COC start petitie voor voorlichting op elke school

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Met de petitie reageert de belangenorganisatie voor lesbische vrouwen, homomannen, biseksuelen en transgenders (LHBT’s) op de homo-emancipatienota van het kabinet die vrijdag verschijnt. Verplichte voorlichting over homo- en transseksualiteit is daar niet in opgenomen, terwijl de Tweede Kamer er al sinds 2009 om vraagt.
Lijkt me een goede zaak, zeker als er bij die voorlichting ook aandacht komt voor transgenders. Misschien dat mensen dan eindelijk eens leren begrijpen waarom het vergoed moet worden, om even aan te haken bij Frederique's opmerking over dat commentaar onder het Telegraaf artikel in het andere draadje.

De petitie zelf staat: hier.

groeten,
Joandelyn
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Petra v
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Petra v »

Buiten alle voorlichting, waarmee wel begrip gekweekt kan worden bij normaal Nederlanders, zal men er toch iets aan Moeten doen aan de mentaliteit van de figuren, meestal jonge volwassenen of minderjarigen, die menen overal op te kunnen en moeten reageren. Vaak met name mensen die "anders" zijn. ( terwijl iedereen "anders" is, ook die rare figuren zelf. Zowel verbaal en veelal ook nog agressief fysiek, en dan verwachten ze dat te kunnen en mogen zonder dat er anderen daar wat van mogen zeggen of er wat aan doen.
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Ook al wordt het verplicht, verwacht dan niet te veel van. Het huidige COC voorlichtingprogramma bestaat doorgaans uit twee mensen die achter kwamen op de leeftijd van een leerling van een middelbare school dat hij of zij gay/lesbisch was, en bereid is om -- en in staat is -- om zijn/haar eigen verhaal over te brengen aan een klas van -- vaak weinig begripvolle -- leerlingen. De insteek van de voorlichters is dat 1 op de 10 homo zijn, dus in een klas van 30 leerlingen is er al waarschijnlijk 3 homo's. Scholen trekken 2 uur uit voor elke klas, en geef doorgaans per jaar de voorlichting aan een jaarlaag. Zijn er genoeg T*'s die bereid zijn en in staat zijn om elke jaar twee of drie dagen per school de pakweg 650 middelbare scholen in Nederland te bezoeken?

Lisa
If all else fails, buy new shoes
marinth
ForumFan

Bericht door marinth »

zolang het niet voor de seksuele ontwikkeling van kinderen al wordt uitgelegd heeft het totaal geen zin en werkt het veelal averechts voor de homo's en lesbiennes die in die klas zitten want die gaan zich niet geholpen voelen door die twee uur voorlichting, sterker nog waarschijnlijk zullen ze zich er eerder door bedreigd voelen omdat nadien de hele school over vieze homo's en dergelijke spreekt.
Dus wat mij betreft helemaal geen voorlichting op middelbare scholen...
wel VOOR de seksuele ontwikkeling van kinderen, dan zijn ze ook nog jong genoeg om dit soort dingen te kunnen begrijpen.
Ik vind het kindermishandeling alle kinderen met een heteroseksuele norm op te voeden terwijl je weet dat 1 op de 10 homo is (als het dus niet veel meer is.
ADHD wordt supervroeg vastgesteld en behandeld bij kinderen maar zodra het over seksualiteit gaat is iedereen weg, tenzij ze er iets negatiefs over te melden hebben.
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Lisa met een S schreef:Zijn er genoeg T*'s die bereid zijn en in staat zijn om elke jaar twee of drie dagen per school de pakweg 650 middelbare scholen in Nederland te bezoeken?
Je hoeft echt niet persoonlijk langs te gaan bij al die scholen, de huidige docenten kunnen dit thema prima in de al bestaande lespakketten verwerken. Transseksualiteit (en ook interseksualiteit) is b.v. iets waar je bij de biologie-lessen uitstekend aandacht aan zou kunnen besteden zodat jongeren leren dat het niet bij iedereen meteen duidelijk is of iemand man of vrouw is.

Natuurlijk hoef je er geen wonderen van te verwachten, maar zelfs dat beetje basale kennis ontbreekt op dit moment al bij veel jongeren, daar hoef je alleen de reacties op sommige websites maar voor door te lezen.

Het valt me ook vaak op dat de meisjes die kennis veel vaker wel hebben, en dat komt volgens mij omdat die er wel mee in aanraking komen via de meidenbladen die er regelmatig over schrijven. Het lijkt me dus echt niet verkeerd dat de jongens ook tenminste een maal in hun leven eens te horen krijgen hoe het nu echt zit.

Bovendien moet je op de een of andere manier ook de jongeren proberen te bereiken die nu nog in de kast zitten. Verplichte voorlichting op school (waarbij je ook uitlegt bij welke instanties jongeren terecht kunnen als ze zelf met zoiets zitten) kan daarbij een heel goed hulpmiddel zijn.

Laat die jongeren desnoods gewoon een film als Valentijn zien die je achteraf klassikaal bespreekt met de leraar of zo, zelfs dat kan al heel leerzaam zijn.

groeten,
Joandelynn
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Als deel van de lespakket van de Biologie- of Verzorgingsdocent bestaat sexuele voorlichting -- wanneer het wel wordt gegeven -- uit hoogstens 1 of 2 lessen in de 1e, 2e of 3e klas. Een enkele school besteed in meer dan 2 lesjaren aandacht eraan. Dus veel tijd om over zaken als homoseksualiteit -- laat staan transseksualiteit -- te praten is er niet.

De lesbezoeken van de de COC daarentegen zijn veel effectiever, en, in tegenstelling tot de aannames van Anastasia, dragen wel bij aan een grotere begrip en acceptatie van homo's onder scholieren, ook in klassen met veel kinderen van allochtone afkomst.

En voor wat betreft een grotere begrip door meisjes -- nou, dat valt ook wel mee, hoor. Van wat ik heb begrepen, worden transgender kinderen doorgaans goed opgevangen door de klasgenoten van hun (nieuwe) gender, ongeacht of het een jongen of meisje betreft, wanneer de school en de mentor van de leerling zich gaan bemoeien met het opvang. Maar meisjes hebben minder begrip voor transgender jongens (als meisje geboren), dan jongens voor transgender meisjes. Ik ken zowel verhalen van TG's die door de meisjes worden gepest, als van TG's die in bescherming worden genomen door de stoerste jongens in de klas.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik ben het eens met Lisa en heb de petitie dan ook ondertekend. Ook de inschatting van wel-of-niet acceptatie deel ik met Lisa: 't is naar mijn ervaring eerder per persoon verschillend dan dat het ene gender dat beter doet dan het andere...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Plaats reactie