asociaal

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
robert
dagelijks aanwezig
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 23:27

asociaal

Bericht door robert »

hallo allemaal

veel reacties in het draadje over kitty komen op mij over als: hoe haal ik het in mijn hoofd om kitty te vragen zich aan te passen. en wel met het argument dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn en dat anderen dat maar moeten accepteren.

hier heb ik een paar opmerkingen over.

ik vind het heel normaal om dergelijke zaken aan mensen te vragen. we leven in een samenleving waarme we rekening met elkaar dienen te houden. Ik pas mij ook dagelijks aan aan anderen en ben dus lang niet altijd mezelf. als iets voor mij een kleine moeite is om te doen of te laten, waarmee ik anderen een groot plezier doe, dan pas ik mij aan. dit vraag ik ook van anderen al dan niet expliciet. ik ben er ook op tegen dat alles maar moet kunnen. soms moet je ook dingen kunnen laten omdat je daar anderen mee kan kwetsen / benadelen / shockeren. klein voorbeeldje: ik let er in het openbaar wel op dat ik niet vloek hoewel ik soms echt de woorden moet inslikken. als het aan mij zou liggen dan roep ik soms de meest vreselijke dingen, maar omdat ik weet dat anderen daar aanstoot aan kunnen nemen doe ik het niet.

een samenleving is geven en nemen. je aanpassen is helemaal niet verkeerd het is sociaal.

in welke mate moet elk persoon voor zichzelf bepalen, maar ik mag het wel vragen.

het volgende punt is het veelvuldig in vele draadjes gebruikte argument dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn en dat ik/anderen dat maar moet accepteren.

hiermee vind ik jullie behoorlijk egoistisch overkomen.
dus als iemand voor zijn/haar gevoel iets niet kan accepteren moet diegene zich maar aanpassen zodat jullie je niet hoeven aan te passen.

jullie willen met dit argument volgens mij heel tollerant overkomen, maar in mijn ogen is het juist compleet intollerant, aangezien iemand die iets anders vind / voelt en zichzelf niet met jullie gedachtengang kan verenigen zijn persoonlijkheid maar moet aanpassen zodat jullie je niet hoeven aan te passen.

ik ben ook intollerant en accepteer ook niet alles van anderen. (ik weiger bijvoorbeeld racisme te accepteren en laat dergelijke mensen niet hun gang gaan onder het mom dat zij zichzelf moeten kunnen zijn. ik zal het altijd bestrijden)

vele voorbeelden hier zijn te vinden in draadjes over/met mila. haar eigen mening/persoonlijkheid strookt niet met die van de meesten hier en daarom wordt zij toch enkele malen persoonlijk aangevallen. (zij valt naar mening ook wel eens te vaak mensen persoonlijk aan, maar haar heb ik nog niet kunnen betrappen op "het jezelf zijn"). volgens velen hier moet zij maar eens stoppen met haar mening te geven. of te wel zij mag niet meer zichzelf zijn

zou het ook niet zo zijn dat wanneer ik kitty een dergelijke vraag stel dit komt vanuit mijn persoonlijkheid? maar nee dat mag niet ik mag niet mezelf zijn en een dergelijke vraag stellen omdat jullie je natuurlijk niet gaan aanpassen. ik moet mij maar aanpassen. want de wereld draait om jullie.
tuurlijk mag je vinden dat kitty nee moet zeggen op een dergelijke vraag, maar veroordeel mij aub niet als ik jullie af en toe vraag om eens iets aan te passen en een klein stukje van je jezelf zijn in te leveren, dit hoort nu eenmaal in een samenleving. is heel normaal en doet bijna iedereen. degenen die dat niet doen noemt men over het algemeen asocialen.


anderen mogen van jullie alleen zichzelf zijn als het in jullie straatje past anders moet diegene zich maar aanpassen, want jullie moeten jezelf kunnen zijn.

dit noem ik asociaal.

groeten robert. (die dit eigenlijk ook een asociale post vind maar het toch graag duidelijk wil maken)

ps. waarschijnlijk hebben jullie hetzelf niet door en ik veroordeel jullie daarom ook niet, ik wil er alleen op wijzen en hoop dat die doodoener van jezelf zijn eens iets genuanceerder gebruikt wordt en niet iedereen met een andere mening hiermee om de oren wordt geslagen.

ps 2 ik ben me ervan bewust dat ik me in dit stuk redelijk hard opstel en met het gebruik van jullie ook mensen aanspreek op wie het niet van toepassing is, maar ik gewoon even een hard standpunt neerleggen.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Robert,

Ik ben een groot voorstander van het "meer jezelf zijn". Ik heb me 32 jaar aangepast aan mensen die vonden dat ik een man was - de komende 32 jaar zal ik me aan niemand aanpassen die vindt dat ik wat-dan-ook ben: dat ga ik nu eens lekker voor mijzelf bepalen en een ander redt zich maar met mijn uiterlijk.

Net als ik me moet redden met het uiterlijk van mannen die in een pak bij ons op het werk komen (ik vind dat overdressed, maar ja, wie ben ik?)
Net als ik me moet redden met het uiterlijk van vrouwen die in een broek op het werk komen (ik zou ze liever in een rok zien, maar ja, wie ben ik?)

Is dat egocentrisch? Nee, dat is eindelijk mijzelf laten zien zoals ik ben, binnen de context van wat bij mij op het werk geaccepteerd wordt. Zou men het niet accepteren? Dan mag men mij vragen of ik me aan wil passen en dan mag ik kiezen of ik dat wel-of-niet doe.

De grenzen van iemands vrijheid houden op waar je een ander z'n vrijheid inperkt. Daarom gaat jouw voorbeeld van rascisme niet op en daarom spreek ik Mila er ook op aan als ik vind dat ze (te) ongenuanceerd over allochtonen praat. Is het typisch Mila om ongenuanceerd te praten? Mogelijk. Moet ik dat dan maar laten gaan? Nee, ik vind namelijk dat ze mensen daar onrecht mee doet.

Omgekeerd: wie doe ik onrecht als ik er anders bijloop dan anderen? Niemand, dus precies daar zit het verschil.

Doet Kitty mensen onrecht aan als ze transseksualiteit en zeemeerminnetje zijn koppelt? Nee, want ze praat alleen over zichzelf. Ze heeft het niet over andere transseksuelen gehad, of over transseksualiteit in het algemeen. Ze beschreef hoe het voor haar was, dus heeft ze er niemand mee in de weg gezeten.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik heb het eerder geschreven: jouw angst voor de buitenwereld is jouw probleem, daar moet je Kitty niet monddood voor maken.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
fenna69
ForumFan
Berichten: 337
Lid geworden op: di okt 14, 2003 23:08

Bericht door fenna69 »

om een beetje prettig te kunnen leven zijn er wat mij betreft 2 voorwaarden:
- Balans met jezelf. ofwel het oh zo belangrijke jezelf kunnen zijn. Als dit helemaal nooit kan, zul je geen leven hebben.
- Balans met je opmgeving! je kunt jezelf wel zijn, maar als dat betekend dat je constant alleen maar opvalt omdat het een aanzienlijk contrast oplevert met je omgeving zul je het verre van makkelijk hebben,

Gemiddeld zal een maatschappij erg slecht tegen grote contrasten kunnen en je ogen daarvoor sluiten is gewoon niet handig, dus ik kan best meegaan in die strekkking van het bericht dat Robert hier post, maar of je dat dan ook maar moet gaan opleggen aan iemand die contrasteert is iets waar ik iets minder mee uit de voeten kan. Sommige mensen kiezen ervoor om op te vallen dus die bereik je dan toch niet en bovendien geeft het juist kleur aan een maatschappij als er de nodige paradijsvogels in rondlopen.
In plaats van een paradijsvogel terugfluiten, kun je er ookk je eigen beeld tegenover zetten, maar ja dat vereist juist jezelf weer contrasteren met je omgeving en dat is ook niet voor iedereen weggelegd. de veiligheid van de grote grijze massa is wel zo veilig..........

ofwel, wees bewust van jezelf, maar wees ook bewust van de plek die je inneemt in het geheel van de maatschappij!

groetjes, Fenna
Nancy Koppens
dagelijks aanwezig
Berichten: 168
Lid geworden op: di nov 16, 2004 22:11

Bericht door Nancy Koppens »

Ik vind dat je wel degelijk gelijk hebt Robert.
Als je A zegt en er word B van je verwacht heb je het halve forum tegen je... je mag GEEN A zeggen! ook al maak je duidelijk dat A toch echt je eigen mening is en wat een ander daar mee doet is zijn of haar pakkie an.
Het strookt nog verder dan alleen het forum!

Verder zijn er hier op het forum personen die elke keer weer oude koeien uit de sloot halen en moeten confronteren met uitspraken om vervolgens met het vingertje te wijzen, in mijn ogen gezien als opnaaien en ophitsen, en als ze hun gelijk niet krijgen persoonlijk worden.

Ik hou mij maar op de achtergrond... lijkt mij persoonlijk veel beter.
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

<maar haar heb ik nog niet kunnen betrappen op "het jezelf zijn"). >

Ehm, hoe bedoel je? leg eens uit?

Mila.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

@Patricia: Nee, natuurlijk niet.

Zolang Kitty zeemeerminnetje zijn maar niet koppelt met transseksualiteit heb jij nergens last van...

Mijn knuppel voor dit hoenderhok: de enige reden dat iemand een ander niet iets over zichzelf wil laten vertellen is dat die iemand ZELF bang is. Wie niet bang is voor zichzelf of voor de eigen omgeving heeft niets te vrezen van welke uitzending dan ook.

En een andere knuppel er maar achteraan gegooid: wie een ander wil beperken in datgene wat een ander over zichzelf verteld is een A-sociaal, want die beperkt een ander in haar vrijheid om haar eigen keuzes over haar eigen leven te maken.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

Tjah, ik moet voor wat betreft Zeemeermin Kitty vaak denken aan hoe homo's in de jaren 70 dachten over Albert Mol; daar wilde geen enkele homo mee geassocieerd worden.

Wij transen lopen qua emancipatie zo'n 30 jaar achter op homo's, en er gebeurt hetzelfde.

Mila.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Mila,

Je zou willen dat wij als T*'s wat meer naar homo's, lesbo's en bi's keken - het positieve overnemen en het slechte laten liggen...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

mila schreef:Tjah, ik moet voor wat betreft Zeemeermin Kitty vaak denken aan hoe homo's in de jaren 70 dachten over Albert Mol; daar wilde geen enkele homo mee geassocieerd worden.

Wij transen lopen qua emancipatie zo'n 30 jaar achter op homo's, en er gebeurt hetzelfde.

Mila.
Hé Mila, dat is nou precies wat mij in die hele discussie ook voor ogen stond! Dat jij en ik het nog eens zo met elkaar eens konden zijn...
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Dorine
Eredivisie
Berichten: 634
Lid geworden op: zo jan 07, 2007 21:31

Bericht door Dorine »

Ik vond niks aanstootgevends in je geschrijf hoor Robert, paar dingen om op te reageren maar niets om jezelf voor te behoeven verklaren. We zijn wel erger gewend :-)


mmm wel interessant de meeste mannen interesseert het geen @#$@ wat ze opgeschreven hebben enzo

liefs

Doortje of Perception
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

robert schreef:een samenleving is geven en nemen. je aanpassen is helemaal niet verkeerd het is sociaal.

in welke mate moet elk persoon voor zichzelf bepalen, maar ik mag het wel vragen.
Frederique_ schreef:Is dat egocentrisch? Nee, dat is eindelijk mijzelf laten zien zoals ik ben, binnen de context van wat bij mij op het werk geaccepteerd wordt. Zou men het niet accepteren? Dan mag men mij vragen of ik me aan wil passen en dan mag ik kiezen of ik dat wel-of-niet doe.
Volgens mij zeggen jullie toch hetzelfde?

Groetjes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

<mila schreef:
Tjah, ik moet voor wat betreft Zeemeermin Kitty vaak denken aan hoe homo's in de jaren 70 dachten over Albert Mol; daar wilde geen enkele homo mee geassocieerd worden.

Wij transen lopen qua emancipatie zo'n 30 jaar achter op homo's, en er gebeurt hetzelfde.

Mila.


Hé Mila, dat is nou precies wat mij in die hele discussie ook voor ogen stond! Dat jij en ik het nog eens zo met elkaar eens konden zijn...>

Alleen is er wel degelijk een enorm verschil; Albert Mol hing noodgedwongen de pias uit om (succesvol) te kunnen overleven in een ronduit kwaadaardige heterowereld.

Bij Kitty kun je spreken van een overmatige, tot dwangmatig aan toe hang naar aandacht en publiciteit.

Heel eerlijk gezegd vraag ik me af waarom al die aandacht nou in de media gezocht moet worden. Om zichzelf te tonen, en om op allerlei manieren 'voorlichting' te geven over transsexualiteit.

Is het een manier van bevestiging zoeken als trans? Als al die aandacht nou eens stokt, wat blijft er dan nog over van haar transsexualiteit?

Als ik zo exhibitionistische en media/fotoshootgeil zou zijn, dan zou ik mezelf wel afvragen wat daarvoor de drijfveer is als trans.

Of mag zelfreflectie niet?

Mila.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Was dit laatste bericht van jou zelfreflectie?
Of ander-mens-reflectie?

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Patricia1979 schreef:
Frederique_ schreef:Mijn knuppel voor dit hoenderhok: de enige reden dat iemand een ander niet iets over zichzelf wil laten vertellen is dat die iemand ZELF bang is. Wie niet bang is voor zichzelf of voor de eigen omgeving heeft niets te vrezen van welke uitzending dan ook.
Ik denk eerder dat jij ergens bang voor bent (god mag weten waarvoor), gezien hoe vaak je dat woord angst hier nu al hebt gebruikt.
Ik ben regelmatig bang, voor van alles en nog wat.

Maar zelden (meer) voor de buitenwereld.

Daardoor kan ik een ander ook vrij laten om van zichzelf te laten zien wat die ander van zichzelf wil laten zien.
Daardoor denk ik dat het probleem van T*'s ook niet in de buitenwereld ligt, maar in T*'s zelf.

Maar misschien moet je dat zelf eerst ervaren hebben voordat je dit snapt...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Plaats reactie