Borstvergroting gaat nog steeds niet vergoed worden...
Moderator: Moderators
Borstvergroting gaat nog steeds niet vergoed worden...
Noch verwijdering van gezichtshaar...
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... et_vergoed
Het gaat hier dus om kosten van €250.000,- per jaar. Dat is dus echt helemaal niks als je het vergelijkt met andere medische kostenposten.
Het is een statement.
Ook kwalijk dat de Volkskrant hier spreekt over 'ombouwen'.... Heb een mail naar ze gestuurd dat de meeste transgenders/ transseksuelen dat het een zeer denigrerende term is.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... et_vergoed
Het gaat hier dus om kosten van €250.000,- per jaar. Dat is dus echt helemaal niks als je het vergelijkt met andere medische kostenposten.
Het is een statement.
Ook kwalijk dat de Volkskrant hier spreekt over 'ombouwen'.... Heb een mail naar ze gestuurd dat de meeste transgenders/ transseksuelen dat het een zeer denigrerende term is.
-
- Eredivisie
Re: Borstvergroting gaat nog steeds niet vergoed worden...
Verwijderen van gezichtshaar wordt wel vergoed, en dat geldt ook voor de genitale epilatie.Jaimee schreef:Noch verwijdering van gezichtshaar...
Zie voor het volledige antwoord van de minister: Brief aan de 2e kamer over vergoeding behandeling transgenders
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
- MissViv
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Nu we het er toch over hebben:
Weet er iemand of epilatie ook met terugwerkende kracht wordt vergoed?
Ik sta op de wachtlijst bij het VU, maar stel dat ik nu al wil beginnen met epilatie van mijn baardgroei, dan zal ik het zelf moeten betalen.
Krijg ik de kosten dan na de diagnose terug via mijn verzekering? (Even er van uitgaande dat de diagnose "transseksueel" gaat zijn.)
Weet er iemand of epilatie ook met terugwerkende kracht wordt vergoed?
Ik sta op de wachtlijst bij het VU, maar stel dat ik nu al wil beginnen met epilatie van mijn baardgroei, dan zal ik het zelf moeten betalen.
Krijg ik de kosten dan na de diagnose terug via mijn verzekering? (Even er van uitgaande dat de diagnose "transseksueel" gaat zijn.)
Groetjes, Vivian
De epilatie wordt vergoed vanaf het moment dat je met vrouwelijke hormonen start, Jos stuurt dan namelijk een brief naar jouw verzekeraar met het verzoek jou als vrouwelijke verzekerde te behandelen.
Vanaf dat moment (die datum) kun je epilatie declareren. Als je facturen van voor deze datum hebt, zal de verzekeraar die helaas niet vergoeden.
Vanaf dat moment (die datum) kun je epilatie declareren. Als je facturen van voor deze datum hebt, zal de verzekeraar die helaas niet vergoeden.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
De epilatie werd in mijn geval met terugwerkende kracht vergoed (tot het door de verzekeraar aangegeven maximum). Wel heb ik een brief meegestuurd dat ik het met de brief van de VU niet eens was: genderdysforie is iets dat voor zover ik me kan herinneren bestaat vanaf het moment dat ik 4 was, het is dus niet iets dat ontstaat zodra de psycholoog van de VU (voor haar gevoel) de genderdysforie vaststelt (zoals de VU-brief suggereert).
Laat maar weten als ik je kan helpen met mijn brief naar mijn ziektekostenverzekeraar.
Groetjes,
Frederique
N.B: Terugkomend op het oorspronkelijke bericht: zie ook de website van het COC
Laat maar weten als ik je kan helpen met mijn brief naar mijn ziektekostenverzekeraar.
Groetjes,
Frederique
N.B: Terugkomend op het oorspronkelijke bericht: zie ook de website van het COC
Kijk ook eens op de genderkalender !
-
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Sorry, dit klopt niet.manon79 schreef:De epilatie wordt vergoed vanaf het moment dat je met vrouwelijke hormonen start, Jos stuurt dan namelijk een brief naar jouw verzekeraar met het verzoek jou als vrouwelijke verzekerde te behandelen.
Sommige verzekeraars vergoeden wel, anderen doen dit echt niet.Zoals Ohra.
Die vergoeden alleen wanneer je het allerduurste pakket hebt (wat bijna niemand heeft...)
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Da's inderdaad vervelend (was bij mij trouwens ook zo: ook bij mij kwam het uit het aanvullend pakket). Je kunt proberen met de richtlijnen van het College van Zorgverzekeraars beroep aan te tekenen, maar volgens mij zijn dit soort adviezen van het CvZ ook precies dat: adviezen.
Zie voor het advies hier (PDF).
Succes en groetjes,
Frederique
Zie voor het advies hier (PDF).
Succes en groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
-
- Eredivisie
Als ik het goed begrepen heb werkt het als volgt: Het CVZ brengt zowel adviezen als standpunten uit.
* Een advies gaat over de samenstelling van het basispakket en is bedoeld voor de minister van VWS. Deze kan vervolgens besluiten om wel of niet dit advies op te volgen.
* Een standpunt is bedoeld voor patiënten en zorgverzekeraars en geeft aan wat wel en niet verzekerd wordt onder het huidige basispakket. Een standpunt is vooral bedoeld om duidelijkheid te verschaffen.
Volgens mij zijn zorgverzekeraars verplicht om de standpunten op te volgen. Zie ook: Gevolgen standpunt uitvoeringspraktijk:
Maar goed, ik ben geen deskundige op het gebied van de zorgverzekering (alhoewel je er wel steeds meer over leert naarmate je meer ermee te maken hebt ) dus ik kan er natuurlijk naast zitten.
* Een advies gaat over de samenstelling van het basispakket en is bedoeld voor de minister van VWS. Deze kan vervolgens besluiten om wel of niet dit advies op te volgen.
* Een standpunt is bedoeld voor patiënten en zorgverzekeraars en geeft aan wat wel en niet verzekerd wordt onder het huidige basispakket. Een standpunt is vooral bedoeld om duidelijkheid te verschaffen.
Volgens mij zijn zorgverzekeraars verplicht om de standpunten op te volgen. Zie ook: Gevolgen standpunt uitvoeringspraktijk:
Het 'advies' om epilatie te vergoeden is een standpunt en moet dus volgens mij vergoed worden. Dat geldt ook voor het nieuwe 'advies' om gezichtsoperaties te vergoeden, ook daarbij gaat het om standpunten. Als je verzekeraar niet meewerkt zou ik dus zeker bezwaar maken en ze wijzen op die uitspraak van het CVZ. Eventueel kan je naar de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekering (SKGZ) stappen.Een standpunt van het CVZ houdt in dat een bepaalde zorgvorm kan worden aangemerkt als een te verzekeren zorgvorm en daardoor valt onder de dekking van het basispakket. Deze notitie betreft alleen de eventuele gevolgen van een standpunt dat verduidelijkt of een zorgvorm op grond van de Zorgverzekeringswet tot het basispakket behoort. Het staat zorgverzekeraars vrij zorgvormen die niet onder de dekking van de basisverzekering vallen, op te nemen in hun aanvullende verzekeringspakketten.
...
Als een standpunt verduidelijkt dat een bepaalde zorgvorm tot het basispakket behoort, moeten zorgverzekeraars hierover afspraken maken met zorgaanbieders. Dit geldt alleen voor zorgverzekeraars die naturapolissen aanbieden en zorgverzekeraars die restitutie-polissen aanbieden met gecontracteerde leveranciers voor de betreffende zorgvorm. Bij een zuivere restitutiepolis is dit niet aan de orde. De verzekerde rekent dan immers rechtstreeks af met de zorgaanbieder en dient de rekening in bij zijn zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars zijn niet verplicht met alle zorgaanbieders die de betreffende zorgvorm leveren, contracten te sluiten. Het staat de zorgverzekeraar immers vrij te bepalen wie de zorg mag leveren en waar deze geleverd wordt. Zolang de verzekerde niet wordt belemmerd in zijn toegang tot zorg, hebben zorgverzekeraars contracteervrijheid. Als een standpunt van het CVZ verduidelijkt dat een zorgvorm niet (meer) behoort tot het basispakket, houdt dit niet in dat deze zorg niet (meer) verleend zou mogen worden door zorgverleners. Een standpunt geeft slechts aan of de betreffende zorg al dan niet tot de basisverzekering behoort.
Maar goed, ik ben geen deskundige op het gebied van de zorgverzekering (alhoewel je er wel steeds meer over leert naarmate je meer ermee te maken hebt ) dus ik kan er natuurlijk naast zitten.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
Dit klopt wel; vanaf het moment van de brief die Jos stuurt, behandelt jouw verzekeraar je als een vrouwelijke verzekerde.Robijntje schreef:
Sorry, dit klopt niet.
Die vergoeden alleen wanneer je het allerduurste pakket hebt (wat bijna niemand heeft...)
Je kunt vanaf dan epilatie declareren (wat normaal alleen vrouwelijke verzekerden kunnen) bij jouw verzekeraar.
Bij veel verzekeraars is met alleen een basisverzekering de vergoeding inderdaad maar magertjes of nihil, maar bij een aanvullende verzekering wordt wél vergoed tot het maximum bedrag dat in de polis hiervoor staat. Het is dan ook zeker aan te bevelen een aanvullende verzekering te nemen.
(het klopt overigens niet dat Ohra alleen bij het allerduurste pakket vergoedt, in de polis staan ook vergoedingen voor minder dure aanvullende pakketten)
Ik heb mijn zorgverzekering dan ook gekozen door te kijken bij welke verzekeraar ik de 'beste' vergoeding hiervoor kreeg.
-
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
En bij welke verzekeraar ben je uiteindelijk uitgekomen?manon79 schreef:Dit klopt wel; vanaf het moment van de brief die Jos stuurt, behandelt jouw verzekeraar je als een vrouwelijke verzekerde.Robijntje schreef:
Sorry, dit klopt niet.
Je kunt vanaf dan epilatie declareren (wat normaal alleen vrouwelijke verzekerden kunnen) bij jouw verzekeraar.
Bij veel verzekeraars is met alleen een basisverzekering de vergoeding inderdaad maar magertjes of nihil, maar bij een aanvullende verzekering wordt wél vergoed tot het maximum bedrag dat in de polis hiervoor staat. Het is dan ook zeker aan te bevelen een aanvullende verzekering te nemen.
(het klopt overigens niet dat Ohra alleen bij het allerduurste pakket vergoedt, in de polis staan ook vergoedingen voor minder dure aanvullende pakketten)
Ik heb mijn zorgverzekering dan ook gekozen door te kijken bij welke verzekeraar ik de 'beste' vergoeding hiervoor kreeg.
VGZ basisverzekering met de Plus aanvullende verzekering.Robijntje schreef:
En bij welke verzekeraar ben je uiteindelijk uitgekomen?
Daarbij kan nu voor max 700 Euro per jaar voor epilatie gedeclareerd worden (was voorgaande jaren 800 Euro), maar met dit bedrag red ik het prima.
(kan best zijn dat er nu andere verzekeraars zijn die meer vergoeden, maar toen ik de polis 3 jr geleden afgesloten heb, was dit de gunstigste)