Vertellen of verstoppen?
Moderator: Moderators
Heb je het gevoel dat Denise betrapt wilde worden?
Violet, ik denk niet dat het de bedoeling was dat ik Denise zou aantreffen. Doordat een etentje met collega's wat vroeger afgelopen was dan ik dacht had ik tijd genoeg vóór mijn nachtdienst in zou gaan om even langs huis te gaan. Denise was iets wat alleen van hem was en ineens kwam ik die wereld verstoren met mijn vragen en verdriet. Voor hem was het in het begin moeilijk erover te praten, ik ben wel informatie gaan halen in de bibliotheek om erachter te komen wat travestie is. Tja, en de rest is bekend..." zij leefden nog lang en gelukkig'
elsa
Violet, ik denk niet dat het de bedoeling was dat ik Denise zou aantreffen. Doordat een etentje met collega's wat vroeger afgelopen was dan ik dacht had ik tijd genoeg vóór mijn nachtdienst in zou gaan om even langs huis te gaan. Denise was iets wat alleen van hem was en ineens kwam ik die wereld verstoren met mijn vragen en verdriet. Voor hem was het in het begin moeilijk erover te praten, ik ben wel informatie gaan halen in de bibliotheek om erachter te komen wat travestie is. Tja, en de rest is bekend..." zij leefden nog lang en gelukkig'
elsa
Dat is opvallend. Ik wilde juist wel 'betrapt' worden, met name omdat ik het met iemand (en dan het liefst iemand waarvan je denkt dat die je zal accepteren zoals je bent) wilde delen. Na 15 jaar met een enorm geheim te hebben rondgelopen, was ik erg opgelucht dat ik het eindelijk met horten en stoten aan mijn vriendin kon vertellen. Dat het acceptatieproces nog heel veel voeten in de aarde had (of beter: heeft) is een ander verhaal. Nog steeds heb ik sterk de behoefte mijn gevoelens met anderen te delen en mijzelf aan anderen te 'presenteren', wellicht op zoek naar een stuk her- en erkenning.Elsa schreef:Heb je het gevoel dat Denise betrapt wilde worden?
elsa
Veel liefs,
Richelle
Je leeft maar één keer; doe het goed!
Het was voor denise wel een opluchting( later dan ) dat het geheim het stiekeme weg was. Daarin kan ik je wel begrijpen Richelle want het trekt toch een zware wissel in je relatie zo'n geheim. Voor jou is het zo dat dit gevoel al jaren vertrouwd is, voor je partner is het een schok dit zal zij nooit vermoed hebben. Toen ik er achter kwam heb ik mijzelf een jaar gegeven, niet direkt denken van ...dit is het einde ik ga weg. Dat heeft me voor verkeerde beslissingen bewaard. Het vertrouwen moet toch weer groeien.
groeten elsa
groeten elsa
Het grappige is dat mijn partner juist heel luchtig reageerde. Zij maakte er geen probleem van. Nu moet ik bekennen dat ik in die jaren (ik praat over de periode 1984-1990) alleen vrouwelijke attributen droeg onder mijn gewone mannenkleren en me wel eens licht opmaakte. De wens om volledig als vrouw door te gaan, werd echter met de jaren sterker en die geuite wens bracht wel een schok teweeg bij mijn vrouw. Ik denk dat zij zich eigenlijk schaamt voor mijn andere ik (die er natuurlijk niet is; ik ben één en dezelfde persoon, maar met twee kanten). Vandaar onze afspraak om het geheim te houden. En daar begint de schoen te wringen. Immers het wordt steeds moeilijker alles stiekem te doen. In mijn gewone kast hangen ook rokjes en damesblouses. Op zolder achter de knieschotten staan meerdere damesschoenen en laarzen in maat 44. De kans is aanwezig dat mijn zoon van 12 op een kwade dag die kast opent en ja dan heb ik wat uit te leggen. Dat is eigenlijk op dit moment mijn grootste dilemma: moet ik wachten tot het een keer misgaat (en daar kan ik op wachten) of kan ik beter zelf het voortouw nemen en vertellen hoe de vork in de steel zit. Mijn dochter is pas 6 en wat dat betreft nog onbevangen. Misschien vindt zij het helemaal niet gek. Want ook in Sesamstraat vertolken mannen vrouwenrollen en dat vindt zij best grappig.Elsa schreef:Het was voor denise wel een opluchting( later dan ) dat het geheim het stiekeme weg was. Daarin kan ik je wel begrijpen Richelle want het trekt toch een zware wissel in je relatie zo'n geheim. Voor jou is het zo dat dit gevoel al jaren vertrouwd is, voor je partner is het een schok dit zal zij nooit vermoed hebben. Toen ik er achter kwam heb ik mijzelf een jaar gegeven, niet direkt denken van ...dit is het einde ik ga weg. Dat heeft me voor verkeerde beslissingen bewaard. Het vertrouwen moet toch weer groeien.
groeten elsa
In de beschkbare literatuur (ook Paul Vennix vermijdt dit onderwerp) wordt weinig ingegaan op de rol van kinderen. Ik ken inmiddels het standpunt van VIOLET: "Vertellen dus, niet verstoppen. Ook aan je kinderen, maar wel op 1 voorwaarde, zorg ervoor dat de vrouw in je er een beetje presentabel uitziet, anders doe je haar onrecht aan." Maar zo eenvoudig ligt het niet (of toch wel?).
Wie heeft ervaringen met deze situatie?
Liefs,
Richelle
Richelle,
Ik vind dat je daar toch echt eerst overeenstemming over moet zien te bereiken met je vrouw. Zolang zij het niet wil loop je een grote kans op een stevig exces als je het de kinderen verteld. Verder wordt er, als er al iets over gezegd wordt, (zie o.a. de links in de posting van Lisa onlangs in deze of een andere draad, maar in ieder geval de vorige week) sterk aangeraden om het met z'n tweeen te vertellen.
Ik vind dat je daar toch echt eerst overeenstemming over moet zien te bereiken met je vrouw. Zolang zij het niet wil loop je een grote kans op een stevig exces als je het de kinderen verteld. Verder wordt er, als er al iets over gezegd wordt, (zie o.a. de links in de posting van Lisa onlangs in deze of een andere draad, maar in ieder geval de vorige week) sterk aangeraden om het met z'n tweeen te vertellen.
Liefs, Leontine
Freedom is just another word for nothing left to lose
Freedom is just another word for nothing left to lose
Waarbij ik er wel van uit ga dat je het in overleg met je partner doet.Richelle_tv schreef:Ik ken inmiddels het standpunt van VIOLET: "Vertellen dus, niet verstoppen. Ook aan je kinderen, maar wel op 1 voorwaarde, zorg ervoor dat de vrouw in je er een beetje presentabel uitziet, anders doe je haar onrecht aan."
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Violet en Elsa,violet schreef:Waarbij ik er wel van uit ga dat je het in overleg met je partner doet.Richelle_tv schreef:Ik ken inmiddels het standpunt van VIOLET: "Vertellen dus, niet verstoppen. Ook aan je kinderen, maar wel op 1 voorwaarde, zorg ervoor dat de vrouw in je er een beetje presentabel uitziet, anders doe je haar onrecht aan."
Natuurlijk gaat dat in overleg met mijn partner. Geen haar op mijn hoofd die erover denkt dat zonder overleg te doen. Echter, er zijn zo weinig referenties. Waar doe je goed aan? Met welke argumenten kan ik mijn vrouw (en ook wel een beetje mezelf) overtuigen om het geheim te doorbreken, voordat .......
Liefs,
Richelle
Richelle
Even een inbreng mijnerzijds.
Ik vind (gestaafd door persoonlijke ervaringen) dat een kind beter kan weten wat er speelt, dan te moeten leven met een geheim.
Bovendien komen ze er altijd op enig moment achter, en je kunt dat beter voor zijn.
Het is vertrouwenwekkender om het verteld te krijgen, dan achteraf om uitleg te moeten vragen, en niet te weten of dat de enige waarheid is, etc.
Tenslotte kunnen kinderen meer aan dan je denkt.
De vraag is nu of je dat zelf ook kunt. maar doe er vooral niet gek over.
Even een inbreng mijnerzijds.
Ik vind (gestaafd door persoonlijke ervaringen) dat een kind beter kan weten wat er speelt, dan te moeten leven met een geheim.
Bovendien komen ze er altijd op enig moment achter, en je kunt dat beter voor zijn.
Het is vertrouwenwekkender om het verteld te krijgen, dan achteraf om uitleg te moeten vragen, en niet te weten of dat de enige waarheid is, etc.
Tenslotte kunnen kinderen meer aan dan je denkt.
De vraag is nu of je dat zelf ook kunt. maar doe er vooral niet gek over.
Cyn.
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Richelle,
Niet dat ik Violet's thread wil doodmaken, het heeft immers ertoe geleid, dat je bent gekomen met jouw vraag, maar ik wil je er wel op wijzen, dat er inderdaad in het verleden (mede door mij, omdat ik ook met dezelfde twijfels kampte als jij nu), meerdere malen erover is geschreven hier.
Daar staan er ook heel veel argumenten, zowel voor als tegen het vertellen. Het belangrijkste argument tegen, m.i., kwam van Nathalie, die stelde, dat je een kind een kind moet laten zijn, en er niet mee moet belasten met de noodzaak om jouw geheim te bewaren. Bianca Holland, op haar eigen site, schrijft dat je je overwegingen moet laten leiden door de vraag, wordt het kind er beter van, door het te weten.
Voordat Violet dat vraag beantwoordt met een volmondig "ja", stel ik, dat het antwoord verschilt van situatie tot situatie. Het is afhankelijk van hoe je zelf met je T*-gevoelens omgaat, hoe je partner ermee omgaat, en hoe je wilt dat de buitenwereld ermee omgaat. Bijvoorbeeld, hoe wil je de consequenties aanvaarden, van de mogelijkheid dat het kind de noodzaak heeft om er met iemand anders (een vertrouwde volwassene, wel of niet familielid, een beste vriend of vriendin) daarover te praten? Belangrijk is dat je het zelf serieus onderzoekt, en ervan overtuigd bent (en kan motiveren voor jezelf en je partner), dat je het doet in het belang van het kind, en niet om het voor jezelf makkelijker te maken. Helaas had Kendra-Lee hier ook een aantal zeer waardevolle postings waarin ze vertelde over haar situatie, en hoe haar kleine kinderen ermee zijn opgegroeid, en ermee omgingen, maar heeft ze hen inmiddels, voor onverklaarbare redenen, verwijderd.
Het m.i., belangrijkste argument om het wel te vertellen, komt van een Amerikaanse site, die gelukkig in het forum door Adriana is vertaald:
En als je na het lezen daarvan nog met vragen zit, dan stel je ze hier gerust.
Succes,
Lisa
Niet dat ik Violet's thread wil doodmaken, het heeft immers ertoe geleid, dat je bent gekomen met jouw vraag, maar ik wil je er wel op wijzen, dat er inderdaad in het verleden (mede door mij, omdat ik ook met dezelfde twijfels kampte als jij nu), meerdere malen erover is geschreven hier.
Daar staan er ook heel veel argumenten, zowel voor als tegen het vertellen. Het belangrijkste argument tegen, m.i., kwam van Nathalie, die stelde, dat je een kind een kind moet laten zijn, en er niet mee moet belasten met de noodzaak om jouw geheim te bewaren. Bianca Holland, op haar eigen site, schrijft dat je je overwegingen moet laten leiden door de vraag, wordt het kind er beter van, door het te weten.
Voordat Violet dat vraag beantwoordt met een volmondig "ja", stel ik, dat het antwoord verschilt van situatie tot situatie. Het is afhankelijk van hoe je zelf met je T*-gevoelens omgaat, hoe je partner ermee omgaat, en hoe je wilt dat de buitenwereld ermee omgaat. Bijvoorbeeld, hoe wil je de consequenties aanvaarden, van de mogelijkheid dat het kind de noodzaak heeft om er met iemand anders (een vertrouwde volwassene, wel of niet familielid, een beste vriend of vriendin) daarover te praten? Belangrijk is dat je het zelf serieus onderzoekt, en ervan overtuigd bent (en kan motiveren voor jezelf en je partner), dat je het doet in het belang van het kind, en niet om het voor jezelf makkelijker te maken. Helaas had Kendra-Lee hier ook een aantal zeer waardevolle postings waarin ze vertelde over haar situatie, en hoe haar kleine kinderen ermee zijn opgegroeid, en ermee omgingen, maar heeft ze hen inmiddels, voor onverklaarbare redenen, verwijderd.
Het m.i., belangrijkste argument om het wel te vertellen, komt van een Amerikaanse site, die gelukkig in het forum door Adriana is vertaald:
Ik heb het uiteindelijk verteld, omdat ik geloof dat je verplicht ben, als je van je kinderen verwacht dat ze eerlijk tegenover jou zijn over zichzelf, ook eerlijk over jezelf te zijn, tegenover hen. Echter heb ik, zoals hier te lezen valt, erg lang over gedaan om de overwegingen te maken, of het echt in hun belang was, om het te weten. Ik raad je dus wel sterk aan, om niet mijn raad op te volgen, maar voor jezelf, in jullie situatie, de overwegingen te maken. Om jou daarin te steunen, kan je de voorgaande discussies hier raadplegen, inclusief de engelstalige verwijzingen hier, alsook de pagina over kinderen op de site van Bianca HollandHet is mijn mening dat het vertellen over je "T" zijn aan je kinderen net zo belangrijk is als aan je partner. Als men de hoop heeft om het gezin als een geheel te behouden, hetzij als transseksueel of travestiet, dan moet het gezin ook als een "unit" behandeld worden om met het "T" zijn (condition) over weg te kunnen. Je gender gerichtheid is een feit. Het verbergen hiervan van de kinderen steld alleen maar de trauma uit hoe je het eventueel naar buiten gaat brengen. Vroeg of later komen ze er achter.
En als je na het lezen daarvan nog met vragen zit, dan stel je ze hier gerust.
Succes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Als ik nu een kind was, zal ik wel ff kwaad worden als me niks werd vertelt en ik stukje bij beetje zelf erachter zal komen dat met mijn vader iets buitengewoon aan de hand is en hij maar geheimzinnig bezig is, als kind kom je daar snel achter, denk ik me maar zo, ben uiteindelijk ook uns kind geweest! Daar heb je oren en ogen nog interesseerd open, toch!?
Zal als kind er misschien beter mee om kunnen gaan, als ik er langzaam mee opgroei, dat daddy soms debbi is
Ik zeg maar wat.......
xmarax
Zal als kind er misschien beter mee om kunnen gaan, als ik er langzaam mee opgroei, dat daddy soms debbi is
Ik zeg maar wat.......
xmarax
Geen Seks Met Nazis --> hier niet op klikken <--
Onze dochter had het eerder willen weten, de jongens hebben het als kennisgeving aangehoord en zijn er nooit op terug gekomen. Het is voor hun een weten en daar houdt het ook mee op.Toch voelt dit beter dan het stiekeme dat je toch krijgt wanneer je een geheim hebt. Het is in iedergeval heel persoonlijk om het met je gezin te delen. Heb niet het gevoel dat het vader beeld nu anders is geworden voor hun. Ondanks dat Denise het niet wilde vertellen ben ik nu wel opgelucht dat het gezegd is.
Elsa
Elsa
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
OK, dan. Je bent 4 jaar oud, en bent gewend dat Daddy soms Debbi is. Je vindt het doodnormaal, niks aan de hand. Maar nu ga je voor de allereerste keer alleen naar een kinderfeestje.Mara schreef:Als ik nu een kind was, zal ik wel ff kwaad worden als me niks werd vertelt en ik stukje bij beetje zelf erachter zal komen dat met mijn vader iets buitengewoon aan de hand is en hij maar geheimzinnig bezig is, als kind kom je daar snel achter, denk ik me maar zo, ben uiteindelijk ook uns kind geweest! Daar heb je oren en ogen nog interesseerd open, toch!?
Ik zeg maar wat.......
xmarax
Alleen: behalve jij en je moeder, weet niemand over Debbi, en dat willen ze zo houden.
Tijdens het feestje laat je vallen dat je vader af en toe zich als meisje verkleed. ....
Of hadden jouw ouders je toch op jouw kleine hartje moeten prenten, om daar niks over te zeggen.
Dat zijn ook overwegingen dat je als ouder ook moet maken. Het is niet zo eenvoudig, hier kan je gewoon niet kort door de bocht gaan.
Natuurlijk is het het beste, als het kind al vanaf zijn of haar geboorte ermee opgroeit, maar dan veronderstel je de persoon er zelf bewust was van zijn of haar gevoelens op dat moment. En of de partner het wist en ook nog goed ermee om kon gaan. Er zijn te veel faktoren om een eenduidige antwoord te geven. Alles hangt van de individuele situatie af.
Lisa
If all else fails, buy new shoes
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Lisa, ik snap je wel, je zei ook elders dat het van geval tot geval anders is, je kunt dus niet met zekerheit ja of nee op de stelling van deze draad geven, ik schreef ook bij mijn posting ''ik zeg maar wat'', het was puur mijn mening dus, zeker kunnen we net zoveel antwoorden vinden als er T-beleefnissen zijn, ieder geval ligt toch weer anders, bvb welke culturele achtergrond er mee speelt of wat dan ook
Mijn mening ga ik hier dus maar aanpassen, zeg het naar mogelijkheit wel je kinderen, maar als het niet gaat, doe het niet, maar probeer niet teveel geheimen binnen de familie te creëren, val je zeker uns op je eigen neus
xmarax
Mijn mening ga ik hier dus maar aanpassen, zeg het naar mogelijkheit wel je kinderen, maar als het niet gaat, doe het niet, maar probeer niet teveel geheimen binnen de familie te creëren, val je zeker uns op je eigen neus
xmarax
Geen Seks Met Nazis --> hier niet op klikken <--