transgenderisme outen?

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

Joyce_
ForumFan

Bericht door Joyce_ »

Irene schreef:... als je echter niet meer kan functioneren (of erger) hou je eigenlijk maar een keuze over en zal je met de consequenties van die keuze moeten leren omgaan.
Hallo Irene. Ik vind het altijd boeiend jouw bijdragen te lezen. Zo ook deze.
Waar ligt het omslagpunt, vraag ik me vaak af? Ik voel zelf een voortdurende innerlijke strijd, maar ben er ook gewend aangeraakt dat deze er altijd is. Ik weet in feite niet beter, maar verlang ook erg naar rust.
Misschien zijn er andere die zich hierin (in deze ietwat vage omschrijving) herkennen. Ik hoor graag hoe jullie met deze gevoelens omgaan.

Groetjes,

Joyce
Ciska Lacomte
Banned Lid

Bericht door Ciska Lacomte »

Lieve Kim,

Jouw reactie is wel extreem rationeel, vind ik. Een lesbische relatie heeft een sociaal stigma? Kan het niet gewoon zo wezen dat er vrouwen bestaan die al misselijk worden van het idee alleen al?

Betekent vreemdgaan per defenitie: sex met een ander? kan het niet gewoon zijn dat je vreest dat je 'maatje' zich niet volkomen thuisvoelt bij je? Wat betekent seks eigenlijk voor jou? Enig idee op hoeveel manieren je geslachtelijke bevrediging kunt beleven? Natuurlijk heb ik weleens 'de hand aan mezelf geslagen' in travestie, in alle gevallen uit pure onmacht, nooit uit geilheid.
Mag ik vaststellen dat je opvatting in deze 'typisch mannelijk' is...... :evil:

Ik weet uit ervaring dat travestie te onderdrukken is, maar je wil niet weten wat je ervoor in de plaats krijgt. De druk van binnen wordt vroeger of later te hoog, uiteindelijk veel te hoog. Doe mij dan maar een jurk (liefst viscose).

Of Travestie groeit in de zin van "groter" weet ik niet. Het rijpt, dat zonder meer. De vrouw die ik ben ziet er steeds stijlvoller uit, krijgt een steeds evenwichtiger uitstraling. Het is allang niet meer jurk ja- jurk nee
Carla hoeft niet meer te schreeuwen, ze kan stil glimlachend in een klein hoekje zitten, maar dan is ze er wel! Dan ga ik zeker naar mijn werk in travestie, niet in "Drag" (ben Tina Turner niet) maar wel met een katoentje van hunkemöller onder mijn spijkerbroek, en in elk lomp haantjesgesprek kies ik de kant van mijn vrouwelijke collega's.
Er heeft nog nooit iemand gevraagd 'of ik soms homo ben'. Ze stellen hooguit vast dat ik altijd zo rustig ben, nuchter blijf enzovoort.

Travestie is nl. geen toneelspel, ook niet per definitie een vorm van fetisjisme. Het is gewoon de drang om je vrouwelijke kant op de voorgrond te laten treden. De kunst (probleem?) is om dat zo puur mogelijk te doen.
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Carla schreef
Travestie is nl. geen toneelspel, ook niet per definitie een vorm van fetisjisme. Het is gewoon de drang om je vrouwelijke kant op de voorgrond te laten treden. De kunst (probleem?) is om dat zo puur mogelijk te doen.

Precies, en daar heb je ervaring voor nodig en ervaring kun je nu eenmaal niet leren. Daarom maken we onderweg allemaal fouten, en als het goed is leren we daarvan.

Irene
Kleine stapjes
kim dietrich
ForumFan

Bericht door kim dietrich »

Frederique_ schreef:Waar lees jij dat in het boek/de folder van Vennix zo duidelijk?
Hallo Frederique,

bedankt voor je reactie. Op dit punt wordt ook totaal anders gedacht, ook door Vennix overigens en het lijkt me prima als dat ook voor het voetlicht komt.

Hij stelt dat op blz 84 e.v. en het is op zichzelf een heel helder en duidelijk stukje. Travestieten zeggen dat, maar je moet dat met een korreltje zout nemen, vindt hij en zijn argumenten lijken me duidelijk en overtuigend.

Het andere punt is of door toegeven aan die travestie-behoefte de travestie groeit. Vennix denkt van niet, ik denk van wel. In de citaten in zijn boek alleen al kun je daar b.v. verschillende voorbeelden van vinden. Verder blijkt het ook uit bepaalde statistische gegevens die hij vermeldt en die je bij close-reading in de voetnoten kunt vinden.

Groet,

Kim D.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

kim dietrich schreef:Hij stelt dat op blz 84 e.v. en het is op zichzelf een heel helder en duidelijk stukje. Travestieten zeggen dat, maar je moet dat met een korreltje zout nemen, vindt hij en zijn argumenten lijken me duidelijk en overtuigend.
Ter aanvulling: de conclusie staat volgens mij in de laatste alinea: "Duidelijk is dat men bedoelt dat men het onder bepaalde condities en op het moment dat men zich omkleedt niet kan laten. En dat is wanneer de gelegenheid zich voordoet en men zich doorgaans of gespannen voelt of seksueel fantaseert over travestie". Dat is natuurlijk wel een andere conclusie dan dat travestieten als ze dat zouden willen (of in het belang van hun partner) het in alle omstandigheden weken/maanden/jarenlang zouden kunnen onderdrukken - want ik ben er ook van overtuigd dat dat niet kan en ik kan me ook niet voorstellen dat Vennix dat bedoelde (nogmaals: let ook op de titel van z'n brochure serieuse noodzaak).

Dan het punt of door toegeven aan de travestie-behoefte die travestie-behoefte groeit. Ik denk dat de belangrijkste vraag erachter is: "is iemand travestiet/transgender/transseksueel (iets wat aanwezig is en er dus altijd op de een-of-andere manier uit zal komen - goedschiks of kwaadschiks) of is het iets dat groeit naarmate je er wel aan toegeeft." Als ik op mijn eigen ervaring afga is het iets dat altijd al bestaan heeft en ik denk niet dat dat gegroeid is naarmate ik verder aan het zoeken gegaan ben. Het is wel voor de buitenwereld veel duidelijker geworden, het is ook iets waar ik sinds ik het erken veel beter mee om kan gaan waardoor ik me beter voel en dichter bij mijzelf leef, het is ook iets waarbij de angst om het verder uit te zoeken afgenomen is waardoor ik nieuwe stappen durf te zetten - zelfs stappen waarvan ik in het begin dacht dat ik die niet nodig zou hebben. Misschien lijkt het daardoor groter dan in de periode dat ik het met angst liep te onderdrukken. Ik ben er alleen ook van overtuigd dat het niet groter is.

Hoe zit dit bij jou?

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Irene schreef:
... als je echter niet meer kan functioneren (of erger) hou je eigenlijk maar een keuze over en zal je met de consequenties van die keuze moeten leren omgaan.

Hallo Irene. Ik vind het altijd boeiend jouw bijdragen te lezen. Zo ook deze.
Waar ligt het omslagpunt, vraag ik me vaak af? Ik voel zelf een voortdurende innerlijke strijd, maar ben er ook gewend aangeraakt dat deze er altijd is. Ik weet in feite niet beter, maar verlang ook erg naar rust.
Misschien zijn er andere die zich hierin (in deze ietwat vage omschrijving) herkennen. Ik hoor graag hoe jullie met deze gevoelens omgaan.
Ik heb de omschrijving bewust vaag gehouden, maar degene die het betreft zullen wel hebben begrepen wat ik bedoelde. Waar het omslagpunt ligt is waarschijnlijk voor iedereen anders. Je weet het pas als je het hebt bereikt, maar dan is het wel goed dat je er op voorbereid bent. Ik heb niet zoveel last van innerlijke strijd (al is die er natuurlijk wel), maar ik heb geleerd die weg te rationaliseren (niet wegdrukken). Jezelf accepteren zoals je bent heeft mij veel rust gebracht, dat de rest van de wereld daar anders over denkt kan me eerlijk gezegd niet zo heel erg veel schelen. Ik ben ik, en ik pas me wel aan als ik het op kan brengen, en anders maar niet, dan aanvaard ik ook de consequenties.
Ik ben ook veel te nuchter om de ultieme conclusie te trekken; praktisch mag je het ook noemen.

Liefs Irene
Kleine stapjes
Joyce_
ForumFan

Bericht door Joyce_ »

Hallo Irene,

Jij hebt kennelijk al die rust gevonden waar ik nog naar op zoek ben. Ik kan nog wat van je leren en misschien moeten we toch nog wat langer doorpraten op de chat :wink:
Ik bedoelde trouwens mijn eigen omschrijving van mijn gevoelens als vaag, zeker niet die van jou. Het kost voor mezelf al moeite om mijn gedachten op een rij te zetten, nog lastiger is om dat aan iemand anders uit te leggen.

Heel veel groetjes,

Joyce
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Die rust van mij heb ik me misschien wel eerder aangeleerd dan gevonden hoor. Ik gebruik daar gewoon dezelfde technieken voor die ik ook in mijn werk gebruik. werkt prima.

Irene
Kleine stapjes
kim dietrich
ForumFan

Irene schreef:Die rust van mij heb ik me misschien wel eerder aangeleerd dan gevonden hoor. Ik gebruik daar gewoon dezelfde technieken voor die ik ook in mijn werk gebruik. werkt prima.
Klinkt interessant!

Groetjes,

Kim D.
kim dietrich
ForumFan

Frederique_ schreef:
kim dietrich schreef:Hij stelt dat op blz 84 e.v. en het is op zichzelf een heel helder en duidelijk stukje. Travestieten zeggen dat, maar je moet dat met een korreltje zout nemen, vindt hij en zijn argumenten lijken me duidelijk en overtuigend.
Ter aanvulling: de conclusie staat volgens mij in de laatste alinea: "Duidelijk is dat men bedoelt dat men het onder bepaalde condities en op het moment dat men zich omkleedt niet kan laten. En dat is wanneer de gelegenheid zich voordoet en men zich doorgaans of gespannen voelt of seksueel fantaseert over travestie". Dat is natuurlijk wel een andere conclusie dan dat travestieten als ze dat zouden willen (of in het belang van hun partner) het in alle omstandigheden weken/maanden/jarenlang zouden kunnen onderdrukken - want ik ben er ook van overtuigd dat dat niet kan en ik kan me ook niet voorstellen dat Vennix dat bedoelde (nogmaals: let ook op de titel van z'n brochure serieuse noodzaak).

Dan het punt of door toegeven aan de travestie-behoefte die travestie-behoefte groeit. Ik denk dat de belangrijkste vraag erachter is: "is iemand travestiet/transgender/transseksueel (iets wat aanwezig is en er dus altijd op de een-of-andere manier uit zal komen - goedschiks of kwaadschiks) of is het iets dat groeit naarmate je er wel aan toegeeft." Als ik op mijn eigen ervaring afga is het iets dat altijd al bestaan heeft en ik denk niet dat dat gegroeid is naarmate ik verder aan het zoeken gegaan ben. Het is wel voor de buitenwereld veel duidelijker geworden, het is ook iets waar ik sinds ik het erken veel beter mee om kan gaan waardoor ik me beter voel en dichter bij mijzelf leef, het is ook iets waarbij de angst om het verder uit te zoeken afgenomen is waardoor ik nieuwe stappen durf te zetten - zelfs stappen waarvan ik in het begin dacht dat ik die niet nodig zou hebben. Misschien lijkt het daardoor groter dan in de periode dat ik het met angst liep te onderdrukken. Ik ben er alleen ook van overtuigd dat het niet groter is.

Hoe zit dit bij jou?

Groetjes,

Frederique
Hallo Frederique,

Vennix trekt uiteindelijk 2 verschillende conclusies waarvan de eerste wel lijkt te kloppen en bij de tweede heb ik mijn twijfels. De eerste conclusie is dat een travestiet in tegenstelling tot wat hij doorgaans stelt, travestie wel degelijk achterwege kan laten en dat ook laat namelijk in al die situaties waarin hij geen tijd heeft, geen gelegenheid of waarin de sociale controle het onmogelijk maakt. Wel dat lijkt me een ervaringsfeit en daar zijn we het dus allemaal over eens. En dit wordt ook nog eens door de gegevens die Vennix verzamelde duidelijk ondersteund.

De tweede 'conclusie' die hij verderop en ook op andere plaatsen ook wel stelt, is dat je travestie niet moet opkroppen, want dat zou gevaarlijk zijn. Hij stelt dat met de nodige nadruk maar hij heeft daar eigenlijk niet echt overtuigende gegevens voor. Wel doet hij soms alsof hij die gegevens wel heeft. Die tweede 'conclusie' is dus eigenlijk meer een aanname, een geloof. Ik noem dat het stoomketelmodel.

Als je niet tijdig aan travestie doet, loopt de druk in de ketel op en .... boem!

De strekking is dus: travestieten, onderdruk het niet, maar doe het regelmatig anders gebeuren er ongelukken.

Het gekke is nu dat hij op andere plaatsen helemaal niet uitgaat van dat stoomketelmodel, maar van een leermodel. Zo'n leermodel kan namelijk alles heel simpel verklaren. En dat stoomketelmodel verklaart eigenlijk helemaal niets, behalve dan die boem als je niet tijdig aan travestie doet. Hij is dus in feite wat gemakkelijk. Als het zo uitkomt: hup, het stoomketelmodel. Als het even anders uitkomt: hup, het leermodel.

Maar als een travestiet dat travestiegedrag in bepaalde situaties achterwege kan laten (conclusie I) dan lijkt het wat dat betreft heel normaal situatief bepaald gedrag. En dat pleit duidelijk voor dat leermodel. Want als het stoomketelmodel zou gelden, zou je verwachten dat een travestiet het soms als het ware zou begeven en opeens waar de visite bij is, beginnen zou zijn bh aan te trekken. En dat soort dingen hoor je eigenlijk niet zo vaak.

Vervolgens heb je in het boek van Vennix, maar ook op andere plaatsen, heel veel citaten uit interviews met travestieten. En in een hele reeks van dat soort citaten kun je lezen van een soort travestie 'ontploffing', maar -- en dat is essentieel -- pas toen er gelegenheid was en men er mee begon. Dat suggereert dus dat als je een keer de smaak te pakken krijgt, je het veel vaker gaat doen of wilt gaan doen. (Waarom trouwens ook niet als travestie leuk is en dat blijkt het uit het onderzoek onmiskenbaar te zijn.)

Tenslotte heb je dan nog de gegevens van b.v. Vennix zelf. Die lijken mij vrij duidelijk, maar Vennix ziet het dus vanuit een totaal andere invalshoek. Ik citeer hier een stukje van een notitie die ik daarover maakte.
De antwoorden op de 2 vragen naar hoeveel men in travestie is en zou willen zijn, correleren onderling hoog positief (.57). De tijd dat men dus in travestie is, voorspelt voor een belangrijk deel, hoeveel men in travestie wil zijn.

Wel is het zo dat er een grote discrepantie bestaat tussen de werkelijke tijd en de gewenste tijd. Men zou graag veel meer in travestie willen zijn dan de tijd die men werkelijk in travestie verkeert.

Dit lijkt me een uitermate belangrijk punt. Wanneer men veel tijd in travestie is, wil men dus vervolgens nog langer in travestie zijn. Wanneer men weinig in travestie is, wil men wel graag meer in travestie zijn, maar is het streefdoel beperkter. Kennelijk is het dus zo, dat hoe meer men in travestie is, hoe meer men in travestie wil zijn. De verboden vrucht smaakt kennelijk goed en naar meer.

Wanneer men dus zijn travestie wil beperken, moet men daar zo weinig mogelijk aan toegeven. Deze simpele conclusie staat echter lijnrecht tegenover wat Vennix aanbeveelt.
Nu kan ik natuurlijk ook niet strikt bewijzen dat het leermodel klopt en de stoomketeltheorie niet. Maar wat we nu hebben, lijkt me allemaal wel vrij duidelijk ten gunste van het leermodel.

Nu de vraag: Kun je nu travestie jarenlang onderdrukken? Nee, dat kan natuurlijk niet op die manier. Vergelijk het met afvallen. Eten is lekker en ook een manier om je goed te voelen. Afvallen is niet even honger lijden maar voortdurend honger hebben. Op die manier gaat dat dus binnen de kortste keren mis. Je verliest je zelfcontrole en je stopt je vol. De volgende keer verlies je nog gemakkelijker je zelfcontrole dus het gaat van kwaad naar erger en je gaat schuldig voelen bovendien.

Maar Irene weet vast wel een oplossing te verzinnen zodat het na een tijdje wel lukt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik dit overigens best vrij ver vind gaan. Op basis van vrijwilligheid en voor onderzoeksdoeleinden heb ik er geen probleem mee, maar ik zou het niet zondermeer als standaardmethode willen propageren.

Dan de vraag: groeit die travestie d.w.z. is er een soort ontwikkeling. Wat jij vertelt Frederique bevestigt dat dus eigenlijk allemaal. Je voelt het misschien anders, maar de ontwikkeling die je ziet is er onmiskenbaar.

Dan jouw vraag: hoe zit dit bij mij?

Ja, dus. Ik heb op travestiegebied een gigantische ontwikkeling doorgemaakt (ik denk dat je het zo wel mag stellen in mijn geval). Ik heb ongeveer alles gedaan en geprobeerd dat je kunt bedenken en al weer een hele tijd geleden heb ik in feite gekapt. Als het zo uitkomt voor een avondje of een middag zal ik me keurig verkleden zoals je dat ook doet voor een receptie, maar de beroemde/beruchte drang is weg.

En is dat jammer? Ja, ergens best wel, maar het is ook wel weer lekker rustig. Alle nadelen hebben hun voordeel.

En tot nu toe ben ik dus niet ontploft, maar dan kun je zeggen dat ik extreem stressbestendig ben of dat het niet meetelt omdat er dus niet voldoende drang was.

Kortom, ik hoop dat er even iets is om over na te denken.

Groetjes,

Kim D.
Joyce_
ForumFan

Bericht door Joyce_ »

kim dietrich schreef:Kortom, ik hoop dat er even iets is om over na te denken.
Understatement van de dag (nacht), Kim :)

Joyce (die even de tijd neemt om er over na te denken)
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Hallo Kim,

Ik pretendeer echt niet overal een oplossing voor te hebben hoor, wel heb ik meestal wel ergens een mening over, maar mijn mening is niet meer waard dan die van een ander. Met lijnen heb ik trouwens helemaal geen ervaring en alles wat ik hier op het forum schrijf komt op een of andere manier voort uit persoonlijke ervaringen (eventueel een enkele keer van horen zeggen), maar is nooit wetenschappelijk onderbouwd. Ik lees overigens altijd met plezier jouw wetenschapsbijdrage.
Mijn mening als ervaringsdeskundige over het leermodel versus stoomketelmodel. Voor mij klinkt het leermodel een heel stuk plausibeler dan het stoomketelmodel. Ik heb me nog nooit midden in een vergadering terug hoeven trekken om snel even een rok aan te trekken :-) . Ook wanneer ik een tijdlang geen tijd, gelegenheid, zin heb om me om te kleden ontstaat er geen hogere nood. Ik heb eerder de indruk dat de drang groter wordt in de perioden dat ik me wel vaak kan en wil omkleden. Dat verklaart misschien ook waarom het met vlagen komt.
Om de vergelijking met een verslaving (die ik elders al eens heb aangehaald) door te trekken lijkt het dus bij mij meer op de korte termijn verslaving van alcohol dan op de lange termijn verslaving van nicotine. Je kan (als je geen alcoholist bent) best weken zonder drank, maar zodra je een drankje neemt heb je onmiddellijk zin in een volgende. Bij Nicotine is het meer het onderhouden van de verslaving, waarbij de behoefte steeds moeilijker te onderdrukken wordt naarmate de tussenpozes langer worden. Als mijn ervaringsanalyse klopt moet ik er dus inderdaad zo weinig mogelijk aan toe geven als ik het wil beperken. Aangezien ik 'nog' geen dringende reden heb om het te willen beperken hoef ik me dus geen zorgen te maken.

Irene
Kleine stapjes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Kim,

Misschien dat je uit mijn verhaal een "leermodel-ervaring" trekt, terwijl ik zelf eerder concludeer dat het er altijd al geweest is. Ik denk dat die twee conclusies elkaar ook niet uit hoeven te sluiten.

Misschien een vergelijking trekken: stel je een sloot voor met veel kroos. Je ziet door het kroos niet wat er onder dat kroos zit. Je begint het kroos weg te scheppen en je ziet een klein stukje van een vis. Je schept het kroos verder weg en je ziet meer vis, totdat je uiteindelijk de hele vis ziet. Je houdt overigens altijd een deel van het kroos over - al het kroos helemaal wegscheppen is onmogelijk.

Zo voel ik mijn T*-gevoel ook: eerst was er de angst ("het kroos") - die mijn vrouw-zijn ("de vis") onderdrukte. Toen zag ik een deel van "mijzelf als vrouw" - ik kocht een rokje omdat de angst om dat niet te doen weg trok. En ik voelde dat het bij mij hoorde. Nog meer angst weg - ik noemde mij TG en ging in vrouwenkleren naar buiten. En ik merkte dat dat bij mij hoorde. Op een gegeven moment had ik de angst zo ver weggeschept dat ik mijzelf vanaf dat moment 100% vrouw voelde - zelfs als ik in mannenkleren loop. Angst zal er m.i. altijd wel wat blijven, net zo goed als ik denk dat je je "vis" (in de vorm van: je eigenheid, je eigen vorm) misschien wel nooit 100% zult kennen...

Als je "puur wetenschappelijk" naar mijn ontwikkeling kijkt dan kun je een leermodel concluderen, toch blijf ik zeggen dat die vis er werkelijk altijd geweest is (en door het wegscheppen van het kroos ook niet groter geworden is) - zelfs in periodes dat ik de vis door alle kroos die er boven dreef zelden of nooit gezien heb. Ik zag misschien wat luchtbelletjes, maar wou niet weten wat er onder het kroos zat...

Sloten met heel veel kroos zijn trouwens meestal niet zo gezond. Ook mensen met te veel angst leven meestal niet zo prettig (ik spreek uit ervaring). Dat is dan ook de reden dat ik vrijwel altijd reageer op berichten waarin vooral aangemoedigd wordt om jezelf niet verder te onderzoeken of waarin aangemoedigd wordt om vooral de angst voor je omgeving te respecteren (bijv. de angst voor het verlies van je partner) in plaats van jezelf te onderzoeken en wat met die angst te doen (eerst bij jezelf en later evt. ook bij je omgeving).

Als ik jouw berichten van de afgelopen weken lees dan benadruk je telkens weer dat je vooral voorzichtig moet zijn. Vooral niet verder zoeken. Dat onderdrukken van travestie-gevoelens zin heeft. Ik lees in die woorden ook angst: misschien wel de angst om toe te geven dat er ook bij jou misschien wel meer is? Weet je zeker dat je je eigen gevoelens over je vrouwelijke kant niet aan het ontkennen bent vanuit je angst? (*)

Groetjes,

Frederique
(*) No hard feelings als je hier "nee" op antwoordt, 't is maar wat ik lees en meen te herkennen vanuit mijn eigen nog niet zo verre verleden.
Kijk ook eens op de genderkalender !
lyana
is nieuw hier

Bericht door lyana »

Dag allemaal

Ik heb uit dit forum al heel veel geleerd.Vooral uit de laatste bijdragen dan, want de eerste waren nogal dogmatisch ("als je 't niet aan je partner vertelt ben je fout!").
Transgenderisme is niet zo iets waarvan de essentie in een paar simpele woorden kan gevat worden. Er zitten 1001 verschillende facetten aan, het komt voor in 1001 varianten en gradaties , het kan vanuit 1001 verschillende invalshoeken worden bekeken.
Transgenderisme is gewoon zo complex en mysterieus als het leven zelf....
Maar van de andere kant zijn er ook heel veel gemeenschappelijke kenmerken en trends. Vandaar dat ik mezelf herken in veel van wat jullie schrijven.
Bijvoorbeeld dat een trans een soort liefdesrelatie heeft met zichzelf, en daardoor de jaloesie van zijn partner kan opwekken. Lyana is het vrouwelijk ideaalbeeld van haar alter ego Jan. Zij kleedt zich en gedraagt zich net zoals Jan zich een opwindende vrouw voorstelt. Zij kent de wensen en dromen van Jan en gaat daar koketerend maar gretig op in. Ze weet dat Jan haar aanbidt en begeert en dat geeft haar een zalig gevoel van opwinding.
Jan kent de intiemste dromen verlangens van Lyana en speelt daar gretig op in, terwijl hij ongeremd geniet van haar vrouwelijkheid en zich door haar laat verwennen.
Twee personen in een. Schizofrenie? Nee, Lyana-Jan weet eigenlijk heel goed dat hij/zij één persoon is. Egotripperij? Ja, ontdekkingstocht naar de eigen dubbele sensualiteit.
Klopt dit verhaal voor iedereen van ons? Wellicht helemaal niet, zie mijn inleiding. Voor mij geldt het voor een groot stuk, hoewel het ook weer mijn aard niet volledig beschrijft (zie mijn inleiding). Lyana gaat namelijk heel graag uit, wil graag bewonderd en begeerd worden door anderen, flirt graag. Jan van zijn kant is dol op (andere) vrouwen, en helemaal niet geïnteresseerd in mannen. Lyana is vooral geïnteresseerd in vrouwen, maar vindt het zalig door mannen begeerd te worden (kleine nuance).
In de perioden waarin Jan een grote liefde beleeft met een andere vrouw, trekt Lyana zich terug op de achtergrond. Ze is niet jaloers, ze sympatiseert van ganser harte met Jan's avonturen. Ze weet dat hij toch telkens weer bij haar terugkeert. En Jan weet dat Lyana er altijd opnieuw is voor hem.
Geen wonder dus dat de partner van een trans jaloers is op de vrouw in hem.
Maar nog eens, dit verhaaltje is maar één van de 1001 facetten.

Veel liefs,
Lyana
honni soit qui mal y pense
Ciska Lacomte
Banned Lid

Bericht door Ciska Lacomte »

Wat betreft Travestie onderdrukken, denk ik: Vergelijk het maar met je plas ophouden. Ik ga lekker niet vertellen hoe ik deze metafoor uitleg.
Ik vond het zelf nl. erg leuk om de hersens aan te laten werken.
Die metafoor heeft mij uiteindelijk gebracht bij het uiten van (mijn) transgenderisme. Mijn kinderen weten nog niet dat 'hun Pappa ook hun Tante is'. Vreemd eigenlijk, want mijn dochter leent af en toe pantykousjes van me en mijn zoon vind 'die ene jurk van pappa' heel mooi, maar er bestaat nog geen beeld van mij in dameskleding.
Nou denk ik eerlijk gezegd, dat wanneer ze me opeens zouden zien in een miniscuul paillettenjurkje, op hakken van 12 cm en met (veel te) veel make-up op, ze me toch wel wat raar of zelfs eng zullen vinden. Zulk soort kleren heb ik wel, maar daarin speel ik voor mijn eigen Barbiepop.
De vrouw in mij verschilt niet eens zo heel veel van de man die ik ben. Het heeft me jaren gekost om dat vast te stellen. Ik vraag me inmiddels zelfs af of er werkelijk een grens zit tussen Hem en Haar.

Al redenerend ben ik tot de stelling gekomen:

De mate waarin je vrede hebt met jezelf bepaalt de hoogte van de drempel tussen de ander en jou

Klopt dat?
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
Plaats reactie