Anders zijn

Algemeen

Moderator: Moderators

Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Anders zijn

Bericht door Janiek_ »

De enige nog levende draad is al 29 bladzijden lang, dus ik maak maar een nieuwe door op iets daaruit in te haken.

Mina wees nog weer eens op het verschil in ontwikkeling tussen transwathevers die al op jonge leeftijd gevoelsmatig of qua gedrag buiten de mainstream heteronorm vielen en degenen bij wie het zich pas later openbaart. Al gauw valt dan het woord ex-homo ts, maar ik kan me ook herinneren dat zowel Mina als Mila (die zich wel eens zo benoemen) meer dan eens hebben aangegeven dat zij zich in de homo-wereld ook niet thuis voelden.

Nu ben ik wel benieuwd hoe dat voor anderen hier is geweest. En dan hoop ik ergens ook dat er nog weer eens een nieuw iemand of een oude getrouwe die lang stil geweest is in de discussie mengt.

Dan is het natuurlijk fair als ik zelf het spits afbijt:

Gevoelens van vervreemding herinner ik me al wel van vrij jonge leeftijd, al is het waarschijnlijk vergezocht om die allemaal als t*-gerelateerd op te vatten. In de pubertijd was ik wel anders dan anderen, zelfs al besefte ik zelf vaak niet eens hoe sterk, omdat ik niet veel wist van wat er in anderen omging. Anderen hadden het soms beter door. Die zagen me bijvoorbeeld als homo. Meisjes gingen meer met mij om als met een vriendin dan als met een jongen. Ik kreeg nogal wat aandacht van mannen (wat ik niet aangenaam vond) en was ook wel in trek bij meisjes die "echte jongens" maar niks vonden.

Later bleef dat gevoel van anders zijn altijd wel min of meer bewust aanwezig, soms wat meer op de achtergrond, soms op de voorgrond. Een gevoel van twijfel over seksuele identiteit was er ook altjid meer of minder sterk. Op meer dan één manier ben ik als man altijd wel een "buitenbeentje" geweest. Anderen vonden dat vaak leuk, mijzelf bracht het niet "thuis" bij mezelf.

Toen ik uiteindelijk snapte dat mijn gevoel maar beter niet naar een norm toegebogen kon worden en ook uiterlijk begon te veranderen, ging ik me gaandeweg meer thuisvoelen bij mezelf en, hoewel ik nu zichtbaar "anders" ben, meer op mijn gemak bij de mensen.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Anders zijn

Bericht door Morbide »

Janiek2 schreef: Toen ik uiteindelijk snapte dat mijn gevoel maar beter niet naar een norm toegebogen kon worden en ook uiterlijk begon te veranderen, ging ik me gaandeweg meer thuisvoelen bij mezelf en, hoewel ik nu zichtbaar "anders" ben, meer op mijn gemak bij de mensen.
Tel uit je winst. Ik zou voor geen goud meer een bio willen zijn.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

In de pubertijd had ik ook altijd veel contact met meisjes, maar op de een of andere manier zagen ze in mij geen potentiele partner, ze vielen als blokken voor de macho's. Ik heb dat nooit goed begrepen, maar waarschijnlijk straalde ik onbewust toch iets uit. En werd ik zonder dat ik dat zelf in de gaten had (en zij waarschijnlijk ook niet) meer als een van hen gezien. Met terugwerkende kracht lijkt het allemaal simpel, maar dat geldt in zijn algemeenheid voor terugwerkende krachten.

Irene
Kleine stapjes
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

Vanaf het moment dat de placenta achter me aan kwam bleek ik al anders te zijn. Ik weet niet beter inmiddels ;-)

Misschien kan ik schrijven dat ik van een (totale) outcast een (milde) outsider ben geworden, want indertijd heel erg anders, inmiddels 'aangepast' anders.

Het omgekeerde trans verhaal dus.

Ik ben niet jaloers op vrouwen, en ik benijd ze op geen enkele manier. Datzelfde geldt voor mannen (uiteraard).

Mila.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Waarom hebben traenzovoortsen eigenlijk zoveel moeite met de spelling van het woord puberteit?

pu·ber·teit (de ~ (v.))
1 levensperiode tussen kinderjaren en volwassenheid waarin de seksuele rijping plaatsvindt => apenjaren, rijpingsjaren

De freudiaanse verschrijving van het woord littekens, dus niet met een d, kan ik prima plaatsen, maar deze?
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

oeps :oops:

Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat het tijdvak in leven aanduidt. Of het iets met transwatdanog te doen heeft betwijfel ik.

Irene
Kleine stapjes
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

:lol: Had ik niet eens in de gaten! Het kan heel goed dat Irene's verklaring ook voor mij opgaat, al zal eentje van Freud natuurlijk veel leuker zijn :wink: . Misschien ga ik er wel naast zitten omdat ik het in z'n algemeenheid een "rottijd" vond of omdat ik 'm in de zin van jouw woordenboekdefinitie eigenlijk nooit gehad heb?

Voor wat betreft "litteken" mag jij nog eens in je woordenboek kijken :wink: . Hoewel ik natuurlijk met alle genoegen een gevoel van erkenning aan jouw Freudiaanse goochelarij zou ontlenen :lol: .

Ik ga toch maar eens wat beter op mijn spelling letten, of op die van anderen...
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Janiek2 schreef: Voor wat betreft "litteken" mag jij nog eens in je woordenboek kijken :wink: .
Gedaan.

lit·te·ken (het ~)
1 overblijvend teken van een wond of zweer na de genezing
2 [biol.] na het afvallen nog zichtbare aanhechtingsplaats van bladeren

En nu? =P
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Morbide schreef:En nu? =P
Weet ik het ook niet meer :-? . Ik dacht even dat jij had willen zeggen dat je litteken wél met een 'd' hoort te spellen en dat ik zo mijn redenen zou hebben om dat niet te doen.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Nee, ik bedoelde juist dat ik transen het vaak met een d heb zien spellen. En dan vooral prille post ops. Toch interessant. ;)
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Morbide schreef:Nee, ik bedoelde juist dat ik transen het vaak met een d heb zien spellen. En dan vooral prille post ops. Toch interessant. ;)
Het klinkt alsof je er onderzoek naar hebt gedaan :wink: ? Of op z'n minst geturfd? ( :oops: moet dat wel met een 'd'....)
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Kofschip, of fokschaap. Dus nee. Laten we zeggen dat ik weet waar Abraham z'n gender laat. ;) Misschien moest ik ook maar een boekje schrijven.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Sticky
ForumFan
Berichten: 368
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 5:18

Bericht door Sticky »

Niet als het werkwoord turVen is.

Daarom gesurft, en geturfd.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

I stand corrected...
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Sticky
ForumFan
Berichten: 368
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 5:18

Bericht door Sticky »

At ease, Morbide :wink:

Maar back on topic:
Gevoelens van vervreemding herinner ik me al wel van vrij jonge leeftijd, al is het waarschijnlijk vergezocht om die allemaal als t*-gerelateerd op te vatten. In de pubertijd was ik wel anders dan anderen, zelfs al besefte ik zelf vaak niet eens hoe sterk, omdat ik niet veel wist van wat er in anderen omging. Anderen hadden het soms beter door. Die zagen me bijvoorbeeld als homo. Meisjes gingen meer met mij om als met een vriendin dan als met een jongen. Ik kreeg nogal wat aandacht van mannen (wat ik niet aangenaam vond) en was ook wel in trek bij meisjes die "echte jongens" maar niks vonden.

Later bleef dat gevoel van anders zijn altijd wel min of meer bewust aanwezig, soms wat meer op de achtergrond, soms op de voorgrond. Een gevoel van twijfel over seksuele identiteit was er ook altjid meer of minder sterk. Op meer dan één manier ben ik als man altijd wel een "buitenbeentje" geweest. Anderen vonden dat vaak leuk, mijzelf bracht het niet "thuis" bij mezelf.
Kan ik wel bij aansluiten ja.
En toevoegen dat ik ook een etter en een vluchteling geworden ben soms.
En achteraf zo vaak tegen vooral vrouwen gezegd:
-Ja maar je weet toch wel dat ik een meisje ben?
En zelf dat kwartje maar niet laten vallen...

En wel iets met mannen, maar geen homo nee.
Je kunt soms een plaat voor je hoofd hebben zeg!
Maar ja, voorlopig maakt toegeven aan mijn eigen anders zijn, mijn anders zijn alleen maar groter, ook naar buiten.

Gelukkig zijn er meer die anders zijn...
Ja, wij zijn allemaal anders!
Plaats reactie