Emotionele pijn is iets dat er is. De enige manier waarop je dat (mijns inziens) kunt laten verdwijnen is door het te -durven- voelen.
Wat jij probeert is niet-voelen. Jij probeert er overheen te walsen: je mag 't niet voelen, je moet 't vergeten en verder leven alsof er niets gebeurd is. En dan zul je, de pijn niet-voelend, gelukkig worden.
Joy, geloof me, die manier van werken ken ik. Ik heb 't 34 jaar gedaan - en het heeft me diep ongelukkig gemaakt. Want de pijn is niet weg als je hem negeert. De pijn komt als een boemerang terug op momenten dat het niet uitkomt - en dan dubbel zo sterk. Natuurlijk, ook die pijn kun je negeren. En als die pijn dan nog sterker terugkomt kun je ook -die- pijn negeren.
Na 34 jaar had ik een loden, bezwaard, gevoel onder in mijn buik. Dagelijks. Die loden afdekplaat was ook nodig, om mijn emoties onder de duim te houden. Eronder borrelde en kookte het. En ja, dat kwam er ook regelmatig uit. Als bij een snelkookpan...
Sinds ik mijn oude pijn en oud verdriet durf te voelen is dat loden gevoel weg. De onrust ook. Het voelt veel beter...
Maak contact met wat je voelt. Kijk wat voor oude pijn, verdriet, angst en woede er mee komt als je nu pijn/verdriet/angst/woede voelt. Zorg er op die manier voor dat die oude shit minder sterk wordt. En zorg dat je geen nieuwe pijn/verdriet onder de loden plaat legt door regelmatig en op tijd je grenzen aan te geven en als iemand er overheen gaat je pijn en verdriet -wel- te willen voelen....
Nu ja, dit is mijn manier. En ik geloof dus -echt- niet in jouw manier
![:wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Groetjes,
Frederique