Transgenders 'vermist'
Emancipatienota laat groep in de kou staan
dinsdag 13 november 2007
Door MAAIKE TIMMERMAN
Door Timmerman, Maaike
AMSTERDAM Toegegeven; het is voor de eerste keer dat transgenders - personen die met een ander geslacht door het leven gaan dan dat waarmee ze ooit geboren zijn - überhaupt in de emancipatienota voorkomen. Toch is Thomas Wormgoor, coördinator van de werkgroep transseksualiteit en genderdysforie van Humanitas, nog lang niet tevreden. Volgens hem hebben transgenders bijna dagelijks te maken met discriminatie, uitsluiting, beledigingen en soms ook geweld. "Er moet meer voorlichting komen, zodat mensen meer bekend raken met het onderwerp en ook het clichébeeld van de 'extravagante, belachelijke, omgebouwde man' kunnen nuanceren."
Maar voorlichting is niet het enige: juist ook de wetgeving moet op veel gebieden worden aangepast. De voorzitter van het COC, Frank van Dalen, heeft de verplichte sterilisatie van transseksuelen boven aan zijn agenda staan. Voorafgaand aan een geslachtstransformatie haalt men altijd de testikels of eierstokken en baarmoeder weg waarop dus elke kans op voortplanting - ook via een andere manier - wordt uitgesloten. "Ronduit vernederend", aldus Van Dalen. "Dit is een wet die echt uit een heel ver tijdperk stamt, want het steriliseren heeft werkelijk geen enkele medische of juridische noodzaak."
Wormgoor, zelf een transman, meent dat ook de geslachtsaanduiding onderwerp van debat moet zijn in de Kamer. Nu is het zo geregeld dat je officieel je geslachtsaanduiding mag veranderen als je echt een geslachtsoperatie hebt ondergaan. Het probleem is volgens Wormgeer echter dat de wachtlijsten voor zo'n operatie erg lang zijn én dat er veel transgenders zijn die zich al vrouw voelen zonder een gehele transformatie te ondergaan. "Dan voel je je dus van buiten en van binnen al vrouw, maar staat er toch op je paspoort dat je een man bent. Erg pijnlijk. Een vriendin van me zei laatst 'Als er nu iets met me gebeurt, ga ik officieel als man het graf in'; zo confronterend." Van Dalen roept de minister op te overwegen of het mogelijk is op officiële documenten een derde vakje te zetten voor mensen die zich niet kunnen identificeren met het mannelijk of het vrouwelijk geslacht.
Vandaag gelezen in de SpitS 13 november 2007
Moderator: Moderators
- joy-ts
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Vandaag gelezen in de SpitS 13 november 2007
Gister durfde ik te strijden, vandaag durf ik te winnen.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Re: Vandaag gelezen in de SpitS 13 november 2007
Alleen dit deel begreep ik niet. Zoals het hier staat lijkt het erop alsof dit iets is wat ts-en zelf niet willen, maar ze wordt opgedrongen.joy-ts schreef:De voorzitter van het COC, Frank van Dalen, heeft de verplichte sterilisatie van transseksuelen boven aan zijn agenda staan. Voorafgaand aan een geslachtstransformatie haalt men altijd de testikels of eierstokken en baarmoeder weg waarop dus elke kans op voortplanting - ook via een andere manier - wordt uitgesloten. "Ronduit vernederend", aldus Van Dalen.
Maar van de m->v ts-en kan ik me niet anders voorstellen dat ze die testosteron-producerende testikels liever eerder dan later kwijt zijn.
Ik geloof wel dat er ook moeilijk gedaan wordt als je sperma wilt laten invriezen, en dat lijkt me ieders eigen recht.
Maar misschien weten andere daar meer over te vertellen uit eigen ervaring.
Joyce
-
- dagelijks aanwezig
- Irene
- ForumDiva 3000
- Contacteer:
Joyce schreef:
Irene
Irene
IK had dat stukje ook met enige verwondering gelezen, al begrijp ik het verzet wel tegen de verplichting. Maar zoals je ook al aangeeft kan ik me er bij m=>v's niet zo goed voorstellen dat ze er bezwaar tegen zullen maken. IK heb meer moeite me te verplaatsen in de V=>M's, misschien dat daar de drijfveer vandaan komt. Ik weet ook niet goed wat het effect van het verwijderen van de eierstokken is.joy-ts schreef:
De voorzitter van het COC, Frank van Dalen, heeft de verplichte sterilisatie van transseksuelen boven aan zijn agenda staan. Voorafgaand aan een geslachtstransformatie haalt men altijd de testikels of eierstokken en baarmoeder weg waarop dus elke kans op voortplanting - ook via een andere manier - wordt uitgesloten. "Ronduit vernederend", aldus Van Dalen.
Alleen dit deel begreep ik niet. Zoals het hier staat lijkt het erop alsof dit iets is wat ts-en zelf niet willen, maar ze wordt opgedrongen.
Maar van de m->v ts-en kan ik me niet anders voorstellen dat ze die testosteron-producerende testikels liever eerder dan later kwijt zijn.
Ik geloof wel dat er ook moeilijk gedaan wordt als je sperma wilt laten invriezen, en dat lijkt me ieders eigen recht.
Joyce
Irene
Irene
Kleine stapjes
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Re: Vandaag gelezen in de SpitS 13 november 2007
Ik denk dat hij voor mv's iets anders bedoelt dan dat hier staat. En dat deel wordt prima in de daaropvolgende alinea door Thomas Wormgoor uitgelegd.Joyce_ schreef:Alleen dit deel begreep ik niet. Zoals het hier staat lijkt het erop alsof dit iets is wat ts-en zelf niet willen, maar ze wordt opgedrongen.joy-ts schreef:De voorzitter van het COC, Frank van Dalen, heeft de verplichte sterilisatie van transseksuelen boven aan zijn agenda staan. Voorafgaand aan een geslachtstransformatie haalt men altijd de testikels of eierstokken en baarmoeder weg waarop dus elke kans op voortplanting - ook via een andere manier - wordt uitgesloten. "Ronduit vernederend", aldus Van Dalen.
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !