Vanavond Nederland 2 22:50u. Valentijn!! En Joanne :)

Algemeen

Moderator: Moderators

Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Vanavond Nederland 2 22:50u. Valentijn!! En Joanne :)

Bericht door Joanne »

Valentijn en Joanne op TV......

Vanavond om 22:50u Nederland 2 Valentijn. Een documentaire over Valentijn. De dochter van mijn dramalerares op de middelbare school. Valentijn is, ondanks dat je het je niet voor kan stellen als je haar ziet, geboren als jongen en wordt door een producente van Nova al een aantal jaar gevolgd in haar ontwikkeling tot de dame die ze eigenlijk zou moeten zijn van nature.

Valentijn heeft het geluk er vroeg bij te zijn geweest met haar 9 jaar toentertijd. Daardoor hebben ze met puberteits remmers haar pubertijd kunnen tegenhouden en kan ze nu volledig tot vrouw ontwikkelen zonder de vervelende bijkomstigheden als te grote lichaamslengte zware stem en baardgroei. Ook borsten kunnen dan uitgroeien zonder de noodzaak van implantaten.

Omdat de ouders van Valentijn er zo open mee omgaan heeft ze zich op jonge leeftijd aan kunnen melden bij het kindergenderteam onder leiding van Peggy Cohen Kettenis. Omdat dit soort zaken nog niet heel lang op zulke jonge leeftijd ondergaan mogen worden was het natuurlijk erg interessant en vandaar de documentaire.

Gaandeweg mijn eigen transformatie ben ik ooit door de moeder van Valentijn gevraagd of ik mee wilde doen in de docu en zo gezegd zo gedaan.

Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is:

KIJKEN ALLEMAAL
22:50U Nederland 2
VALENTIJN

Ps tekst is beetje overduidelijk qua uitleg en taalgebruik omdat ik dit als blog op Hyves heb staan en niet iedereen de gang van zaken omtrent een transformatie kent zoals hier op Org.
Gebruikersavatar
Heidii
ff weer wat posten
Berichten: 62
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 22:54

Bericht door Heidii »

Er stond een artikeltje in mijn krant en ik heb naar deze uitzending gekeken. Ik vond het indringend en aangrijpend. De beelden van het jongetje dat spontaan blij is met een Barbie pop komen eerst vreemd op mij over. Gaandeweg leren we hem dan kennen en steeds meer als haar zien.

Wat een geweldige ouders ook. De manier waarop ze met hun kinderen omgaan en communiceren. Als alle ouders zo waren zag het er een stuk beter uit in de wereld.

De vakanties vond ik ontroerend. Een goede testcase en ook heel grootmoedig van de ouders om hem die als meisje te laten beleven.

Aan het eind zien we een prachtig meisje met ijzersterke vriendinnen. Ben benieuwd hoe het verder gaat en of Valentijn ooit een geslachtsveranderende operatie zal ondergaan.
~Hay-di
dhiamara
ForumFan
Berichten: 489
Lid geworden op: ma dec 19, 2005 19:34
Locatie: Groningen (dorpje in groningen)

Bericht door dhiamara »

heb met veel bewondering naar de documentaire gekeken. Vooral de manier hoe alles met veel respect is behandeld, de kracht van valentijn, de liefde, begrip, twijfels en zorgen van familie, vriendinnen en ook de overdenkingen van diegene die de reportage gemaakt heeft werden heel mooi en duidelijk naar voren gebracht.

Wat ik wel heel erg jammer vond was de reactie van het dansinstituut. Op de één of andere manier had ik toch een andere reactie verwacht. Maar blijkbaar wordt daar enkel op het uiterlijk gekeken en niet naar de diepere essentie van iemand.

Lijkt mij een uitdaging voor het dansinstituut om beide essentie's van zowel man als vrouw via een dans door één persoon te laten zien.
With Love and Lightness.

"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

dhiamara schreef:Wat ik wel heel erg jammer vond was de reactie van het dansinstituut. Op de één of andere manier had ik toch een andere reactie verwacht. Maar blijkbaar wordt daar enkel op het uiterlijk gekeken en niet naar de diepere essentie van iemand.

Lijkt mij een uitdaging voor het dansinstituut om beide essentie's van zowel man als vrouw via een dans door één persoon te laten zien.
helaas is zo'n dansinstituut een ongelooflijk streng, rigide en ouderwets instituut, waar veranderingen al snel uit den boze zijn! Bijna een karikatuur van zichzelf op die manier! :evil:

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Irene_y
dagelijks aanwezig
Berichten: 122
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 20:08
Locatie: Eindhoven

Bericht door Irene_y »

Ik had geen goed woord over voor dat dansinstituut. Het was toch overduidelijk.. Ik had echt met haar te doen..
Maar ja dat laatste.. ook nog wel met anderen.. Valentina heeft geluk gehad..

groetjes yoelle
niet geschikt voor kinderen tot 3 jaar
Gebruikersavatar
Elsa
Forumdiva
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:33
Locatie: Drenthe

Bericht door Elsa »

Ik vond het een heel mooie uitzending, ontroerend. En wat een levenswijsheid al op zo'n jonge leeftijd. Ook de vriendjes groeien mee in dit proces. De dansschool was schokkend. Wat mij vooral raakte was het gebeuren in de gymzaal..de eenzaamheid van dat moment... op een gegeven moment hang je overal tussen. De afloop is (nog) niet duidelijk al denk ik wel dat het Valentiene gaat worden. Hoop dat er nog een vervolg komt, groetjes elsa
Gebruikersavatar
Heidii
ff weer wat posten
Berichten: 62
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 22:54

Bericht door Heidii »

Onze maatschappij heeft nu eenmaal een zeer strikte rolverdeling tussen meisjes en jongetjes. Het is in het algemeen taboe voor jongetjes het meisjes gebied te betreden en omgekeerd mogen meisjes het jongens pad niet begaan.

Als ik zie hoe kleine kinderen al zwaar geïndoctrineerd worden met hun toekomstige voorziene rol door de keuze van speelgoed en dergelijke...

Beetje soepelheid zou de wereld ook al weer een stuk aangenamer maken geloof ik. Want waarom zou het wel of niet beschikken over een piemel al onwrikbaar moeten bepalen wat je wel of niet mag dragen, wel of niet mee mag spelen enz.?
~Hay-di
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Elsa schreef:
Hoop dat er nog een vervolg komt,
Dat vervolg komt er niet, hoewel de makers van de documentaire graag door waren gegaan heeft ze zelf besloten er mee te stoppen om haar verdere integratie in de maatschappij te vergemakkelijken.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Vanavond Nederland 2 22:50u. Valentijn!! En Joanne :)

Bericht door Chantal C. »

Joanne schreef:Valentijn en Joanne op TV......
Heb nog nie gekeken Jo... Wel opgenomen, zal er een dezer dagen eens goed voor gaan zitten...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Joyce_
ForumFan
Berichten: 277
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 23:36

Re: Vanavond Nederland 2 22:50u. Valentijn!! En Joanne :)

Bericht door Joyce_ »

Joanne schreef:Gaandeweg mijn eigen transformatie ben ik ooit door de moeder van Valentijn gevraagd of ik mee wilde doen in de docu en zo gezegd zo gedaan.
Het was leuk je te zien, Joanne. Ineens viel je naam en ik dacht al meteen: "Zou dat de Joanne van het forum zijn?". Ja dus :)
Over jouw gesprekje met Valentijn vroeg ik me wel af (wantrouwend als ik ben wat tv-programma's betreft...) of dat door het productieteam was geregeld of dat het echt zo ging zoals de moeder van Valentijn zei, dat jullie elkaar al kenden.

Wat mij verder nog opviel in de film was dat ik eerst de indruk kreeg dat Valentijn's vriendinnen haar ook echt als meisje zagen. Maar het moment dat ze voor het eerst borstprotheses droeg was blijkbaar ook voor hen nog iets waar ze geen rekening mee hadden gehouden en moesten ze er aan wennen. Terwijl het voor ons denk ik wel een hele logische stap was.
En triest vond ik de reactie van de dansleraar die vraagtekens stelde bij het 'gestimuleer' van de ouders. Ik denk dat elke ander opstelling van de ouders Valentijn in grote problemen gebracht zou hebben.

Joyce
Gebruikersavatar
Claudia K
dagelijks aanwezig
Berichten: 207
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 9:36
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Bericht door Claudia K »

Ja, ik heb ook met enorme belangstelling zitten kijken, en me gelijk afgevraagd hoe het met mij zou zijn afgelopen als mijn ouders er op een dergelijke manier mee waren omgegaan, al zou ik ook dan nooit voor een geslachtsveranderende operatie zijn gegaan. Ik vond de opstelling van de ouders zonder meer geweldig, daardoor kreeg Valentijn/Valentina ook op jonge leeftijd al de kans om voor zichzelf te beslissen hoe en of ze er mee verder wilde gaan. Echt niets dan lof, en een voorbeeld voor iedereen die in familie- of vriendenkring wordt geconfronteerd met genderdysforie.
Onbegrijpelijk aan de andere kant de houding van de dansacademie. Dat zoiets in deze tijd nog kan en mag bestaan, ik heb er gewoon geen woorden voor. Maar al met al een heel indringend portret van een jonge meid die al heel veel problemen is tegengekomen en ook heeft overwonnen, en daardoor althans in de documentaire als een gelukkig mens over komt.
Claudia Zomer
Op reis is de eindbestemming niet belangrijk, wel de plaats waar je nu bent.
Meikemeid
dagelijks aanwezig
Berichten: 181
Lid geworden op: di jun 10, 2003 23:21
Locatie: Ht gooi

Bericht door Meikemeid »

Dat de dansacademie zo reageerde verwonderde mij in eerste instantie ook, maar anderzijds, je heb met een grote danscultuur te maken. Het is geen balletschooltje op de hoek, maar de hoogste balletschool van nederland als je het zo mag stellen. Net als in de sportwereld gelden daar nu eenmaal regels. Stel dat Valentijn zijn droom waar had kunnen maken, dan had de hele danswereld op z'n kop gestaan. De transitie geld als een harde leerweg, geven en nemen, mensen komen en gaan.

Ik vond het al leuk om te horen dat ze op hockey zit en dat het daar gewoon niet besproken word. En ik vind het vreemd dat er hier word gesproken over Valentina? Ik heb in de hele docu niets van deze naam vernomen en lijkt ze de naam Valantijn tot nu toe tenminste, gewoon aan te houden? Ze heet Valentijn dus !
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Dank jullie wel voor de fijne reacties. Ook namens de maker van de documentaire. Zij is echt een hele lieve vrouw met het hart op de goeie plek. En wat dat vertrouwen in tv makers betreft. Ja inderdaad zijn er overdachte artistieke vrijheden geweest. Die balletacademie is voor Valentijn een enorme leuke tijd geweest. Het is echter bewust zo neergezet om het gevoel van bepaalde kijkers aan te spreken die misschien dezelfde twijfels hebben als de dansleraar. De man zelf was vervelend en volgens mij gewoon jaloers;) Maar de academie viel best mee. Alleen is die wel zo stijf en rigide als eerder in de draad al gezegd werd.

Wat betreft de band tussen mij en Valentijn die was er niet. Ik kende Valentijn alleen via de verhalen van haar moeder maar die is wel echt mijn drama lerares geweest. En is ook echt een vriendin van me. Het was ook juist de bedoeling dat we onbevangen tegenover elkaar zouden staan. Twee verschillende generaties T naast elkaar. Ik zeg T omdat Valentijn nog bewust de keuze niet heeft gemaakt. En die keuze ook liever prive houdt wanneer ze die maakt.

De producente wil overigens wel graag een vervolg. En misschien dan wel met andere facetten van het verhaal. Ik ben in ieder geval blij met de docu en mijn aandeel erin. Ik heb altijd gezegd dat ik alleen mee wil doen aan een tv programma hierover als het een integer programma is waarbij de nadruk op de menselijkheid ligt en niet op de transsexualiteit. Ik vind dat erg goed gelukt en dat heb ik Hetty ook gezegd. Ook hoop ik een keer te kunnen laten zien hoe ik zelf nog ontwikkeld ben sinds deze opnames uit 2002 en waarschijnlijk krijg ik die kans ook als er een vervolg komt.

Verder zal ik jullie op de hoogte houden van de dingen die ik over Valentijn verneem. Met respect natuurlijk.

PS ik ben de helft van mijn vet kwijt inmiddels :) Damn wat was ik Mega hahaha.... Hormonen he :)
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Meikemeid schreef:En ik vind het vreemd dat er hier word gesproken over Valentina? Ik heb in de hele docu niets van deze naam vernomen en lijkt ze de naam Valantijn tot nu toe tenminste, gewoon aan te houden? Ze heet Valentijn dus !
Toen ik de deur open deed voor Klette en Valentijn en ik haar dus voor het eerst zag was mijn reaktie dat ik haar meer een Valentina vond dan een Valentijn. En dat zeg ik daar dus ook. Daar wordt naar verwezen in deze draad door haar Valentina te noemen. Het is verder gewoon Valentijn inderdaad en volgens mij is dat volkomen duidelijk voor iedereen. Toch?
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Re: Vanavond Nederland 2 22:50u. Valentijn!! En Joanne :)

Bericht door Joanne »

Chantal C. schreef:
Joanne schreef:Valentijn en Joanne op TV......
Heb nog nie gekeken Jo... Wel opgenomen, zal er een dezer dagen eens goed voor gaan zitten...
Is absoluut de moeite waard. Heb het zelf niet drooggehouden :) Enneh bizar om mezelf zo terug te zien op TV. Helemaal vanwege die 95 kg. :)
Plaats reactie