Lisa met een S schreef:Zijn er genoeg T*'s die bereid zijn en in staat zijn om elke jaar twee of drie dagen per school de pakweg 650 middelbare scholen in Nederland te bezoeken?
Je hoeft echt niet persoonlijk langs te gaan bij al die scholen, de huidige docenten kunnen dit thema prima in de al bestaande lespakketten verwerken. Transseksualiteit (en ook interseksualiteit) is b.v. iets waar je bij de biologie-lessen uitstekend aandacht aan zou kunnen besteden zodat jongeren leren dat het niet bij iedereen meteen duidelijk is of iemand man of vrouw is.
Natuurlijk hoef je er geen wonderen van te verwachten, maar zelfs dat beetje basale kennis ontbreekt op dit moment al bij veel jongeren, daar hoef je alleen de reacties op sommige websites maar voor door te lezen.
Het valt me ook vaak op dat de meisjes die kennis veel vaker wel hebben, en dat komt volgens mij omdat die er wel mee in aanraking komen via de meidenbladen die er regelmatig over schrijven. Het lijkt me dus echt niet verkeerd dat de jongens ook tenminste een maal in hun leven eens te horen krijgen hoe het nu echt zit.
Bovendien moet je op de een of andere manier ook de jongeren proberen te bereiken die nu nog in de kast zitten. Verplichte voorlichting op school (waarbij je ook uitlegt bij welke instanties jongeren terecht kunnen als ze zelf met zoiets zitten) kan daarbij een heel goed hulpmiddel zijn.
Laat die jongeren desnoods gewoon een film als Valentijn zien die je achteraf klassikaal bespreekt met de leraar of zo, zelfs dat kan al heel leerzaam zijn.
groeten,
Joandelynn
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.