Transgenderzorg verder uitgekleed

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Transgenderzorg verder uitgekleed

Bericht door Frederique_ »

Het College voor Zorgverzekeraars (CVZ) zet het mes in zorg aan transseksuelen. In het pakketadvies voor 2007 stuurt het CVZ erop aan dat zorgverzekeraars operaties aan onder anderen borsten, adamsappel en baardgroei niet meer vergoeden. Volgens COC Nederland is de bezuiniging nauwelijks kostenbesparend en in strijd met het Europese recht. De belangenorganisatie heeft het CVZ een brandbrief gestuurd.


In de brief roept het COC het CVZ op adviezen van experts van bijvoorbeeld het Genderteam van het Medisch Centrum van de Vrije Universiteit (VUMC) alsnog mee te nemen in het uiteindelijke advies. Nu worden de gevolgen voor transseksuele patiënten geheel buiten beschouwing gelaten. Met de voorgestelde maatregelen wordt een kleine, kwetsbare groep onnodig leed toegebracht en op hoge kosten gejaagd.


CVZ wil dat in de toekomst alleen operaties aan primaire geslachtskenmerken, penis en vagina, worden vergoed. “Wat is een transformatie van man naar vrouw waard als de vrouw vervolgens met baardgroei door het leven moet? Of als man met borsten?”, stelt COC-voorzitter Frank van Dalen. “Betrokkenen voelden zich al doodongelukkig en de operatie was bedoeld dit op te lossen. Een operatie maar half uitvoeren lost het probleem niet op en is dus volstrekt onaanvaardbaar.”


De gedachte van het CVZ achter het advies is dat operaties aan deze lichaamsdelen voor niemand worden vergoed. Het College gaat hierbij voorbij aan het feit dat de situatie van transgenders met geen enkele andere te vergelijken is. Zo is er een verschil in medische noodzaak tussen een borstenoperatie voor een transvrouw geboren met een mannenlijf en een borstvergroting bij andere vrouwen. Borsten zijn voor transvrouwen een belangrijk uiterlijk kenmerk om zich ook daadwerkelijk vrouw te voelen. Daarnaast staan ook overgebleven mannelijke kenmerken zoals adamsappel en baardgroei dit geluk in de weg.


Transgenders worden in het dagelijks leven vaak geconfronteerd met schrikreacties. Uit recent Engels onderzoek onder 850 transgenders blijkt dat bijna drie kwart regelmatig te maken heeft met negatieve reacties. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft daarom in 2003 besloten dat geslachtsaanpassende operaties de enige werkzame behandelmethode is en dat deze medische noodzakelijkheid door verzekeraars moet worden vergoed.


De maatregel is volgens het COC ook niet kostenefficiënt. Het VUMC behandelt op jaarbasis maar een kleine 100 personen. Bovendien wijzen verschillende wetenschappelijke onderzoeken van onder andere het Genderteam van de VUMC uit dat operaties kosteneffectief zijn, omdat een ongeopereerd lichaam voor transgenders ondragelijk kan zijn. De ogenschijnlijke kostenbesparing staat in geen verhouding tot het leed dat het met zich meebrengt. Uit andere landen waar operaties voor transgenders niet worden vergoed, is bekend dat patiënten naar alternatieven zoeken om hun zorgkosten te betalen. De ene helft belandt in de prostitutie, de andere in het criminele circuit. “Dit mag in een beschaafd land als Nederland niet de dagelijkse praktijk worden”, aldus Van Dalen.

[bron: nieuwsbrief COC]
Kijk ook eens op de genderkalender !
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Nood leert vrienden kennen. Goed dat het COC dit doet.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

<Transgenders worden in het dagelijks leven vaak geconfronteerd met schrikreacties. Uit recent Engels onderzoek onder 850 transgenders blijkt dat bijna drie kwart regelmatig te maken heeft met negatieve reacties. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft daarom in 2003 besloten dat geslachtsaanpassende operaties de enige werkzame behandelmethode is en dat deze medische noodzakelijkheid door verzekeraars moet worden vergoed.>

?Het aloude onderwerp, teweten passabiliteit? Wat lost een SRS in deze context precies op dan? Qua (on)zichtbaarheid?

En praten we hier over transsexuelen of transgenders?

Mila.
Leonie
ForumFan
Berichten: 327
Lid geworden op: vr okt 11, 2002 14:52

Bericht door Leonie »

Ik denk dat het een goede zaak is dat, als er besparingen nodig zijn, ook de behandeling van transseksuelen bekeken worden of er wat te besparen is. Ik vind niet dat de transseksueel alles zelf moet betalen, maar ik vind ook niet dat alles zomaar vergoed moet worden. Ik vind dat een transeksueel zodaning geholpen moet worden dat zij een redelijke kans op succes heeft.

Wat wel en niet vergoed zou moeten worden is misschien meer een persoonlijke kwestie. Zo kan het zijn dat voor de ene trans een borst operatie veel belangrijker is dan voor de andere. De ene trans komt met kleinere borsten soms nogsteeds vrouwlijker over dan de trans met grotere silicone borsten. De ene trans heeft een veel mannelijker gezicht dan de andere, daar zou je wat mij betreft ook meer mee geholpen mogen worden.

Gezien de totale omvang van de groep vind ik dat we in iedergeval met de vagina en de borsten financieel geholpen worden. Voor sommige is een vrouwlijke gezicht ook een must.
Gebruikersavatar
mina
Eredivisie
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 13:50

Bericht door mina »

hihi komt het toch nog van pas dat ik een onderkin heb gekregen...;)
vroeger kon je mijn adamsappel heel goed zien, nu is dat veel minder...
maar het is toch treurig!

Kosten besparen moet natuurlijk - maar dat is er hier helemaal niet aan de hand... het is meer zo dat de mensen die deze beslissingen maken het verschijnsel transseksualiteit of transgenderisme niet "wenselijk" vinden....
een andere verklaring kan ik niet vinden aangezien biovrouwen dergelijke dingen wel vergoed krijgen (epilatie bijv)...
Ik lees wel eens oude berichtjes op fora en daaruit blijkt dat er vroeger veel meer vergoed werd dan nu? Zelfs ook FFS?

liefs,
Mina
robert
dagelijks aanwezig
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 23:27

Bericht door robert »

Gebruikersavatar
Wendy B
ForumFan
Berichten: 381
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:39
Locatie: Hilversum

Bericht door Wendy B »

Het is meer het verschijnsel dat voor commerciële bedrijven alleen de grote, algemene deler telt en de belangen van kleine, onbekende minderheden als eerste sneuvelen.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
robert
dagelijks aanwezig
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 23:27

Bericht door robert »

Leonie
ForumFan
Berichten: 327
Lid geworden op: vr okt 11, 2002 14:52

Bericht door Leonie »

Bij het VU zitten ze er bovenop! Goede zaak!

Ik heb heel snel een stukje van hun advies gelezen. Als ik het goed begrijp willen ze voor secundaure geslachtskenmerken een persoonsgebonden advies en daarbij behoorende vergoedingen.
Guest
ForumFan
Berichten: 251
Lid geworden op: di jan 16, 2007 12:27
Locatie: antarctica

Bericht door Guest »

@ Mila,

Wat een SRS op lost..? Voor jou niet veel... en voor andere non-ops ook niet om het even bij naam te noemen. Maar voor veel mensen levert het veel op... die mensen hebben gewoon het gevoel dat dat ding er nooit hoorde te zitten, al vanaf de kleutertijd.

Een SRS maakt iemand niet meer passabel, maar zorgt er wel voor dat mensen die gewoon helemaal seksueel als vrouw/meisje willen functioneren dat ook kunnen. Dat mensen die dat ding haten, zich niet elke ochtend bij het aankleden rot hoeven voelen, en bij het naar de WC gaan, naar de douche gaan en savonds uitkleden en naar bed gaan. Daarnaast voelt het voor mij soms als ik nieuwe contacten aanleg alsof ik 'iets' te verbergen heb (in dit geval dus een piemel) omdat meisjes gewoon geen piemel hebben en omdat ik vind dat dat ding er ook niet hoort. Na mijn SRS kan ik zeker meer zelfvertrouwen hebben, en zal ik me zo veel beter in mijn lichaam kunnen voelen, op een manier wat voor de SRS gewoon niet kon...

Voor veel mensen lost een SRS dus wel veel op...
Dorine
Eredivisie
Berichten: 634
Lid geworden op: zo jan 07, 2007 21:31

Bericht door Dorine »

Nood leert vrienden kennen. Goed dat het COC dit doet.
mee eens en hartverwarmend
fenna69
ForumFan
Berichten: 337
Lid geworden op: di okt 14, 2003 23:08

Re: Transgenderzorg verder uitgekleed

Bericht door fenna69 »

Patricia1979 schreef:
Frederique_ schreef:Borsten zijn voor transvrouwen een belangrijk uiterlijk kenmerk om zich ook daadwerkelijk vrouw te voelen.
Maakt de cupgrootte daarvoor ook nog uit? Moet het niet zijn, grote borsten zijn voor...transvrouwen een belangrijk uiterlijk kenmerk om zich ook daadwerkelijk vrouw te voelen

Vrouw voelen komt toch van binnenuit?
natuurlijk moet het van binnenuit komen, anders is elke ingreep aan de buitenkant als een vlag op een modderschuit.
overigens gaat het advies van het oa het VU (2e pdf door robert aangehaald) uit van cupmaat B.

groetjes, Fenna
fenna69
ForumFan
Berichten: 337
Lid geworden op: di okt 14, 2003 23:08

Re: Transgenderzorg verder uitgekleed

Bericht door fenna69 »

Patricia1979 schreef: Hoeveel % zou daar op uitkomen alleen maar door hormonen?
Lang geen 100%, maar een aantal zeker wel.

groetjes, Fenna
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Mila schreef :

?Het aloude onderwerp, teweten passabiliteit? Wat lost een SRS in deze context precies op dan? Qua (on)zichtbaarheid?


Zeer veel, want ik wil ook aan het strand kunnen rondlopen in bikini of badpak.
Ook wil ik strakke broeken kunnen dragen zonder mij te moeten wurmen in een speciaal broekje om alles weg te duwen.
En ik nodig verder iedereen met een pennis aan zijn lichaam uit om mijn lingerie eens te komen passen .... probeer dat maar eens te dragen als je nog met een pennis aan je lichaam zit.

En verder wil ik ook totaal naakt, passable zijn als vrouw.
Dus een SRS is echt wel nodig om volledig passable te worden als vrouw


Verder ter info :

In België worden de SRS en de borstvergroting gedeeltelijk terugbetaald door de 'standaard ziekteverzekering'

Indien je alleen over de standaard ziekteverzekering beschikt betaal je dan ongeveer : 6.500 Euro voor de SRS, borstvergroting en adamsappel verwijdering.

Maar je kan ook nog een persoonlijke hospitalisatieverzekering (DKV ....) nemen .....
In dat geval betaal je ongeveer 750 Euro voor de 3 operaties.

Ontharingen moet je dan wel weer helemaal zelf betalen in België.


Groetjes,

Melina
Gebruikersavatar
Esther Vos
dagelijks aanwezig
Berichten: 109
Lid geworden op: wo mar 21, 2007 23:03
Locatie: Helmond

Kom op zusters!

Bericht door Esther Vos »

In mijn snelligheid heb ik dit bericht ook geplaatst op het Tg forum.

Ik vind het zeer zorgwekkend. Ik sta aan het begin van de transitie en baardgroei is één van mijn grootste problemen. Het beperkt mij in mijn mogelijkheden om op dit moment zelfs "en femme" over straat te gaan.

In de winter is het nog te doen met een flinke laag plamuur op mijn gezicht. Maar als de temperatuur stijgt is dit geen optie meer.
In feite zegt deze bezuiniging dat ik maar beter kan afzien van het hele transitie-verhaal.

Het grootste nadeel is dat deze maatregel relatief weinig mensen raakt. Het opzetten van acties is dus ook al meteen moeilijk. Het VU spreekt over 100 mensen op jaarbasis. Zelfs al zouden deze 100 allemaal actie willen voeren dan sla je nog geen deuk in een pakje boter.

Het is de taak van organisaties als COC, TGeu en Amnesty om in Brussel te wijzen op de rechten van Transgenders(Tg als paraplu-term).

Ik vind niet dat we moeten kijken naar wat bio-vrouwen wel of niet krijgen of hoe de situatie in het buitenland is. Wij zijn NLse Transgenders en moeten opkomen voor onze belangen binnen onze cultuur en dat is er altijd eentje geweest van vooruitstrevendheid.

Ook al ben je post-op of non-op, een beetje solidariteit lijkt me toch niet teveel gevraagd

Groetjes Esther
Rule #1 Let's make the world a better place, for everyone
Plaats reactie