Passabiliteitstopic 187: Wat versta jij onder passabiliteit?

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Wat versta jij onder passabiliteit?

Dat mensen je op de gewenste manier aanspreken
15
41%
Dat je als transseksueel niet herkend wordt in 1e 2e of 3e instantie
17
46%
Iets anders, namelijk....
5
14%

Totaal aantal stemmen: 37

troeteltrans
Banned Lid

Passabiliteitstopic 187: Wat versta jij onder passabiliteit?

Bericht door troeteltrans »

Wat versta jij onder passabiliteit...?
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Tsja, passabiliteit... Het is zo subjectief als maar kan. Mag ik je aanraden om eens te gaan kijken op http://www.janamarcus.com/docus/TransPr ... /index.htm . Mooie mensen met mooie gedachten en gevoelens. Ik denk dat vooral je innerlijk in balans dient te zijn.

Eén van de geportretteerden (Kara) stelt: "Self-acceptance is more important than worrying what people think."

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Als mensen mij correct aanspreken ga ik niet checken bij ze of ze kunnen zien dat ik van geslacht veranderd ben. Als mensen dat niet (ooit) zelf aan mij vragen ben ik passabel genoeg in het dagelijks leven voor mezelf.
Ik zelf heb altijd het idee gehad dat je passabiliteit toeneemt naarmate je ook zelf meer gelooft in je eigen vrouw zijn. Zeker in het begin van je proces.
Daarmee bedoel ik ook zelfvertrouwen hebben dat je een vrouw bent (of man) van binnen. Ik heb het idee dat dat ook een soort van uitstraling geeft. Iemand die continue om en achter zich loopt te kijken trekt de aandacht, en zal eerder opvallen. Val je op, dan gaan mensen zoeken wat is er met die persoon aan de hand. En dan val je eerder door de mand.
Vicky_
dagelijks aanwezig

Bericht door Vicky_ »

Nannette schreef:Als mensen mij correct aanspreken ga ik niet checken bij ze of ze kunnen zien dat ik van geslacht veranderd ben. Als mensen dat niet (ooit) zelf aan mij vragen ben ik passabel genoeg in het dagelijks leven voor mezelf.
Ik zelf heb altijd het idee gehad dat je passabiliteit toeneemt naarmate je ook zelf meer gelooft in je eigen vrouw zijn. Zeker in het begin van je proces.
Daarmee bedoel ik ook zelfvertrouwen hebben dat je een vrouw bent (of man) van binnen. Ik heb het idee dat dat ook een soort van uitstraling geeft. Iemand die continue om en achter zich loopt te kijken trekt de aandacht, en zal eerder opvallen. Val je op, dan gaan mensen zoeken wat is er met die persoon aan de hand. En dan val je eerder door de mand.

voor mij geld hetzelfde ;)
Liefs en XXX Vicky

Barbie...Eat Your Heart Out...
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

De vraag blijft: wat wil je?

Wil je 100% passabel en -dus- niet opvallen en -dus- door iedereen als vrouw gezien worden (met mogelijk wat angst dat een ander er vroeg-of-laat toch achter komt)?
Of wil je 100% jezelf zijn (ook als je je niet 100% man of 100% vrouw voelt) en -dus- je eigen weg volgen en -dus- moeten leren omgaan met vreemde blikken en enkele andere vervelende situaties maar -dus- ook weten dat dit is wie je bent in alle rust dat het niet meer uitmaakt of iemand je wel-of-niet "spot" als iemand die als man geboren is?

Mijn keuze zal wel duidelijk zijn, ook als ik andere keuzes respecteer. Ik voeg dit alleen toe om duidelijk te maken dat passabiliteit niet -de enig juiste- keuze hoeft te zijn...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik wil hier aan toe voegen dat ik absoluut niet leef met de angst dat iemand er achter zal komen dat ik van geslacht veranderd ben. Als de vergadering gisteren niet was uitgelopen, was ik waarschijnlijk naar het aanbieden van de petitie aan mevr. Kriens gegaan vanwege de werkgroep Rotterdam.
Door het aankaarten van het probleem bij het basisberaad in Rotterdam, is daar de de directeur al geopperd of hun eventueel de werkgroep geen onderdak kunnen bieden en de mensen in dienst nemen, wordt vervolgd ?
kiki
Banned Lid

Bericht door kiki »

Frederique_ schreef:moeten leren omgaan met vreemde blikken en enkele andere vervelende situaties
dan moet je ook een flink stuk plaatstaal voor je kop hebben
nepvrouw als geuzennaam
kiki
Banned Lid

Bericht door kiki »

onbekend schreef:Als mensen dat niet (ooit) zelf aan mij vragen ben ik passabel genoeg in het dagelijks leven voor mezelf.
ja, das ook echt een vraag die iemand zomaar gaat stellen he *GASP*
daar kan je echt niet van af laten hangen of je wel of niet passabel bent en of mensen het wel of niet doorhebben.
nepvrouw als geuzennaam
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

kiki schreef:
Frederique_ schreef:moeten leren omgaan met vreemde blikken en enkele andere vervelende situaties
dan moet je ook een flink stuk plaatstaal voor je kop hebben
Dat valt wel mee, hoor...
Alles went...

Groetjes,

Frederique
lief dinnetje
Eredivisie

Bericht door lief dinnetje »

Iets Anders ......

Namelijk elke dag kunnen leven in de genderrol vrouw , zonder vreemde blikken, zonder opmerkingen, zonder vervelende vragen.

Daar sta je dan als vrouw van 37 met je ploeg aan de start van een internationale topkoers (wie had dat nu nog durven dromen ?):

http://s226.photobucket.com/albums/dd66 ... ent=54.png

Met het koersen zelf gaat het nog niet zo goed (valpartij en zware verkoudheid) ....de transitie aan de andere kant is toch wel heel erg goed afgelopen.
De FFS (de 2 sessies) heeft toch nog een enorm verschil gemaakt.
Het koersen zal ook wel komen met de tijd, maar om eerlijk te zijn ben ik enorm onder de indruk van het gebeuren.
Mijn respekt voor de 'vrouwen' die koersen en vaak ook nog full-time werken is enorm groot geworden.
Winnen is van minder belang geworden ......eigenlijk is het me daar na 2 maand in het peleton ook helemaal niet meer om te doen.
Het doet me al evenveel plezier als ik iets kan doen voor de 'vriendinnen' binnen mijn ploeg.
Het gaat niet om mezelf, maar over het geheel .....en vooral meer en meer om de onrechtvaardigheid.
Nergens is het verschil in waardering tussen mannen en vrouwen zo groot als binnen het wielrennen.
Er is nog een heel lange weg af te leggen.

Als ik ooit in de media kom, dan wil ik dat enkel doen als het iets kan opleveren voor het dameswielrennen in het algemeen en zeker niet omwille van de sensatie en de eventuele negatieve berichtgeving inzake mijn eigen persoon. Daar heeft uiteindelijk niemand iets aan.

Groetjes,

Mel
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Melina schreef:Namelijk elke dag kunnen leven in de genderrol vrouw , zonder vreemde blikken, zonder opmerkingen, zonder vervelende vragen.
En what about mensen die elke dag kunnen leven in de genderrol vrouw, waarbij ze af-en-toe wel vreemde blikken, opmerkingen en vervelende vragen krijgen?

Groetjes,

Frederique
(niet bang voor vreemde blikken, opmerkingen en vervelende vragen: 't is niet half zo onmogelijk als mensen lijken te denken)
lief dinnetje
Eredivisie

Bericht door lief dinnetje »

Frederique schreef :

En what about mensen die elke dag kunnen leven in de genderrol vrouw, waarbij ze af-en-toe wel vreemde blikken, opmerkingen en vervelende vragen krijgen?

Wel de vraag was eigenlijk :

Wat versta jij onder passabiliteit...?

En dus heb ik mijn opinie gegeven..............
Met andere woorden : zolang je nog steeds geconfronteerd wordt met .....ben je volgens mij niet passable.
Niet erg hoor, maar dat is gewoon mijn def.
Iedereen moet verder rondlopen zoals zij of hij dat wil ...........

Ik trek vaak de aandacht op mij hoor, maar das dan niet meer omdat er twijfel is over mijn gender.......het is echter niet zo gebruikelijk dat mensen naar de bakker, kapper en supermarkt gaan in hun wieleruitrusting.
Het maakt echter niet meer uit dat ik in training, sportuitrusting, met of zonder make-up rondloop ....overal en altijd ben ik nu een vrouw.
En ja dat was eigenlijk dus wel ergens de bedoeling.
Leuk gevoel wel, de druk is wel gevallen ......er is geen twijfel meer, ik hoef niks meer uit te leggen.
Ook niet aan mannen vind ik nu .....ze moeten maar van me houden als 'mens' en als ze dat niet kunnen mogen ze meteen ophoepelen wat mij betreft.

Groetjes,

Mel
kiki
Banned Lid

Bericht door kiki »

ben jij de rechtse op die foto?
nepvrouw als geuzennaam
troeteltrans
Banned Lid

Bericht door troeteltrans »

nee de middelste
kiki
Banned Lid

Bericht door kiki »

tinkerbell_ schreef:nee de middelste
o ik dacht dat die middelste gewoon een vrouw was met een duidelijke nose en boobjob en een vreemd geplooide huid rond de kin en kaak en mond. van een facelift of zo.
zo zie je maar weer passabiliteit is een vreemd iets. die rechtse vrouw heeft zo'n grote mannenkin vandaar dat ik dacht dat dat melina was.
nepvrouw als geuzennaam
Plaats reactie