Transgender en vakantie

Algemeen

Moderator: Moderators

Claudia K
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Transgender en vakantie

Bericht door Claudia K »

Hai allemaal,
Misschien is er al eens eerder over geschreven, maar ik zit een beetje met het volgende. In het afgelopen jaar ben ik best een stuk verdre ontwikkeld, en in september heb ik vakantie. Tot nu toe is in die vakantie Claudia altijd thuisgebleven, en ging het jongetje weg, maar nu zit ik in een situatie waarin ik er ongelofelijk veel moeite mee zou krijgen om 2 weken lang volledig jongetje te moeten zijn. Omdat het al september is, zou ik toch wel graag een gegarandeerd mooi weer bestemming opzoeken, zeg maar omgeving Middellandse Zee. Nu vraag ik me dus af, zijn er landen, of specifieker misschien nog, bestemmingen waar ik ook althans een gedeelte van mijn vakantie als Claudia kan vieren. Plaatsen dus waar je met regels en bevolking geen last krijgt. Er zijn toch zeker wel een paar deskundigen te vinden hier op het forum, die misschien zelfs wel ervaringen hebben? Ik hoor het in ieder geval graag!
Claudia Zomer
Op reis is de eindbestemming niet belangrijk, wel de plaats waar je nu bent.
Carin
ff weer wat posten

Bericht door Carin »

Op grond van mijn ervaringen in 'transitie-tijd' zeg ik: ga gewoon heen waar je wilt. Ik ben in die tijd zelf naar Engeland gereisd met een foto in mijn paspoort (en sekse-aanduiding) die je niet weten wilt en heb 2 georganiseerde excursiereizen per bus gemaakt. Geen (euro)centje pijn.
Wel denk ik dat je er verstandig aan doet de plaatsen waar de zaken normaal gesproken toch al sterker uit de hand kunnen lopen te mijden: ga dus bijvoorbeeld niet stappen op een tijd en in een omgeving waar de politie toch al extra attent is op vechtpartijen en dergelijke.
Maar verder? Europese lucht is volgens mij gezond genoeg (mijn laatste pre-ops reis was naar Italië). Gedraag je als iedereen en doe wat ieder ander zou doen en de wereld behandelt je als ieder ander.
En reis je georganiseerd: er is altijd en reisleider bij die je kan helpen als er iets mocht gebeuren. Lijkt me een voordeel als je je niet zo zeker voelt.

Prettige vakantie, Carin.
Lianne
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Lianne »

Hoi Claudia,

Gewoon gaan zoals je jezelf het prettigst voelt meid.
Heb het volgens mij vorig jaar ook al eens aangehaald, maar ben nu al twee jaar op rij als Lianne op vakantie geweest en nergens last van gehad. Vorig jaar zelfs aan de grenscontrole bij Tsjechie gestaan, nou die douanier vroeg mijn pas, maarja staat nog mijn mannelijke ik op heh :( .
Hij wist effe niet waar die moest kijken, maar kon zonder problemen gewoon doorrijden.
Dus zoals de voorgaande schrijfster vertelde, gewoon daar naartoe gaan waar je heen wilt, als je je netjes aan de gebruiken van het land houdt zal er niets mis zijn.

Wens je alvast een fijne vakantie.

groetjes Lianne
Pamela-
Moderator

Bericht door Pamela- »

Hoi hoi,

Zou wel als je besluit enfemme te gaan even een T en T paspoort aan te vragen waar je beide ik's op staan. Kan wel handig zijn bij eventuele controles.

Pamela
<i><b>Change the things you can, accept the things you can't change.</i></b>
chica
dagelijks aanwezig

Bericht door chica »

Waar kan je zo'n paspoort aanvragen?
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

Bij stichting Rene(e)

Ik had toen ik een weekendje naar Luxemburg ging, dat ik met het probleem zat van "bij wie" slaap je dan? Ik ging alleen met de trein en naar dat jeugdhotel in Pfaffenthal. Het is daar wel mooi, maar ze wouden onder geen voorwaarde me een kamer alleen geven. Ik kwam dus bij mannen op kamers. Die waren wel aardig en had zelfs met een een goed gesprek, toch voelde het niet lekker. (Naast dingetjes als dat er een met de gordijnen open wou slapen waardoor ik juist in het licht lag en ja, privacy heb je niet. Ik heb ook ziekte van Crohn en heb het nodig om af en toe te rusten en me terug te kunnen trekken. Dit is de laatste keer dat ik nog op zaal ga slapen hoor.)
Ik zou echt aanraden als je alleen gaat om een kamer voor je alleen te nemen in een dan maar wat duurder hotel.
Ik droom, dus ik ben.
Bea-Smit.
Forumdiva

Bericht door Bea-Smit. »

Wel het is ook mogelijk om een paspoort te hebben als man of vrouw en daarnaast een officiele identiteitskaart als vrouw of man.
Ik heb een paspoort als man en een identiteitskaart als vrouw Bea. Wel is het zo dat je en femme naar het gemeentehuis moet om het aan te vragen en ook om op te halen.

En dan heb je helemaal geen problemen meer.
Groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Dat kan inderdaad, alleen is er een (kleine) kans dat ze vragen of je met een geslachtsverandering bezig bent. Normaal gesproken moet de pasfoto zijn zoals je in het dagelijks leven bent. Voor een T* kan het dus de oplossing zijn om inderdaad en paspoort en een identiteitskaart te hebben. Het kostje wel bijna 2x zoveel geld, maar dan heb je ook wat.
Bea-Smit.
Forumdiva

Bericht door Bea-Smit. »

Bij het verlengen van mijn paspoort heb ik de gemeenteambtenaar gevraagd of ik ook een indentitietskaart kon krijgen naast mijn paspoort.
Ik heb toen een foto laten zien hoe ik de grootste gedeelte van de dag door het leven ga. En dat was geen probleem.

Groetjes Bea.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

TV-Bea schreef:Wel het is ook mogelijk om een paspoort te hebben als man of vrouw en daarnaast een officiele identiteitskaart als vrouw of man.
Ik heb een paspoort als man en een identiteitskaart als vrouw Bea. Wel is het zo dat je en femme naar het gemeentehuis moet om het aan te vragen en ook om op te halen.

En dan heb je helemaal geen problemen meer.
Groetjes Bea.
Sta je daar alleen met een andere pasfoto op of staat daat ook een "v-tje" op bij "geslacht"? Zo ja, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Als ze daar een v-tje opzetten maken ze dus een ambtelijke fout, en dat kan ze hun werk kosten, dus dat zal wel niet gebeuren. Mag alleen gewijzigd worden na uitspraak rechtbank, aanhangsel aan je geboorteregister is gedaan, en dan mag het in in de bevolkingsadministratie aangepast worden. En vaak heeft meer enkeling op een afdeling bevolkingsadministratie de autorisatie daarop (heb enkele jaren al systeembeheerder bij een gemeente gewerkt).
Bea-Smit.
Forumdiva

Bericht door Bea-Smit. »

Uiteraard is in mijn paspoort de m van man aanwezig.
Maar op de indentiteitskaart staat de M van Madammeke zoals onze belgische vriendinnen zouden zeggen.
Wat Nannette schrijft is juist. Maar bij een controle zullen ze toch wel door het geheel heenzien denk ik, daarvoor heb ik zelf een te zware stem.

Groetjes Bea.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bij mij viel het wel mee aan het begin van de RLT gelukkig. Maar toch bibber je wel een beetje met vliegen bij inchecken en controle.
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hoi Claudia,

Ik heb de afgelopen jaren twee heerlijke vakanties gehad in Playa del Íngles op Gran Canaria, en over een paar weken ga ik voor een week naar Sitges en Barcelona. Ik weet van vriendinnen van me dat Ibiza en Madrid ook hartstikke leuk zijn. Spanjaarden zijn over het algemeen heel relaxed. Spanje is ook het enige EU-land waar je een paspoort met een v-tje erin kan krijgen voor je geopereerd bent.

Maak je over je paspoort overigens geen zorgen. Op het mijne zit m'n mannenfoto, en binnen de EU kom ik, als Monica, moeiteloos door elke controle. Erbuiten heb ik nog niet geprobeerd.

alvast een fijne vakantie,

Monica
Ik ben mezelf.
Claudia K
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Claudia K »

Hallo allemaal,
Ik wil bij deze iedereen alvast bedanken die op mijn vraag heeft gereageerd. Er is een hele sterke wil aanwezig om inderdaad als Claudia vakantie te gaan vieren, op het web kwam ik echter hoofdzakelijk artikelen tegen over de slechte behandeling van transgenders in bepaalde landen, waardoor de moed me tevoren al in de schoenen zonk. Zo erg zelfs dat ik niet eens wist in welke schoenen. Heb nog wel een vraagje alvorens ik vol enthousiasme ga bespreken, en dat is: Zijn er nog meer mensen die op bepaalde plaatsen ervaringen hebben? Want als ik het dan ga doen wil ik natuurlijk wel graag dat het ook een super-ervaring word.
Groetjes
Claudia
Op reis is de eindbestemming niet belangrijk, wel de plaats waar je nu bent.
Plaats reactie