Het grootste probleem dat ik met genderdysforie heb is dat het gelijk gesteld wordt aan "vrouwen-in-mannenlichamen (vv)". Dat is wat mij betreft een -veel- te smalle uitleg van wat genderdysforie -ook- is, namelijk ook zowel geen-man als geen-vrouw / zowel-man als zowel-vrouw / allerlei tussenvormen van deze thema's. Het voordeel van gendervariantie is dat het meer-inclusief is: het is -zowel- vrouw in mannenlichaam -als- de eerder genoemde varianties. En daarmee is dus ook duidelijker wie er -ook- behandeld moeten worden.Janiek_ schreef:Probleem wat ik ermee heb is dat ik mezelf helemaal niet ervaar als hebbende of zijnde een variant op de bestaande genders. Genderdysforie is op zich helemaal geen eng woord. Het betekent alleen maar dat je jezelf niet gelukkig voelt met het gender dat je op grond van het tussenbeense bij je geboorte is toegewezen. Kan het helderder?
Overigens noem ik mijzelf ook transseksueel naar buitenstaanders. Het verhaal is voor iemand die nog nooit over de materie te maken heeft gehad anders domweg te ingewikkeld. Maar voor de medische wetenschap zou het onderhand toch geen probleem meer mogen zijn om allerlei andere verscheiningsvormen van gendervariantie te erkennen... En bij gendervariantie is het gemakkelijker om ze op hun verantwoordelijkheid aan te spreken dan bij genderdysforie.
Groetjes,
Frederique