Transseksualiteit en religie.
Moderator: Moderators
Transseksualiteit en religie.
Ik kom zelf van een religieuze achtergrond. Zelf ook vrij actief geweest in de kerk en heb nog steeds zijdelings contact met de mensen van toen. Helaas is het zo dat er in deze kringen alles wat anders is, ook zondig is. Homosexualiteit, transseksualiteit, etc is verkeerd. De vraag is nu: hoe ga je hier mee om? Hoe zien anderen hier bv transseksualiteit vanuit het christelijke perspectief? En hoe kunnen we er voor zorgen dat transseksualiteit in de kerk ook geccepteerd wordt?
Het is dus niet de bedoeling om gelijk beginnen te zeiken dat de kerk het niet accepteerd, dat ze een tunnelvisie hebben of dat ze vrouwen onderdrukken. Ik wil deze discussie graag aanslingeren om ook in de religieuze wereld begrip ter sprake te laten komen. Dus graag costructieve bijdragen ipv discussies als bij "roze kerstfeest".
Even wat punten die mij altijd zijn bij gebleven:
* God schiep man en vrouw. er is dus een duidelkijke grens tussen man en vrouw en wie is de mens om te denken daar een verschil in te kunnen/willen maken?
* Als God had gewild dat je n meisje was, had Hij je wel een meisje gemaakt
* In t Oude Testament staat toch duidelijk dat een man geen vrouwenkleren zal dragen, omdat je dan een gruwel in Gods ogen zal zijn. (Deut22:5 Een vrouw zal geen mansklederen dragen en een man geen vrouwenkleed aantrekken, want ieder die deze dingen doet, is de HERE, uw God, een gruwel. )
* de satan is de grote verleider. Hij geeft jou deze gedchten en gevoelens om je zo ver mogelijk van God weg te houden
Zo maar wat punten die ik vaak te horen heb gekregen zodra ik het onderwerp ter sprake bracht. Ok, kom maar op!
Het is dus niet de bedoeling om gelijk beginnen te zeiken dat de kerk het niet accepteerd, dat ze een tunnelvisie hebben of dat ze vrouwen onderdrukken. Ik wil deze discussie graag aanslingeren om ook in de religieuze wereld begrip ter sprake te laten komen. Dus graag costructieve bijdragen ipv discussies als bij "roze kerstfeest".
* God schiep man en vrouw. er is dus een duidelkijke grens tussen man en vrouw en wie is de mens om te denken daar een verschil in te kunnen/willen maken?
* In t Oude Testament staat toch duidelijk dat een man geen vrouwenkleren zal dragen, omdat je dan een gruwel in Gods ogen zal zijn. (Deut22:5 Een vrouw zal geen mansklederen dragen en een man geen vrouwenkleed aantrekken, want ieder die deze dingen doet, is de HERE, uw God, een gruwel. )
* de satan is de grote verleider. Hij geeft jou deze gedchten en gevoelens om je zo ver mogelijk van God weg te houden
Zo maar wat punten die ik vaak te horen heb gekregen zodra ik het onderwerp ter sprake bracht. Ok, kom maar op!
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.
Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
De vraag is nu: hoe ga je hier mee om? Hoe zien anderen hier bv transseksualiteit vanuit het christelijke perspectief? En hoe kunnen we er voor zorgen dat transseksualiteit in de kerk ook geaccepteerd wordt?
---niet dus, ik houd me er niet mee bezig en voel geen behoefte
prima antwoord op de vraag lijkt mij
---niet dus, ik houd me er niet mee bezig en voel geen behoefte
prima antwoord op de vraag lijkt mij
Re: Transseksualiteit en religie.
Je bent niet verplicht om op elk topic te reageren. Als je niks zinnigs te melden hebt, zeg dan niks...dank je.Amber79 schreef:Dus graag costructieve bijdragen ipv discussies als bij "roze kerstfeest".
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.
Er is maar één mogelijkheid denk ik...
Afstand nemen van de kerk, want de echt gedreven mensen met zware geloven zullen nooit en te nimmer travestie etc. accepteren hoor.
Ook transseksualiteit wordt niet geaccepteerd denk ik..
En dat "GOD" bij sommige mensen een foutje heeft gemaakt gaat er denkelijk ook niet echt in..
Ik heb christelijke, katholieke, hindoes en moslim collega,s en die hebben er, naar mijn weten, geen problemen mee, maar deze zijn wel modern en ruimdenkend.
Binnen ons werk kom je weleens in aanraking met T,s maar een ieder wordt als mens behandeld
Ik dacht dat ik veel problemen had, maar dit scheelt er gelukkig dan weer één
Afstand nemen van de kerk, want de echt gedreven mensen met zware geloven zullen nooit en te nimmer travestie etc. accepteren hoor.
Ook transseksualiteit wordt niet geaccepteerd denk ik..
En dat "GOD" bij sommige mensen een foutje heeft gemaakt gaat er denkelijk ook niet echt in..
Ik heb christelijke, katholieke, hindoes en moslim collega,s en die hebben er, naar mijn weten, geen problemen mee, maar deze zijn wel modern en ruimdenkend.
Binnen ons werk kom je weleens in aanraking met T,s maar een ieder wordt als mens behandeld
Ik dacht dat ik veel problemen had, maar dit scheelt er gelukkig dan weer één
2016 KAN MIJN OMMEKEER WEL EENS WEZEN
- Claudia K
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Mogen niet TS-en ook antwoorden? Dan wil ik wel graag mijn zegje doen over mijn ervaringen (als TG dan). Die zijn dus totaal anders dan wat Amber hier schrijft. Ook ik ben met het christelijk geloof opgevoed, weliswaar niet de allerstrengste vorm maar toch met een ongezonde dosis conservatisme. Heb derhalve ook jaren de kerk zo ver mogelijk van me gehouden maar ben sinds enige jaren er weer enigszins actief in. Nee, inderdaad, je vindt mij niet elke zondagochtend in de kerkbanken, maar ik wil wel het contact houden.
Toen het dus voor mezelf duidelijk werd dat er "meer" aan de hand was dan alleen af en toe veilig binnenshuis een jurk aantrekken heb ik zelf contact gezocht om over dit onderwerp met de kerk in discussie te gaan. En ja, daar werden de punten die Amber noemt juist eerder 1 voor 1 afgebroken dan bevestigd. Het letterlijk nemen van de bijbel als het woord van God is daarbij een van de grootste gevaren waaraan vele "gelovigen" zich schuldig maken. Ter info, God heeft de bijbel niet geschreven, zich er zelfs niet rechtstreeks mee bemoeid, wat overblijft is een verzameling oude boeken, met regels en wetten voor een oud nomadenvolk, en een hoop wijsheden die op vele manieren geinterpreteerd kunnen worden. Dit heb ik niet allemaal zelf bedacht, maar is mij verteld via mijn kerkgenootschap.
En als God tegen transseksualiteit was, waarom creeert hij (of zij) dan genderdysfore mensen?
En als kleding van het andere gelacht dragen "een gruwel" is, is het eten van mosselen en oesters dat ook. Staat in hetzelfde bijbelboek. Ik geloof niet dat de Zeeuwse mosselkwekers allemaal overtuigde atheisten zijn....
De mensen die dergelijke teksten aandragen maken zich eerder schuldig aan het "ijdel gebruiken van Gods naam", waarmee ik bedoel is dat ze in de schoenen van God gaan staan, en denken te weten wat God wil.
In de kerk waar ik kom heerst de overtuiging dat God wil dat de mens gelukkig is. Derhalve worden daar ook homosexuele en transsexuele predikanten geaccepteerd en kunnen deze gewoon een gemeente leiden.
En ook genderdysfore gemeenteleden worden uiteraard niet terecht gewezen.
De rol van satan of de duivel wordt dan ook niet of nauwelijks meer genoemd, maar er zijn nog wel degelijk conservatieve gemeenteleden die zich wel op de uitspraken beroepen zoals Amber ze noemt. Een feit wat gewoon niet te omzeilen is en wat waarschijnlijk ook niet uit te roeien is, hoe graag we dat ook willen. Derhalve moeten de predikanten en dergelijke ook laveren, om ook dergelijke mensen niet voor het hoofd te stoten. Een oplossing heb ik dus ook niet, ik kan alleen vertellen dat het ook anders kan en gebeurt binnen de kerken.
Claudia Zomer
Toen het dus voor mezelf duidelijk werd dat er "meer" aan de hand was dan alleen af en toe veilig binnenshuis een jurk aantrekken heb ik zelf contact gezocht om over dit onderwerp met de kerk in discussie te gaan. En ja, daar werden de punten die Amber noemt juist eerder 1 voor 1 afgebroken dan bevestigd. Het letterlijk nemen van de bijbel als het woord van God is daarbij een van de grootste gevaren waaraan vele "gelovigen" zich schuldig maken. Ter info, God heeft de bijbel niet geschreven, zich er zelfs niet rechtstreeks mee bemoeid, wat overblijft is een verzameling oude boeken, met regels en wetten voor een oud nomadenvolk, en een hoop wijsheden die op vele manieren geinterpreteerd kunnen worden. Dit heb ik niet allemaal zelf bedacht, maar is mij verteld via mijn kerkgenootschap.
En als God tegen transseksualiteit was, waarom creeert hij (of zij) dan genderdysfore mensen?
En als kleding van het andere gelacht dragen "een gruwel" is, is het eten van mosselen en oesters dat ook. Staat in hetzelfde bijbelboek. Ik geloof niet dat de Zeeuwse mosselkwekers allemaal overtuigde atheisten zijn....
De mensen die dergelijke teksten aandragen maken zich eerder schuldig aan het "ijdel gebruiken van Gods naam", waarmee ik bedoel is dat ze in de schoenen van God gaan staan, en denken te weten wat God wil.
In de kerk waar ik kom heerst de overtuiging dat God wil dat de mens gelukkig is. Derhalve worden daar ook homosexuele en transsexuele predikanten geaccepteerd en kunnen deze gewoon een gemeente leiden.
En ook genderdysfore gemeenteleden worden uiteraard niet terecht gewezen.
De rol van satan of de duivel wordt dan ook niet of nauwelijks meer genoemd, maar er zijn nog wel degelijk conservatieve gemeenteleden die zich wel op de uitspraken beroepen zoals Amber ze noemt. Een feit wat gewoon niet te omzeilen is en wat waarschijnlijk ook niet uit te roeien is, hoe graag we dat ook willen. Derhalve moeten de predikanten en dergelijke ook laveren, om ook dergelijke mensen niet voor het hoofd te stoten. Een oplossing heb ik dus ook niet, ik kan alleen vertellen dat het ook anders kan en gebeurt binnen de kerken.
Claudia Zomer
Op reis is de eindbestemming niet belangrijk, wel de plaats waar je nu bent.
-
- Eredivisie
God schiep man en vrouw:
Zelfs als gelovige kan je moeilijk het bestaan van interseksualiteit ontkennen, en IMHO is TS ook gewoon een variatie van interseksualiteit dus de simpele binaire man/vrouw verdeling klopt gewoon niet, daar kan je echt niet om heen. TG ligt misschien wel iets lastiger.
Als God had gewild dat je n meisje was, had Hij je wel een meisje gemaakt:
Blijkbaar wou god dat wij TS of TV of TG waren, en heeft hij ons zo geschapen. En hij heeft ons blijkbaar ook de mogelijkheid gegeven om er iets aan te doen (in het geval van TS en TG) dus waarom zouden we die mogelijkheid dan niet gebruiken?
een man zal geen vrouwenkleren dragen, omdat je dan een gruwel in Gods ogen zal zijn:
Inderdaad, maar een M2F ziet zichzelf dan ook als vrouw en besluit juist te stoppen met het dragen van de verkeerde kleren zodat zij niet langer een gruwel in gods ogen is. Ook hier ligt het voor TG en TV misschien weer wat lastiger.
de satan is de grote verleider:
Hmm, daar kan ik weinig tegen inbrengen. Maar misschien is transfobie en homofobie juist wel iets dat door Satan ingegeven is
Overigens geloof ik zelf niet in god, vandaar de kleine letter
Zelfs als gelovige kan je moeilijk het bestaan van interseksualiteit ontkennen, en IMHO is TS ook gewoon een variatie van interseksualiteit dus de simpele binaire man/vrouw verdeling klopt gewoon niet, daar kan je echt niet om heen. TG ligt misschien wel iets lastiger.
Als God had gewild dat je n meisje was, had Hij je wel een meisje gemaakt:
Blijkbaar wou god dat wij TS of TV of TG waren, en heeft hij ons zo geschapen. En hij heeft ons blijkbaar ook de mogelijkheid gegeven om er iets aan te doen (in het geval van TS en TG) dus waarom zouden we die mogelijkheid dan niet gebruiken?
een man zal geen vrouwenkleren dragen, omdat je dan een gruwel in Gods ogen zal zijn:
Inderdaad, maar een M2F ziet zichzelf dan ook als vrouw en besluit juist te stoppen met het dragen van de verkeerde kleren zodat zij niet langer een gruwel in gods ogen is. Ook hier ligt het voor TG en TV misschien weer wat lastiger.
de satan is de grote verleider:
Hmm, daar kan ik weinig tegen inbrengen. Maar misschien is transfobie en homofobie juist wel iets dat door Satan ingegeven is
Overigens geloof ik zelf niet in god, vandaar de kleine letter
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Zie hierAmber79 schreef:* In t Oude Testament staat toch duidelijk dat een man geen vrouwenkleren zal dragen, omdat je dan een gruwel in Gods ogen zal zijn. (Deut22:5 Een vrouw zal geen mansklederen dragen en een man geen vrouwenkleed aantrekken, want ieder die deze dingen doet, is de HERE, uw God, een gruwel. )
Bea-tg schreef:Bekijk het relais van Edith uit Groningen eens Hoe zij wordt opgevangen in haar gemeente. Dat staat volgens mij nog hier ergens op de site.
Groetjes Bea.
Zie hierAmber79 schreef:Waar dan?
If all else fails, buy new shoes
-
- Forumdiva
Ik weet dat er minimaal 2 transseksuele predikanten zijn (geweest ?) in Nederland. Maar bij de katholieke kerk (ben zelf katholiek opgevoed, en ook misdienaar geweest als kind) is het volgens mij amper geaccepteerd. In Nederland geeft het normaal waarschijnlijk bij de meeste kerken geen probleem, maar als je de uitspraken van de paus hoort, gaan mijn haren recht overeind staan. Ik ben zelf wel gelovig, maar geloof niet in de (katholieke) kerk. Ik heb ook geen kerk nodig om mijn geloof te belijden.
Ik vind ook dat als mensen de bijbel letterlijk gaan citeren, ze hem dan in oorspronkelijke taal zouden meten weten te lezen en interpreteren, want ook per vertaling zitten er soms nog verschillen in. Ik zie een bijbel als handvat, niet meer en niet minder.
Ik vind ook dat als mensen de bijbel letterlijk gaan citeren, ze hem dan in oorspronkelijke taal zouden meten weten te lezen en interpreteren, want ook per vertaling zitten er soms nog verschillen in. Ik zie een bijbel als handvat, niet meer en niet minder.
JoyAmber79 schreef:
* God schiep man en vrouw. er is dus een duidelkijke grens tussen man en vrouw
----------hebben we het hier over lichamelijk man of vrouw?
en wie is de mens om te denken daar een verschil in te kunnen/willen maken?
--------wie is de mens om iemands innerlijk/ziel te betwisten en kans op geluk tegen te houden
-------als dat zo is is dat acuut een reden om niet in god te geloven
* de satan is de grote verleider. Hij geeft jou deze gedachten en gevoelens om je zo ver mogelijk van God weg te houden
--------zou kunnen, neemt niet weg dat de gevoelens er zijn en die gaan ook niet weg door satan uit te bannen, god nog harder te eren, of te bidden
-
- Forumdiva
Wat is het nut en doel van deze quote ? Het staat toch al duidelijk aan het begin ? Waarom dan herhaling zonder enige toevoeging ?Joyy schreef:JoyAmber79 schreef:
* God schiep man en vrouw. er is ......