
Basking, senseless to what I've become
A fool to worship just light
When after all, it follows night

Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi Mina,

in mijn geval was het vooral het luisteren naar m'n gevoel. Wij mensjes hebben best wel de neiging om vooral rationeel te zijn en onze gevoelens naar een tweede plan te schuiven. Ik ben een gevoelsmens pur sang, en toch heeft het bij mij erg lang geduurd voordat ik die gevoelens helemaal in hun totaliteit toe liet en op waarde kon schatten. M'n huidige partner heeft me daar zeer in gestimuleerd, en ik ben haar daar zeer erkentelijk voor.

Ook was het klaarblijkelijk nodig om eerst zo overspannen als een deur te worden alvorens ik echt heel erg goed naar mezelf ging kijken. Daarvoor waren er allerlei andere dingen die bepaalde aspecten van m'n leven bepaalden: maatschappelijke carrière, familie en dat soort zaken. Pas toen ik van dat soort dingen afstand nam, kwam m'n hele leven in een stroomversnelling terecht. Maar het blijft een groeiproces dat voorlopig nog lang niet afgelopen is: gelukkig maar! :D

En ik denk dat het zeker een zoektocht naar Liefde is: Liefde voor jezelf en Liefde voor een ander!

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Gevoel en identiteit liggen vaak heel dicht bij elkaar, maar soms ook niet en dan raak je in onbalans. Het heeft bij mij vooral tot verwarring geleid, waar ik uit ben gekomen door veel na te denken over mezelf en mijn omgeving, het schrijven op dit forum heeft me daar ook heel erg bij geholpen. Integenstelling tot Babette heb ik juist voorrang gegeven aan de ratio en afstand genomen van het gevoel. Uitsluitend om weer een beetje in balans te komen. Ik weet niet of dat al gelukt is.

Irene
Kleine stapjes
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi,

ik denk dat je zeker je ratio nodig hebt om niet helemaal gillend gek te worden, maar mijn gevoel "weet" ook zoveel meer dan ik met m'n ratio ooit zou kunnen bevatten. Voeg daaraan toe dat ik een buitengewoon nieuwsgierig mens ben, die zoveel mogelijk van en over zichzelf wil ontdekken. En hoe meer ik over mezelf leer, hoe beter ik de wereld om me heen kan begrijpen. Helaas brengt dit wel met zich mee dat ik vaak minder van mensen en hun houding jegens elkaar en de wereld begrijp. Maar wellicht is dit allemaal onderdeel van het evolutie-proces en komen we er op een mooie dag toch achter! :lol:

Groetjes en liefs,

Babette.
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

Ik heb vornamelijk geleerd te (over)leven op min of meer automatische piloot, gevoelens uitschakelen, identiteit, geen tijd voor, doorgaan en zo snel mogelijk naar het einde van het leven, de dood, al het andere is zinloos , always on the run

Er komt een moment dat je jezelf toch onder ogen moet zien ,je loopt gewoon vast,onder rogen zien, dat gaat in fases

Hoe meer je toe gaat geven aan je gevoelens he dichter je bij jezelf komt

Aangezien je zo ver van jezelf verwijderd kan zijn dat je niet eens meer weet wat nu in d k ern je grote probleem is, kost dat tijd

Daarnaast gaat het gewone leven ook door, je moet ook eten, je hebt ook je verplichtingen, maar als je eenmaal leert open te staan voor je gevoelens, groei je als mens, wordt je sterker, ga je je werkelijke indentiteit vormen

On the run, ik doe het nu nog steeds, is niet erg, het is blijkbaar nodig,het is iig niet meer always, en soms is het ook ff lekker om jezelf te verliezen in leuke dingen, los van je gendersorus

Het is al vaker voorbij gekomen, maar ik hanteer ook de regel, beter 3x te langzaam dan 1x te snel, in het traject

Heb ik 5 jaar nodig, dan heb ik 5 jaar nodig, kost het me 10 jaar , dan 10 jaar, ik ga me niet opjagen, je kan jezelf niet forceren, en vaak is het ook mooi om te kunnen concluderen dat je weer een stapje verder bent, en soms kun je jezelf genieten van je proces, je groei

Joy
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi,

ik kan me helemaal vinden in het bovenstaande, hup Joy, en ik wil van al die verschillende processen ook vooral genieten! Uiteindelijk kun je toch niet om jezelf heen, sprak de ervaringsdeskundige :roll: , en hoe eerder je in balans komt, hoe gezonder het is!

En is het ook niet zo dat niet het doel het belangrijkste is, maar de weg er naar toe. Er is trouwens een ontzettend leuke film ( bedacht ik me net ) die dit op een hele bijzondere manier vertelt, namelijk "Travellers and Magicians", die zich afspeelt in Bhutan.

Groetjes en liefs,

Babette.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Klinkt leuk, ik zal 'm binnenkort bestellen!

Bedankt voor de tip,

Frederique
mina
Eredivisie

Bericht door mina »

Babette schreef:
En is het ook niet zo dat niet het doel het belangrijkste is, maar de weg er naar toe.
Hoi Babette,

Ja mooi is dat, en wat lastig om dat te onthouden he? Onze gedachten dwalen al heel snel weer van het heden (en dus de werkelijkheid van het heden) af.

Ik ken nog een mooie uitstraak(vind ik): "Er is geen weg naar vrede, vrede is de weg..."

Ik lees trouwens meestal alles, maar reageer niet altijd (ik ben niet zo vaak een vlotte schrijver - muv slowchat ;))...

Bedankt voor de reacties...

groeten,
Mina
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi,
Frederique_ schreef:Klinkt leuk, ik zal 'm binnenkort bestellen!

Bedankt voor de tip,

Frederique
ik ben heel benieuwd wat je er van vindt, maar ik gok dat je 'em wel leuk zult vinden!

Groetjes en liefs,

Babette.
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi,
mina schreef:
Babette schreef:
En is het ook niet zo dat niet het doel het belangrijkste is, maar de weg er naar toe.
Hoi Babette,

Ja mooi is dat, en wat lastig om dat te onthouden he? Onze gedachten dwalen al heel snel weer van het heden (en dus de werkelijkheid van het heden) af.

Ik ken nog een mooie uitstraak(vind ik): "Er is geen weg naar vrede, vrede is de weg..."

Ik lees trouwens meestal alles, maar reageer niet altijd (ik ben niet zo vaak een vlotte schrijver - muv slowchat ;))...

Bedankt voor de reacties...

groeten,
Mina
het is inderdaad heel gemakkelijk om afgeleid te worden, en met hele andere dingen bezig te gaan. Dat overkomt mij met enige regelmaat, maar ik probeer er zo scherp mogelijk op te zijn, om zoveel mogelijk van m'n paadje te genieten en al die mooie dingen die je daarop tegenkomt. De zon schijnt, de vogels fluiten en het begint echt serieus op het voorjaar te lijken: heerlijk!

Groetjes en liefs,

Babette.
mina
Eredivisie

Bericht door mina »

Babette schreef:De zon schijnt, de vogels fluiten en het begint echt serieus op het voorjaar te lijken: heerlijk!

Groetjes en liefs,

Babette.
Nou Babette,
Dan heb je vandaag zeker helemaal genoten. Wat een mooie dag vond ik het. Heb lekker in het zonnetje gezeten vanmiddag :).
Proberen het mooiste te maken van het leven dat je hebt, vind ik ook een heel positief uitgangspunt. Soms horen daar wat tranen bij, maar een potje janken is ook helemaal zo slecht niet...
Fijn om even bij jullie hier op dit forum te zijn...
Begin best wel zin in de zomer te krijgen!

liefs en kus,
Mina
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Babette schreef:En is het ook niet zo dat niet het doel het belangrijkste is, maar de weg er naar toe. Er is trouwens een ontzettend leuke film ( bedacht ik me net ) die dit op een hele bijzondere manier vertelt, namelijk "Travellers and Magicians", die zich afspeelt in Bhutan.
Ik heb 'm net gezien, het is inderdaad een indrukwekkend mooie film!

Nogmaals bedankt voor de tip,

Frederique
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi Frederique,

wat leuk dat je die flim gezien hebt, en dat je net zo onder de indruk bent als wij waren! Ik vind het wel prettig om zo nu en dan herinnert te worden aan het feit dat je pad belangrijker is dan het doel waarnaar je streeft. Het is erg gemakkelijk om te verzanden in allerlei dagelijkse dingetjes en je paadje uit het oog te verliezen. :D

Groetjes en liefs,

Babette.
Plaats reactie