Wildlife T-tour deel 2: In het spoorwegmuseum

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Josette
Forumdiva

Wildlife T-tour deel 2: In het spoorwegmuseum

Bericht door Josette »

Hallo lieverds,

Ik deed eerder een suggestie over museumbezoek en dan naar het spoorwegmuseum. Vanmiddag was het dan zover. Al eerder was er over de mail gesproken en de inspritie kwam van deze draad. Afgelopen zaterdag was het zover. Helaas had er eentje verstek laten gaan, maar half enfemme, dus wel volledig in vrouwenkleren (3/4 broek, strak shirt, strak truitje, kuitlaarzen en panty en slip) maar zonder pruik of make-up reisde ik naar Utrecht CS. Alwaar ik Monica zou ontmoeten. We hadden elkaar al snel ontmoet in de stationshal boven de perrons. Na aankoop van een spoorwegmuseumkaartje voor haar liepen we naar het perron waar de boemel naar het Spoorwegmuseum vertrok. Deze boemeldienst is een hele verbetering in vergelijking met vroeger (20 minuten lopen of stadsbus 3 die flink uit de buurt stopte). De trein kwam op een apart perron aan alwaar we om het gebouw heen moesten voor de hoofdingang. Eenmaal in de hal kon je de mooie motieven en het vele houtwerk bewonderen.

Nadat we de toegangskaartjes hadden gekocht zijn we eerst rechtsaf het stationsgebouw ingegaan langs een bagagerek. Daar ontdekte we dat enkele oude koffers feitelijk kijkdozen waren met kleine diorama's en computergestuurde projecties op een scherm maar wel de moeite waard om te kijken.

Vervolgens zijn we naar het 1e perron gegaan. Daar was een oud Koninklijk rijtuig te zien, een blauw stalen CIWL-restauratierijtuig uit de jaren '20 en 3 blokkendoosrijtuigen, groen uit de jaren '20. 3e klasse met houten banken. Vervolgens staken we 2 sporen over en liepen we de grote hal binnen waar behoorlijk wat locomotieven en rijtuigen stonden. Op een voetstuk stond een bruine stoomlocomotief uit 1890, de eerste nederlandse met een loopdraaistel. Vervolgens foto's gemaakt van de zilvergrijze Dieseldrie uit 1934, toen een zeer modern treinstel. We liepen vervolgens een perron op en stapten een postrijtuig binnen dat ook bewoog. Hiermee werden de bewegingen tijdens de rit nagedaan en kon je een voorstelling maken van de omstandigheden waarin de postbeambten brieven moesten sorteren. Dit postrijtuig stamde uit de vroege jaren '50.

Vervolgens liepen we het perron verder en zagen we een couperijtuig uit 1910 met een vrouwencompartiment. (!!) Of daar ook mannen verkleed als vrouw toegang hadden weet ik niet :lol: Verderop stoomlocomotief uit 1880, genaamd de grote groenen omdat zij 2 meter grote drijfwielen had. Verderop stond een bagagewagen en een couperijtuig met maar liefst 110 houten zitplaatsen. Een oplossing voor toekomstige zitplaatsproblemen. In het bagagerijtuig kon je een rangeerspel spelen: zet de wagens op het juiste spoor, dus wagen 21 naar spoor 21, enz. Vervolgens zijn we de hal doorgelopen en hebben we foto's gemaakt bij een turqoise rijtuig, een hondekop, de laatste nederlandse stoomloc nr. 3737, een Zwitserse electische locomotief die ook onrustig liep. Achter de 3737 stond een van de eerste electrische motorrijtuigen uit 1908. Reed in Zuid-Holland. 3e klasse houten banken, maar 2e klasse pluche. En mooi afgebiesd.

Wij wilden toen naar het 'spookhuis' waar je in een wagentje wordt geleid tussen twee stoomlocomotieven. De wachtrij was zo lang dat we eerst maar andere dingen gingen bekijken. Een stoomlocomotief genaamd 'Nestor'. Vervolgens zijn we een andere ruimte ingeweest, genaamd de Grote ontdekking. Thema: de eerste trein in Nederland. We konden er snel in. Met een aantal anderen liepen we in een nagebouwd Noord-Engels straatje en vervolgens naar een wagenmakerij waar de eerste rijtuigen zou worden gebouwd. En vervolgens zagen we een nagebouwd vroeg-19e eeuws station, en replica's van de Arend en 2 rijtuigen. In een aantal andere huisjes staan 19e eeuwse schilderijen met de trein als thema.

Vervolgens kwamen we in een hal waar een stoomlocomotief uit 1863 stond. Een van de medewerkers gaf uitleg over hoe zo'n stoomlocomotief werkte. Daar bleven we uiteraard staan en ook de rookkastdeur was even open. Achter deze locomotief stond een 2-assig houten couperijtuig uit 1874 met 5 coupe's en een zeer spartaans comfort. Houten banken, nauwelijks ramen, slechts ruimte voor 2 walmende olielampjes. Omdat er een groep was die dit rijtuig inmochten, konden we even een erg goede indruk van het interieur en vooral het gebrek aan comfort krijgen.

Daarna zijn we naar een hal 'droomreizen' gegaan. In deze hal staat het verre reizen naar andere landen centraal. Op een perron stond een houten balkonrijtuig met chique interieur uit begin 20e eeuw en een houten CIWL-restauratierijtuig, bouwjaar 1911. Beide stamden uit de vroege 20e eeuw Dat balkonrijtuig reed in stoptreinen. Het restauratierijtuig kwam in heel Europa. Je kon ook de gerestaureerde interieurs goed zien. Je stond op een perron waar ook de route van de Oriënt-Express op een wand was te zien, evenals vooroorlogse affiches naar oude vacantiebestemmingen voor de happy few. We wilden ook het theater bezoeken maar dat bleek helaas vol. Bovendien waren we te laat voor de laatste voorstelling.

Als laatste zijn we toch naar het 'spookhuis' gegaan. Ik was er al een keer eerder ingeweest. Je moet er eerst wachten tussen allerlei spoorcuriosa: oude spoorboekjes (mijn passie naast dameslaarzen), diverse boekjes en tijdschriften, aanduidingsborden en nog veel meer. Vooral die spoorboekjes vond ik prachtig. Ondanks de rij waren we snel aan de beurt en vervolgens begon de snelle rit tussen een grote Nederlandse stoomlocomotief uit de jaren '30 en een Indonesische stoomlocomotief, genaamd de Bergkoningin. Het deed zijn best om een spookhuissfeer op te roepen maar spoken zie je er uiteraard niet. Wel kon je een kijkje in cabine en drijfwerk nemen. Het was heel snel voorbij waarna we vaart moesten maken om de trein terug te nemen.

Onder het museumbezoek hebben we veel gekeuveld en over koetjes en kalfjes gehad. Bleek dat Monica net als ik ook interesse in treinen had :) . Bij zo'n museumbezoek kun je helaas niet alles zien, je kunt er gerust een hele dag voor uittrekken.

Het uitstapje was erg leuk. Na 3 uur bezoek moesten we terug, Monica had nog een andere afspreek. Uiteraard namen we weer de trein terug naar Utrecht CS. In de stationsrestauratie namen we nog thee. Tenslotte was het "tot ziens" bij een perrontrap. Wel, ik heb er van genoten, zo'n T* wildlife tour doe ik vaker.

Ik kan het zeer aanbevelen om enfemme naar het Spoorwegmuseum te gaan. De ongewenste en vervelende gasten die je nog wel eens bij het uitgaan tegenkomt zie je hier niet. De bezoekers komen alleen maar voor de treinen. Als plek om uit de kast te komen is het zeer aan te raden.
liefs, Josette
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Josette,

Interessant verhaal, goed om te lezen dat jullie een geslaagde dag hadden!

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Euhm, ik was dus degene die verstek liet gaan. :-?

Maar in ieder geval wel fijn om te horen dat het geslaagd was.

Trouwens, ik woon hier langs het spoor in Arnhem en zie regelmatig stoomtreinen voorbij komen hier. Dat betekent dat ook op station Arnhem CS regelmatig stoomtreinen te zien zijn.
Als je het interessant vindt zou je eens een programma kunnen vragen bij de VSM van hun privéritten.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hoi Josette,

Leuk verhaal. Het was gezellig!! Ik kan me de big smile goed voorstellen. Die had ik ook. In Amsterdam is die weer langzaam eraf geërodeerd door de harde wind en het eindeloze lopen naar en door nog vier musea (het was Museumnacht), maar ik heb toch maar mooi voor het eerst in een jaar of 25 de Nachtwacht weer eens gezien, en een top-tentoonstelling van Annie Leibovitz.

groetjes,

Monica
racine
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door racine »

Hoi Josette en Monica,

Leuk verhaal, goed om te lezen dat jullie een geslaagde dag hadden!

Met vriendelijke groet,
Racine
1 minpuntje, Josette, "Wildlife T-Tours" is een geregistreerd handelsmerk van de RTA. (Racines Travestie Activiteiten) Deze keer kom je er nog met een waarschuwing van af. Een volgende keer eerst toestemming vragen en betalen. :wink:
Als privacy illegaal wordt, zullen slechts illegalen privacy hebben.
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

Hallo lieverds, We hebben ook enkele foto's gemaakt. Zie ze hier met commentaar:

Afbeelding
Op het 1e perron: Monica bij een blokkendoosrijtuig. Hoekig rijtuig uit de jaren '20 waarvan ook drie exemplaren staan op de camping in Eext.

Afbeelding
Ikzelf bij de kop van de zilvergrijze DE-3 uit 1934, toentertijd een zeer moderne trein. De kleur was echter erg besmettelijk zodat ze binnen enkele jaren olijfgroen werden geschilderd

Afbeelding
De Damescoupe van een houten couperijtuig van bijna 100 jaar oud. 3e klasse, dus zitten op hout. Klik hier voor een leuk stukje over deze damescoupes. Ik dacht gelijk, daar moet een foto van komen. :D Dus Monica met een grote glimlach. :P :P Of wij toegang daartoe hebben?? Weet het niet :wink:

Afbeelding
Ikzelf bij de kop van een turqoise 1e klasse bolkoprijtuig uit de vroege jaren '50. Reed aanvankelijk in de Intercity-voorlopers van die tijd, de exprestreinen van/naar Randstad - Noord-Nederland / Twente / Zuid-Limburg. Ook deze erg elegante kleur was heel erg besmettelijk zodat ze binnen vijf jaar donkerblauw werden. Werden vervolgens in internationale treinen ingezet. Op de achtergrond een generatiegenoot, een van oorsprong Zwitserse electrische locomotief. Ontworpen voor 160 km/h (in de jaren '40) maar de loop was zo slecht dat ze binnen enkele jaren slechts goederentreinen kregen te rijden. Iets heel anders: het strakke truitje wat ik aanhad was had ik die ochtend net nieuw gekocht. De driekwartbroek had ik al langer, maar ik twijfelde tussen broek en toch eleganter een rok.

Ik kan, ook enfemme, nog uren over treinen babbelen maar ik zal jullie verder niet ermee vermoeien. :lol:
liefs, Josette
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

racine schreef:1 minpuntje, Josette, "Wildlife T-Tours" is een geregistreerd handelsmerk van de RTA. (Racines Travestie Activiteiten) Deze keer kom je er nog met een waarschuwing van af. Een volgende keer eerst toestemming vragen en betalen. :wink:
Racine, Wel dan noem ik het T-Wildlife tours of nog korter en met een hoger turbotaalgehalte T-Wildtour 8) :) :D :lol: En waar staat RTA ingeschreven, en heeft het ook een website? :D :D :P
liefs, Josette
Plaats reactie