De pen als lotgenoot

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

De pen als lotgenoot

Bericht door Frederique_ »

De wedstrijd
De wedstrijd 'De Pen als Lotgenoot' is bedoeld voor mensen met een chronische ziekte, aandoening of handicap. Ook is het mogelijk voor nauw betrokkenen zoals partners of begeleiders om mee te doen. Leeftijd speelt geen rol.

Je kunt meedoen in een drietal categorieën: Tekst, Beeld & Geluid en Cartoon. Kijk voor meer informatie hierover bij 'Drie categorieën'.

Prijzen
Per categorie wordt de beste inzending beloond met mooie prijzen. De winnaar ontvangt:

Een geldbedrag van € 1000,-
Een publicatie in een landelijk medium (krant, televisie of tijdschrift)
Een publicatie in het boek/dvd met ervaringsverhalen
Iedere deelnemer ontvangt na afloop het boek en de dvd met ervaringsverhalen. Hierin staan de drie winnaars en tien genomineerden per categorie.

Waarom zou je meedoen?

Het uiten van je ervaringen kan je helpen om datgene waar jij mee zit een plekje te geven voor jezelf.
Door jouw verhaal te uiten, kan je anderen helpen of een steun voor hen zijn.
Doordat jij jouw eigen leefwereld deelt kan er begrip gekweekt worden bij mensen zonder aandoening.

http://www.depenalslotgenoot.nl/
Kijk ook eens op de genderkalender !
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Voor zover ik weet wordt genderdysforie niet gezien als chronische ziekte, aandoening of handicap. De meesten t* willen denk ik ook niet dat het zo gezien wordt, als een chronisch iets. Een handicap ? Niet zoals in deze context bedoeld denk ik.
Los daarvan is je levensverhaal vaak wel verweven met allerlei zaken die wel hun sporen nalaten in de rest van je leven, en dat is vaak wel chronisch.
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Die discussie hebben we toch al wel eerder gehad? Ik zie het wel degelijk als een handicap, en dat zal het mijn leven lang ook wel blijven. En er zijn er echt wel meer die er zo over denken hoor.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Iets als een handicap ervaren is iets anders dan iets wat officieel een handicap is. Ja, het kan een handicap zijn, maar genderdysforie hoort niet in het rijtje thuis.
En beïnvloedt het je leven dusdanig dat je permanent hinder hebt in het dagelijks leven en de rest van je leven zult houden ? En is dat bij iedereen zo ?
En discussie ? Het is mijn mening, die ik ook duidelijk zo breng, zonder daarmee een discussie uit te lokken, wel om de MENING van anderen te horen, dat is wat anders dan een discussie willen voeren (ja, ik heb korte tenen als er op getrapt wordt).
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Officiëel is het wel een aandoening, hoor! Staat (nog) in de DSM-IV :wink: .
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Janiek_ schreef:Officiëel is het wel een aandoening, hoor! Staat (nog) in de DSM-IV :wink: .
Ja, maar hopelijk geen chronische........ 8)
Zou niet zo leuk zijn als alles wat in dsm staat een chronische aandoening is. Een gebroken been staat ook vast wel ergens beschreven. 8) 8) :wink:
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Oh, voor sommige mensen onder ons (o.m. travestieten en mensen die tussen de genders in leven) is onze aandoening gedeeltelijk of volledig chronisch! En ook sommige transen hebben (soms ook royaal na de geslachtsoperatie) nog wel een gemis aan een volledig vrouwenlichaam.

En nee, als je niet wilt hoef je niet mee te doen. 't Is alleen een mogelijkheid om vanuit onze groep iets van ons te laten horen. Als ik de geest krijg zal ik zeker een poging wagen om iets in te sturen.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Louis Gooren schijnt ooit gezegd te hebben dat hij mensen vanuit een rolstoel op krukken hielp....
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Frederique_ schreef:Oh, voor sommige mensen onder ons (o.m. travestieten en mensen die tussen de genders in leven) is onze aandoening gedeeltelijk of volledig chronisch!
Gedeeltelijk chronisch...kan je die even uitleggen want zo ver ik altijd heb begrepen is dat niet mogelijk.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
joandelynn
Eredivisie

Ik denk dat de meeste transseksuelen die zeggen 'genezen te zijn' na de SRS zichzelf een beetje voor de gek houden.

Vooral op het gebied van relaties blijft het voor velen toch moeizaam hoor. Je moet maar net hopen dat je iemand treft die het aankan. Ten opzichte van niet-transseksuelen heb je dus toch echt wel een handicap. Een sociale handicap misschien, maar dat is net zo goed een handicap.

En ik zie ook iets te veel transen die nog 10 jaar na hun SRS besluiten om er nog maar even een FFS tegenaan te gooien, dus zo heel erg genezen van hun genderdysforie waren ze blijkbaar ook weer niet.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Heeft een persoon als Marijke Helwegen dan ook een chronische handicap omdat zij dr uiterlijk ook continu bijwerkt?

Overigens zie ik t niet hebben van een liefdesrelatie (maar wel het hebben van goede vriendschappen) niet bepaald als een sociale handicap. :wink:
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
ik ben hier niet meer
Forumdiva

joandelynn schreef:Ik denk dat de meeste transseksuelen die zeggen 'genezen te zijn' na de SRS zichzelf een beetje voor de gek houden.
Dan houd het overgrote deel zichzelf dus voor de gek. Want er zijn maar weinig post-ops die je actief zult vinden voor pre-ops en andere post-ops. Toegeven dat er na srs nog iets niet goed is voor velen zoiets als zeggen dat ze gek zijn.
Maar zonder dolle, we gaan onszelf toch niet vergelijken met mensen die een lichamelijke of geestelijke handicap hebben ? Er is sinds kort ook erkenning voor psychische handicap, en enige uit dsm die dat krijgen hebben een vorm van autisme. En sociale handicap ? Kom op zeg, er zijn nog veel meer mensen die een sociale handicap hebben, een beetje realiteitszin mag ook wel. Iedereen weet erg goed wat er bedoeld wordt met de omschrijving voor deze wedstrijd, welke doelgroep ze bedoelen. Als je wilt meedoen moet je het doen, maar dan niet vanwege het feit dat je transgender (in breedste betekenis) bent, dan ga je echt zielig doen. :oops: :oops:
joandelynn
Eredivisie

Als je alleen al kijkt hoeveel transseksuelen hun biografie publiceren lijken transseksuelen me juist de uitgesproken doelgroep voor deze wedstrijd.
Waarom zou je meedoen?

Het uiten van je ervaringen kan je helpen om datgene waar jij mee zit een plekje te geven voor jezelf.
Door jouw verhaal te uiten, kan je anderen helpen of een steun voor hen zijn.
Doordat jij jouw eigen leefwereld deelt kan er begrip gekweekt worden bij mensen zonder aandoening.
Precies de motivatie die veel transen gebruiken bij het publiceren van hun boek.
joandelynn
Eredivisie

En ik snap trouwens ook niet dat iemand die voor de rest van haar leven aan de medicijnen zit durft te beweren niet chronisch ziek te zijn :)
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

AM_ber_79 schreef:
Frederique_ schreef:Oh, voor sommige mensen onder ons (o.m. travestieten en mensen die tussen de genders in leven) is onze aandoening gedeeltelijk of volledig chronisch!
Gedeeltelijk chronisch...kan je die even uitleggen want zo ver ik altijd heb begrepen is dat niet mogelijk.
Misschien is Frederique graag zo volledig mogelijk, dus dan moet ze "gedeeltelijk" ook als optie noemen :wink: .
Plaats reactie