Hobby's

Algemeen

Moderator: Moderators

dhiamara
ForumFan
Berichten: 489
Lid geworden op: ma dec 19, 2005 19:34
Locatie: Groningen (dorpje in groningen)

Hobby's

Bericht door dhiamara »

Werd even gekriebeld door deze opmerking van Monica
treintjesverzamelende tra-nogwat
:) Ben zelf geen treintjes verzamelende tra - nog wat maar ik ken er wel één. Ook zij is er regelmatig mee bezig. :) Ook meerderen hier zijn verwoede verzamelaars heb ik begrepen.

Vraag mij af hoe dat zou komen? Is het de jongetje die zijn gang wil gaan? Immers met treintjes spelen was iets voor jongetjes en poppen waren voor meisjes Je zou haast denken dat je als vrouw/meisje meer met vrouwelijke hobby's bezig zou gaan. Het oude cliché van sokken breien, haken en borduren gaat natuurlijk nu niet meer op :lol:

Van mijzelf weet ik dat ik een periode heel gelukkig was toen ik gezamenlijk met mijn moeder een groot aantal borduurwerkjes (kruissteek) gemaakt heb in mijn jeugd. Je weet wel, die grote lappen met een bosrijke omgeving en wat herten :) Heb het eigenlijk nooit weer opgepakt maar soms is er de neiging om dit te doen wel aanwezig.
Ook weet ik dat de creatieve kant van mij af en toe flink wordt uitgeleefd. Ook af en toe de huiskamer totaal veranderen zit in mij. :) Vergeet nooit de tijd dat mam's de kamer weer eens overhoop gooide :)


Maar mijn vraag was eigenlijk: Zijn er hier anderen die als vrouw cq trans ook vrouwelijke hobby's hebben ontwikkeld.?
Ben van de oude stempel dus vroeger hadden we veel tijd om met hobby's bezig te zijn om onze avonden te vullen :) En er zat dus ook wat meer een duidelijk verschil in.
With Love and Lightness.

"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Tegenwoordig maak ik mijn eigen kerstkaartjes (ok, nog steeds niet heel geavanceerd, maar toch)

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Chloe'tje
ForumFan
Berichten: 447
Lid geworden op: vr aug 22, 2008 12:20

Bericht door Chloe'tje »

Als kind heb ik gebreid (schrijf je dat zo?) :wink:

Maar, misschien dat treintjes liefhebbers wat meer 'outgoing' zijn. Ik betwijfel of dergelijke hobbies onder transen favoriet zijn (ik heb overigens wel een Märklin loc ergens in een doos liggen :P )
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi,

Nu je dit zo zegt: ik heb in mijn jeugd wel vrij veel geborduurd.
[Ik zou tegenwoordig niet meer weten hoe dit moet...]

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Joyy
Forumdiva
Berichten: 1198
Lid geworden op: di feb 26, 2008 0:44
Locatie: Eindhoven

Bericht door Joyy »

waar blijven de barbies?

:wink:

ikke ook breien enzo
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Breien en haken vroeger, en tegenwoordig nog weleens borduren. Kleren maken zou ik wel willen doen, maar heb er het geduld nog niet voor om alle precies te doen, en stof goed op patroon leggen doe ik waarschijnlijk helemaal verkeerd. Vroeger wel goed afgekeken bij mijn moeder (die was coupeuse), maar eigenlijk nog zelf durven te proberen. Daar ligt dus nog een uitdaging.
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik weet niet of het typisch vrouwelijk is, maar ik heb veel gelezen en geschreven.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Joyy
Forumdiva
Berichten: 1198
Lid geworden op: di feb 26, 2008 0:44
Locatie: Eindhoven

Bericht door Joyy »

lezen en schrijven dat doen meer mensen :wink:

los daarvan zou ik het wel jammer vinden als mijn talenten naar de achtergrond worden geschoven naarmate ik verder ga met mijn proces

dat talent is techniek,iets wat me als kind ook al bezig hield

de praktische uitvoering, en ik kan dat in mijn hoofd nog niet rijmen met de toekomst

back to topic
Gebruikersavatar
Arike
Eredivisie
Berichten: 525
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 22:44
Locatie: omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door Arike »

Ook als kind vond ik het enige echt interessante aan techniek hoe het apparaat er aan de buitenkant uitzag. En dat vind ik eigenlijk nog steeds, ik zou bijvoorbeeld rustig een bepaalde laptop kiezen vanwege de kleur.
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Chloe'tje
ForumFan
Berichten: 447
Lid geworden op: vr aug 22, 2008 12:20

Bericht door Chloe'tje »

Tja, transen die niets meer met techniek mogen doen omdat het niet vrouwelijk is, is wel het toppunt van hokjes denken.

Ik heb geen idee of een MTF proces tot gevolg heeft dat de ware interesses radicaal wijzigen. Maar als dat niet zo is, is het weer een bijdrage aan de emancipatie van de vrouw :wink:
Gebruikersavatar
Arike
Eredivisie
Berichten: 525
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 22:44
Locatie: omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door Arike »

ik vind de associatie trein=techniek=man ook wel een schoonvoorbeeld van tunnelvisie en hokjesdenken.

Denk bijvoorbeeld eens aan de (veronderstelde) romantiek van een treinreis per Oriënt Express (al dan niet met moord :wink: ), dat heeft nu daadwerkelijk niets met techniek te maken

Je kan ook echt niet zeggen dat "vrouwen" en "techniek" twee gescheiden werelden zijn, alsof vrouwen geen ipod's of gsm hebben, of per trein of vliegtuig reizen. dat is natuurlijk volslagen onzin.

Wat wel verschilt is volgens mij hoe (gemiddeld gesproken) vrouwen en mannen naar techniek kijken. je hoeft daarvoor alleen maar te kijken naar de instroomcijfers van technische en semi-technische opleidingen. Dan zie je wel een duidelijk verschil in interesse tussen: "wat is de invloed van techniek op leven en maatschappij?" en "hoe werkt zo'n apparaat nou eigenlijk van binnen?"
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Hoe het apparaat van binnen werkt maakt mij niet uit, gaat mij meer om hoe het er uit ziet bv. Vraag mij niet om bv een hydraulische aandrijving van een trein uit te leggen, dat lukt me echt niet. Ja, ik weet technisch meer dan de gemiddelde vrouw, maar dat komt oa door opvoeding. En treintjes was iets wat je vroeger (in je jeugd en later) ook lekker alleen kon doen, had je niemand anders voor nodig.
Gebruikersavatar
Joyy
Forumdiva
Berichten: 1198
Lid geworden op: di feb 26, 2008 0:44
Locatie: Eindhoven

Bericht door Joyy »

Chloe'tje schreef:Tja, transen die niets meer met techniek mogen doen omdat het niet vrouwelijk is, is wel het toppunt van hokjes denken.

Ik heb geen idee of een MTF proces tot gevolg heeft dat de ware interesses radicaal wijzigen. Maar als dat niet zo is, is het weer een bijdrage aan de emancipatie van de vrouw :wink:
in mijn situatie zou het er in de praktijk op neer kunnen komen dat ik én femme een motor sta te vervangen of te reviseren van een of ander werktuigbouwkundig apparaat

dat is waar ik goed in ben, jarenlang mijn werk geweest, maar dat is anno 2008 allang niet meer wat ik wil, en die vermindering van interesse loopt parallel met de groei naar wie ik werkelijk ben

ik heb er moeite mee juist dat deel waar ik goed in ben los te laten, van de andere kant lucht het wel op, ik 'hoef' het niet meer

een andere vorm heb ik nog niet gevonden

maar als iemand besluit zijn beroep als bijv monteur te behouden ongeacht het heel traject, fine with me, ik zou het niet kunnen

daarin speelt het fysieke uiteraard ook mee

fysiek zou ik een hele hoop werk wat ik voorheen wel deed niet eens meer kunnen, en dat geld ook voor bio vrouwen die hetzelfde werk zouden doen

psychisch ook belastend, want toch overwegend mannenwereld, moet je mee om kunnen gaan

of men overigens met trein of vliegtuig reist, een gsm of laptop heeft, dat heeft niets met techniek zelf als vak te maken
Gebruikersavatar
Joyy
Forumdiva
Berichten: 1198
Lid geworden op: di feb 26, 2008 0:44
Locatie: Eindhoven

Bericht door Joyy »

oudje, maar vond hem in dit kader toch leuk:

Beste Mona,

Vorige week vertrok ik 's morgens van huis naar mijn werk. Zoals altijd zat mijn man televisie te kijken.
Ik reed ongeveer 1,5 kilometer toen de auto er mee stopte. Ik probeerde te starten, de motor ging wel rond maar sloeg niet meer aan. Ik ben toen naar huis teruggelopen en toen ik thuis kwam zat mijn man niet meer op de bank. Wat ik toen boven aantrof had ik zelfs in mijn stoutste dromen niet kunnen bevroeden! Mijn man liep gekleed in mijn lingerie en met mijn ultra hoge pumps en een laag make-up voor de grote spiegel heen en weer te paraderen...

Ik ben 36, mijn man is 38 en we zijn al 12 jaar gelukkig getrouwd. Toen ik hem betrapte probeerde hij nog met een smoesje over dat al zijn ondergoed in de was zat enzovoort een uitvlucht te verzinnen, maar de schoenen en de make-up dan?

Hij is toen echt helemaal ingestort en heeft bekend dat hij dit al een maand of vier doet. Ik heb hem toen gezegd dat als hij er niet meezou stoppen ik wil gaan scheiden. Mona, je moet weten dat hij een half jaar geleden zijn baan kwijt is geraakt en daar heel erg depressief van is geworden. Sinds ik hem heb verteld dat ik wil scheiden als hij dit blijft doen is hij heel erg teruggetrokken en afstandelijk. Het lijkt wel alsof ik helemaal geen contact meer met hem kan maken.

Kun jij mij helpen?

Afzender: Anoniempje



Antwoord:

Beste A.

Het zou de automatische choke kunnen zijn, vooral omdat het al zo dicht bij huis gebeurde.Anders zou ik gewoon nieuwe bougies laten monteren.

Groeten, Mona
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Hij is echt heel leuk :-)

Irene
Kleine stapjes
Plaats reactie