Barbie’s Web Site Promotes Gender Confusion ???
Moderator: Moderators
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Hoi Kim,
Natuurlijk heeft een ander net zo goed recht om mijn uiterlijk niets te vinden (of zelfs: gevaarlijk) als ik het recht heb om me daar niets van aan te trekken.
Het probleem met mensen die iets gevaarlijk vinden is alleen, dat ze denken dat ze meer rechten hebben: namelijk het recht om een ander te behoeden voor het gevaar dat ze zien. En dat is de eerste gedachte waarmee ze anderen in de weg gaan zitten. Het is duidelijk een stap verder dan de stap om als jezelf op straat te gaan lopen - met die stap sta of loop je niemand in de weg, al ziet iemand nog zo graag een "eng iemand", een "gevaarlijk iemand" of zelfs een "gevaarlijk iets" in jou.
Als ik berichten zoals die van jou lees dan denk ik vaak: waarom wil iemand zo graag aandacht voor die "gevaarlijke kant" van T*'s? Waarom wil iemand graag "die roze bril laten afzetten"? Ik lees er angst in. Een verlammende angst, die eigenlijk zegt "je bent dan wel de kast uit gekomen, maar eigenlijk moet je er snel weer in, want dat is lekker veilig. Weg van mensen die je mogelijk kwaad willen doen". Dat is ook wat ik lees in je laatste bericht in een zin als "Zodra er een behoorlijk aantal mensen zijn die ons echt als een gevaar of als een verstoring van de openbare orde zien, zijn wij toch echt met een drastische minderheid". Het is die angst waar ik op reageer, met berichten die oproepen om je nooit, maar dan ook echt nooit, meer op te sluiten in je eigen huis en om, als de tijd daarvoor rijp is, het gewoon aan te durven om je niets van de angsten van een ander aan te trekken. Want die angsten van een ander zijn van een ander en het is aan die ander om daar op een constructieve manier iets mee te doen - of niet. Net als het aan jou is om op een constructieve manier aan je angsten voor een ander z'n gevoel van gevaar iets te doen - of niet.
Ik weet dat ook jij de ervaring hebt dat het niet zo is dat "een behoorlijk aantal mensen ons als een gevaar zien" als we, zoals jij dat noemt, "half lopen". Ik denk dan ook dat je jezelf en anderen onnodig bang maakt door te suggereren dat zoiets er aan zou kunnen komen. Dat de democratie aan het verdwijnen is ben ik niet met je eens. Ik vind het opvallend dat ik, zelfs na de moord op Van Gogh, nog nooit lastig gevallen ben op straat. Niemand die mij in een hoek drukt of molesteert omdat ik "half loop". Geen politieagent die mij aanhoudt om mij daar eens op te ondervragen - of te gaan foulleren omdat iemand die anders is misschien wel gevaarlijk is. Ik denk dat je de democratie kunt helpen door juist de ruimte te gebruiken die die democratie biedt!
Misschien lees ik (weer) teveel in je berichten - sorrie dan daarvoor.
Groetjes,
Frederique
Oh ja: als jouw invulling van T* is om je publiek te vermaken dan denk ik dat je aan de dames van die website een slecht publiek hebt waar weinig brood van op de plank komt. Misschien moet je dan wel op zoek naar een andere doelgroep voor jouw invulling van het T* zijn?
Natuurlijk heeft een ander net zo goed recht om mijn uiterlijk niets te vinden (of zelfs: gevaarlijk) als ik het recht heb om me daar niets van aan te trekken.
Het probleem met mensen die iets gevaarlijk vinden is alleen, dat ze denken dat ze meer rechten hebben: namelijk het recht om een ander te behoeden voor het gevaar dat ze zien. En dat is de eerste gedachte waarmee ze anderen in de weg gaan zitten. Het is duidelijk een stap verder dan de stap om als jezelf op straat te gaan lopen - met die stap sta of loop je niemand in de weg, al ziet iemand nog zo graag een "eng iemand", een "gevaarlijk iemand" of zelfs een "gevaarlijk iets" in jou.
Als ik berichten zoals die van jou lees dan denk ik vaak: waarom wil iemand zo graag aandacht voor die "gevaarlijke kant" van T*'s? Waarom wil iemand graag "die roze bril laten afzetten"? Ik lees er angst in. Een verlammende angst, die eigenlijk zegt "je bent dan wel de kast uit gekomen, maar eigenlijk moet je er snel weer in, want dat is lekker veilig. Weg van mensen die je mogelijk kwaad willen doen". Dat is ook wat ik lees in je laatste bericht in een zin als "Zodra er een behoorlijk aantal mensen zijn die ons echt als een gevaar of als een verstoring van de openbare orde zien, zijn wij toch echt met een drastische minderheid". Het is die angst waar ik op reageer, met berichten die oproepen om je nooit, maar dan ook echt nooit, meer op te sluiten in je eigen huis en om, als de tijd daarvoor rijp is, het gewoon aan te durven om je niets van de angsten van een ander aan te trekken. Want die angsten van een ander zijn van een ander en het is aan die ander om daar op een constructieve manier iets mee te doen - of niet. Net als het aan jou is om op een constructieve manier aan je angsten voor een ander z'n gevoel van gevaar iets te doen - of niet.
Ik weet dat ook jij de ervaring hebt dat het niet zo is dat "een behoorlijk aantal mensen ons als een gevaar zien" als we, zoals jij dat noemt, "half lopen". Ik denk dan ook dat je jezelf en anderen onnodig bang maakt door te suggereren dat zoiets er aan zou kunnen komen. Dat de democratie aan het verdwijnen is ben ik niet met je eens. Ik vind het opvallend dat ik, zelfs na de moord op Van Gogh, nog nooit lastig gevallen ben op straat. Niemand die mij in een hoek drukt of molesteert omdat ik "half loop". Geen politieagent die mij aanhoudt om mij daar eens op te ondervragen - of te gaan foulleren omdat iemand die anders is misschien wel gevaarlijk is. Ik denk dat je de democratie kunt helpen door juist de ruimte te gebruiken die die democratie biedt!
Misschien lees ik (weer) teveel in je berichten - sorrie dan daarvoor.
Groetjes,
Frederique
Oh ja: als jouw invulling van T* is om je publiek te vermaken dan denk ik dat je aan de dames van die website een slecht publiek hebt waar weinig brood van op de plank komt. Misschien moet je dan wel op zoek naar een andere doelgroep voor jouw invulling van het T* zijn?
Kijk ook eens op de genderkalender !
De dreiging die conservatieven zien in zo'n voorbeeld als Barbie.com is wat praktischer van aard dan een 'existentiele angst voor het onbekende'.
Barbie.com is een site waar hun eigen kinderen ook komen, en ze zijn bang dat dit soort zaken invloed zou kunnen hebben op hun kinderen.
Volgens conservatieve opvatting 'wordt' iemand homo of transgender als gevolg van een gebrekkige opvoeding.
En kom niet aan met 'je bent zoals je bent' want 'jezelf zijn' is voor een conservatief helemaal niet aan de orde.
Conservatieven hebben niets tegen homo's of transgenders zolang die maar buiten hun eigen, afgeschermde levensfeer blijven.
Overigens vind ik het dan ook wel weer eigenaardig dat ze wel bezwaar hebben tegen de keuze 'i don't know' maar niet tgen 'boy';
Immers, een jongetje wat geinteresseerd is in een Barbie site lijkt me voor hen toch ook wel zeeeeer verontrustend.
Barbie.com is een site waar hun eigen kinderen ook komen, en ze zijn bang dat dit soort zaken invloed zou kunnen hebben op hun kinderen.
Volgens conservatieve opvatting 'wordt' iemand homo of transgender als gevolg van een gebrekkige opvoeding.
En kom niet aan met 'je bent zoals je bent' want 'jezelf zijn' is voor een conservatief helemaal niet aan de orde.
Conservatieven hebben niets tegen homo's of transgenders zolang die maar buiten hun eigen, afgeschermde levensfeer blijven.
Overigens vind ik het dan ook wel weer eigenaardig dat ze wel bezwaar hebben tegen de keuze 'i don't know' maar niet tgen 'boy';
Immers, een jongetje wat geinteresseerd is in een Barbie site lijkt me voor hen toch ook wel zeeeeer verontrustend.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
- Chantal C.
- Forumdiva
Misschien is hij wel opzoek naar een geschikte partner voor zijn Action Man...Wendy B schreef:Immers, een jongetje wat geinteresseerd is in een Barbie site lijkt me voor hen toch ook wel zeeeeer verontrustend.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
- Robinhood
- ForumFan
- Contacteer:
Nou ik vind dit wel een intresante discussie,vooral omdat er alleen vanuit onze positie word gesprokken.
De conservatieven in amerika en de daar bij behorende legale en ilegale verenigingen en stromingen zien alles wat niet in hun straatje past als een bedreiging voor hun maatschappij.
Dit is niet alleen gericht tegen T,s of homo ,s maar ook tegen Zwarten,mexicanen,aziaten,hippies,motorrijders,communisten,queers,etc,etc.
Ik wil hierbij niet alles over één kam scheren,alsof elke conservatieveling dit gedrag vertoond.Maar ik kan dit helaas niet schrijven zonder mij daar toch oordelend over uit te laten.
The American Dream,bewijst dat er daar nog heel veel mensen wakker moeten worden.
Big Sister is watching them,................
De conservatieven in amerika en de daar bij behorende legale en ilegale verenigingen en stromingen zien alles wat niet in hun straatje past als een bedreiging voor hun maatschappij.
Dit is niet alleen gericht tegen T,s of homo ,s maar ook tegen Zwarten,mexicanen,aziaten,hippies,motorrijders,communisten,queers,etc,etc.
Ik wil hierbij niet alles over één kam scheren,alsof elke conservatieveling dit gedrag vertoond.Maar ik kan dit helaas niet schrijven zonder mij daar toch oordelend over uit te laten.
The American Dream,bewijst dat er daar nog heel veel mensen wakker moeten worden.
Big Sister is watching them,................
Hallo,ik ben een adrochyne,en travestie,41jr.Ziet er goed uit en heb al een vrouwelijk gezicht en lichaamsbouw van mijzelf.Ik hou van stoere vrouwelijke kleding .Ben gedipl.visagist,en kunst is mijn levensonderhoud .
.
.
Know your enemy, zou ik zeggen.
Je kunt je heel boos maken over de bekrompenheid en intolerantie van conservatieven, maar als je je ooit moet verweren tegen dit soort bewegingen kom je daar niet zo ver mee.
Het conservatisme is een heel machtige stroming die ook in Nederland flink in opkomst is, maar hier in Nederland gebeurd dat onder de noemer liberalisme en dat maakt het alleen maar verraderlijker.
De basis van de conservatieve ideologie is de maakbaarheid van het individu:
Iedereen bepaalt zelf wat er met zijn leven gebeurt:
Niemand heeft een excuus om arm te zijn, ziek te zijn, of op andere wijze moeilijkheden te hebben.
Dus een homo of transgender heeft ook geen excuus van 'zo ben ik nu eenmaal': volgens hen is homo of transgender zijn een vrije keus, en dus zijn de consequenties ook voor eigen rekening.
In Nederland hebben homo's of t*s weinig te vrezen van christenen, op wat gesputter over het homohuwelijk na. Maar dat wil nog niet zeggen dat het conservatisme hier in Nederland, toch al zo pro-Amerikaans, niet net zo goed oprukt.
Je kunt je heel boos maken over de bekrompenheid en intolerantie van conservatieven, maar als je je ooit moet verweren tegen dit soort bewegingen kom je daar niet zo ver mee.
Het conservatisme is een heel machtige stroming die ook in Nederland flink in opkomst is, maar hier in Nederland gebeurd dat onder de noemer liberalisme en dat maakt het alleen maar verraderlijker.
De basis van de conservatieve ideologie is de maakbaarheid van het individu:
Iedereen bepaalt zelf wat er met zijn leven gebeurt:
Niemand heeft een excuus om arm te zijn, ziek te zijn, of op andere wijze moeilijkheden te hebben.
Dus een homo of transgender heeft ook geen excuus van 'zo ben ik nu eenmaal': volgens hen is homo of transgender zijn een vrije keus, en dus zijn de consequenties ook voor eigen rekening.
In Nederland hebben homo's of t*s weinig te vrezen van christenen, op wat gesputter over het homohuwelijk na. Maar dat wil nog niet zeggen dat het conservatisme hier in Nederland, toch al zo pro-Amerikaans, niet net zo goed oprukt.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
-
- ForumFan
Een beetje vreemd is het ook wel, maar dat schijnt wel bij mij te passen. En het laatste bedoel ik dus. Als je actie wilt voeren, zul je je toch eerst moeten verdiepen in wat je tegenstanders denken en hoe ze denken.Monica Dreamgirl schreef:Daarom blijf ik het vreemd vinden dat jij zegt dat het 'leuk' en 'verfrissend' is om eens een ander geluid te horen. Interresant is het wel, zeker, het is altijd goed om te weten wat je opponenten vinden.
Kim D.:
Monica:Het is niet zo dat wij de macht hebben om de verkeerd denkende rechtse meute even te corrigeren.
.Nee, maar daar daar kunnen we wel naar streven
Ze op andere gedachten brengen, vind ik prima. Maar niet door het uitoefenen van macht, lijkt me. Het moet wel of met argumenten of ludiek, etc.
Monica:
Ik vind recht-fundamentalisme wel de moeite van het bestrijden waard en heb dat toevallig ook actief (d.m.v. argumenten ) gedaan. Wat wij moeten proberen te doen, is ons verenigen, elkaar steunen en actie voeren tegen de discriminatie van T's en voor de acceptatie van T's. Maar zo lang je het eerste op deze site nog niet openlijk mag zeggen van sommige mensen omdat je dan een te pessimistische kijk op het T-zijn hebt, hebben we nog een lange weg te gaan.Je eindigt je berichtjes met de kreet dat we ons moeten verenigen en ten strijde trekken. Maar waar wil je eigenlijk nog tegen ten strijde trekken als je rechts-fundamentalisme al de moeite niet vindt?
Groet,
Kim D.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
- Robinhood
- ForumFan
- Contacteer:
KIM D.schreef::......
Ik vind recht-fundamentalisme wel de moeite van het bestrijden waard en heb dat toevallig ook actief (d.m.v. argumenten ) gedaan. Wat wij moeten proberen te doen, is ons verenigen, elkaar steunen en actie voeren tegen de discriminatie van T's en voor de acceptatie van T's. Maar zo lang je het eerste op deze site nog niet openlijk mag zeggen van sommige mensen omdat je dan een te pessimistische kijk op het T-zijn hebt, hebben we nog een lange weg te gaan.
Groet,
Kim D.[/quote]
Yeah,you,re right baby!!!!!!
Ik vind dat jij moet gaan zeggen wat jij te zeggen heb,ik lees altijd met veel intresse jou stukjes.Ik ben het misschien ook niet altijd met je eens,nou en ,wie ben ik ????.Jij bent net als nog enkelen op dit forum te belangrijk om te zwijgen.Jij zet mensen aan het denken,dat is het hoogste goed op zo,n forum als dit.En vergis je niet in de weg van de liefde ,het is lang maar meer dan de moeite waard
ik wens je veel liefde en kracht toe!!
Ik vind recht-fundamentalisme wel de moeite van het bestrijden waard en heb dat toevallig ook actief (d.m.v. argumenten ) gedaan. Wat wij moeten proberen te doen, is ons verenigen, elkaar steunen en actie voeren tegen de discriminatie van T's en voor de acceptatie van T's. Maar zo lang je het eerste op deze site nog niet openlijk mag zeggen van sommige mensen omdat je dan een te pessimistische kijk op het T-zijn hebt, hebben we nog een lange weg te gaan.
Groet,
Kim D.[/quote]
Yeah,you,re right baby!!!!!!
Ik vind dat jij moet gaan zeggen wat jij te zeggen heb,ik lees altijd met veel intresse jou stukjes.Ik ben het misschien ook niet altijd met je eens,nou en ,wie ben ik ????.Jij bent net als nog enkelen op dit forum te belangrijk om te zwijgen.Jij zet mensen aan het denken,dat is het hoogste goed op zo,n forum als dit.En vergis je niet in de weg van de liefde ,het is lang maar meer dan de moeite waard
ik wens je veel liefde en kracht toe!!
Hallo,ik ben een adrochyne,en travestie,41jr.Ziet er goed uit en heb al een vrouwelijk gezicht en lichaamsbouw van mijzelf.Ik hou van stoere vrouwelijke kleding .Ben gedipl.visagist,en kunst is mijn levensonderhoud .
.
.
- Chantal C.
- Forumdiva
Misschien ben ik de enige, maar ik merk weinig van discriminatie. Wellicht dat dat voor transseksuelen anders is dan voor andere T*'s.kim dietrich schreef:Wat wij moeten proberen te doen, is ons verenigen, elkaar steunen en actie voeren tegen de discriminatie van T's
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Van wat ik heb gehoord over de conferentie afgelopen zaterdag over Genderdysforie en Werk zijn de "succesverhalen" van jou, Cynthia, Renate den Heijer en nog een paar TS-en die ik ken, zeer sterk in de minderheid.Chantal C. schreef:Misschien ben ik de enige, maar ik merk weinig van discriminatie. Wellicht dat dat voor transseksuelen anders is dan voor andere T*'s.
Ik denk dat mensen zoals jij, Chantal, een belangrijke bijdrage aan de emancipatie van TS-en zou kunnen leveren door actief mee te doen in zulke discussies, zodat men in kaart zou kunnen brengen waarom het jullie is gelukt wat zo veel anderen niet lukt.
Groetjes
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Hoi
Ik zit momenteel een beetje met mezelf in de knoop.
Maar het werd al heel snel duidelijk dat mijn TS-zijn daar echt helemaal niks mee te maken heeft.
Ik ben er voor en tijdens mijn coming out gewoon heel erg eerlijk over geweest, en ontwapenend. Op die manier ontneem je mensen de kans om er rare opmerkingen over te maken of zo.
Kwetsbaar opstellen hoeft helemaal niet verkeerd te zijn vind ik.
Het is mij in ieder geval goed bevallen.
En wat ook belangrijk is: laat mensen langzaam wennen. Voordat ik full-time ging kreeg men het langzaam door omdat ik toch wel aan het veranderen was, langer haar kreeg enz. Zonder dat je je van de ene op de andere dag als een compleet ander persoon presenteert.
ik noemde het dat mijn mannelijke en vrouwelijjke verschijning naar elkaar aan het toegroeien waren.
Maar het belangrijkste is dat je een vorm kiest die bij je past, en dat ook met overtuiging uit durft te dragen zonder anderen voor het hoofd te stoten.
Ik zit momenteel een beetje met mezelf in de knoop.
Maar het werd al heel snel duidelijk dat mijn TS-zijn daar echt helemaal niks mee te maken heeft.
Ik ben er voor en tijdens mijn coming out gewoon heel erg eerlijk over geweest, en ontwapenend. Op die manier ontneem je mensen de kans om er rare opmerkingen over te maken of zo.
Kwetsbaar opstellen hoeft helemaal niet verkeerd te zijn vind ik.
Het is mij in ieder geval goed bevallen.
En wat ook belangrijk is: laat mensen langzaam wennen. Voordat ik full-time ging kreeg men het langzaam door omdat ik toch wel aan het veranderen was, langer haar kreeg enz. Zonder dat je je van de ene op de andere dag als een compleet ander persoon presenteert.
ik noemde het dat mijn mannelijke en vrouwelijjke verschijning naar elkaar aan het toegroeien waren.
Maar het belangrijkste is dat je een vorm kiest die bij je past, en dat ook met overtuiging uit durft te dragen zonder anderen voor het hoofd te stoten.
Cyn.
- Chantal C.
- Forumdiva
Dat ben ik met je eens. Maar.... het trekt mij totaal niet om naar zo'n conferentie te gaan als er alleen maar negatieve punten op de agenda staan. Als ze mij zouden vragen of ik mijn verhaal wil komen vertellen, dan ben ik er.Lisa met een S schreef:Van wat ik heb gehoord over de conferentie afgelopen zaterdag over Genderdysforie en Werk zijn de "succesverhalen" van jou, Cynthia, Renate den Heijer en nog een paar TS-en die ik ken, zeer sterk in de minderheid.Chantal C. schreef:Misschien ben ik de enige, maar ik merk weinig van discriminatie. Wellicht dat dat voor transseksuelen anders is dan voor andere T*'s.
Ik denk dat mensen zoals jij, Chantal, een belangrijke bijdrage aan de emancipatie van TS-en zou kunnen leveren door actief mee te doen in zulke discussies, zodat men in kaart zou kunnen brengen waarom het jullie is gelukt wat zo veel anderen niet lukt.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Hoi Lisa,
Op de conferentie waren 25-30 mensen aanwezig, waaronder de 5 sprekers en de organisatoren. Tijdens die conferentie hoor je -natuurlijk- vooral de verhalen hoe het niet goed gaat. Toch waren er ook mensen aanwezig bij wie het wel goed gegaan is. Ik heb in de wandelgangen met een paar van die mensen gepraat en er een goede tip aan over gehouden. Ik heb ook veel gehoord en kan een aantal dingen nu (weer) beter plaatsen. Ik vond het een nuttige dag. 't Was alleen een beetje warm
Ik denk dat je op basis van die conferentie geen algemene conclusies kunt trekken over de success-rate van outings op het werk.
Groetjes,
Frederique
Op de conferentie waren 25-30 mensen aanwezig, waaronder de 5 sprekers en de organisatoren. Tijdens die conferentie hoor je -natuurlijk- vooral de verhalen hoe het niet goed gaat. Toch waren er ook mensen aanwezig bij wie het wel goed gegaan is. Ik heb in de wandelgangen met een paar van die mensen gepraat en er een goede tip aan over gehouden. Ik heb ook veel gehoord en kan een aantal dingen nu (weer) beter plaatsen. Ik vond het een nuttige dag. 't Was alleen een beetje warm
Ik denk dat je op basis van die conferentie geen algemene conclusies kunt trekken over de success-rate van outings op het werk.
Groetjes,
Frederique
-
- ForumFan
Hallo Chantal,Chantal C. schreef:Misschien ben ik de enige, maar ik merk weinig van discriminatie. Wellicht dat dat voor transseksuelen anders is dan voor andere T*'s.
ik heb zelf ook heel veel jaren het idee dat travestieten gediscrimineerd zouden worden volstrekt van de hand gewezen. Transen, o.k. die misschien. Maar travo's: uitgesloten! Het kon toch allemaal en het was allemaal toch leuk, spannend en apart. Nu denk ik dat ik veel dingen die er toen ook al waren, gewoon niet wilde zien.
Wat jij zegt over die discriminatie van transen waar je niets van merkt... De baan die ik nu heb, had een heel stel sollicitanten indertijd. (Ik was in die tijd nog niet uit de kast gekomen.) Een van die sollicitanten was een trans. Die vrouw was royaal gekwalificeerd, dat was het punt niet. Ik mocht later het hele verhaal in geuren en kleuren horen en meerdere keren horen. Maar wat men wel een probleem vond: naar welk toilet moest je zo'n persoon nu sturen. Men vertelde het als een goeie mop. Men kon kiezen uit genoeg sollicitanten en dit zag men als een probleem waar men niet op zat te wachten.
En als je de moeite neemt eens wat verhalen van transen door te lezen, kun je echt meer punten vinden op dit gebied dan je zou willen.
En o.k. discriminatie is zo'n zwaar en beladen woord. En o.k. zo slecht hebben we het in Nederland nu in doorsnee ook weer niet. Maar het punt is dat je in heel veel gevallen als T best behoorlijk anders behandeld wordt dan als niet T en dat dat je in de praktijk echt behoorlijk kan opbreken.
Laat ik Vennix eens citeren (p. 355 e.v.).
Nu wordt de travestie zelf door de respondenten uitermate positief ervaren. Al die ellende komt dus kennelijk niet van het travestiegedrag zelf, maar vooral van de sociale reacties daarop.Ruim een kwart geeft zelfs aan door travestie tegen ernstige problemen te zijn opgelopen, die anders waarschijnlijk niet zouden zijn voorgekomen. Zo heeft een van de drie door travestie een vaste partner verloren (scheiding), een op negen vrienden of vriendinnen en een op de twintig zijn werk. ... Bijna een op de tien geeft aan zich 'zeer eenzaam' te voelen, 38% heeft dit gevoel enigszins. Verder voelt ruim een op de drie (36%) zich vaak neerslachtig en bijna een kwart (22%) vindt het leven dikwijls zinloos. Ruim de helft (54%) is vaak gespannen. Bijna een op de tien (9.6%) gebruikt dan ook kalmeringsmiddelen, antidepressiva, antipsychotica of iets dergelijks. ... Deze cijfers liggen echter duidelijk boven het landelijk gemiddelde. Zo voelde van de Nederlandse bevolking van 18-74 jaar in 1991 slechts ongeveer 21% zich 'soms eenzaam' en had ongeveer 13% 'soms het gevoel dat het leven zinloos is' (SCP, 1994).
Bij deze cijfers moet je dan ook nog bedenken dat heel veel van deze travestieten hun hobby zorgvuldig verborgen hielden voor de buitenwereld. En verder moet je bedenken dat travestieten etc. heel vaak niet kunnen en willen zien dat hun travestie tot problemen leidt in hun sociale omgeving zo als ik hiervoor al aangaf.
Vennix geeft ook nog cijfers over zelfmoordpogingen en gedachten. Voor de 'trav. geen trans'-groep ligt het soms of vrij vaak of vaak denken aan zelfmoord op 9%. Voor de 'meer trans dan trav.'-groep samen met de trans-groep ligt dat op 36%. De aantallen respondenten die een of meer pogingen tot zelfmoord gedaan hebben, liggen op respectievelijk 6% en 16%. (De percentages heb ik terwille van de leesbaarheid afgerond.) Ter vergelijking: op grond van CBS gegevens en rekening houdende met leeftijd en urbanisatiegraad is het percentage mensen dat ooit een zelfmoordpoging deed hoogstens 3%.
Begrijp me goed. Ik zeg niet dat we ons moeten verstoppen. Integendeel! Als je zulke cijfers ziet, dan moet daar toch wat aan gedaan. En de enigen die daar in de praktijk iets aan kunnen doen en gemotiveerd zijn om dat te doen, zijn wij. Maar dan moeten we eerst wel het probleem erkennen in plaats van het onder de tafel te schoffelen.
Kim D.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Die conclusie deel ik niet.kim dietrich schreef:Nu wordt de travestie zelf door de respondenten uitermate positief ervaren. Al die ellende komt dus kennelijk niet van het travestiegedrag zelf, maar vooral van de sociale reacties daarop.
Ik denk dat mensen, door travestie, zich minderwaardig achten t.o.v. andere mensen. Het idee om af te wijken zorgt ervoor dat mensen zich al-dan-niet bewust voor zichzelf schamen waardoor men niet de ruimte neemt die men gezien hun proces eigenlijk zou moeten nemen. En ik denk dat als mensen die gevoelens wat minder zouden hebben (door gewoon te durven en te ervaren dat het aantal negatieve reacties meevalt - en door te leren met hun angst om te gaan als ze eens wel nageroepen worden) dat er dan veel meer bij die individuele T* ligt dan je van te voren zou denken.
N.B: ik pleit mijzelf niet schoon - ik ben ook bang als ze me naroepen en nafluiten. Als het mij te erg wordt (bijv. door groepen jochies van een jaar of 16 die mij nafluiten en uitschelden voor "vuile travestiet" of "homo") dan doe ik daar ook wat aan: ik meld 't bij een regionaal bureau voor discriminatiebestrijding (zie hier voor de adressen). Ik hoop dat ik binnen een paar maanden zo sterk zal zijn om in zo'n geval niet door te lopen maar om terug te gaan en eens belangstellend te vragen wat er nu zo vuil is aan een travestiet.
Groetjes,
Frederique
- Chantal C.
- Forumdiva
Ik ben iemand die de zaken altijd positief bekijkt. Dat verklaart denk ik ook mijn succes tot nu toe. Om even bovenstaande aan te halen: 75% heeft dus geen problemen.kim dietrich schreef:Laat ik Vennix eens citeren (p. 355 e.v.).Ruim een kwart geeft zelfs aan door travestie tegen ernstige problemen te zijn opgelopen, die anders waarschijnlijk niet zouden zijn voorgekomen.
Dat wil niet zeggen dat ik de problemen die er bij een aantal mensen zijn weg wil schoffelen. Alleen denk ik dat het net een ander effect heeft als men zich realiseert dat je niet altijd de probleemgevallen moet belichten. Daarmee creeër je een negatieve lading.